handdator

Visa fullständig version : Rift


Sidor : [1] 2 3 4 5

Kwon
2011-02-16, 15:39
Sista Beta-passet

Vi är på Argent, bara skicka tell om ni skall ha invit te guilden!

Tricce = Burdus
Ceejay = Bellatricks
Vinter = Kilmar
Xodd = boohoo
Shadowfire =

JusupWillkosz
2011-02-16, 15:46
När kommer det ett hack and slash ala Dark Alliance till PS3?

Kabuto
2011-02-16, 16:03
Vilka levlar är ni? :) Och vilken faction?

Kwon
2011-02-16, 16:10
Vi är Guardians lvl 8-40

pragmatist
2011-02-16, 16:27
Jag har en level 10 highelf cleric på Argent, namn Dotty.

Var/när/hur kan man respecca sina souls?

Kwon
2011-02-16, 16:56
Cosybear = Cobear


Säg till när du e inne så får du invite Dotty

victor_n
2011-02-16, 16:58
waz iz thiz? mmo?

shadowfire
2011-02-16, 17:26
hru får jag inv?

Kwon
2011-02-16, 17:43
Gå in på sharden Argent.

Joina Guardians

Skriv ner ditt namn, så får du invit Skuggan!

shadowfire
2011-02-16, 17:52
hmm trodde man behövde key för att starta spelet, laddar ner det nu ivf... har dock inte tid att spela eg.

shadowfire
2011-02-16, 17:53
vad är ni för specs?

Tricce
2011-02-16, 18:11
Jag kör köttar warrior :)

shadowfire
2011-02-16, 18:30
någon spec. klass ni saknar?

Benny01
2011-02-16, 18:33
Är inte detta typ wow kopia som allt annat skräp man så förväntantsfullt provat genom åren?

Orkar inte ge mig in i något om de verkligen inte e skoj på riktigt :(

Lite ärlig feedback?

Kwon
2011-02-16, 18:40
Till Tricce den Gröfvre

DPS
Paragon/Champ
http://rift.zam.com/en/stc.html?t=1ckuL.E0cdoR0Gzk.xezsuAzsR

Tank
Reaver/Pal/warlord-Threat Spec
http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0chAE.EbMhc0V0z.Vuqthhk0bo.xc

Reaver/Pal-Raiding
http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0chA_.ExMhc0Vozbz.xuqkh0kVfo

Paladin/VoidKnight/Warlord - Massive Mitigation
http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0cEhg.xy.ExMuc0V0z0z.gc0VI

---

Till Vinter och Xnoddaz

Support!
http://www.riftbards.com/bard-guide/support-bard-guide/

Tankbuild
http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0MpcV.EItIuqdRkkR.x.V[/QUOTE]

Kwon
2011-02-16, 18:41
Är inte detta typ wow kopia som allt annat skräp man så förväntantsfullt provat genom åren?

Orkar inte ge mig in i något om de verkligen inte e skoj på riktigt :(

Lite ärlig feedback?
http://www.fohguild.org/forums/attachments/mmorpg-general-discussion/162913d1296872044-rift-planes-telara-heroes-telara-e3-09-selectionflowchart.png
NB1moIKLMQMpCXwG5_GB5I

xodd
2011-02-16, 19:08
Synd att man har lite för risig dator för spelet. Springa runt med 15 fps förstör de mesta

Otur
2011-02-16, 19:32
Hm, säkerligen mycket dum fråga. Men vart laddar man ner det ifrån? Kikar på hemsidan. Jag måste noga vara blind. Fö. ser det rätt häftigt ut. Lite annorlunda än wow som man kört till och från sen början av 06.

shadowfire
2011-02-16, 19:41
Tar ju fetingtid att ladda hem betan, gnnnnnnn.
Någon timme kvar, gnnnnnnnnn igen.

Hinner jag iofs grilla lite till ute på altanen.
Har vi få mages?

shadowfire
2011-02-16, 19:42
Hm, säkerligen mycket dum fråga. Men vart laddar man ner det ifrån? Kikar på hemsidan. Jag måste noga vara blind. Fö. ser det rätt häftigt ut. Lite annorlunda än wow som man kört till och från sen början av 06.

www.riftgame.com

Kabuto
2011-02-16, 20:09
Gick svinfort igår just före betan skulle starta, aldrig under 8MB/s :D

Jag får ganska hårda warhammer vibbar av detta spel :P

Kwon
2011-02-16, 20:21
Tar ju fetingtid att ladda hem betan, gnnnnnnn.
Någon timme kvar, gnnnnnnnnn igen.

Hinner jag iofs grilla lite till ute på altanen.
Har vi få mages?

Ceejay e enda Magen i kologänget

Ceejay Mage
Tricce Warrior
Vinter Rogue
Xodd Rogue
Crippa80 Cleric
Cosybear Cleric

shadowfire
2011-02-16, 20:27
aight och ingen ranger heller ser jag

Kwon
2011-02-16, 20:39
Du gillar Ranged DPS du Skuggan?

shadowfire
2011-02-16, 20:40
zakkahraz is ON. :D

Kwon
2011-02-16, 20:41
Testa denna build Skuggan

Ranger + Marksman + Nightblade
http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0MNfi.VGo0uc.x0toqzVuzR.V0t0G

HMB
2011-02-16, 20:45
Tankar betan nu, kör ni med någon ventrilo/mumble/teamspeak eller dylikt? :) Kommer kunnd köra en del på kvällarna (förutom imorgon, jobb till 23).

Edit: Går snabbt att tanka iallafall, 10,2MB/s :)

Kwon
2011-02-16, 20:57
Skriv ner namn här sen HMB

Vi e på Argent och e Guardians

Vinter
2011-02-16, 21:23
Det är bara joina och börja spela, alla classer kan i viss mån utföra alla roller. Kanske inte mage tank men men. Annars är det bara att respecca om man gjort fel.

HMB
2011-02-16, 21:39
Min gubbe heter Devlin, kommer bli en pyromancer :)

shadowfire
2011-02-16, 23:27
kwonish, jag har lite förkärlek för de döda som du märkte ;)
skönt o avsluta med att smiska hmb i en duell :D

Kwon
2011-02-16, 23:31
What can i say

Skuggan ÄGDE Mathosia!

ceejay
2011-02-16, 23:34
uuu, vad jag känner mig som en nörd nu :D spelat så mkt idag.

HMB
2011-02-16, 23:39
kwonish, jag har lite förkärlek för de döda som du märkte ;)
skönt o avsluta med att smiska hmb i en duell :D *whatever*
PVE-speccat min mage :em::cryout:

MangeByggarn
2011-02-16, 23:58
Vilket MMO är mest likt Rift? Har spelat Aion, Allods Online och lite WoW.

ceejay
2011-02-16, 23:59
skulle säga warhammer online typ

xodd
2011-02-17, 00:14
Skulle vilja påstå att det är ett väldigt lämpligt casual spel, i alla fall det lilla jag sett i det. Mycket att göra men ändå inte så att jag känner att man behöver lägga ner någon förödande stor tid på spelet. Eller så är det bara jag som vuxit ifrån att sitta och spela datorspel dagarna i ända :P

Själv sitter jag på jobbet och försöker få igång något roligt webbaserat, men lyckas inte komma på hur man begär en updatering av IE för att kunna få igång något roligt o nytt.... :P

Kwon
2011-02-17, 01:18
Tips te Vinter gällande Bard

Most common choices are certainly 44 or 51 Bard with splashes of some combination of Ranger, Nightblade, and Riftstalker.

People like the accessibility of the pet and ranged damage from Ranger, they splash Nightblade to boost their Cadence damage, and/or they grab a touch of Riftstalker for escaping.

Kwon
2011-02-17, 01:30
Tips te Tricce

Paladin/Reaver is probably the best tank combo for survivability.

Paladin offers the best defense of any class, with a shield focus. Reaver offers the ability to slowly (very) replenish your life through DoT's cast on the enemy. Both classes have different abilities to raise defense in general. I haven't seen anything that survives as well as Paladin/Reaver, though, because of the mix of slow self-healing (Reaver) and ultra-high defense (Paladin.)

Another great thing about this build is as you get further up the Reaver line (not far) you get AoE DOT's... and these DoT's also heal you. So you actually tank better depending on how many enemies you infect with your DoT's, because each one is a different source of heals for you. If your defense is high enough you should be able to tank small swarms better than you can tank single bosses.

Void Knight also offers a ton of armor, more than Paladin or Reaver separately. I'm not convinced the bonus to armor and defense Void Knight brings will be better than the bonus to block/lifedrain that Paladin/Reaver spec brings, though. The Paladin's shield pretty much doubles your defense, if not more, and I don't think anyone will be main-tanking in this game without a shield. The difference Block brings is astounding, and the Paladin line makes your shield about twice as effective. No-brainer, for me.

Warlord is also a better group choice for defensive tank as they can buff the entire party.

Bailah
2011-02-17, 07:27
Tänkte ladda ner och kolla nu. Antar att det är "RIFT ALPHA (FEW GAMEPLAY FEATURES)"
Enda jag hittar, finns det nån annan link el är betan stängd nu? :o

Bailah
2011-02-17, 07:31
Bah, ja. Need key! Någon som har en spare?

Kwon
2011-02-17, 07:44
Bah, ja. Need key! Någon som har en spare?

