handdator

Visa fullständig version : KTA-programmet.


NewGripper
2011-02-17, 00:23
Tjenare!
Någon här som har erfarenhet av programmet som törs uttala sig om hur länge man bör ha tränat innan man ger sig i kast med programmet? :confused:
Jag vill köra det men är rädd att händerna pajar om jag startar för tidigt.. *gah!*

Pjotor
2011-02-17, 06:20
Länk?

Mart|n
2011-02-17, 07:10
Länk?

KLICKA PÅ MIG! (http://lmgtfy.com/?q=kta+program)

NewGripper
2011-02-17, 09:12
klicka på mig! (http://lmgtfy.com/?q=kta+program)

hahahahaha :)

Pjotor
2011-02-17, 10:01
KLICKA PÅ MIG! (http://lmgtfy.com/?q=kta+program)

Du behöver inte bete dig som en idiot bara för att jag ber om mer information.

Carcer
2011-02-17, 10:29
KLICKA PÅ MIG! (http://lmgtfy.com/?q=kta+program)

EpIc!!!

watertouch
2011-02-17, 12:45
2månader minst skulle jag säga, det är hög träningsfrekvens 6ggr vecka. Det mesta går ut på att stärka senorna. Mycket tung träning med "forcade" reps med sakta utsläpp...

hugok
2011-02-17, 12:55
Massa set varje pass, 6 pass i veckan, tunga set varje set. Seten varierar mellan att varannan gång vara overcrush med en gripper som man klarar och varannan gång negativ med en gripper över den man satsar på. Alltså om du klarar coc 2 kör du overcrushes med coc 2 och negativa med coc 4 (eftersom det då är coc 3 som du satsar på och coc 4 är en över. Du bör dock behärska den gripper (coc 2 i det här fallet) väldigt väl för att köra med den. Efter hand kommer det strapholds mm in i programmet och det blir tuffare för varje vecka. Man avslutar med dynamisk tumträning. Köp programmet om du verkligen är intresserad. Men lyssna på kroppen (händerna)!!!

Sidén
2011-02-17, 15:10
Massa set varje pass, 6 pass i veckan, tunga set varje set. Seten varierar mellan att varannan gång vara overcrush med en gripper som man klarar och varannan gång negativ med en gripper över den man satsar på. Alltså om du klarar coc 2 kör du overcrushes med coc 2 och negativa med coc 4 (eftersom det då är coc 3 som du satsar på och coc 4 är en över. Du bör dock behärska den gripper (coc 2 i det här fallet) väldigt väl för att köra med den. Efter hand kommer det strapholds mm in i programmet och det blir tuffare för varje vecka. Man avslutar med dynamisk tumträning. Köp programmet om du verkligen är intresserad. Men lyssna på kroppen (händerna)!!!
Om #2 är ganska tung, (max 4-8 reps då man är utvilad) så har man inte en chans på att göra negativa reps på 4an. Måste ju vara betydligt mycket bättre att köra mer kontrollerad excentrisk träning på #2,5 & #3.

NewGripper
2011-02-17, 15:22
Frågan återstår; törs man köra detta efter att endast ha tränat grippers i en månad eller ska man köra ett par tre månader till innan man ger sig på KTA?

Mart|n
2011-02-17, 17:24
Du behöver inte bete dig som en idiot bara för att jag ber om mer information.

Du behöver inte böla extra mycket bara för att du inte verkar vara kapabel till att söka efter information.

Eller du förväntar dig att bli serverad med silversked 24/7?

Mart|n
2011-02-17, 17:29
Frågan återstår; törs man köra detta efter att endast ha tränat grippers i en månad eller ska man köra ett par tre månader till innan man ger sig på KTA?

Jag tror nog att man ska ha tränat ett tag innan man ger sig på KTA och andra extrema träningsprogram. Det är fruktansvärt hög intensitet samt volym i KTA. Som nybörjare inom greppträning så är det viktigare att bygga upp en allroundstyrka från underarm till fingertopp.

watertouch
2011-02-17, 17:51
Dessutom är inte Forced reps med holds och "slow release" på #3an inte att dissa helt....

