handdator

Visa fullständig version : Intervall med kortlek


populous
2011-02-16, 16:51
Har haft det tråkigt på gymmet senaste veckorna och tänkte spice:a upp det lite med en kortlek. Folk kommer tro att jag är galen men det är bara kul. Är altså ute efter att bränna inte bygga. Har inga löparskor så jag får vara lite kreativ.

Fyra färger, Jokrar och de klädda korten gör olika saker.

Har någon något tips vilka övningar man kan blanda? Jag är ute efter att träna hela kroppen i ett enda pass (runt 50-60 minuter) och jag vill knappt kunna stå när jag går därifrån. Och eftersom det är ett bestämt nummer på korten så kan man väga upp övningarna jämt över kroppen.

Här är några övningar jag tänkt hittills

All round:
Armhävningar
Burpees
Grodan (hoppa framåt i en armhävning, jobbigt som satan, en längd = ca 10m)

Rygg:
Liggande rygg-upplyft (?)
Chins / orkar jag inte tar jag en maskin med mindre vikt

Mage:
Liggande plankan och lyfta benen
Liggande Benkast / cykeln

Arm workout, axlar bic och tric i ett superset.

kettlebellGuden
2011-02-16, 16:54
Frivändningar. Alltid kul.

"tabata" front-böj (4 minuter, 10-12 rep på 20 sekunder, vila 10. Totalt 8 set dårå). Både mysigt och spännande.

Hur exakt har du tänkt använda kortleken?


:edit: knappt kunna stå. frontböjen är din vän här.

gangstapuppy
2011-02-16, 16:55
Jokern måste ju vara typ hundra knän på säcken :D (om ni har en boxningssäck på gymmet)

Gorilla
2011-02-16, 18:16
Lägg upp fyra övningar (en per färg), exempelvis knäböj, bänkpress, militärpress och chins. Dra sedan ett kort ur leken och gör det antalet repetitioner som kortet visar, givetvis på lämplig vikt. Upprepa tills kortleken tagit slut.

Jokern ger en minuts vila.

Pow! Vilket pass, allt från 2:or upp till 14 reppare.

kettlebellGuden
2011-02-16, 19:17
Upprepa tills kortleken tagit slut.:thumbup::hbang:

populous
2011-02-18, 10:33
Lägg upp fyra övningar (en per färg), exempelvis knäböj, bänkpress, militärpress och chins. Dra sedan ett kort ur leken och gör det antalet repetitioner som kortet visar, givetvis på lämplig vikt. Upprepa tills kortleken tagit slut.

Jokern ger en minuts vila.

Pow! Vilket pass, allt från 2:or upp till 14 reppare.

Exakt! Man drar ett kort tills dem är slut. Det viktiga är att inte sluta förän man ligger halvdöd på golvet (utan att överbelasta så man förstör något givetvis). Vissa övningar kan ju vara lite lättare än andra så min tanke var att tex armhävningar ger x2 reps av valören på korten. Det är ju ett bestämt antal reps i leken så man kan väga upp allt ganska jämt innan (därav denna tråd hehe).

Jag såg ett gäng PT som gjorde det för ett par månader sen. De var tre och hade två kortlekar men det såg riktigt svettigt ut så jag ville pröva. Har inte riktigt haft modet än (eftersom jag tränar själv 99% tiden tyvärr, befinner mig i en främmande stad i ett främmande land).

Tack för tipsen! Det uppskattas.