handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. kaloriunderskott och refeed.


Big Sleazy
2011-02-16, 23:24
Jag har legat på ett kaloriunderskott på cirka 500-1200/dag i snart 2 veckor utan att tappa vikt. Jag har inte slarvat, har varit extremt noga med att väga all mat och tillagning. Kan det vara så att jag behöver fylla på depåerna eller är det bara en tidsfråga tills jag tappar mer?

Väger nu 90 kg, vägde 89kg för cirka 2 veckor sedan. Bör tilläggas att jag trots ganska stort kaloriunderskott och 6-8 pass/veckan inte har minskat alls i styrka, snarare ökat i vissa övningar.

Benjila
2011-02-17, 00:18
Detta är inte alls ovanligt. Vilken dag som helst nu kommer du förmodligen droppa ner ordentligt i vikt. Ha lite mer tålamod, men om du vill kan du lägga dig närmare kring kaloribalans eller överskott och se hur din kropp reagerar. Hela deffen går inte under på grund av en "dålig" dag :)

eiri
2011-02-17, 00:41
är det inte du som postar i (Vad har du ätit idag) tråden som äter 1300kcal ? borde ju gå ner runt 2kg veckan om du nu väger 90kg.. räknar du inte fel?

Big Sleazy
2011-02-17, 12:06
är det inte du som postar i (Vad har du ätit idag) tråden som äter 1300kcal ? borde ju gå ner runt 2kg veckan om du nu väger 90kg.. räknar du inte fel?

Använder slv så jag vet inte hur jag skulle kunna räkna fel. Väger dessutom allt utom typ kvarg. Jag tycker själv att jag borde droppa minst 1kg i veckan, därför jag undrar vad fan det är frågan om.

Inge Enveten
2011-02-17, 12:36
Väger du innan eller efter tillagning? Noterar du varenda kalori du äter och dricker?

Big Sleazy
2011-02-17, 12:44
Väger du innan eller efter tillagning? Noterar du varenda kalori du äter och dricker?

Väger efter tillagning och jag konsumerar utöver 500g kvarg och 37g vassle dagligen ett mål mat. Brukar oftast bestå av 400-600g kött/fisk/kyckling med sallad och grönsaker till. Utöver det så intas inget annat.

eiri
2011-02-17, 12:48
väg innan tillagning

Inge Enveten
2011-02-17, 12:52
Väger efter tillagning

väg innan tillagning

;)

Pineapple
2011-02-17, 15:29
Det är innan tillagning som gäller
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125216

Big Sleazy
2011-02-17, 21:52
Men, blir inte näringsvärdet fel om man väger innan? Åt exempelvis torsk idag som vägde 400g fryst och 300g tillagad. Tror dock ändå inte att den skillnaden är så pass stor att den ska påverka min viktnedgång nämnvärt.

Dreas
2011-02-17, 22:38
Men, blir inte näringsvärdet fel om man väger innan? Åt exempelvis torsk idag som vägde 400g fryst och 300g tillagad. Tror dock ändå inte att den skillnaden är så pass stor att den ska påverka min viktnedgång nämnvärt.Nej, du vet ju aldrig hur mycket vätska och fett olika livsmedel släpper ifrån sig. Så vikten kan variera. Därför utgår man ifrån innan tillagning.

Ska du äta en hel påse av något är det ju lättast att räkna på innehållsförteckningen. Man får dock ha i åtanke att vissa livsmedel släpper ifrån sig fett medans andra suger åt sig, endel gör varken eller.

tglr
2011-02-17, 22:39
Men, blir inte näringsvärdet fel om man väger innan? Åt exempelvis torsk idag som vägde 400g fryst och 300g tillagad. Tror dock ändå inte att den skillnaden är så pass stor att den ska påverka min viktnedgång nämnvärt.

Vattnet är en del av näringsinnehållet, om du förstår, så att väga innan är rätt. Men som du sa så tvivlar jag på att det är detta lilla problem som är boven. Lär nog släppa när som helst.

Du dricker möjligtvis inte massor med mjölk utan att räkna det?

Big Sleazy
2011-02-17, 23:08
Vattnet är en del av näringsinnehållet, om du förstår, så att väga innan är rätt. Men som du sa så tvivlar jag på att det är detta lilla problem som är boven. Lär nog släppa när som helst.

Du dricker möjligtvis inte massor med mjölk utan att räkna det?

Dricker vatten och ibland cola zero. Något glas fun light som slinker ner tillsammans med kvargen.

Big Sleazy
2011-02-18, 14:04
-1,3 kilo imorse

Big Sleazy
2011-02-19, 18:03
-2,5 kilo 2 på dagar. Känns som att jag pissat ut en hel jävla sjö.

Prost
2011-02-19, 21:41
-2,5 kilo 2 på dagar. Känns som att jag pissat ut en hel jävla sjö.

Jag känner igen det där att det händer snabbt och plötsligt när det väl händer. :-) Jag ska ha en ätardag på måndag, är ganska så säker på att jag dagen efter kommer att väga mindre som det brukar vara. Blir så nästan varje gång för mig ifall jag äter mycket Fett men inte om jag äter enbart kolhydrater och protein så som man bör om man vill ha en "bra" refeed för att återställa glykogen och leptinet maximalt (om det nu blir så stor effekt dvs) utan att lägga på sig fett (varm blir jag iaf och vaknar svettig) på natten.

Big Sleazy
2011-02-20, 01:44
Blev första slarvdagen på 2 veckor idag, 4300 kcal. :( Konstigt nog väger jag bara 500g mer än i morse trots massor av skräp i magen. Har verkligen sprungit på toaletten 10 gånger både igår och idag.