handdator

Visa fullständig version : TEKNIK Hjälp, Marklyft och Skivstångsrodd=)


lurre86
2011-02-16, 20:02
Hej!

La upp tidigare på lite marklyft, lägger upp igen skulle vilja ha lite tips och råd. Och även självklart vad jag gör bra om ni ser något sådant...

Skivstångsrodden tycker jag e halvsvår. Jag kan inte ha ryggen plant längs golvet är ej så vig, men titta på filmklippen å kom me era tips tack.

Marklyft

http://www.youtube.com/watch?v=Gv4ryIEZ-r4

Skivstångsrodd


http://www.youtube.com/watch?v=1Bwrj4vw3S8

Så hjälp mig nu vällrdens bästa pt "kolo"=)

Zorban
2011-02-16, 21:34
Skivstångsrodden kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte kör den, men ska inte stången ner i marken ordentligt vid deadlifts, därav namnet? :-)

lurre86
2011-02-16, 21:43
Skivstångsrodden kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte kör den, men ska inte stången ner i marken ordentligt vid deadlifts, därav namnet? :-)

ops=)

Martinio0o
2011-02-16, 21:50
Jag tycker att rodden ser riktigt bra ut. Vad jag vet så ska den genomföras precis så. Marklyftet vill jag inte uttala mig om då jag själv inte har någon bra teknik eller vet inte exakt vad som är bra teknik.

lurre86
2011-02-16, 22:01
fan 145 st har läst här nu, ingen som har något att säga?:(

FilipWT
2011-02-16, 22:01
Lägg ner stången i backen vid marklyft! :)

lurre86
2011-02-16, 22:03
Lägg ner stången i backen vid marklyft! :)


yes såg det, men förutom de då???

vad är bra? vad är dåligt?

FilipWT
2011-02-16, 22:47
Din rygg ser ut att ha en tendens att böja sig på tyngre vikter. I vinkeln som det är filmat ser det ut som det är en rundning på ländryggen. Sen skulle jag ta av mig skorna, blir stabilare utan joggingskor samt du får någon centimeter kortare lyftväg. Annars ser det ut som om du tajmar läget mellan raka ben och där du börjar dra med ryggen rätt bra. Samt att du inte börjar lyftet i för djup position så du får onödig stigning av rumpan innan vikten lossnar från golvet.

Jag själv brukar undvika att stirra sådär högt upp i taket, blir lätt att få ont i nacken då osv. Försök att ha en neutral blick rakt framåt och tänk att du ska eftersträva svank i lyftet, så du arbetar med att ha en neutral position i ryggraden och inte så att ryggen just får formen av en ostbåge! :)

Scratch89
2011-02-16, 23:34
Angående stångrodden så tycker jag att det kan vara värt att sänka vikterna och få in en ordentligt stor rörelse både i axel- och höftleden. Kör man ett mördarryggpass ena dagen och benen en annan dag kanske det kan vara overkill, men det funkar ypperligt om man kör någon slags SL-program eller helt enkelt delar upp kroppen på en eller två dagar.

pcO-1RY9Ots
2av5wIBfUsY

zeusden1
2011-02-16, 23:47
Du måste ju andas också!

lurre86
2011-02-17, 11:08
Du måste ju andas också!


jag tycker jag gör det, eller?=)

lurre86
2011-02-17, 11:08
Angående stångrodden så tycker jag att det kan vara värt att sänka vikterna och få in en ordentligt stor rörelse både i axel- och höftleden. Kör man ett mördarryggpass ena dagen och benen en annan dag kanske det kan vara overkill, men det funkar ypperligt om man kör någon slags SL-program eller helt enkelt delar upp kroppen på en eller två dagar.

pcO-1RY9Ots
2av5wIBfUsY

okej, ska testa det... men dock så kommer jag inte så långt ner som han på videon...

jag kan ej få ryggen pant längs golvet..

lurre86
2011-02-17, 11:09
Din rygg ser ut att ha en tendens att böja sig på tyngre vikter. I vinkeln som det är filmat ser det ut som det är en rundning på ländryggen. Sen skulle jag ta av mig skorna, blir stabilare utan joggingskor samt du får någon centimeter kortare lyftväg. Annars ser det ut som om du tajmar läget mellan raka ben och där du börjar dra med ryggen rätt bra. Samt att du inte börjar lyftet i för djup position så du får onödig stigning av rumpan innan vikten lossnar från golvet.