Register for Open Beta now Bro?

http://eu.riftgame.com/en/

Crippa90
2011-02-17, 08:02
Det är ett riktigt grymt spel. Rekommenderar alla att prova! :thumbup:

Ska åka iväg på kryssning snart, men lite till hinner jag spela!!! :Virro

Bailah
2011-02-17, 08:20
Register for Open Beta now Bro?

http://eu.riftgame.com/en/

Jo, gjorde det men såg ut som jag fick nån speciell beta inv. Alltså inte til the full game, utan x dagars event el något. Aja, laddar ner skiten nu. Går dock jävligt långsamt 2.5mb / s.. Har 100/100 ffs!

HMB
2011-02-17, 08:34
Kwon uppe hela natten? :confused:

Bailah
2011-02-17, 09:56
Asså lirar ni på en pve-RP server? Wth!

Bailah
2011-02-17, 10:04
Aja, jag gjorde en dorf mage där iaf. Majkoh heter jag, bara och invita mig!

MangeByggarn
2011-02-17, 10:36
Man behöäver väl inte BETA-key under Open Beta?

shadowfire
2011-02-17, 10:58
bara jag som drömde om rift inatt? :D

Uff, jag borde hålla mig borta från sådant där, har redan lagt permban på mig själv för wow.

ceejay
2011-02-17, 17:55
dags att levla lite igen dåe.

Sundqvist
2011-02-17, 18:07
Laddar ner när jag kommer hem!, bara att skriva namn till dig kwon eller?

Kwon
2011-02-17, 18:55
Skriv ner namn, efternamn, VEM?!? Efternamn här i tråd-trädet ja för invit.

Bailah
2011-02-17, 18:57
Jag är online på min Majkoh. Holler at me!

Kwon
2011-02-17, 18:58
Invite sent Majk

Kwon
2011-02-17, 18:59
Vi har väntat ett tag på Ceejay nu för att köra Darkening Deeps, vars e Bella? :D

muddler
2011-02-17, 19:50
Jag är inne och lirar lite, kör en reaver/pala/beastmaster hybrid :D dock kör jag inte på samma sida som ni andra kör defiants, tyckte dom var ballare.

Kwon
2011-02-17, 19:59
Jag är inne och lirar lite, kör en reaver/pala/beastmaster hybrid :D dock kör jag inte på samma sida som ni andra kör defiants, tyckte dom var ballare.

Then we will meet on the Battlefield Traitor!!! :devil:

Säg te när du kan ta dig till Scarwood Reach så möts vi där!!!

shadowfire
2011-02-17, 22:15
hur ska jag göra med soul points? jag spenderar dem bara på en enda soul nu, men jag kan liksom inte lägga in fler pts då min level är för låg... ska man verkligen sprida dem på alla souls? :/

MangeByggarn
2011-02-17, 22:17
Adda mig, heter Inzait.. Behöver hjälp med lite quests här och där.. Är Warrior

pragmatist
2011-02-17, 22:56
hur ska jag göra med soul points? jag spenderar dem bara på en enda soul nu, men jag kan liksom inte lägga in fler pts då min level är för låg... ska man verkligen sprida dem på alla souls? :/

Lek runt lite, det kostar typ en spänn att re-specca. Ingen har samma spec från 1 till 51, och du kan ha fyra olika specs lagrade samtidigt.

ceejay
2011-02-17, 23:09
bleh, blev inte så mkt lira idag..

Bailah
2011-02-18, 04:23
bleh, blev inte så mkt lira idag..

Jo, för mkt !

KaptenKnäsvag
2011-02-18, 06:38
Har lite frågor och jag är för n00b för att googla.

Kommer detta att kunna köpas i affär i Sverige?
Hur länge pågår betan?

Nielsen
2011-02-18, 07:15
Betan håller på tills på måndag.

shadowfire
2011-02-18, 08:07
kan man ta med sig sin char från betan in i riktiga releasen? eller naeh det borde man väl inte kunna..

Kwon
2011-02-18, 08:19
Jo, för mkt !

En sak måste man ju säga! Bailah lärde sig enormt snabbt och började regera med Mage illa kvickt.

Sen dominerade han i PVP också.

Nej alla Beta-göbbs blir wipade innan Retail Skuggo. :)

Till Bailah

Here is healing parse from Foul Cascade run.
Do you think Chloromancer can be better healer than Cleric?
Check parser output.

Zone wide:
111 HPS - lvl 29 Chloromancer
69 HPS - lvl 28 Sentinel/Warden

Matron Verosa:
162 HPS - lvl 29 Chloromancer
97 HPS - lvl 28 Sentinel/Warden

Countess Surin Skenobar:
182 HPS - lvl 29 Chloromancer
65 HPS - lvl 28 Sentinel/Warden

Krasimir Barionov:
197 HPS - lvl 29 Chloromancer
157 HPS - lvl 28 Sentinel/Warden

Queen Vallnara:
253 HPS - lvl 29 Chloromancer
108 HPS - lvl 28 Sentinel/Warden

My main is Cleric, I'm not happy with that...

Te shadowfirre

Warlock is another good one, mana is your only downtime... you can heal yourself and steal health from your enemies, and even your mana isn't a big issue because you use multiple DoT's which have low mana cost.

Warlock/Chloro/Archon has 4 DoT's, two of which heal the caster, as well as increased armor and health from Archon... so you can essentially make a tough, life-stealing character almost like a Reaver from the Warrior line.

NecroWarlockDom for PVP

Hi, i've played this build to 40 and spent a lot of time PvPing on it so i thought I would list my thoughts and experiences and give some constructive ideas if you are beginning as a Necro. If you have different experiences I would like to hear about them.

First off here is the build (like I said I'm only 40 so I am 32 pts necro, 2 dom, the rest working up the warlock tree). I am not going to initially use archmage - I think the dom is too useful for a low pt soul and if you are going to get they good stuff out of the PvP soul you need to sacrifice a lot of warlock. Maybe I will change my mid later, not sure.

I should say I only care about PvP so let's focus on that - I have a totally different Levelling Spec.
http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0zwvs.xtckVto0s.xxohkaoek.0M

First - we should clear up some things. You kill things by debuffing them and having your pet damage them and finish up with soul purge. Bolts are for debuffs.

Also - you never stop moving except to soul purge. I see a lot of void bolt builds. Bad idea.

I only use the zealot - i can foresee a use for the mage pet if you need to AOE a choke point but for now the zealot maxes out on damage - the tank pet will never be used in PvP.

I also will say you need a lot of CC due to diminishing returns, PVP CC breaks and the need to run from Sabs.

I can't stress enough that mages standing still attract death. With this build you dont have to stand still except to kill - you can cast instas backwards while running away.

The build has alot of survivability so run away a lot - you can heal your pet, yourself, other players etc. be a pest, don't run to the front and die. People will get sick of chasing you.
The build uses a lot of buttons - if you are a 3 button wow pally this is not for you. You need to remap your keys to use q,e,r,t,z,x,c,f,g,h,v and ctrl E, Ctrl 1, Ctrl 2 for your abilities.

Your rotation should be necrosis, looming demise then dark touch and also drop grave rot at any point in there if they stop moving. If you get an opp proc plague bolt and dont grave rot. It's important you do it in that order because as your LD drops your pet gets there and BOOOM critical blood spike for 400 on a cloth wearers. It freaks them out. I like to stun them right after the blood spike. They panic 90 percent of the time. Then I lich form and soul purge them down. If I dont want to stop running to SP I will drainign bolt and neural prod them as the pet and dots tick tick tick.

For Plate wearers and healers it's important to essence link them and get them to run - if they are running (healers) they can really heal well usually - the pet usually gets them to run.
You will always have mana - if you get void knighted steal mana from your health and the pets health - thats why you have high pet health.

the class is fun to play if you can handle a lot of buttons and can keep moving - lots of mmo people cant do either of those. If you cannot do this or like a few buttons you will hate the class and die constantly. It's a thinking man's class. It's not OP but it has an answer for most everything.

Some commentary on skills you want and skills you don't

NECRO
You want to max pet damage - you do this by debuffing people - you dont want to be a stand still bolter. You kill people who are stand still bolters.

I don't use consuption - some do but I get my mana from the pet or from my health - one buff is too little to work into your rotation. if you could take 3 pts and remove 3 buffs then maybe.

Vengeful spirit and clattering bones are mutually exclusive - if you want the mage pet taake VS, otherwise take CB (you dont want the mage pet)

Lich form is awesome. It sometimes draws fire but more often people run. I'll say it again - there is only one skill you use in this build where you stand still - soul purge. You use plague bolt a lot but only on opportunity procs

WARLOCK
You will not ever use void bolt or life leech in PvP with this build. I know some people make void bolter builds but I dont udnerstand that paired with Necro. Dont put any points in these skills. I thought opportunity was something I would never use - I totally love it now. It takes a lot of SA and fast fingers but I use it all the time. It's hard to grave rot due to the horrid GT interface so I use opp-PB a lot. I use opp squirrel and opp fear A LOT. Opp wither a lot. It procs all the time with ten percent proc. I'm not sure if pet attacks count but it procs every fight. It is super useful. Love it. Opp Plague Bolt Draining bolt is a very quick finisher.

You need Dark Fury - you need two stuns, you are always running out of CC and wither only works on Opp Procs. You want 32 necro for deaths grasp and 32 warlock for Choke. I constantly use the dominator KB to get melees off me and healers.

Draining bolt is sweet for better damage than neural prod (insta of course - always insta) Warlock damage mitigation will be sweet and neddra's essence will let you live thru sab bomb cheese and focus.

