handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ägg och bacon är ofarligt att konsumera?


proteinsynthesis
2011-02-16, 19:46
Finns det några rekommenderade gränser att hålla sig inom gällande bacon samt ägg?

Var och köpte lite mat nyss :)

http://dl.dropbox.com/u/6523474/eggandbacon.jpg

oracas
2011-02-16, 19:48
Du är nu min gud, så himla vackert!

Sverker
2011-02-16, 19:48
Äggen kan du äta.

Bacon ska du vara mer försiktig med. Det blir inte mycket bacon innan du når ADI på nitrit.

Att frysa in bacon är heller ingen höjdare. Bacon är fett och kan härskna så ha det inte i frysen längre än 4 -5 månader.

proteinsynthesis
2011-02-16, 19:58
Äggen kan du äta.

Bacon ska du vara mer försiktig med. Det blir inte mycket bacon innan du når ADI på nitrit.

Att frysa in bacon är heller ingen höjdare. Bacon är fett och kan härskna så ha det inte i frysen längre än 4 -5 månader.

Är 300-400 g per vecka ok ?

Eddie Vedder
2011-02-16, 20:16
Är 300-400 g per vecka ok ?

Rekommendationen ur cancersynpunkt är att helst undvika totalt. Du avgör ju dock själv, finns ju fler risk- och friskfaktorer att väga mot varandra.

Inge Enveten
2011-02-16, 20:20
Idioti ekonomiskt att köpa så mycket ägg i 6-pack

kettlebellGuden
2011-02-16, 20:31
Idioti ekonomiskt att köpa så mycket ägg i 6-pack

Unless de var gratis ur containern bakom affären.

proteinsynthesis
2011-02-16, 20:51
Idioti ekonomiskt att köpa så mycket ägg i 6-pack

Varför? Det var givetvis extra pris.

Inge Enveten
2011-02-16, 21:06
Varför? Det var givetvis extra pris.

Jag vet inte hur det fungerar där du bor men här i Malmö är det billigare per gram desto mer du köper. Att köpa flera kg i sexpack när man kan köpa en eller två 2 kilogramsplattor istället är att kasta pengar i soptunnan. Om man nu inte gillar massvis av småförpackningar d.v.s.

Eddie Vedder
2011-02-16, 21:15
Jag vet inte hur det fungerar där du bor men här i Malmö är det billigare per gram desto mer du köper. Att köpa flera kg i sexpack när man kan köpa en eller två 2 kilogramsplattor istället är att kasta pengar i soptunnan. Om man nu inte gillar massvis av småförpackningar d.v.s.

Men om nu sexpacken var billigare totalt sett så var de ju.:) Men vid ordinarie priser är det ju i regel som du säger.

kettlebellGuden
2011-02-16, 21:18
Jag vet inte hur det fungerar där du bor men här i Malmö är det billigare per gram desto mer du köper. Att köpa flera kg i sexpack när man kan köpa en eller två 2 kilogramsplattor istället är att kasta pengar i soptunnan. Om man nu inte gillar massvis av småförpackningar d.v.s.

Unless.. det är något extrapris, etc. etc.

agazza
2011-02-16, 21:20
Skölj av baconen i vatten och krama ur dom ett par gånger ifall du äter mycket bacon.

Själv rekommenderar jag stekfläsk, helt annan konsistens.

Återkommer med bilder.

EDIT

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=76148&stc=1&thumb=1&d=1289251746
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=76149&stc=1&thumb=1&d=1289251746

EDIT: inget steksmör på andra bilden, bara fettet från stekfläsket

Onigiri
2011-02-16, 21:51
Detta skulle du kunna göra en epicmeal-time middag av och käka på 10 minuter. Det är antagligen värt det ur alla hälsosynpunkter.

Inge Enveten
2011-02-16, 22:13
Men om nu sexpacken var billigare totalt sett så var de ju.:) Men vid ordinarie priser är det ju i regel som du säger.

Unless.. det är något extrapris, etc. etc.

