handdator

Visa fullständig version : Mitt tre dagar schema


FetmaOnFire
2011-02-17, 06:25
Dag 1: Bröst, triceps & axlar.
Dag 2: Rygg, biceps & underarmar.
Dag 3: Ben, vader & mage.

Ser detta bra ut? Hur lång tid och hur många övningar på varje muskelgrupp tror ni det behövs? Och hur ofta kan jag träna?

Scratch89
2011-02-17, 06:49
Den klassiska tredagarssplitten. Dock säger det där ingenting. Hur många set? Vilka övningar? Repsantal? Vilodagar mellan dagarna?

FetmaOnFire
2011-02-17, 06:55
Den klassiska tredagarssplitten. Dock säger det där ingenting. Hur många set? Vilka övningar? Repsantal? Vilodagar mellan dagarna?

Det undrar jag med.
Nu har jag tänkt något i stil med 30 minuter per muskelgrupp. Alltså 1 timme 30 minuter per träningstillfälle.
Kanske 4 övningar per muskelgrupp.
Ska försöka träna varje dag. Eller träna 3 och vila 1, sen repetera.
4 gånger 8 eller 3 gånger 10 på varje övning.
Vad tycks? Jag är öppen för förslag såklart.

Scratch89
2011-02-17, 07:09
Separera ben- och ryggdagen om du ska träna marklyft på ena och knäböj på andra. Sen skulle jag inte tänka på hur lång tid det tar per muskelgrupp, då t.ex benen och ryggen antagligen behöver betydligt mer stryk än biceps och triceps. 1,5 timma per pass låter vettigt dock, om det är en hög volym.

Angående set och reps skulle jag ta tillfället i akt och lägga basövningarna tyngre och allt annat lättare. Kanske stegrande treor eller femmor på böj, bänk och mark, och sen som du beskriver på resten.

Ormet
2011-02-17, 07:18
Jag kör den uppdelat på mån,ons & fredag.
3-4 övningar på typ allt. Det är vader & triceps som bara blir 2 övningar. Triceps får smaka ganska mycket av bröst & axlar så jag orkar bara 2 övningar där.
Jag kör 3x8 på det mesta. Efter ca 6 veckor så går jag ner i några reps till 4-6 ca 2v och sen höjer jag repsen till 10-12 i 2 veckor och sen tillbaks till 3x8. Vet inte riktigt om det gör nått iom den korta tiden men det är skönt att känna på lite annat. Anpassar självklart vikterna därefter. Dvs tyngre vid lågareps och tvärtom.

Detta har jag märkt passar mig bäst efter att testat på lite olika alternativ men jag har bara tränat i 18 månader så jag är inte direkt nån expert på det hela.
Jag vet folk som kör detta schema uppdelat på 6 dagar i veckan men för min del så blir 3 dagar bra både ork & tidsmässigt.

Testa & kör bara.. du lär hitta det som passar dig bäst.

Edit: Fixar till textraderna lite. Blev skumt.