I use neddras torture on tougher plate guys in conjunction with essence link healing shield - it has a 1 sec cast so sometimes i stop moving to cast it Nothing else however.

Fear is great for getting rid of pets, so is squirrel, you can sometimes fear off pets because you are way off the line and can stop moving - otherwise only opp- fear

DOMINATOR
In small fights squirrel is key. Dump their healer with this. Any time i get an opp proc I will tab squirrel and get right back on my chosen victim.

The knockback is sweet. it is of course insta.


Till Bailah, Ceejay, Skugg


Dominator > Stormcaller > Chloromancer

Translation:

I am a frost mage that can almost perm CC you AND heal at the same time

What is NOT to like about this build?

Mage-Soloing
Definately Necro / Chloro over the elementalist.
The reason for this is that necro pets get better dps than thier elemental counterpart.
Sure the elemental pets do tank better but who cares when the pet never gets below 50% health with chloro heals.
Also necros get instant cast dots to use in addition to the chloromancer nukes. Also necros can tap thier pets for mana and its instant cast, where as the elementalist has to channel more mana. Add in the fact that necros get feign death in case you pull more than you can handle.

Also necros get a few more healing options when chloro healing is not an option. As for pulling more than one npc, with the necro / chloro i have been able to pull 4 npcs at a time and kill them with no downtime whatsoever.

So to summ it up necro / chloro has better dps, better mana regen, and FD as your ticket out if the SHTF.

shadowfire
2011-02-18, 09:35
använder ni flera souls?
jag har än så länge bara lagt pts i en enda soul, men har liksom massa pts till övers just nu

Bailah
2011-02-18, 09:41
Tack Kwon! Enda dåliga är ju att nu måste jag in å känna lite på't!
No sleep for me!

shadowfire
2011-02-18, 09:58
ahhh nu har jag fått kläm på en go build... tydligen så påverkar soulsen varandra. Så "crit chance" i en soul, ger crits på alla spells oavsett vilken soul som kastar dem, right?

Bailah
2011-02-18, 10:03
ahhh nu har jag fått kläm på en go build... tydligen så påverkar soulsen varandra. Så "crit chance" i en soul, ger crits på alla spells oavsett vilken soul som kastar dem, right?

Så har jag förstått det iaf, är som i wow skulle jag tro. Om det inte tex står "only affects your fire spells" etc etc..

Vinter
2011-02-18, 16:01
ahhh nu har jag fått kläm på en go build... tydligen så påverkar soulsen varandra. Så "crit chance" i en soul, ger crits på alla spells oavsett vilken soul som kastar dem, right?

Det stämmer, poängen du speccar i dyker upp under stats. Så man kan göra ganska komplicerade byggen. :thumbup:

Kwon
2011-02-18, 16:08
ahhh nu har jag fått kläm på en go build... tydligen så påverkar soulsen varandra. Så "crit chance" i en soul, ger crits på alla spells oavsett vilken soul som kastar dem, right?

Exakt så, därför är det upp te dig att hitta bästa synergin mellan soulsen!

Skapa din egen uber-build som passar dig bäst!

Till Vinter
Why should a bards be the best healers in warfront?

You throw in a couple of bards able to heal the entire raid with no range limit and they are going to throw the numbers WAY off. Clerics never get close to bard healing because cleric souls have "burst" heals that dont heal burst damage in warfronts. They also have pesky things like range, line of sight and the fact that some of their group heals still dont work.

but ye, bards top healing charts (when the clerics are poor) because their heals are aoe and affect everyone. they lack single target healing.

Clerics cant really afford to use thier aoe's too much cause they are too expensive, but their single target healing is great.

And Bard healing doesnt cost mana, they never go OOM.

Low level warfronts are where bards, if they do need it, need adjusted. Later on, they arn't nearly the issue they are from 10-19, or to put it better, Clerics have more tools which actually makes better healers.

Clerics get mad about bards at this level because:
1.) Early on, a Cleric can be an HoT distributor or a single target healer. AoE isn't really feasible.
2.) Mana.
3.) Bards Motiff hits everyone in the warfront - Sentinals AoE does if in range, but costs a boatload of mana. Warden AoE hits 5 targets, and I believe only ticks for as much (if not less) than the Motiff.
4.) LoS issues. Bards don't have them.
5.) Range issues.

Kwon
2011-02-18, 16:19
Te Tricce
This games pvp is very much rock / paper / scissor style, Void Knights are not unstoppable, immortal or overpowered,
Void Knight are great/super against mana users, and average against none magic user, so go after them with Champions Paragon's or Rogues, you be amazed what happens.

Any build that invests into magic protection, or targets magic users should have a very difficult time defeating a build that uses no magic, but instead focuses all its power into melee attacks.

Any champion would just rush you and kill you in seconds. It wouldn't even take much skill or a great weapon. A rift/VK really doesn't have ANYTHING protecting them against champions except for a couple of escape abilities to help them run away.



Classes who can tear apart a Void Knight:

Champion. Paragon. Blade Dancer. Shaman. Justicar. Assassin. Marksman.

Problem?

You kidding? VK can demolish all of those. Classes that can beat a VK/RB/Para starts and ends with VK and Sabo.

The thing I really find funny is that both sabo and VK are awesome conceptually. VK being an anti-mage warrior and sabo being a trapper. The problem is, neither class plays out like that. VK you just spam PC and discharge solo or just spam discharge with a healer target doesn't even matter. In fact, you do the same damage to every class except certain cleric builds and other VKs. Sabo you just spam charges over and over and again your target does not matter. You can drop a tank class to half in your first detonate. Why play anything else in a team oriented healing centric game that two souls can just brute force through solo?

KaptenKnäsvag
2011-02-18, 16:27
Man behåller inte sin karaktär efter betan, jag som hade tänkt nörda i helgen :(

Kwon
2011-02-18, 16:27
Bara köra och testa builds Kaptenen!

KaptenKnäsvag
2011-02-18, 16:28
Gissar att buildsen jag testar på lvl 15 inte gör någon skillnad när man levlat ett tag : )

Kwon
2011-02-18, 16:42
tar 1 sec och resetta också för å testa nytt.

Du kan skapa fler roles också med 3 olika souls i varje om du vill

shadowfire
2011-02-18, 17:29
var gör man det? jag vill plocka bort dom och slänga in chor istället

ceejay
2011-02-18, 17:35
nu kanske jag har lite tid att spela! MOT lvl 20!

ddewe
2011-02-18, 17:36
Förmodligen en otroligt dum fråga, men måste man appyla för att få spela betan, och isåfall, hur lång tid tar det från att man skickat sin application till att man får den besvarad?

shadowfire
2011-02-18, 17:38
Förmodligen en otroligt dum fråga, men måste man appyla för att få spela betan, och isåfall, hur lång tid tar det från att man skickat sin application till att man får den besvarad?

det är open beta 2 dygn till, så nu får du den besvarad på studs ;)

ddewe
2011-02-18, 17:41
det är open beta 2 dygn till, så nu får du den besvarad på studs ;)

ja se på fan, kommer in ikväll och visar er gubbar hur man nöter MMO!

Kwon
2011-02-18, 17:45
var gör man det? jag vill plocka bort dom och slänga in chor istället

Resetta vid din Mage trainer (jhögst upp i Sanctum).

Sen klickar du N, väljer de souls du vill ha.

Men vid lvl 13 så gör du quests för att unlocka nya souls, du kanske inte har så många souls ännu.

Gör soulquests först, sen resettar du och byter när du har lite att välja mellan :)

DDewe skriv namn för invit sen.

SiSenior
2011-02-18, 18:24
Verkar vara ett grymt trevligt spel. Blir att testa det framöver.

KaptenKnäsvag
2011-02-18, 18:50
Någon som vet vad det lär kosta ungefär? Deras forum är värdelöst stora att plöja igenom

Vinter
2011-02-18, 19:00
http://img87.imageshack.us/img87/8259/2011218183839.th.jpg (http://img87.imageshack.us/i/2011218183839.jpg/)


414 var det :P

Bailah
2011-02-18, 19:08
Nu har man tränat thaibox trodde jag inte att jag skulle göra. Vart osäker på om jag skulle komma ifrån Rift! Älskar det och sjukt skoj att lira med kolo folket <3

Bailah
2011-02-18, 20:25
Sry Kwonstah, fick bluescreen O,o

Nu hinner jag inte lira men kommer in runt 2-3.30. Beroendes på när jag slutar. Holler!

pragmatist
2011-02-18, 20:58
Nu har jag äntligen min lvl18 healer klar för att prova på Fae-instancen och så får jag vinterkräksjuka lol!

Ps lol:et var ironiskt.

Kwon
2011-02-18, 21:58
http://img87.imageshack.us/img87/8259/2011218183839.th.jpg (http://img87.imageshack.us/i/2011218183839.jpg/)

414 var det :P

Det där e ju rekord Vinter! GALET!

Kwon
2011-02-18, 21:59
Nu har jag äntligen min lvl18 healer klar för att prova på Fae-instancen och så får jag vinterkräksjuka lol!

Ps lol:et var ironiskt.

Guardian?

Vad heter gubben?

ddewe
2011-02-18, 21:59
Kwon och alla andra som vill veta, döpte mig till Danneil och spelar just nu rouge

ceejay
2011-02-18, 23:42
warlock is teh shiet när det gäller dmg

Kwon
2011-02-19, 00:41
Ja nu äger Ceejay verkligen på DPS-mätarna!

