handdator

Visa fullständig version : IF+Proteinpulser?


Basics
2011-02-16, 14:10
Hej. Jag har blivit intresserad av periodisk fasta(IF), och jag har en del frågor kring ämnet.
1. Jag har hört att det är viktigt att få i sig snabbt protein efter uppvaknande för att vända nattens katabolism till anabolism, källa-TMMG.
Om man nu skulle använda sig av periodisk fasta, och fasta i 16 timmar från klockan 10 på kvällen till klockan 2 nästa dag, då skulle man ju missa de första proteinpulserna, eller hur fungerar det?

2. Vilka är fördelarna med periodisk fasta, dvs de fysiska, alltså inte att det passar bättre att äta så, utan vad händer i kroppen? Tänker jag fel när jag tänker på ökad insulinkänslighet?

3. Har inte mycket att göra med IF, men kan man proteinpulsa med hjälp av vassleprotein, eller måste man ha vassleisolat?

Tack på förhand

Crocker
2011-02-16, 14:12
Varför inte skicka matpulser, men samtidigt köra PF?

Förstår inte nya nojjan med proteinpulser.

daloatf
2011-02-16, 14:43
Känns som proteinpulser är en dyr hobby!

Basics
2011-02-16, 14:45
Känns som proteinpulser är en dyr hobby!

NU vet ju jag inte om det funkar med vanligt vassleprotein, men om det gör det kan det ju inte vara så fasligt dyrt?

Sniggel
2011-02-16, 14:51
Jag antar att du proteinpulser syftar på uppreglering av proteinsyntesen med hjälp av snabbt protein. Och där funkar vassle som ett sådant, även "ful-vassle".

Om du har någon nytta av att göra så i längden (jämfört med samma mängd protein fast färre intag) vet nog ingen då det inte enbart är uppreglering av proteinsyntes som bestämmer hur mycket muskler man lägger på sig.

King Grub vet jag har spekulerat i att om något, så borde flera intag av proteinsyntesstimulerande protein vara bättre än färre (vid samma proteinintag) men samtidigt har han inte sagt att det finns belägg för det, enbart indikationer som skulle kunna peka åt det hållet.

Basics
2011-02-16, 14:53
Jag antar att du proteinpulser syftar på uppreglering av proteinsyntesen med hjälp av snabbt protein. Och där funkar vassle som ett sådant, även "ful-vassle".

Om du har någon nytta av att göra så i längden (jämfört med samma mängd protein fast färre intag) vet nog ingen då det inte enbart är uppreglering av proteinsyntes som bestämmer hur mycket muskler man lägger på sig.

King Grub vet jag har spekulerat i att om något, så borde flera intag av proteinsyntesstimulerande protein vara bättre än färre (vid samma proteinintag) men samtidigt har han inte sagt att det finns belägg för det, enbart indikationer som skulle kunna peka åt det hållet.

Tack för ett bra och seriöst svar:)

Eddie Vedder
2011-02-16, 14:53
Hej. Jag har blivit intresserad av periodisk fasta(IF), och jag har en del frågor kring ämnet.
1. Jag har hört att det är viktigt att få i sig snabbt protein efter uppvaknande för att vända nattens katabolism till anabolism, källa-TMMG.

Nej det finns inget som tyder på att det är särskilt viktigt. Att sova är ju inte sådär jättekrävande för kroppen. Men hela idén med proteinpulser är väl från T-Nation, inte TMMG?

Basics
2011-02-16, 14:55
Nej det finns inget som tyder på att det är särskilt viktigt. Att sova är ju inte sådär jättekrävande för kroppen. Men hela idén med proteinpulser är väl från T-Nation, inte TMMG?

Om jag inte har helt fel så sammarbetar Joachim Bartoll med någon på T-nation?

Stämmer det alltså att man inte blir katabol under natten?

Sniggel
2011-02-16, 15:10
Jo man blir katabol under natten, flera gånger under dagen också och det är meningen annars hade du inte levt speciellt länge om du aldrig var katabol.

Pintan
2011-02-16, 19:00
Anledningen att man kör PF är väl för enkelhetens skull? Om man då nojjar och har tid med proteinpulser kan man väl lika gärna käka mat?

Silencer
2011-02-16, 19:31
Proteinpulsfasta är väl något som kosttillskottstillverkaren bakom T-nation uppfunnit för att rida på periodisk fastas popularitet?

anton2000
2011-02-16, 20:55
Proteinpulsfasta är väl något som kosttillskottstillverkaren bakom T-nation uppfunnit för att rida på periodisk fastas popularitet?

Japp, man måste tydligen ha något specialgjort jättedyrt protein för att få alla fördelar med IF...

Sniggel
2011-02-16, 22:18
Gärna kaseinhydrolysat. Ju dyrare tillverkningsmetod, desto bättre effekt!
Eller?

;)