Ja så klart. Bedömde dock detta som otroligt, baserat på empiriska erfarenheter. Men det är ju inte omöjligt att det är precis vad som hänt.

Oavsett så var tanken att vara schysst och att tipsa TS, det är ju faktiskt en hel del pengar sparat på att köpa en platta med 24 st ägg istället för 4 kartonger med 6 st per kartong.

stevebc
2011-02-16, 22:27
Hinner du äta alla ägg innan de går ut då? Det är ju ändå 120 ägg du har köpt.

proteinsynthesis
2011-02-16, 22:30
Hinner du äta alla ägg innan de går ut då? Det är ju ändå 120 ägg du har köpt.


Ja ägg håller väldigt länge i kylen. Det går åt ca 4 ägg om dagen. Det håller inte speciellt länge alltså.

Akerhage
2011-02-17, 16:26
Ja ägg håller väldigt länge i kylen. Det går åt ca 4 ägg om dagen. Det håller inte speciellt länge alltså.

hur länge håller de då efter "bäst-före-datum"...i kylen då alltså?
Ägg is the meaning Life!

proteinsynthesis
2011-02-17, 16:59
Skölj av baconen i vatten och krama ur dom ett par gånger ifall du äter mycket bacon.

Själv rekommenderar jag stekfläsk, helt annan konsistens.

Återkommer med bilder.

EDIT

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=76148&stc=1&thumb=1&d=1289251746
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=76149&stc=1&thumb=1&d=1289251746

EDIT: inget steksmör på andra bilden, bara fettet från stekfläsket


Vad är syftet med att skölja bacon ? Innan eller efter stekning?

hejhopp79
2011-02-17, 17:06
4 ägg om dagen?

Varför köper du så mycket ägg på en gång då. De kommer ju gå ut ;)

Käka ett paket om dagen istället. Baconet är inte superbra för dig direkt. Hade jag varit du hade jag försökt kränga rubbet (bacon + ägg) på 2-3 veckor för att få bort det.

L Johnsson
2011-02-17, 17:14
Jag har ingen aning om det stämmer men har för mig att i en annan diskussion här på forumet så sa någon att 6+ ägg i veckan inte var jätte nyttigt av någon anledning. Har bara ett svagt minne av det, ska leta lite och se om jag hittar länken jag syftar på eller om jag bara är virrig.
Hurvida det stämmer eller inte har jag noll aning om dock :Virro

L Johnsson
2011-02-17, 17:24
Jag har ingen aning om det stämmer men har för mig att i en annan diskussion här på forumet så sa någon att 6+ ägg i veckan inte var jätte nyttigt av någon anledning. Har bara ett svagt minne av det, ska leta lite och se om jag hittar länken jag syftar på eller om jag bara är virrig.
Hurvida det stämmer eller inte har jag noll aning om dock :Virro

Verkade som jag helt och hållet svamlade i nattmössan:smash:.
Här är iaf en tråd om det, dock inte den jag hade i minnet när jag skrev ovanstående men den här gav bra svar på frågan ändå så länkar den :thumbup:

Eddie Vedder
2011-02-17, 17:26
Verkade som jag helt och hållet svamlade i nattmössan:smash:.
Här är iaf en tråd om det, dock inte den jag hade i minnet när jag skrev ovanstående men den här gav bra svar på frågan ändå så länkar den :thumbup:

Ja du är minsann förvirrad idag för någon länk blev det inte heller. :D

L Johnsson
2011-02-17, 17:34
Ja du är minsann förvirrad idag för någon länk blev det inte heller. :D

Ja det är jag verkligen, borde logga ut innan jag gör fler missar:D

Här var iaf länken jag tänkte skicka:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132889&highlight=max+%E4gg+vecka

agazza
2011-02-17, 17:36
Vad är syftet med att skölja bacon ? Innan eller efter stekning?

Före, krama ur så mycket nitrit som möjligt är tanken.

Du kan även blötlägga dom, Eddie Vedder la upp någon länk från slv angående hur mycket halten nitrit sjönk.