Vilken skillnad från 19 till 20!

http://www.riftplanesoftelaraguide.net/rift-mage-leveling-guide/

shadowfire
2011-02-19, 01:13
fyfan jag blev hård i brallan av soul purge då jag provade den på kwon

shadowfire
2011-02-19, 01:16
stod o kastade miljarder av spells o inget hände innan jag upptäckte att jag fått en ny ikon.. soul purge... tuggade ner 40-50% av kwons energi iaf, utan att jag körde någon spell rotation etc.. iofs så satt kwon på skithuset och spelade inte ens men ändå ;)

gröndjävulsk skillnad!

och plz sluta interfera mina cc/squirells ;) .. vad är det för fel med att attackera ett monster i taget? ;) ... kul o lira med er gubbs!

Kwon
2011-02-19, 01:22
Ja det var helt klart en hel ny gameplay när Skuggan var med i bilden!

CC var riktigt användbart, vi brukade bara spamma AEs innan :D

Soul Purge är nog tricket att vinna mot Clerics o andra Casters.

Crippa90
2011-02-19, 01:23
vad är det för fel med att attackera ett monster i taget? ;) ... kul o lira med er gubbs!

Ni tar så jävla lite skada då så somnar ju halvt mellan striderna! ;)


Att kasta absorb-shield på tanken, gör det att aggrot skiter sig? Eller är det bara att kasta på?

Kwon
2011-02-19, 01:26
bara kasta på Crippa :)

shadowfire
2011-02-19, 01:33
lol jag är van sedan instanser i wow att man kastar cc/sheep... fattade inte vad ni höll på med då ni började banka på min cc-squirrel :D

Kwon
2011-02-19, 04:28
Bailah och Vinter, lätt ägande i Darkening Deeps :D

Bailah
2011-02-19, 04:33
Kom in tre pers som var shitfaced och skrek i mitt rum under runnen. Så hade inte så koll på något.

Kwon
2011-02-19, 04:34
Kom in tre pers som var shitfaced och skrek i mitt rum under runnen. Så hade inte så koll på något.

Haha har ni fest eller :D

Kwon
2011-02-19, 04:36
Tips te Tricce-tanken

http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0cEhA.xE000x.E0Muociszr.x0V

Paladin
10% Block from Stalwart Shield
10% Armor from Defender
9% Dmg Reduction from Spells with Hardened Will
20% Dmg Reduction if blocked from Unyielding Defense
160% Dmg Dealt back to an attacker on a block from Balance of Power
100% of the damage done by Balance of Power healed back to the Paladin with Tip the Balance
30% of damage dealt by the Paladin healed back to the Paladin with Karmic Resolution
5% Block increase and 317 Armor bonus with Shield of the Chosen
10% Block with Aggressive Block
10 Endurance bonus from Aegis of Salvation

Warlord
10% Armor from Power Countenance
5% Block from Defensive Experience
5% Dodge from Enhanced Dodge
25% Healed on dmg from a crit from That Which Doesnt Kill Me
5 Endurance bonus from Aspect of the Fallen Hero

Reaver
5% Dmg Reduction from Imbued Armor
20% Dmg Reduction when Health is below 30% from Power within the Blood
80 Armor Bonus from Crest of the Abyss


Add to that the following:

.46% HP buff for each point spent in the Pally Tree
.46% HP buff for each point spent in the Warlord Tree
.46% HP buff for each point spent in the Reaver Tree

Seems pretty solid to me.

Kwon
2011-02-19, 04:38
Tips te Vinter-Tanken
http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0MVpc.E0dVh00MM.xGt0zVco.xhkV

Riftstalker
20% increase armor - Toughened Soul
6% dmg reduction - Phantom Blow
30% increase healing effects - Boosted Recovery
15% endurance increase - Great Fortitude
30% dmg mitigation for 10 sec after you are crit - Execptional Resilience (since mobs > lvl 50 will crit and we are speaking end game)
15% dmg reduction - Improved Rift Guard (100% up time)
50% dmg reduction for 8 seonds - Planar Refuge (2 min cd)
Armor Increase - Guared Steel (not sure what final # will be at 50)
50% armor increase - Guardian Phase
Resist Increase - Guardian Phase (not sure if it will be more than 50 points at lvl 50)
100% increased threat - Guardian Phase
30% increased Endurance - Guardian Phase

Bladedancer
5% dodge - Quick Reflexes
5% hit - Combat Expertise (if equating hit to tanking ability since rogue tanking requires successful hits to gain combat points)
15% Dex - Ambidextrous
5% dodge - False Blade (100% up time)
6% parry - Improved False Blade (100% up time)

Bard
10% Health Increase - Good Health
-3% Chance to be hit/crit - Street Smart

Vinter
2011-02-19, 04:39
Kom in tre pers som var shitfaced och skrek i mitt rum under runnen. Så hade inte så koll på något.

Haha vafan? Studentrum?

Bailah
2011-02-19, 04:40
Haha nej, min Roomie och hans polare kom in. Helt fulla skriker saker på spanska.. Tja..

Där var länken till en AO film jag gjorde 5042332 år sen. Första försöket på Vegas så effekter deluxe? Yes! Ser katastrof ut, men brings back memories!

kwxrJ6MITP0

Kwon
2011-02-19, 04:41
Sony klagar Majkan :(

Byt låt? :)

Vinter
2011-02-19, 04:48
Får ju abstinens så här.

Bailah
2011-02-19, 04:48
"RIFT
We hope you logged out somewhere safe, because we're bringing the servers back up now. ^Zann"

Äh, det där är en film från 5-6 år tillbaka. Massa låtar som jag mixat ihop. Orkar inte göra om hela skiten :p

Kwon
2011-02-19, 04:50
Orkar du lägga upp den på megaupload eller rapidshare då? Så tar jag ner.

För youtube vill ej visa

Kwon
2011-02-19, 04:52
Serv uppe

Bailah
2011-02-19, 04:52
Skicka din mail så skickar jag den genom Skickafilen.se
Går sjukt snabbt då!

Kwon
2011-02-19, 05:04
Kilmar, vi e inne!

Kwon
2011-02-19, 05:09
Haru somnat Vinter :)

Kwon
2011-02-19, 07:34
En helkväll med Bailah och Vinter e inte fy skam!

Deeps done and done :D

Tricce
2011-02-19, 09:30
Haha tror jag vet vilka som ligger och sover nudå! :)
På tal om dps så läste jag att skaparen INTE vill att det ska existera någon form av dps mätare i spelet vilket jag tycker är jäkligt trist.
Som dps vill man ju ändå ha någon slags bekräftelse och kunna jämföra sig mot andra för att peppa sig till bättre rotation och gear etc.

Katastrofal
2011-02-19, 09:59
Detta spel verkar jävligt kul, updatar så det bara skriker om det.

ceejay
2011-02-19, 11:35
Haha tror jag vet vilka som ligger och sover nudå! :)
På tal om dps så läste jag att skaparen INTE vill att det ska existera någon form av dps mätare i spelet vilket jag tycker är jäkligt trist.
Som dps vill man ju ändå ha någon slags bekräftelse och kunna jämföra sig mot andra för att peppa sig till bättre rotation och gear etc.

måste ju kunna gå att fixa något DPS-addon

Sniggel
2011-02-19, 12:54
Hur likt WoW är det?

Vilka aspekter är unika för detta spelet?
Tycker jag snappat upp att man har lättare för att respecca, eller att man kan byta mellan ett antal speccs vid behov.

Hur mycket grind verkar det vara och är man tvungen att questa för att levla snabbt? (a.k.a kan man stå vid ett camp och toknöta daoc-style?)

Bailah
2011-02-19, 12:57
Hur likt WoW är det?

Vilka aspekter är unika för detta spelet?
Tycker jag snappat upp att man har lättare för att respecca, eller att man kan byta mellan ett antal speccs vid behov.

Hur mycket grind verkar det vara och är man tvungen att questa för att levla snabbt? (a.k.a kan man stå vid ett camp och toknöta daoc-style?)

Det är som att spela wow 2. Talents, visuals loot system etc etc.. Är väldigt likt. Jag gillar det, men vet inte om jag lämnar wow för det. Det är mest pga att jag lirat med samma folk i snart 6 år och hade saknat dom alldeles för mkt. Annars hade jag nog bytat spel. Hela grejen med att kunna byta specs och att ha så mycket att välja på lockar mig som fan. Finns kanske en chans att vara orginell och komma på egna grejer nu igen (Som i Anarchy online)

Gillar det!

ddewe
2011-02-19, 20:25
Så, har ni/kommer ni pre-ordera detta spel?

ceejay
2011-02-19, 21:35
vet inte om jag kommer lira. kanske.

Sniggel
2011-02-19, 22:18
Synd att spelen alltid ska vara så förbannat flashiga för minsta lilla backhandsslash :D

Måste erkänna att jag ändå fått upp intresset något efter att ha kollat lite trailrar osv. Fast får väl efterforska lite mer i spelidén först o främst.

shadowfire
2011-02-19, 22:58
Hur likt WoW är det?

Vilka aspekter är unika för detta spelet?
Tycker jag snappat upp att man har lättare för att respecca, eller att man kan byta mellan ett antal speccs vid behov.

Hur mycket grind verkar det vara och är man tvungen att questa för att levla snabbt? (a.k.a kan man stå vid ett camp och toknöta daoc-style?)

likt wow men bättre, fler moment i liret som gör att man har mer att välja mellan .. (rifts)... jag bojkottar wow men är fast i rift =/

Bailah
2011-02-19, 23:07
Fan ingen online, tråkigt att lira solo :(

ceejay
2011-02-19, 23:09
du är välkommen till rift!

