handdator

Visa fullständig version : Kopplingar mellan intag av mjölkprodukter och kroppsvikt


King Grub
2011-02-16, 12:27
As the incidence of obesity is reaching 'epidemic' proportions, there is currently widespread interest in the impact of dietary components on body-weight and food intake regulation. The majority of data available from both epidemiological and intervention studies provide evidence of a negative but modest association between milk and dairy product consumption and BMI and other measures of adiposity, with indications that higher intakes result in increased weight loss and lean tissue maintenance during energy restriction. The purported physiological and molecular mechanisms underlying the impact of dairy constituents on adiposity are incompletely understood but may include effects on lipolysis, lipogeneis and fatty acid absorption. Furthermore, accumulating evidence indicates an impact of dairy constituents, in particular whey protein derivatives, on appetite regulation and food intake. The present review summarises available data and provides an insight into the likely contribution of dairy foods to strategies aimed at appetite regulation, weight loss or the prevention of weight gain.

Nutr Res Rev. 2011 Feb 15:1-24. Associations between dairy consumption and body weight: a review of the evidence and underlying mechanisms.

Artikeln: http://journals.cambridge.org/action/registration?page=shoppingBasket&jid=NRR&volumeId=-1&issueId=-1&toBasket=8098287-30&type=ppv

Bozar
2011-02-16, 14:04
Sällan man hör om mjölkprodukter som del i behandling av överviktiga. Snarare så råds man undvika mjölkprodukter, och dricka vatten till maten...

Apos78
2011-02-16, 15:43
Sällan man hör om mjölkprodukter som del i behandling av överviktiga. Snarare så råds man undvika mjölkprodukter, och dricka vatten till maten...

Drar man i sig två liter mjölk dagligen så finns det skäl att se över detta lite. Dock sällan om intaget är mer humant.

z_bumbi
2011-02-16, 15:48
Jag har nog inte hört någon säga att man ska undvika mjölkprodukter som också är något så när seriös vad gäller behandling av övervikt och fetma. Ingen av de föreläsare jag har haft i ämnet har i alla fall nämnt det som en generellt metod.

Eddie Vedder
2011-02-16, 16:02
Jag har nog inte hört någon säga att man ska undvika mjölkprodukter som också är något så när seriös vad gäller behandling av övervikt och fetma. Ingen av de föreläsare jag har haft i ämnet har i alla fall nämnt det som en generellt metod.

Inte jag heller, men att som regel rekommendera vatten som måltidsdryck ser jag som ett indirekt råd om att bland annat välja någon annan måltidsdryck än mjölk.

Men det faktum att mjölkprodukter är bra handlar ju om mer än dryck. Att göra sina såser baserad på yoghurt, att ha ost i maten, att välja naturell fil och yoghurt som frukosttillbehör etc. Finns ju många exempel i vardagskosten där mjölkprodukter ingår utöver ett glas till maten.

Keso är ju dessutom allmänt populärt och kvarg blir ju mer och mer vanligt även utanför styrketräningskretsar upplever jag.

Bozar
2011-02-16, 17:03
Drar man i sig två liter mjölk dagligen så finns det skäl att se över detta lite. Dock sällan om intaget är mer humant.

Hur många överviktiga drar i sig 2 L om dagen?

Överviktigas matportioner brukar snarare vara väldigt näringsfattiga och dåligt mättande.

Apos78
2011-02-17, 08:19
Hur många överviktiga drar i sig 2 L om dagen?

Överviktigas matportioner brukar snarare vara väldigt näringsfattiga och dåligt mättande.


Träffade en senast igår. Han är inte ensam. Nu hade han dock dragit ned rejält och hade också tappat 8 kg sedan sommaren. Inte enbart beroende på mjölken men räknar man på den mängd han drack tidigare jämfört med nu så säger det sig själv att det hade en betydande påverkan på vikten.