Smakar ungefär detsamma.

hejhopp79
2011-02-17, 20:01
Ja det är jag verkligen, borde logga ut innan jag gör fler missar:D

Här var iaf länken jag tänkte skicka:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=132889&highlight=max+%E4gg+vecka

Det är säkert något i vattnet i Eslöv ;)

L Johnsson
2011-02-17, 20:48
Det är säkert något i vattnet i Eslöv ;)

Haha hoppas det inte är den där cryptosporidium-parasiten som kommit hit;)

Chaliza
2011-02-17, 21:50
Haha det var inte lite du inhandlat, kanske lite överdrift med tanke på datum osv. :)

NordKD
2011-02-17, 22:04
Det är ingen fara att äta fyra ägg om dagen, det har kommit dagsfärska undersökningar att detta med kolesterol och dylikt inte är någon fara alls för en frisk person.

Ägg håller sig väldigt länge i kylen minst 1 vecka efter utgånget datum och ibland ännu längre.

Brickhead
2011-02-17, 22:16
Du har sett för mycket på epic meal time..

Inge Enveten
2011-02-17, 22:20
Lånar tråden för att dela med mig utav en intressant händelse...

Vad gäller ägg och kolesterol så hamnade jag nyss i ett ordbyte med två unga kulturberikande herrar. Den ena envisades på att nämna

"unga friska män 17-22 år gamla,
unga, friska, i ålderna kring sista tonåren till tidiga tjugoårsålden. Inga riskgrupper. Ändå påverkades deras riskfaktorer av 3 ägg per dag.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/4/971"

Jag länkade b.la till Nicklas inlägg om ägg och blev där påhoppad för att jag länkade till en text skriven av en sjukgymnast.... Hah, facebookdebatter leder alltid till trevliga utfall, nåväl, pojkarna i fråga vägrade ta till sig och envisades på att konsumtion av då främst ägg-gulan var dödsfarligt.

Sökt och läst allt vad gäller ägg och kolesterol på kolo samt delvis på body utan att hitta något jättetydligt, är det just för att forskningen inte är jättetydlig?

noob76
2011-02-17, 23:56
men altså... 120 ägg !

Räcker ju i en hel månad :-) Bacon äter inte jag alls, för mycket salt, för dåligt näringsvärde och konserveringsmedel och andra kemikalier i vissa fabrikat.

L Johnsson
2011-02-18, 08:10
Lånar tråden för att dela med mig utav en intressant händelse...

Vad gäller ägg och kolesterol så hamnade jag nyss i ett ordbyte med två unga kulturberikande herrar. Den ena envisades på att nämna

"unga friska män 17-22 år gamla,
unga, friska, i ålderna kring sista tonåren till tidiga tjugoårsålden. Inga riskgrupper. Ändå påverkades deras riskfaktorer av 3 ägg per dag.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/4/971"

Jag länkade b.la till Nicklas inlägg om ägg och blev där påhoppad för att jag länkade till en text skriven av en sjukgymnast.... Hah, facebookdebatter leder alltid till trevliga utfall, nåväl, pojkarna i fråga vägrade ta till sig och envisades på att konsumtion av då främst ägg-gulan var dödsfarligt.

Sökt och läst allt vad gäller ägg och kolesterol på kolo samt delvis på body utan att hitta något jättetydligt, är det just för att forskningen inte är jättetydlig?

Ja nu har jag (sedan jag tagit en tupplur och inte är lika snurrig längre) också tittat igenom så mycket jag kan hitta och vad jag sett är de flesta förespråkare för att ägg inte är livsfarligt men som du nämnde Rocky så finns det även de studier jag hittat som säger att äggulan inte är så värst nyttig.

Finns det någon kunnig som skulle kunna försöka bringa lite klarhet i frågan så ska även jag lyssna noggrant och spänt :cool:

Apos78
2011-02-18, 08:29
Finns det några direkta orsaker att äta +6 ägg dagligen? Visst ger det protein men att täcka in proteinbehovet med maten ska inte vara några problem, även om det handlar om >2g/kg. Alla äggtrådar här pratar om risken med massvis med ägg men jag har som sagt lite svårt att se vitsen med de mängderna.