Kwon
2011-02-19, 23:20
Cleric all the way för mig!!

Sniggel
2011-02-19, 23:21
Hur är combatsystemet?
Jag har saknat något likt det i Daoc. Gillar inte om där är för mycket cooldown-abilites (som WoW t ex).
Daoc hade å andra sidan sina nackdelar som t ex för stor fokus på casting och framförallt crowd control (vem hinner AoE-mezza den andra gruppen först?).
Någon som är med på vad jag är ute efter?
Om ni förstår vad jag menar så kanske ni kan berätta för mig om dessa nackdelar förekommer i rift också.

shadowfire
2011-02-19, 23:28
Hur är combatsystemet?
Jag har saknat något likt det i Daoc. Gillar inte om där är för mycket cooldown-abilites (som WoW t ex).
Daoc hade å andra sidan sina nackdelar som t ex för stor fokus på casting och framförallt crowd control (vem hinner AoE-mezza den andra gruppen först?).
Någon som är med på vad jag är ute efter?
Om ni förstår vad jag menar så kanske ni kan berätta för mig om dessa nackdelar förekommer i rift också.

det är som i wow, det är som ett wow fast i nytappning.
asså det är inga extrema skillnader, mer som att vi fd wow-geeks bara får stånd för att det är nya mapss o quests o gears..

pragmatist
2011-02-19, 23:41
Ok spel men jag känner mig inte supermotiverad att spela i release. En viss been-there-done-that-känsla infinner sig onekligen. Visst, kul att kunna kombinera olika souls men jag har på känn att det kommer bli 5-6 cookie-cutter builds (typ två för varje klass) som dominerar i alla fall. Och så tycker jag att världen är lite charmlös också.

shadowfire
2011-02-20, 01:14
Ok spel men jag känner mig inte supermotiverad att spela i release. En viss been-there-done-that-känsla infinner sig onekligen. Visst, kul att kunna kombinera olika souls men jag har på känn att det kommer bli 5-6 cookie-cutter builds (typ två för varje klass) som dominerar i allaw fall. Och så tycker jag att världen är lite charmlös också.

heh jag sitter på annan ort och jobbar så det ryker, men har ändå hunnit levla lite på off-datorn ;) ... för att spelet ska lyckas i långa loppet så krävs det "driv"... som någon skrev innan, man vill vara en bra DPS... men plantera då saker som gör att man kan bli och sträva efter att vara en bra DPS i instanser..

Samma med gear, factions, osv.... AH är ju tomt som snus i nuläget då alla levlar upp som raketer o ingen ids köpa gear då man ändå får det via quests.

gillar absolut tanken med rifts, invasions och att spelet hela tiden ändras o får nya förutsättningar.. bra idé kontra BGs o annat. Visst känns det som WOW, men ändå bättre? Iaf för mig som har bannlyst mig själv från WOW sedan länge. Det känns bara lite mer mature. Kanske är för att beta lockar främst flintskalliga medelålders män och att >12-kidsen som whinear FFFFFFFFUUUUUUUUUU i general chan kommer då spelet väl är släppt ;)

Kwon
2011-02-20, 01:17
To me, its definately better than WoW! :D

Love the Soul-combos!

Bailah
2011-02-20, 01:28
Server up!

Kwon
2011-02-20, 01:29
Entering!

pragmatist
2011-02-20, 07:27
heh jag sitter på annan ort och jobbar så det ryker, men har ändå hunnit levla lite på off-datorn ;) ... för att spelet ska lyckas i långa loppet så krävs det "driv"... som någon skrev innan, man vill vara en bra DPS... men plantera då saker som gör att man kan bli och sträva efter att vara en bra DPS i instanser..

Samma med gear, factions, osv.... AH är ju tomt som snus i nuläget då alla levlar upp som raketer o ingen ids köpa gear då man ändå får det via quests.

gillar absolut tanken med rifts, invasions och att spelet hela tiden ändras o får nya förutsättningar.. bra idé kontra BGs o annat. Visst känns det som WOW, men ändå bättre? Iaf för mig som har bannlyst mig själv från WOW sedan länge. Det känns bara lite mer mature. Kanske är för att beta lockar främst flintskalliga medelålders män och att >12-kidsen som whinear FFFFFFFFUUUUUUUUUU i general chan kommer då spelet väl är släppt ;)

Bättre än WoW, jo visst men för någon som mig som tycker att Age of Conan krossar WoW så är inte det något riktigt övertygande argument. Rift är ett hopplock av element från andra spel, framför allt WoW och Warhammer, och här kan jag inte undgå att sakna en hel del av det som AoC verkligen gör bra. Saker som AoC gör bättre än Rift:

Bättre grafik och ljud/musik
Snabbare och mycket roligare stridssystem
Low-fantasy (inga j-vla alver, svärd är inte dubbelt så stora som karaktärerna o.s.v.)
Allmänt coolare spelvärld som inte känns som en snitslad bana/Skara sommarland
Blod/fatalities
Bättre system för healing
Tuttar, vars storlek man själv kan justera :D

Kwon
2011-02-20, 07:47
Lite Beta-bilder

En Air-Rift
http://oi56.tinypic.com/2hft55j.jpg

Bailahs gubbe
http://oi54.tinypic.com/35mfmds.jpg

En dansande Bailah
http://oi55.tinypic.com/28jcr2f.jpg

Tricce
2011-02-20, 10:11
urgel dom 2 nedersta bilderna ser ut som något mmo från 1974 ;) :D

Nielsen
2011-02-20, 11:03
Soulsystemet är det som får mig att fundera på att ta bort min mmo-ban! problemet är bara det att jag vet hur det kommer sluta, studier, träning, ja allt kommer ta skada av det då jag är helt värdelös på att spela lite. Det blir otroligt lätt många, mååånga timmar i veckan...

Bailah
2011-02-20, 11:05
Fyfan vad Majkoh är het, i'd totally do him!

Tricce
2011-02-20, 11:17
Ska aldrig lvla eller byta gear på min gubbe!! Har uppnått den ultimata hp nivån!

http://i55.tinypic.com/2d9cm74.jpg

shadowfire
2011-02-20, 12:33
Bättre än WoW, jo visst men för någon som mig som tycker att Age of Conan krossar WoW så är inte det något riktigt övertygande argument. Rift är ett hopplock av element från andra spel, framför allt WoW och Warhammer, och här kan jag inte undgå att sakna en hel del av det som AoC verkligen gör bra. Saker som AoC gör bättre än Rift:

Bättre grafik och ljud/musik
Snabbare och mycket roligare stridssystem
Low-fantasy (inga j-vla alver, svärd är inte dubbelt så stora som karaktärerna o.s.v.)
Allmänt coolare spelvärld som inte känns som en snitslad bana/Skara sommarland
Blod/fatalities
Bättre system för healing
Tuttar, vars storlek man själv kan justera :D


hahahah, härliga argument :D

SiSenior
2011-02-20, 13:24
Ska aldrig lvla eller byta gear på min gubbe!! Har uppnått den ultimata hp nivån!

http://i55.tinypic.com/2d9cm74.jpg

Odödligt :thumbup:

ceejay
2011-02-20, 14:11
hmm, ska nog testa en till class innan betan är över.

ceejay
2011-02-20, 15:10
hmm, vilken skaa man testa då!!! :O

Nielsen
2011-02-20, 16:45
Gud, nu när jag faktiskt kommit så "långt" att jag spelat lite instans och pvpat lite så blir jag riktigt sugen på att lira även när spelet släpps. Men, det är ingen, vad jag vet, ur min gamla guild som kommer gå över till detta (wow nördar :Virro) Så jag vill väl helt enkelt veta om det är några här som kommer lira även i release, för spela mmo själv är inget jag vill, då skippar jag det hellre.

Nielsen
2011-02-20, 16:53
Startade en gubbe på eran server för att testa guardian

Namn Garab

Vinter
2011-02-20, 17:13
Ska bara in och fixa 1000 kills i Bg's sen är jag ganska nöjd. Jag tror helt klart det kan konkurera med WOW, det finns ju lite intressanta nya saker som är bra. Annars har man väll inte sett allt, som massiva PvP invasioner och raid dungeons. Men helt klart är det ett bra spel.

muddler
2011-02-20, 17:39
Hehe jag startade en marksman/ranger/sabotour fyfasen så bra den är! Nickar Muskedunder och är nu Guardian :D

Vinter
2011-02-20, 18:35
Hehe jag startade en marksman/ranger/sabotour fyfasen så bra den är! Nickar Muskedunder och är nu Guardian :D

Testa en Sabouter/Nightstalker :thumbup:

Spray aoe välj ett lämplig offer, mata på cuncossion detonera, mata på valfri damage o detonera. Ganska kul faktiskt.

ceejay
2011-02-20, 19:04
hmm, saboteur... :D

jag kan inte välja. Men jag funderar på att köpa spelet sen iaf.

Jens.Andersson
2011-02-20, 19:35
Någon som vet vart <planar goods> merchant finns på Guardian sidan? Tänkte handla upp
alla mina planarites innan betan går ner.

Vinter
2011-02-20, 19:38
Någon som vet vart <planar goods> merchant finns på Guardian sidan? Tänkte handla upp
alla mina planarites innan betan går ner.

Södra delen av Argent Glade, på lev 10-19.

