handdator

Visa fullständig version : Frågor om träning


Towan
2011-02-16, 17:50
Hallå där.
Jag har nyligen börjat gymma regelbundet i veckorna. Just nu gymmar jag 4 gånger i veckan och tränar Amerikansk Fotboll två gånger.

Fåfäng som jag är satsar jag mycket på överkropp, mest bröst, och jag har nu tränat i kanske en - en och en halv månad. Problemet är att jag bara tycks få muskler på de övre delarna av mina bröst, medan de undre fortfarande är slappa och feta. Är detta vanligt? Kommer musklerna succesivt "jobba sig ner" till de nedre delarna också? Om inte: Hur tränar jag de nedre delarna av mina bröstmuskler?

Sedan har jag även frågor om deffning och bulkning. Vad innebär dessa två träningstermer?

Tack i förhand

Towan

JimmyJoe
2011-02-16, 17:58
Fortsätt träna bröst med övningar som bänk, armhävningar, hantelpress osv så kommer hela bröstmuskeln att ta form när du får lite volym.

Deff = gå ned i vikt och försöka behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Deffa kommer ifrån definera. Man försöka med andra ord att få fram mer definition på musklerna.

Bulka = Ligga på ett kaloriöverskott medans man tränar för att kroppen ska få en ärlig chans att bygga muskler. Hur stort eller litet kaloriöverskott du vill ligga på är upp till dig.

Zorban
2011-02-16, 18:01
Träna inte bara överkropp, du kommer se jättefånig ut på stranden.

Du kan inte säga så mycket efter en månad. På de flesta syns det inte alls efter så kort tid. Är nog ovanligt att man över huvud taget bygger någon massa efter så kort tid. Sen är det väl lite genetiskt hur dina muskler ser ut exakt.

Bulka är att ligga på kaloriöverskott för att bygga massa. Deffa är att ligga på kaloriunderskott för att få bort fettet man lagt på sig i samband med bulk.

mikeni
2011-02-16, 18:06
Träna inte bara överkropp, du kommer se jättefånig ut på stranden.

Du kan inte säga så mycket efter en månad. På de flesta syns det inte alls efter så kort tid. Är nog ovanligt att man över huvud taget bygger någon massa efter så kort tid. Sen är det väl lite genetiskt hur dina muskler ser ut exakt.

Bulka är att ligga på kaloriöverskott för att bygga massa. Deffa är att ligga på kaloriunderskott för att få bort fettet man lagt på sig i samband med bulk.

Dessutom är benträning positivt för att utveckla TS' snabbhet i amerikansk fotboll. Det är ju också en väldigt stor muskelgrupp som ger mycket vikt om man kör för volym, som kan vara bra för TS' sport?

Towan
2011-02-16, 18:09
Träna inte bara överkropp, du kommer se jättefånig ut på stranden.

Du kan inte säga så mycket efter en månad. På de flesta syns det inte alls efter så kort tid. Är nog ovanligt att man över huvud taget bygger någon massa efter så kort tid. Sen är det väl lite genetiskt hur dina muskler ser ut exakt.

Bulka är att ligga på kaloriöverskott för att bygga massa. Deffa är att ligga på kaloriunderskott för att få bort fettet man lagt på sig i samband med bulk.

Jag har redan vältränade ben, men jag tränar självklart båda delarna. :) Tack för de snabba svaren.


Dessutom är benträning positivt för att utveckla TS' snabbhet i amerikansk fotboll. Det är ju också en väldigt stor muskelgrupp som ger mycket vikt om man kör för volym, som kan vara bra för TS' sport?
Helt rätt. Det krävs även bra benmuskler för att kunna tacklas. Det är inte lätt att lyfta folk som väger över hundra kilo, inte! ;)

RS.
2011-02-16, 18:12
Är det så att du har lättare för att komma åt bröstmusklernas övre delar ska du vara glad, det är enligt många den svåra delen att nå. :)