Äter man tre ägg och dricker ett par glas mjölk så är man uppe i samma proteinmängd. Och visst ger det ännu mer med sex ägg + mjölken men mer är inte alltid bättre vad gäller proteinet.

Remokillen
2011-02-18, 08:30
men altså... 120 ägg !

Räcker ju i en hel månad :-) Bacon äter inte jag alls, för mycket salt, för dåligt näringsvärde och konserveringsmedel och andra kemikalier i vissa fabrikat.

Du lever ett tråkigt och meningslöst liv. Gör om gör rätt!

Inge Enveten
2011-02-18, 09:07
Finns det några direkta orsaker att äta +6 ägg dagligen? Visst ger det protein men att täcka in proteinbehovet med maten ska inte vara några problem, även om det handlar om >2g/kg. Alla äggtrådar här pratar om risken med massvis med ägg men jag har som sagt lite svårt att se vitsen med de mängderna.

Äter man tre ägg och dricker ett par glas mjölk så är man uppe i samma proteinmängd. Och visst ger det ännu mer med sex ägg + mjölken men mer är inte alltid bättre vad gäller proteinet.

Det är billigt, mättande, enkelt att tillaga, protein och fettrikt. Supergrym vilodagsmåltid för mig.

agazza
2011-02-18, 09:28
Den här nyaste är väl lite negativ ifall man säger så, men man bör läsa dom tidigare studierna kring ägg också


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157080&highlight=egg

Eddie Vedder
2011-02-18, 09:39
Jag länkade b.la till Nicklas inlägg om ägg och blev där påhoppad för att jag länkade till en text skriven av en sjukgymnast....

Coolt, jag visste inte att jag är sjukgymnast också. :D Den studien undersöker hur fort kylomikronremnants töms på kolesterolmolekyler om jag inte fattar fel. Tanken borde kanske vara att det då lättare finns kvar och oxiderar?

Om det stämmer är ju inte teorin fel men det är långt ifrån något konstaterat samband och man ser ingen ökad dödlighet vad jag vet.

Apos78: Det finns många anledningar till att äta så mycket ägg. :)

Inge Enveten
2011-02-18, 10:04
Coolt, jag visste inte att jag är sjukgymnast också. :D

Jag sa det samma till kille varpå han ville påstå att jag menade att du var någon sorts helig auktoritet i egenskap av kostvetare och därmed "inte kunde ha fel". Alltid trevligt med sakliga debatter där folk inte sätter ord i munnen på en. Facebook ftw.

Eddie Vedder
2011-02-18, 10:08
Jag sa det samma till kille varpå han ville påstå att jag menade att du var någon sorts helig auktoritet i egenskap av kostvetare och därmed "inte kunde ha fel".

Förvisso ska han ha cred för det, jag om någon ogillar när utbildning anses legitimera för mycket auktoritetstro bara just genom utbildningen. Man tar sig enkelt igenom en kostvetarutbildning utan att veta något om ägg och hälsoeffekter. Det är ju knappast mycket näringslära vi läser. :)

Inge Enveten
2011-02-18, 10:27
Absolut men det var ju verkligen inte ett sakligt påpekande överhuvudtaget. Han sa att du var sjukgymnast, jag påpekade att det inte stämde genom att säga "vad" du var. Helt plötsligt tillämpade jag enligt honom auktoritetsargumentation? Nej, absolut inte. Att folk överhuvudtaget tar till åtgärder av den formen, debatt mot fågelskrämmor, visar enkelt vem som är segrande i debatten.

Anton Fräs
2011-02-18, 12:09
Apos78: Det finns många anledningar till att äta så mycket ägg. :)

Vilka? Utöver praktiska anledningar så som smak, lätthet vid tillagning m.m. Jag

agazza
2011-02-18, 12:25
Vilka? Utöver praktiska anledningar så som smak, lätthet vid tillagning m.m. Jag

Pris vitaminer och mineraler osv. Ägg är superduper.