Jens.Andersson
2011-02-20, 19:39
Södra delen av Argent Glade, på lev 10-19.

OK tack ska kolla där så fort servern kommer upp igen :)

ddewe
2011-02-20, 20:03
min bladedancer/assassin/nightblade dominerar pvpn, fan så roligt!

ceejay
2011-02-20, 21:20
saboteur. Vilken insane dmg. crittar 380 på lvl 9

Vinter
2011-02-20, 21:31
saboteur. Vilken insane dmg. crittar 380 på lvl 9

Drar uppåt 2.5k på lev 29 kan nästan one shotta folk med lite planering :P Man får stacka stats o planera lite. Stun, sen bygga stora blasten. Sen kör jag riftstalker så blir det jobbigt planeshiftar man ut :P

ceejay
2011-02-20, 21:38
haha sjukt :D

Tror du saboteur/ranger/riftstalker är en bra combo då?

Kwon
2011-02-20, 21:42
hmm, saboteur... :D

jag kan inte välja. Men jag funderar på att köpa spelet sen iaf.

Cleric 4 Life här

Testa Saboteur du!

ceejay
2011-02-20, 21:45
hur många här ska lira spelet sen?

Kwon
2011-02-20, 21:46
Blir nog en hel del Ceejay!

Soul-systemet och synergin är alldeles superb!

Vinter
2011-02-20, 21:47
haha sjukt :D

Tror du saboteur/ranger/riftstalker är en bra combo då?

Det kan vara helt ok, om man kör ranger så är det oftast för att fixa gratis pet. Jag kör nightstalker 10 för att få 15% högre damage på finisher .P blir doch pure pvp då.

Kwon
2011-02-20, 21:48
Vinter har väl gjort allt utom att Tanka so far.

Enastående melee dps, ranged dps, supportheal bard, pets etc

Tricce
2011-02-20, 21:49
Jag kommer ge det ett par månaders (hoppas jag) chans iaf trots att jag är lite missnöjd med vissa små saker :)
Har iaf givit upp wow som jag verkligen tokledsnat på.

Kwon
2011-02-20, 21:52
Gött Tricce!

Då kommer vi äga sen

Warrior igen i retail eller?

ceejay
2011-02-20, 21:53
Det kan vara helt ok, om man kör ranger så är det oftast för att fixa gratis pet. Jag kör nightstalker 10 för att få 15% högre damage på finisher .P blir doch pure pvp då.

oki, peten är jävligt skön att ha dock.

Tricce
2011-02-20, 21:58
Gött Tricce!

Då kommer vi äga sen

Warrior igen i retail eller?

Yes det blir det! Kört så extremt mycket healing i wow så det får räcka (för ett tag) :D

Mr.Cosybear
2011-02-20, 22:02
Kul beta så länge den varade, men blir nog inget inköp för min del, än åtminstone. Tyvärr får man känslan av upprepning nästan hela tiden. Ideen med rifts förstår jag heller inte, bra timewasterevents som får spelare att till en början få uppfattningen om att världen är levande, men man tröttnar extremt snabbt på dem.

I övrigt ett vanligt mmo, har du spelat ett har du spelat detta, med ett undantag som jag gillade och det var soulsystemet. Dock är detta inte alls i närheten av en anledning till att gå från ett mmo till detta.

//
Mr.BitterBear

Kwon
2011-02-20, 22:30
Yes det blir det! Kört så extremt mycket healing i wow så det får räcka (för ett tag) :D

Crippa kommer ju köra heals hursom!

Crippa90
2011-02-20, 22:47
Crippa kommer ju köra heals hursom!

Provade lite Ranger/Marksman förut och det var ju också roligt! :Virro :angel:

shadowfire
2011-02-20, 23:00
Lite långtråkigt blir det allt efter ett tag, men så är det med alla sådana där lir... särskilt questandet och springa fram o tillbaka hela tiden + att flying mount vore nice så man slapp bli nerkastad av hästen hela tiden. Samma irritationsmoment som i wow med andra ord :)

Märks att det är en beta med för få spelare också då det är vansinnigt med mobs överallt, så alla quests tar duktigt med tid. Gillar ändå tänket med rifts, invasioner o annat. Hoppas de slänger till mer sådant.

Tricce
2011-02-21, 08:08
En titt på Rifts endgame.

http://www.g4tv.com/videos/51369/Rift-Endgame-Walkthrough---Greenscales-Blight-Zone/?quality=hd

pragmatist
2011-02-21, 08:21
Jag upplevde rifts/invasioner mer som en sorts xp-godisautomater. Man anslöt sig till 15+ andra personer och sedan kunde man rulla ansiktet på tangentbordet och ändå få en massa xp och belöningar. Repetitivt så det förslår också.

(Jag försöker övertala mig själv att inte spela, som ni märker)

Nielsen
2011-02-21, 11:35
Warrior solo questing, vad tror folket? Offrar jag för mycket skada för att skapa ett läge där jag inte behöver regga?

Mr.Cosybear
2011-02-21, 12:32
Ne fy fan, jag intalade mig själv att aldrig mer spela mmos men nu tror jag ändå att jag återupptar det igen med Rift. Tänkte ge det en chans ändå vid release, fan...

Jag ser ju gärna att man har folk att spela med då ensam är ganska tråkigt, finns det några här som kommer köra på pvp-server?
RP/PvE känns inte lika levande.

KaptenKnäsvag
2011-02-21, 12:35
hur många här ska lira spelet sen?

Jag ska. Hoppas man kan köpa ett konto på nätet imorgon ??

KaptenKnäsvag
2011-02-21, 12:38
Dessutom: Ska kolofolket spela på en realm med helt öppen PVP? Argent var väl "normal" ?

ddewe
2011-02-21, 12:49
Dessutom: Ska kolofolket spela på en realm med helt öppen PVP? Argent var väl "normal" ?

Undrar detsamma, var kommer ni lira, och kommer någon/några av er spela vid "headstart"?

Bailah
2011-02-21, 12:51
Jag kommer antagligen lira. Dock inte på en Rp/pve server som Argent. Det händer inte :|

Mr.Cosybear
2011-02-21, 12:52
Release är väl 1mars för alla som inte har collectors edition och de med CE denna vecka redan. Ett tips till de som vill komma undan billigt är att köpa det via direct2drive.com (dvs ingen fysisk kopia man köper) och googla efter rabattkod som ger 20% rabatt. Då kostar det ynka ~250kr.'

Annars blir det någon pvp-server där förhoppningsvis flera koloiter lirar den 1 mars.

Såg att en rabattkod fanns till höger där annars på förstasidan.

ddewe
2011-02-21, 12:55
Release är väl 1mars för alla som inte har collectors edition och de med CE denna vecka redan. Ett tips till de som vill komma undan billigt är att köpa det via direct2drive.com (dvs ingen fysisk kopia man köper) och googla efter rabattkod som ger 20% rabatt. Då kostar det ynka ~250kr.'

Annars blir det någon pvp-server där förhoppningsvis flera koloiter lirar den 1 mars.

Det är inte bara folk som har köpt CE som får spela den 24e februari, alla som pre-orderat spelet får spela då :)

Mr.Cosybear
2011-02-21, 12:58
Det är inte bara folk som har köpt CE som får spela den 24e februari, alla som pre-orderat spelet får spela då :)

Vilken tur att man läser fel ibland :)

Sniggel
2011-02-21, 13:09
Jag kommer antagligen lira. Dock inte på en Rp/pve server som Argent. Det händer inte :|

Någon som förstår vitsen med RP/PVE för det första?
Om något så borde en RP server vara så PVP som det bara går.
Är där strikta RP-regler så ska där ju egentligen inte bli någon griefing.
Det var samma sak i WoW har jag för mig

Bailah
2011-02-21, 13:32
Köpte det nu, CE och allt. Kändes som att fick man 20% så kvittar det :P



Någon som förstår vitsen med RP/PVE för det första?
Om något så borde en RP server vara så PVP som det bara går.
Är där strikta RP-regler så ska där ju egentligen inte bli någon griefing.
Det var samma sak i WoW har jag för mig

Jo, hade kunnat tänka mig att lira en pvp-rp server. Men pve-rp känns bara fel, går emot hela min natur. Im a born ganker, thats the way i roll!

Nielsen
2011-02-21, 14:10
Warrior solo questing, vad tror folket? Offrar jag för mycket skada för att skapa ett läge där jag inte behöver regga?

Bra om man länkar till sin build när man ber om feedback...

http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0cAkL.yzoxzukVbo.xA0dqorhzdz



Jag är också hemskt intresserad av att veta vad det blir för server samt faction.

Sniggel
2011-02-21, 14:58
Köpte det nu, CE och allt. Kändes som att fick man 20% så kvittar det :P





Jo, hade kunnat tänka mig att lira en pvp-rp server. Men pve-rp känns bara fel, går emot hela min natur. Im a born ganker, thats the way i roll!

Precis, om det är nåt som inbjuder till RP så är det konflikt. Varför då skapa en server som undviker konflikt? :D

Nu är jag kanske inte en RP-nisse heller. Men PvP är grejen för mig också. Gärna så mycket PvP som möjligt, så lite eller inga fria zoner som möjligt (dock kan de vara skyddade på andra sätt som t ex med NPCs. Gillar inte att vara utan friheten att kunna gå till attack mot en fiende, anytime, anywhere. Sabbar stämningen i spelet, för båda parter (man ska ju inte heller känna sig trygg när man är ute på upptäcksfärd, hur kul är det?)

ddewe
2011-02-21, 15:23
Finns ju alltid Firesand, en engelskspråkig PvP-RP server :)

Vinter
2011-02-21, 15:27
Spel beställt!, nu återstår bara att bestämma server och vilken faction?