Jag själv brukar undvika att stirra sådär högt upp i taket, blir lätt att få ont i nacken då osv. Försök att ha en neutral blick rakt framåt och tänk att du ska eftersträva svank i lyftet, så du arbetar med att ha en neutral position i ryggraden och inte så att ryggen just får formen av en ostbåge! :)

okej låter bra... ska jag svanka mer?

tntballe
2011-02-17, 11:39
Tycker skivstångsrodden ser bra ut som den är, vet inte hur det blir med mer vikt på men försök tänka på att hålla nere axlarna så att det inte blir en shrug.

spoon
2011-02-17, 11:46
Marken ser bra ut, gå bara ned helt till marken med stången. Fortsätt tänka på tekniken när du höjer vikterna men jag tycker det ser bra ut. Rodden kör jag sällan men Scratch är ju en hejaren på den.

lurre86
2011-02-17, 11:56
Tycker skivstångsrodden ser bra ut som den är, vet inte hur det blir med mer vikt på men försök tänka på att hålla nere axlarna så att det inte blir en shrug.

okej, det ska jag göra.. Jag testade även med bara stången, självklart så såg de kanske bättre ut då, men inte avsevärt mkt bättre eftersom jag inte är vig nog att få ner ryggen ännu mer.

lurre86
2011-02-17, 11:57
Marken ser bra ut, gå bara ned helt till marken med stången. Fortsätt tänka på tekniken när du höjer vikterna men jag tycker det ser bra ut. Rodden kör jag sällan men Scratch är ju en hejaren på den.



hej spoon, länge sen man såg dig skriva. du lever=)

Okej tack, det ska jag göra.. Jo tänker på den hela tiden även fast jag inte e på gymet=)

Borde jag svanka mer i marklyften?

spoon
2011-02-17, 12:12
Alive and kicking :)

Sikta på att hålla ryggen rak så är du hemma.

lurre86
2011-02-17, 19:48
Alive and kicking :)

Sikta på att hålla ryggen rak så är du hemma.

hehe okej...

Men lite svank kanske gör att jag kan hålla den rakare?=)

Scratch89
2011-02-18, 07:36
Du kan inte svanka när du väl börjar lyfta. Står du i startpositionen blir ryggen uträtad.

lurre86
2011-02-18, 09:25
Du kan inte svanka när du väl börjar lyfta. Står du i startpositionen blir ryggen uträtad.

du pratar om marklyft va?

Scratch89
2011-02-18, 23:11
du pratar om marklyft va?

Och stångrodd.

benacii
2011-02-18, 23:14
Du kan inte svanka när du väl börjar lyfta. Står du i startpositionen blir ryggen uträtad.

kanske var däför jag fucka upp min rygg nå brutalt. för jag svanka så mycket det gick? *slap*

lurre86
2011-02-24, 18:36
fan har svårt att ha ryggen helt rak... den blir som på filmen... små böjd:(:(:

hur ska jag göra???

ska jag köra på den vikten jag klarar med exakt rak rygg tills jag blir starkare i ryggen?

spoon
2011-02-24, 18:41
jag tycker det ser helt okej ut på filmen. Känner du inget obehag i ryggen så tycker jag att du kan fortsätta öka vikterna. Jag kör med mer böjd rygg men det är ju jag det och kanske inte något som man ska eftersträva.

Kör på säger jag.

petterekman
2011-02-24, 20:13
Varför rekommenderas att man ska sätta ner vikten i golvet mellan repetitionerna? Jag har alltid levt under förståelsen att man ska eftersträva att alltid ha spänning i musklerna under en övning (aldrig vila i ett ytterläge) och då tänkt mig att man vänder i marklyftet centimetern innan vikterna tar i golvet.

jovas
2011-02-28, 20:35
Har du inte fel teknik i marklyften? Ser så ut på videon.

TurningTorso
2011-03-01, 00:00
Har du inte fel teknik i marklyften? Ser så ut på videon.

:D Jag tror målet med tråden var att han skulle få bättre teknik. :thumbup:

Angående marklyftet...jag tycker att stången rullar fram lite långt framför foten innan lyftet. Stången över mitten på foten och skuldrorna rakt över stången, dvs axlarna framför stången i utgångsläget borde förenkla lite. Andra skor har nämnts...sätt ner stången mellan oxå. Håller på och sliter med tekniken själv så jag vet hur det är. Ibland när man ser sig själv lyfta så tappar man livslusten...

Matsa
2011-03-01, 00:20
Varför rekommenderas att man ska sätta ner vikten i golvet mellan repetitionerna? Jag har alltid levt under förståelsen att man ska eftersträva att alltid ha spänning i musklerna under en övning (aldrig vila i ett ytterläge) och då tänkt mig att man vänder i marklyftet centimetern innan vikterna tar i golvet.

Man kan vända innan golvet men då skulle jag hellre köra någon variant av raka marklyft i stället för vanliga marklyft. Konstant spänning är en metod som man kan använda sig av men det finns flera. Det finns fördelar med att starta övningar med ett dött stopp, det är annorlunda att övervinna en död vikt där man inte kan utnyttja stretchreflexen etc.