Anser nog nästan att en "choker" är bäst, en ring man trär på gripperns överdel så att man bara behöver klämma sista biten om man ska sätta 3an... Det där med att behöva en gripper högre. 4an i detta fall... lr 3,5 som kommit, är inte nå direkta supergrejjer...

watertouch
2011-02-17, 17:59
Frågan återstår; törs man köra detta efter att endast ha tränat grippers i en månad eller ska man köra ett par tre månader till innan man ger sig på KTA?

Ja du bör ha kört en 2 månader skulle säga en 8-10 reps på #2an oxå. dessutom så rekommenderar dom att du inte tränar nån som helst annan träningsmetod där du anstränger greppet, och att du ska ta kalla och varma vattenbad för att skynda på läkningen...

Träningsfrekvensen är för hög... Ta 3an forca den mot benet eller med hjälp av andra handen håll den stängd så länge som möjligt och släpp sakta ut....

Sista biten är svårast... därav chokern...

NewGripper
2011-02-17, 18:09
Jag tror nog att man ska ha tränat ett tag innan man ger sig på KTA och andra extrema träningsprogram. Det är fruktansvärt hög intensitet samt volym i KTA. Som nybörjare inom greppträning så är det viktigare att bygga upp en allroundstyrka från underarm till fingertopp.

Allright! Det ante mig.
Får köra det om någon månad då. Kanske ska försöka klämma ihop RB180 genom att träna som jag gör nu, måndag och fredag med massa tunga singlar på RB160 och negativa på förstnämnda grippern.
När jag behärskar RB180 kan jag ju KTA-a mig upp till RB210 istället. :thumbup:

watertouch
2011-02-17, 18:14
Allright! Det ante mig.
Får köra det om någon månad då. Kanske ska försöka klämma ihop RB180 genom att träna som jag gör nu, måndag och fredag med massa tunga singlar på RB160 och negativa på förstnämnda grippern.
När jag behärskar RB180 kan jag ju KTA-a mig upp till RB210 istället. :thumbup:

Nja 210 är för lätt... lite tyngre än coc#2 195är den på om jag inte missminner mig... Den borde du redan nu kunna köra forcade reps med holds och slowrelease....

NewGripper
2011-02-17, 18:18
Nja 210 är för lätt... lite tyngre än coc#2 195är den på om jag inte missminner mig... Den borde du redan nu kunna köra forcade reps med holds och slowrelease....

Allright, jag läste att RB180 är lite tyngre än coc2 häromdagen när jag googlade styrkorna.
Tror fan 210an är en hel del tyngre än coc2. Dom mäter ju de olika märkena olika sägs det. :furious:
Oavsett kör jag redan negativa på den :)

watertouch
2011-02-17, 18:24
njae har Coc T-3 och RB 210 och 240... 210 och coc#2 är rätt jämna men Coc görs i maskin och om jag fattat det rätt så står RB (Robert Baraban) och svarvar sina själv för hand så hans djup och liknande blir olika...

hugok
2011-02-17, 18:28
Om #2 är ganska tung, (max 4-8 reps då man är utvilad) så har man inte en chans på att göra negativa reps på 4an. Måste ju vara betydligt mycket bättre att köra mer kontrollerad excentrisk träning på #2,5 & #3.

Det är inga problem efter ett tag att få ihop 4an med två händer och sen hålla emot för kung och fosterland. Enligt KTA är det 4an som gäller och även om man inte får ihop den till fullo med två händer ska man göra så gott man kan.

NewGripper
2011-02-17, 18:32
Det är inga problem efter ett tag att få ihop 4an med två händer och sen hålla emot för kung och fosterland. Enligt KTA är det 4an som gäller och även om man inte får ihop den till fullo med två händer ska man göra så gott man kan.

Jag har fixat programmet och ska köra det när händerna är redo för det.
Det finns intermidiate och advanced. Första är steget från 2an till 3an och sistnämnda är 3an till 4an.
Satt och läste igenom programmet igår ikväll.

David_wigren
2011-02-18, 20:57
Både RB180 och RB210 bör vara tyngre än en CoC #2. Alla grippers varierar, så det kan finnas extremfall där detta inte stämmer. RB grippers tenderar att variera mer än CoC grippers. Förmodligen inte för att Robert Baraban gör dem själv, utan för att han varierar styrkan i hans grippers genom att tvinna "spiralen" olika snävt. T.ex. så har RB 210, 240 och 260 alla samma fjäder, men spiralen på 210an är väldigt vid, medans spiralen på 260an är väldigt snäv.
På grund av detta så finns det helt enkelt en ny variabel som kan variera, och det är därför RB grippers varierar mer.