Bailah
2011-02-21, 15:30
Jag röstar på Firesand. RP-PVP. Faction bryr jag mig inte så mycket om sålänge jag får lira me my ppls! ;)

Bailah
2011-02-21, 15:33
Defiants ser väl dock lite coolare ut? ;p

Mr.Cosybear
2011-02-21, 15:34
Server spelar mindre roll så länge det är pvp. Sen slår jag slag för defiants då kvinnorna (åtminstone eth?) är vackrare, we must hunt down that booty!

Vinter
2011-02-21, 15:42
Jag röstar på Firesand. RP-PVP. Faction bryr jag mig inte så mycket om sålänge jag får lira me my ppls! ;)

Jag är på :thumbup:Fördelen med RP server är att det brukar vara högre medelålder än vanliga servrar. Faction är skitsamma för mig.

Nielsen
2011-02-21, 15:48
PVP-server samt Defiant, det är vad jag helst vill.

Sniggel
2011-02-21, 15:54
Vilken ras är detta? (På defiants eller Guardians sida?)

http://eu.riftgame.com/en/classes/warrior/reaver.php

Tyckte det här var den "coolaste snubben i stan" :D


edit: Ah, det är en bahmi va?

Vinter
2011-02-21, 16:01
Vilken ras är detta? (På defiants eller Guardians sida?)

http://eu.riftgame.com/en/classes/warrior/reaver.php

Tyckte det här var den "coolaste snubben i stan" :D


edit: Ah, det är en bahmi va?

Correct Defiant bahmi.

Crippa90
2011-02-21, 16:28
Vart har ni beställt spelet? Pris?

För mig kvittar server. Är ju inte jättestor skillnad egentligen, går ju lira PvP på PvE-servrar också. RP kan dock vara najs då det oftast är lite seriösare folk.

Och defiants är ju liiite coolare än guardians. ;)

Vinter
2011-02-21, 16:31
köpte på direct2drive 300kr totalt, skulle ha köpt CE istället 50kr dyrare doh.

Tigerkotten
2011-02-21, 16:54
Skulle vara kul att prova pa spelet, tyvarr ar jag inte i Sverige just nu. Nar ar releasen? Sniggel du har inte kontakt med gamla Svea Ulvar folket da? :) Har ej direkt sa mycket koll pa spelet, men jag har inte riktigt fatt koll pa hur pvpn ar. Det verkar som det skapas pvp dar rifts bildas. Men om det sker, sa verkar det bli enligt mig zerg fest delux. Vilket warhammer online blev.

Vinter
2011-02-21, 17:20
Releasen är 1 mars, 24 feb om du har preorder. Vet inte hur man kan förklara det, spelet är väll en blandning av wow och war online, men med några egna perks. Speciellt class systemet är klar det bästa med det. Väldigt stor frihet att skapa en egen spec. Pvp är helt ok balancerat, world pvp har jag inte sett så mycket ännu.

Mr.Cosybear
2011-02-21, 17:23
Sådär nu vart det förbokat här med. Frågan är nu, när öppnar servrarna den 24 feb? Är det midnatt? Folk säger antingen midnatt eller 10 PST, någon som har någon säker källa?

ceejay
2011-02-21, 17:39
du tänkte om och beställde det ändå cobear? :D


Jag åker iväg sista feb och kommer tillbaka typ 9 mars. Blir inge lir förrän då :(


RP eller inte spelar ingen roll för mig, men det ska helst vara pvp. Rp-pvp låter som en bra deal.

Mr.Cosybear
2011-02-21, 17:45
du tänkte om och beställde det ändå cobear? :D


Jag åker iväg sista feb och kommer tillbaka typ 9 mars. Blir inge lir förrän då :(


RP eller inte spelar ingen roll för mig, men det ska helst vara pvp. Rp-pvp låter som en bra deal.

Ja det blev så tyvärr, är en velig jävel :D

Bailah
2011-02-21, 18:56
PVP-server samt Defiant, det är vad jag helst vill.

Är alla game för det här? Jag tycker det låter som en lysande ide!

Sniggel
2011-02-21, 18:57
Skulle vara kul att prova pa spelet, tyvarr ar jag inte i Sverige just nu. Nar ar releasen? Sniggel du har inte kontakt med gamla Svea Ulvar folket da? :) Har ej direkt sa mycket koll pa spelet, men jag har inte riktigt fatt koll pa hur pvpn ar. Det verkar som det skapas pvp dar rifts bildas. Men om det sker, sa verkar det bli enligt mig zerg fest delux. Vilket warhammer online blev.

Mja, de gamla-gamla har jag väl ingen kontakt med, även om jag har ett inlogg o lösen på deras forum.

ceejay
2011-02-21, 19:07
Är alla game för det här? Jag tycker det låter som en lysande ide!

Vanlig pvp eller rp pvp?

Jag är nog på iaf. Även fast jag inte vet hur starten ser ut för defiant. Kan guardian utantill fram till lvl 23 typ.


Vart ska man pre-ordera? På www.riftgame.com kostar ju fan det 50 euro. Inkluderar en månad men ändå.

Crippa90
2011-02-21, 19:08
Helvete. Skulle köpa så fungerade inte visa-kortet av någon anledning. Så nu måste jag vänta 24 timmar innan jag kan prova igen!
http://3.bp.blogspot.com/_aqSEOy1NStY/SZCK8w-N_8I/AAAAAAAAABw/JwXj7Ph_5wU/s400/fu5.jpg

Sniggel
2011-02-21, 19:10
Vet inte om man vågar spela haha.
Jag komemr nog fundera på det ett tag till och om jag börjar blir jag en late-joiner.

Vinter
2011-02-21, 19:11
Vanlig pvp eller rp pvp?

Jag är nog på iaf. Även fast jag inte vet hur starten ser ut för defiant. Kan guardian utantill fram till lvl 23 typ.


Vart ska man pre-ordera? På www.riftgame.com kostar ju fan det 50 euro. Inkluderar en månad men ändå.

http://www.direct2drive.com/

aktivera rabattkoden "vatfree" så får du 20% rabatt

Drogs 298kr från mitt paypal efter beställning av normalutgåvan, hyffstat pris.

Tricce
2011-02-21, 19:11
Bra om man länkar till sin build när man ber om feedback...

http://rift.zam.com/en/stc.html?t=0cAkL.yzoxzukVbo.xA0dqorhzdz



Jag är också hemskt intresserad av att veta vad det blir för server samt faction.

Blir väl lite som en blood dk det där antar jag :D Funkar men inte max dps så klart. Och garanterat mindre downtime.

Releasen är 1 mars, 24 feb om du har preorder. Vet inte hur man kan förklara det, spelet är väll en blandning av wow och war online, men med några egna perks. Speciellt class systemet är klar det bästa med det. Väldigt stor frihet att skapa en egen spec. Pvp är helt ok balancerat, world pvp har jag inte sett så mycket ännu.

Hmms på dom spelbutiker jag kollat verkar "vanliga" releasen vara 4 mars. Vad är det som gäller?


Jag kör det ni kör hoppas bara alla kör samma så vi håller ihop *cupid*

Mr.Cosybear
2011-02-21, 19:12
Är alla game för det här? Jag tycker det låter som en lysande ide!

Låter bra det för min del.

Vanlig pvp eller rp pvp?

Jag är nog på iaf. Även fast jag inte vet hur starten ser ut för defiant. Kan guardian utantill fram till lvl 23 typ.


Vart ska man pre-ordera? På www.riftgame.com kostar ju fan det 50 euro. Inkluderar en månad men ändå.

Köpte det för 300kr på direct2drive.com , det är dock ingen fysisk kopia så du vet. Glöm inte rabattkoden för 20%, "vatfree" utan citattecken.

ceejay
2011-02-21, 19:13
ingår det en månad då också med spelet? Har ni laddat och installerat klart allt så ni bara behöver patcha och börja spela den 24e med?

Mr.Cosybear
2011-02-21, 19:13
http://www.direct2drive.com/

aktivera rabattkoden "vatfree" så får du 20% rabatt

Drogs 298kr från mitt paypal efter beställning av normalutgåvan, hyffstat pris.

Du köpte det där du med? Vet du hur man pre-loadar spelet? Försöker fixa och trixa med deras downloadmanager men jag fattar inte hur man ska göra det.

CeeJay, ja det ingår en månad där.

Vinter
2011-02-21, 19:15
Blir väl lite som en blood dk det där antar jag :D Funkar men inte max dps så klart. Och garanterat mindre downtime.

Hmms på dom spelbutiker jag kollat verkar "vanliga" releasen vara 4 mars. Vad är det som gäller?
Jag kör det ni kör hoppas bara alla kör samma så vi håller ihop *cupid*

http://forums.riftgame.com/showthread.php?19289-Rift-Pre-Order-FAQ-UPDATED-1-20-11

http://forums.riftgame.com/showthread.php?30997-RIFT-Retailers

Preorder starten ska gälla från 24feb från ovanstående retailers.

Vinter
2011-02-21, 19:16
Du köpte det där du med? Vet du hur man pre-loadar spelet? Försöker fixa och trixa med deras downloadmanager men jag fattar inte hur man ska göra det.

CeeJay, ja det ingår en månad där.