Rätt verktyg vid rätt tillfälle. Just marklyft lämpar sig mycket väl till dött stopp och därför brukar folk rekommendera att man kör med det. Vill man ha konstant spänning finns det som sagt övningar som lämpar sig bättre.

cheunce
2011-03-01, 08:34
Tänkte kapa tråden lite (hoppas det är okej eftersom det har med rodd att göra). På 5x5 Stronglift så har de en video där de står betydligt längre framåtlutad (mer 90 grader) i rodden. I de video som länkats till här så står man mer i 45 graders lutning.
Så min fråga är vilket är bäst och vad är skillnaden? Känns som 45 graders lutning borde vara skoensammare för ryggen.
http://www.youtube.com/watch?v=gQBSRBgRLVI&feature=player_embedded

jovas
2011-03-02, 08:41
Tänkte kapa tråden lite (hoppas det är okej eftersom det har med rodd att göra). På 5x5 Stronglift så har de en video där de står betydligt längre framåtlutad (mer 90 grader) i rodden. I de video som länkats till här så står man mer i 45 graders lutning.
Så min fråga är vilket är bäst och vad är skillnaden? Känns som 45 graders lutning borde vara skoensammare för ryggen.
http://www.youtube.com/watch?v=gQBSRBgRLVI&feature=player_embedded

de undra jag med

Scratch89
2011-03-02, 13:04
Tänkte kapa tråden lite (hoppas det är okej eftersom det har med rodd att göra). På 5x5 Stronglift så har de en video där de står betydligt längre framåtlutad (mer 90 grader) i rodden. I de video som länkats till här så står man mer i 45 graders lutning.
Så min fråga är vilket är bäst och vad är skillnaden? Känns som 45 graders lutning borde vara skoensammare för ryggen.
http://www.youtube.com/watch?v=gQBSRBgRLVI&feature=player_embedded

Bra för vad?

Tekniken i videon tycker jag ser... hattig ut. Ser inte ut att få med latsen något vidare, utan mest drar med armarna och försöker knappt dra ihop skulderbladen så att rhomboideus jobbar, utan det blir mest armarna och trapezius som jobbar.

jovas
2011-03-02, 14:01
Bra för vad?

Tekniken i videon tycker jag ser... hattig ut. Ser inte ut att få med latsen något vidare, utan mest drar med armarna och försöker knappt dra ihop skulderbladen så att rhomboideus jobbar, utan det blir mest armarna och trapezius som jobbar.

tekniken som ts har då?

s.m.f
2011-03-02, 14:25
INGEN av dina två utföranden har dåligt utförande för ryggen, du har fått bra tekniktips av kunniga här gällande tekniken för att få ut maximalt av övningen, men tyvärr om man postar en fråga om marklyft här kommer alltid kolloiter att se och säga oj du har ryggen rundad osv, det hör liksom till att säga så på kollo.

Scratch89
2011-03-02, 17:35
tekniken som ts har då?

Bättre. Jag gillar att köra ett mellanting där ryggen följer med i rörelsen. Jag tror jag har postat video på mig själv när jag kör så.

cheunce
2011-03-02, 17:52
Bra för vad?

Tekniken i videon tycker jag ser... hattig ut. Ser inte ut att få med latsen något vidare, utan mest drar med armarna och försöker knappt dra ihop skulderbladen så att rhomboideus jobbar, utan det blir mest armarna och trapezius som jobbar.

Jag såg som sagt videon på 5x5 stronglifts sida och många här på Kollo säger att det är ett bra nybörjarprogram. Men det jag reagera på är att de visar tekniken annorlunda än den folk länkar till här. Vilket gör att jag blir lite förvirrad mao normalt status

http://stronglifts.com/how-to-perform-the-barbell-row-with-proper-technique/

CoolBoy
2011-03-02, 18:06
Instruktörfilmerna som någon la upp tycker jag är någolunda fel rörelse. Dock är skivstångsrodden ganska individuell, beroende på vad för teknik man gillar och som tar bäst, finns många varianter.

Det som jag tycker ska förbättras i din rörelsebana är att du ska vara stilla med överkroppen (hålla den statisk). Undvik att "dra upp" trapsen så att säga.

Du kommer få många svar angående hur du ska utföra övningen.

jovas
2011-03-03, 10:56
han i videon du länkade till stronglift han gungar ju upp vikten, han drar ju inte upp den. plus att han drar emot bröstet, trodde inte man skulle göra så..

Då e ju till och med TS video bättre.

s.m.f
2011-03-03, 11:34
Då e ju till och med TS video bättre.

till och med?
Ts utförande är INTE dåligt, det går att göra bättre.

jovas
2011-03-03, 11:41
till och med?
Ts utförande är INTE dåligt, det går att göra bättre.

Men inte bra?