Sen som andra redan sagt så ska man inte stirra blint på siffrorna. Ingen av dem stämmer ändå. Jag har för mig att CoC fick sina siffror efter att de helt enkelt och simpelt bara bad Richard Sorin att helt enkelt gissa hur mycket kraft det krävdes att trycka ihop dem. Bara för att kunna sätta en siffra på dem i marknadsföring syfte. Eftersom folk oftast vill ha en siffra att kunna relatera till

NewGripper
2011-02-18, 21:15
Både RB180 och RB210 bör vara tyngre än en CoC #2. Alla grippers varierar, så det kan finnas extremfall där detta inte stämmer. RB grippers tenderar att variera mer än CoC grippers. Förmodligen inte för att Robert Baraban gör dem själv, utan för att han varierar styrkan i hans grippers genom att tvinna "spiralen" olika snävt. T.ex. så har RB 210, 240 och 260 alla samma fjäder, men spiralen på 210an är väldigt vid, medans spiralen på 260an är väldigt snäv.
På grund av detta så finns det helt enkelt en ny variabel som kan variera, och det är därför RB grippers varierar mer.

Sen som andra redan sagt så ska man inte stirra blint på siffrorna. Ingen av dem stämmer ändå. Jag har för mig att CoC fick sina siffror efter att de helt enkelt och simpelt bara bad Richard Sorin att helt enkelt gissa hur mycket kraft det krävdes att trycka ihop dem. Bara för att kunna sätta en siffra på dem i marknadsföring syfte. Eftersom folk oftast vill ha en siffra att kunna relatera till

Allright! Gött med kolo, många kunniga snubbar här! :D

watertouch
2011-02-18, 22:40
öhh Nej jag som jobbat inom industri och med CNC maskiner... Coc görs genom datorstyrda svarvar... så det är samma djup på alla...

Nu kan jag va ute o cykla med Baraban har inte en 10miljoners datastyrd svarv och gör sina grippers för hand genom att borra hållet/djupet själv... Sen bokningen av fjäderstålet+ kromen gör skillnad... Men CoC rakt av är väldigt jämna o precisa.

Hittar inte mitt skjutmått men ja om storleken på " spiralen" är samma så har han satta den olika djupt på sina grippers så ja där kan det stämma...


Och Cocs trycks med en hydralisk press som mäter trycket det tar att stänga dem...

Zaqwer
2011-02-19, 15:24
Men CoC rakt av är väldigt jämna o precisa

Mja, det kan tydligen skilja så mycket som 12 kg mellan olika CoC #3. Så väldigt jämna är nog att ta i.

Källa: http://p2.foorumi.info/rautakoura/viewtopic.php?t=9

David_wigren
2011-02-19, 18:16
kilkkinen IM #3 / 61 kg / 134,7 lbs / rating= 2,61
kilkkinen IM#3 / 78 kg / 172,2 lbs / rating = 3,38

Kan variera betydligt mer än 12 kg dessutom. Dessa siffror var tagna från samma lista som finnarna har sammanställt.
Bör tilläggas att när Zaqwer säger 12kg så menar han 12kg på RGC (Redneck Gripper Calibrator) ett sätt att kalibrera genom att helt enkelt hänga vikt på gripperna yttersta punkt.
Det kan tyckas låta som ett extremt klumpigt och slarvigt sätt att mäta olika grippers styrka. Men det har visat sig vara betydligt mera exakt än hydralpressarna som tidigare har använts för att kalibrera grippers. Och det var aldrig Ironmind som kalibrerade grippers med hydralpressar. Det var ett företag vid namn PDA, som tyvärr inte finns längre.
Hur som helst, det visade sig att i verkligheten så var dessa grippers som man hade mätt exakt med hydralpressar variera så pass mycket att man blev tvungen att skrota iden. Tills den dök upp igen några år senare med the redneck gripper calibrator.
Jag kollade en rätt säker källa som bekräftar det jag sa tidigare om hur Ironmind bad Richard Sorin att gissa fram styrkan i dem.
http://www.bigsteel.iwarp.com/Articles2/GripperForce/TrueGripperForce.htm