Ristretto
2011-02-18, 12:35
Det är billigt, mättande, enkelt att tillaga, protein och fettrikt. Supergrym vilodagsmåltid för mig.

Precis. Jag äter 8-15 ägg på vilodagar, alltså tre dagar i veckan. Övriga dagar äter jag inga alls.

Giljotinen
2011-02-18, 13:41
Ifall äggen blir allt för gamla så funkar det väl fint att frysa äggvitorna?

agazza
2011-02-18, 14:18
Bättre han gör pannkakor

Eddie Vedder
2011-02-18, 14:26
Vilka? Utöver praktiska anledningar så som smak, lätthet vid tillagning m.m. Jag

Vad är det för konstigt resonemang? "Vad är bra om vi tar bort alla bra anledningar?", ja inget naturligtvis. :D Utesluter vi alla fördelar på förhand återstår naturligtvis inga fördelar. Men så kan man ju inte resonera.

sandberg93
2011-02-18, 14:27
är allergisk mot ägg, finns det någon bra ersättare eller ska jag gå och dö? :)

Eddie Vedder
2011-02-18, 14:30
är allergisk mot ägg, finns det någon bra ersättare eller ska jag gå och dö? :)

Nej du behöver inte äta ägg. Det är ju inte så att man antingen lever på ägg eller annars äter kött, fisk och fågel.

Apos78
2011-02-18, 14:42
Pris vitaminer och mineraler osv. Ägg är superduper.

Ägg är bra, visst, och jag äter själv då det är fantastiskt gott. Näringsmässigt ser jag dock inget behov att äta de mängder som vissa verkar peta i sig. Bekant är väl att många här verkar ta det som sägs på blodigt allvar och säger någon att man ska äta 12 ägg dagligen, då gör man det! Att skapa den lite vridna inställningen till mat kanske man ska försöka undvika.

agazza
2011-02-18, 14:47
Ägg är bra, visst, och jag äter själv då det är fantastiskt gott. Näringsmässigt ser jag dock inget behov att äta de mängder som vissa verkar peta i sig. Bekant är väl att många här verkar ta det som sägs på blodigt allvar och säger någon att man ska äta 12 ägg dagligen, då gör man det! Att skapa den lite vridna inställningen till mat kanske man ska försöka undvika.

Upp till var och en att tolka det som sägs på sitt sätt. Lever är ännu bättre, riktigt nyttigt, men jag tvivlar på att folk kommer trycka i sig ett kilo om dagen :D

C.E.J.
2011-02-18, 14:51
Upp till var och en att tolka det som sägs på sitt sätt. Lever är ännu bättre, riktigt nyttigt, men jag tvivlar på att folk kommer trycka i sig ett kilo om dagen :D

Kanske blir lite väääl mycket järn i längden ;)

Apos78
2011-02-18, 14:52
Upp till var och en att tolka det som sägs på sitt sätt. Lever är ännu bättre, riktigt nyttigt, men jag tvivlar på att folk kommer trycka i sig ett kilo om dagen :D

Ett kilo lever om dagen kan vi nog enas om är en mindre bra idé :).

Anton Fräs
2011-02-18, 14:55
Vad är det för konstigt resonemang? "Vad är bra om vi tar bort alla bra anledningar?", ja inget naturligtvis. :D Utesluter vi alla fördelar på förhand återstår naturligtvis inga fördelar. Men så kan man ju inte resonera.

Tänker rent näringsmässiga fördelar med att äta 12 ägg om dagen kontra en mer normal konsumtion på 4-5 ägg.

Ägg är bra, visst, och jag äter själv då det är fantastiskt gott. Näringsmässigt ser jag dock inget behov att äta de mängder som vissa verkar peta i sig. Bekant är väl att många här verkar ta det som sägs på blodigt allvar och säger någon att man ska äta 12 ägg dagligen, då gör man det! Att skapa den lite vridna inställningen till mat kanske man ska försöka undvika.

Apos skrev ungefär det resonemang jag själv tänkte föra fram.