Det står på forumet att dom öppnar sina retail registrering feb23 så jag gissar att man kan börja ladda ned då, just nu är det fortfarande beta sidan som är aktiv tror jag. Betan avslutades ju bara nån timme sedan.

ceejay
2011-02-21, 19:19
ni har fått preorder code och allt sånt där från direct2drive då? Verkar ju mer vettigt att köpa därifrån. 300 spänn e ju helt okej

Tricce
2011-02-21, 19:22
Vad tycker Kwonster om server val då? Waky paky!

Mr.Cosybear
2011-02-21, 19:22
ni har fått preorder code och allt sånt där från direct2drive då? Verkar ju mer vettigt att köpa därifrån. 300 spänn e ju helt okej

Japp fick "cd-keyn" och har reggat och skapat ett konto hos rift färdigt för spel :)

Vinter
2011-02-21, 19:24
ni har fått preorder code och allt sånt där från direct2drive då? Verkar ju mer vettigt att köpa därifrån. 300 spänn e ju helt okej

Japp fick en key efter 1 min, däremot öppnar inte dl sektionen förrän feb 23. Regga bara key i ditt beta account senare när det öppnas.

Bailah
2011-02-21, 19:24
Japp fick "cd-keyn" och har reggat och skapat ett konto hos rift färdigt för spel :)

Yeap same. Fick även den fula turtlemounten. Vet dock inte om det blir mage el rogue jag kommer köra. Kände lite på Sabo, det verkar ju sjukt skoj! Aja, vi får se ;)

Vinter
2011-02-21, 19:26
Yeap same. Fick även den fula turtlemounten. Vet dock inte om det blir mage el rogue jag kommer köra. Kände lite på Sabo, det verkar ju sjukt skoj! Aja, vi får se ;)

Bastard! du fick ju 24 slot backpack med, såg inte all det föränn jag beställt. CE var hela 50-60kr dyrare :P fuck.

Bailah
2011-02-21, 19:28
Fick jag? Haha fan va nice. Märkte jag inte ens ;)

Vinter
2011-02-21, 19:30
Yeap same. Fick även den fula turtlemounten. Vet dock inte om det blir mage el rogue jag kommer köra. Kände lite på Sabo, det verkar ju sjukt skoj! Aja, vi får se ;)

Sabo var imba i pvp, 5stacks med cc bomb stunnad i 5sec, stacka 5 blast liten crit 2k damage, stun bomb, stacka 5 till blast. Detonate, boom headshot.
Skratta så jag sprang in i aoe och dog några gånger. Bara visualisera en rouge som springer omkring och placerar stickybombs med stubin på ryggen på folk.

Roligast var ändå att stacka 5st aoe bombs på någon melee, som vänder och springer in bland casters, då detonerar man och gör 1k på samtliga .P

Tricce
2011-02-21, 19:38
http://www.direct2drive.com/

aktivera rabattkoden "vatfree" så får du 20% rabatt

Drogs 298kr från mitt paypal efter beställning av normalutgåvan, hyffstat pris.

Gäller att inte byta till deras eu site i dropdown listen då gäller inte rabatten.

ceejay
2011-02-21, 19:39
spelar det ngn roll om det är eu site lr inte då?

Tricce
2011-02-21, 19:41
Vet inte hoppas inte det, enda skillnaden jag ser än så länge (är kvar i butiken med spelet i korgen) är att det står pund istället för euro :)

Mr.Cosybear
2011-02-21, 19:41
Gäller att inte byta till deras eu site i dropdown listen då gäller inte rabatten.

Kör UK så blir det bra :)

Läste förövrigt detta för er som inte redan visste.

Will pre-order items be available during beta or Head Start?
No. Pre-order items will not be available until the game is released.

EDIT: Det ovan hade tydligen uppdaterats och stämmer ej längre.

Vinter
2011-02-21, 19:42
spelar det ngn roll om det är eu site lr inte då?

Ska inte spela någon roll, det är bara att priset dras i pund istället. Men med dagens starka krona är det skit samma. Eu version är eu version vart du än köper det.

ceejay
2011-02-21, 19:47
ååå, ska jag köpa?!?!? :D Hur många blir vi isf?

Mr.Cosybear
2011-02-21, 19:51
Just do it !! Om jag inte räknat fel så är vi kanske 4-7 (?) än så länge?

ceejay
2011-02-21, 19:59
lol jag var 5 mm från att beställa collectors edition :D Den villejag ju inte ha.


detta är rätt va? preordeR? http://www.direct2drive.co.uk/6/10105/product/Buy-RIFT-Standard-Edition-Download

ddewe
2011-02-21, 19:59
Hade inte turen att spela med er under betan, men du kan räkna in mig också Cosybear

Vinter
2011-02-21, 20:03
lol jag var 5 mm från att beställa collectors edition :D Den villejag ju inte ha.


detta är rätt va? preordeR? http://www.direct2drive.co.uk/6/10105/product/Buy-RIFT-Standard-Edition-Download

Se bara till så du trycker apply på rabattkoden.

Tricce
2011-02-21, 20:07
lol jag var 5 mm från att beställa collectors edition :D Den villejag ju inte ha.


detta är rätt va? preordeR? http://www.direct2drive.co.uk/6/10105/product/Buy-RIFT-Standard-Edition-Download

Skiljer 42 klonol bara jy :D

ceejay
2011-02-21, 20:07
beställt.

ddewe
2011-02-21, 20:17
Vad kommer alla spela då? Så att jag inte väljer ungefär samma setup som någon annan, det vore bara tråkigt :)

ceejay
2011-02-21, 20:38
vafan jag kan inte vänta 3 dagar!!!!!!!


Jag ska nog lira rogue. Saboteur som förstasoul.

shadowfire
2011-02-21, 20:48
Precis, om det är nåt som inbjuder till RP så är det konflikt. Varför då skapa en server som undviker konflikt? :D

Nu är jag kanske inte en RP-nisse heller. Men PvP är grejen för mig också. Gärna så mycket PvP som möjligt, så lite eller inga fria zoner som möjligt (dock kan de vara skyddade på andra sätt som t ex med NPCs. Gillar inte att vara utan friheten att kunna gå till attack mot en fiende, anytime, anywhere. Sabbar stämningen i spelet, för båda parter (man ska ju inte heller känna sig trygg när man är ute på upptäcksfärd, hur kul är det?)

tycker precis tvärtemot, efter att ha spelat PvP-RP och inte tagit mig ur fläcken, blivit dödad och ninjad stup i kvarten av highlevels osv.... tycker det sabbar hela spelstilen då det i sådana här spel kryllar av hormonstinna tonåringar vars enda nöje är att sabba för andra. Blir bara förbannad. :/ :D

Sniggel
2011-02-21, 20:56
Då är ju frågan var felet ligger. Är det spelsetupen (att man kan spawna på samma plats en kort tid efter att man dör) som gör att man blir griefad, för på sätt och vis kan jag förstå ur ett rollspelsperspektiv att man dödar en fiende så fort man ser denne. Dock att "leta upp" personen för att man "vet" att denne kommer spawna på ett visst ställe handlar ju mer om att spelaren förstår game mechanics, snarare än att karaktären har ett sjätte sinne för var det finns fiender. I det fallet är det ju griefing och kan knappast kallas för att rollspela och borde kunna anmälas (eftersom där är rollspelsregler) imho.

Nielsen
2011-02-21, 21:00
Jag samt min bror köpte idag, så räkna med två till! (om inte vårt gamla guild väljer att börja spela igen, men det är inte troligt)

Warrior och Cleric för övrigt.

Mr.Cosybear
2011-02-21, 21:19
Ser ut att bli warrior eller rouge, inte riktigt bestämt mig ännu, cleric hade för låg damage. Dock verkar många vara inne på att välja rouge så det lutar väl åt warrior.

KaptenKnäsvag
2011-02-21, 21:30
Jag har skaffat pre order nu. Sålänge kolo kör på en realm som tillåter PVP rollar jag på samma :)

Sniggel
2011-02-21, 21:35
Ser ju ut att kunna bli ett kolozzeum guild :)

shadowfire
2011-02-21, 21:42
Jag håller nog kvar vid min necro/lock/dom om jag går vidare.. :)

Nielsen
2011-02-21, 21:43
Borde dra upp en poll om vilken Faction samt vilken sorts server folket vill ha.

ceejay
2011-02-21, 22:05
Borde dra upp en poll om vilken Faction samt vilken sorts server folket vill ha.

Gör det du då. Så länkar vi den härifrån tråden.


Flervalspoll:
Guardian
Defiant
Pve
Pvp
Rp-pvp
rp-pve

shadowfire
2011-02-21, 22:14
bara jag som har lite abstinens? :D

ceejay
2011-02-21, 22:16
nä. aRAJRSDNGFSDTIGNEWUIGN¤WTM%¤"TG#;MTO"MF"¤Ogm42p'gmn42g LÅT MIG SPELA FÖRFAN!!!

Crippa90
2011-02-21, 22:40
Jag fortsätter nog som Warden/Purifier Cleric och kör pro-healer. Gick rätt bra under betan och var kul. :)

När är det man får börja lira nu då? 1 mars eller tidigare?

ceejay
2011-02-21, 22:43
24 februari med preorder.

Nielsen
2011-02-21, 22:45
Gör det du då. Så länkar vi den härifrån tråden.


Flervalspoll:
Guardian
Defiant
Pve
Pvp
Rp-pvp
rp-pve



Done and done!