handdator

Visa fullständig version : kampsport 5 dagar/ vecka + styrketräning


s3pe
2011-02-16, 11:58
Hej jag har tidigare tränat styrketräning regelbundet i ca. 2 år.
Brukade vanligtvis träna 3 split men har kört allt från helkropp till 5 split.
3 spliten har alltid fungerat bäst för mig och gett mig goda resultat, problemet nu är att jag har ökat från 2 pass MMA /vecka till 5 dagar MMA och boxning.

Min vecka:

Mån: Boxning
Tis: MMA
Ons: Boxning
Tor: MMA
Fre: Thai boxning

på lördagar har jag kört ett helkropps pass och på söndagar brukar jag vila.
Styrketräningen är viktig för mig och jag vill ha en bra form (vilket jag inte har nu :D )

Min fråga är därför: kan jag köra ett till styrke pass direkt efter boxningen på onsdag eller kommer jag bara att bryta ner mig då?

Peter.B
2011-02-16, 12:04
Omöjligt att svara på, beror på hur du äter och vilar. Och även hur du tränar. Men testa! Det är en hög träningsvolym, men inte omöjlig. Finns folk som tränar betydligt mer med goda resultat. Så testa, men var redo att ta en vilovecka då och då skulle jag säga.

s3pe
2011-02-16, 12:12
Omöjligt att svara på, beror på hur du äter och vilar. Och även hur du tränar. Men testa! Det är en hög träningsvolym, men inte omöjlig. Finns folk som tränar betydligt mer med goda resultat. Så testa, men var redo att ta en vilovecka då och då skulle jag säga.


Det var det jag trodde :D Vilan är bra, problemet är väl att jag försöker ligga på underskott för att förlora några kilon då jag tänkte köra nybörjar SW

JimmyJoe
2011-02-16, 12:24
Sålänge du ligger på underskott så ska du nog ta det hyyffsat lugnt. Men att "bli övertränad" är ganska svårt. Har du kört såhär hårt länge kanske din kropp pallar att lägga in ett till pass.. är dock klokare att köra gym på morgonen och den andra träningen på kvällen isf.

Linjedomarn
2011-02-16, 13:32
Det kommer inte va lika effektivt men visst kan man göra så. Tränade så 2 gånger i veckan förut men nu har jag fått lite mer tid.

Shpendi
2011-02-16, 13:37
underskott och 5 konditionspass i veckan lär ju (troligtvis) leda till att du tappar massa muskler? Hade gjort för mig iaf.

Silencer
2011-02-16, 14:24
Med den där träningsvolymen räcker det med ett helkroppspass styrketräning i veckan, såvida du inte har en väldigt bra återhämtningsförmåga. Hur länge har du kört kampsport 5 dagar i veckan, och hur ofta hoppar du över ett pass? Det är inget du har börjat med för två veckor sedan hoppas jag?

EDIT: Såg nu att du ska ligga på underskott också. Du får variera intensiteten på dina kampsportspass om du ska orka med det i längden.

s3pe
2011-02-18, 14:50
Tack för alla svar :)

innan jag vart förkyld har jag inte hoppat något pass, men det ska väl tilläggas att jag kommer att missa varannan fredag!

Jag har nu pratat med min tränare och kommer inte att behöva tappa någon vikt för att nå viktklass utan kommer köra där jag ligger nu (88) så jag behöver inte ligga på underskott :)

vad tror ni om upplägget:

Lördag
Benböj 2x8
Hantelpress 3x8
Chins 2xMax
Hantelrodd 3x8
Axelpress 3x10
Dips 2xmax
Marklyft 3x6

onsdag
Clean & press 4x6
bänkpress 3x10
pull-ups 2xmax
Stående rodd 3x10

där jag kör lite lättare på onsdagar och tungt på lördag?

Salus
2011-02-18, 15:00
Om du är seriös med kampsportssatsningen ska du inte lyssna för mycket på folket på kolo. De bryr sig mer om antal gram muskler än om hur musklerna skall användas.

Primärt är det viktigare att du är stark än stor. Det är inga problem att styrketräna dig starkare samt köra 5 pass kamp / vecka.


Låg volym, få reps, undvik failure, och höga vikter. Läs någon av Pavel Tsatsulines böcker så kommer du iaf på rätt spår.

Skulle köra något i stil med:

Gym: 2 ggr i veckan
Övningar: Frontböj, Chins, Axelpress
3 set per övning, 3-5 reps. Försök bli starkare med tiden, men stressa inte.

PMa gärna om du vill ha mer specifika tips och snack :)

s3pe
2011-02-18, 17:01
Problemet är att jag vill ha både ha en schysst form samtidigt som jag vill satsa på styrka :p vet att jag måste sudda ut bodybuilder tänket om jag ska prioritera MMAn, men jag vill fortfarande försöka få en bättre form (den är rätt dålig nu :D)

ska man kanske kompromissa och köra 3 set x6 då?