Eddie Vedder
2011-02-18, 14:56
Kanske blir lite väääl mycket järn i längden ;)

Det är A-vitaminmängderna som blir direkt toxiska, lever är ett exempel på livsmedel där man kan säga direkt att storkonsumtion faktiskt ÄR farligt. Och sedan finns ju alltid tveksamheter i att äta stora mängder reningsorgan.

Tänker rent näringsmässiga fördelar med att äta 12 ägg om dagen kontra en mer normal konsumtion på 4-5 ägg.

Om man äter fisk, kött, mjölkprodukter etc finns nog ingen. Och det gör ju de allra flesta.

Onigiri
2011-02-18, 18:54
Hur "snabbt" är det direkt toxiskt med lever? Hur lång tid krävs om man käkar ett kilo eller två om dagen? Förstår att det inte finns ett exakt svar men, riktlinjer? Något?

Eddie Vedder
2011-02-18, 19:35
Hur "snabbt" är det direkt toxiskt med lever? Hur lång tid krävs om man käkar ett kilo eller två om dagen? Förstår att det inte finns ett exakt svar men, riktlinjer? Något?

Kolla upp UL för A-vitamin och kolla upp halterna i levern. På www.slv.se hittar du båda.

noob76
2011-02-18, 22:57
Du lever ett tråkigt och meningslöst liv. Gör om gör rätt!

Haha, jag skall säga till när jag lyckats göra mitt liv meningsfullt genom att äta mer salt, mer fett och mer konserveringsmedel ;)

KaptenKnäsvag
2011-02-19, 09:34
Men det är ju ett vetenskapligt faktum att svart kaffe, stekt ägg och bacon till frukost är förmodligen hur gud själv spenderar sin morgon.

Liebe
2011-02-25, 20:32
Men det är ju ett vetenskapligt faktum att svart kaffe, stekt ägg och bacon till frukost är förmodligen hur gud själv spenderar sin morgon.


Helt sant. Du glömde dock att gud även tillät Apelsinjuice dessutom :D

Inge Enveten
2011-02-25, 21:37
Men det är ju ett vetenskapligt faktum att svart kaffe, stekt ägg och bacon till frukost är förmodligen hur gud själv spenderar sin morgon.

Och efter han är färdig med sin mat forsätter han upprätthållandet av svälten i Afrika. Eller?

Liebe
2011-02-25, 23:30
Och efter han är färdig med sin mat forsätter han upprätthållandet av svälten i Afrika. Eller?

Sist jag snackade med honom så var han oskyldig. Han hade gett dem förutsättningarna men han förstod inte varför de trilskades med att inte äta. Seriöst! Mat som är så gott.

Flonkz
2011-02-26, 00:49
Den bilden var nog bland det vackraste jag sett på länge *cupid*

Xzion
2011-02-26, 03:54
Det är A-vitaminmängderna som blir direkt toxiska, lever är ett exempel på livsmedel där man kan säga direkt att storkonsumtion faktiskt ÄR farligt. Och sedan finns ju alltid tveksamheter i att äta stora mängder reningsorgan.


Finns det någon artikel du har till hands (Även forskningsrapport går bra) om just det här?
jag hade ingen anning om det men skulle tycka det var jävligt intressant att läsa lära mig om det.

Visste inte att stor mängd A vitamin kan bli farliga. varför?

Och vad är det med just reningsorgan som är farliga att äta?

Jag är inte skeptisk, bara nyfiken för min egen lära.

Eddie Vedder
2011-02-26, 08:20
Finns det någon artikel du har till hands (Även forskningsrapport går bra) om just det här?
jag hade ingen anning om det men skulle tycka det var jävligt intressant att läsa lära mig om det.

Visste inte att stor mängd A vitamin kan bli farliga. varför?

Det är ju bara att googla "A-vitaminförgiftning" eller "A-vitamin toxicity" till exempel. SLV:s hemsida har också en del info.

Och vad är det med just reningsorgan som är farliga att äta?

Hörs inte det på ordet? :D De organ som renar kroppen från massa skit innehåller ju just en massa skit. ;)