handdator

Visa fullständig version : dricker gainers nu, byta ut det mot rena protein drinkar?


jone1987
2011-02-16, 09:50
Som rubriken lyder, borde jag som en liten kille på 62-63kg, lite fett, 23 år. som nu druckit gainer pro/mega mass 3ggr/dag i 2½månad utöver vanlig lunch och middag. gått upp från 53kg under denna period.

Om jag byter ut mina gainers till en ren protein drink, kommer jag då inte gå ner i vikt ?:confused:

borde jag ha kvar en gainer drink som jag tar efter träning, 45 min innan middag som jag gör idag? och bara byta ut 2 av dom andra gainerserna mot protein drink?

daloatf
2011-02-16, 10:25
Ja du kommer gå ner i vikt.

Bytt ut allt mot proteindryck.

Ät mycket mer som mellanmål / middag

lurre86
2011-02-16, 10:27
Som rubriken lyder, borde jag som en liten kille på 62-63kg, lite fett, 23 år. som nu druckit gainer pro/mega mass 3ggr/dag i 2½månad utöver vanlig lunch och middag. gått upp från 53kg under denna period.

Om jag byter ut mina gainers till en ren protein drink, kommer jag då inte gå ner i vikt ?:confused:

borde jag ha kvar en gainer drink som jag tar efter träning, 45 min innan middag som jag gör idag? och bara byta ut 2 av dom andra gainerserna mot protein drink?

hur lång är du?

WHITEFOLKS
2011-02-16, 10:28
Det går inte att säga helt säkert att du kommer gå ner i vikt.

Antagligen kommer du få i dig mindre energi då man oftast använder färre kcal protein än man gör gainer.

Dock är det fortfarande din totala energibalans som avgör.

Sheogorath
2011-02-16, 10:33
En välfungerande hjärna är ganska bra på att kompensera automatiskt. Får man i sig mindre vid ett tillfälle äter man mer vid ett annat. Vill man gå upp eller ner i vikt är det därför viktigt att hålla koll på det totala kaloriintaget över t.ex. en dag, vecka etc.

jone1987
2011-02-16, 10:43
lurre86: jag är 176 lång

äter så jag spricker vid middag och lunch, fan somnar nästan på jobb efter maten :D

Så jag är rädd att jag inte orkar äta mer och att vid byte från gainer då blir en liten nedgång i vikt :(

Sheogorath
2011-02-16, 10:48
Varför vill du byta ut dina gainers då? Alla här skulle rekommendera dig att dricka rent protein och utöver det äta en näringsrik och proteinrik kost om det är möjligt, men om det är så att du redan nu "äter så du spricker" och ändå dricker gainers... ja, vad väntar du dig? Ett förslag är att du jämför hur mycket kalorier en gainer ger dig jämfört med en proteindrink, sen fyller du upp "luckan" som blir (det antal kalorier som fattas) med något riktigt näringstätt som ändå ger dålig mättnad, typ cashewnötter. Då slipper du sockret från gainern (som är det som är mer eller mindre dåligt beroende på sammansättningen och din övriga kost) men slipper också tappa kroppsvikt. Om ett visst antal kalorier kommer från gainer eller nötter spelar ingen eller liten roll för vikten. En näve nötter går ner på några sekunder, mättar knappt men är smockfullt med energi.

lurre86
2011-02-16, 10:50
lurre86: jag är 176 lång

äter så jag spricker vid middag och lunch, fan somnar nästan på jobb efter maten :D

Så jag är rädd att jag inte orkar äta mer och att vid byte från gainer då blir en liten nedgång i vikt :(

okej..

men om du slutar me gainer så kommer du bli hungrigare... Du har ett väldigt bra utgånsläge med tanke på att du väger så lite.

När är du som mest hungrigast då? Är det efter träning?

Drick mjölk till maten så får du i dig kcal där... Blå mjölk.. har 40 kcal per 100 g, ca 1 dl. 3.4 g protein per 100 gram.

Å dricker du grön eller röd så blir det ännu mer kcal, tror grön har ca 50 kcal per 100 gram och röd 60 kcal per 100 gram. plus att du får i dig protein också.

WHITEFOLKS
2011-02-16, 10:51
Sen kanske du inte behöver så mycket energi som du får i dig nu för att hålla vikten / gå upp sakta.

jone1987
2011-02-16, 10:59
hm, det är nog vid lunch och middagen jag är mest hungrig och då pressar jag mat, så liter senare på kvällen då jag ligger i soffan ser på film och smokar lite, då kommer godis suget så trycker jag nog en påse godis pr kväll med :) Det slappnar av musklerna, inge snack om att det inte är bra osv... !! : )

dricker mjölk under dagen, fick sluta med det till gainerserna för började bli 2l pr dag då... =) grön mjölk!! FTW

lurre86
2011-02-16, 11:01
hm, det är nog vid lunch och middagen jag är mest hungrig och då pressar jag mat, så liter senare på kvällen då jag ligger i soffan ser på film och smokar lite, då kommer godis suget så trycker jag nog en påse godis pr kväll med :) Det slappnar av musklerna, inge snack om att det inte är bra osv... !! : )

dricker mjölk under dagen, fick sluta med det till gainerserna för började bli 2l pr dag då... =) grön mjölk!! FTW



som det låter så äter du väldigt mycket...

Va gör dom om dagarna?

Hur aktiv är du?

bustz0rz
2011-02-16, 11:11
hm, det är nog vid lunch och middagen jag är mest hungrig och då pressar jag mat, så liter senare på kvällen då jag ligger i soffan ser på film och smokar lite, då kommer godis suget så trycker jag nog en påse godis pr kväll med :) Det slappnar av musklerna, inge snack om att det inte är bra osv... !! : )

dricker mjölk under dagen, fick sluta med det till gainerserna för började bli 2l pr dag då... =) grön mjölk!! FTW

Testa att byta ut godiset mot cashewnötter istället, om du nu tycker om det vill säga, eller några andra nötter. Jag tycker pistaschnötter är godast*drool*

jone1987
2011-02-16, 12:05
lurre86: jag jobbar som säljare av större telefonlösningar till företag i Oslo, 8 till 16 jobb, utöver det träning varje vardag nu, började för 2v sedan, tidigare har jag kört 4pass/veckan. inget mer än så. Sitter mestparten av dagarna, efter träning när jag är hemma blir jag soffa sittandes tills jag rökt mig sådär till fin form till sängdags :) inte världen mest aktiva person :)

lurre86
2011-02-16, 13:02
på dina 63 kilo så kan du ju inte ha så otroligt högt energibehov..


jag tycker du har gått upp i vikt alldelses för snabbt... Du säger att du gärna vill gå upp i vikt, men de betyder inte att ju snabbare du gör det desto mer muskler...

De jag menar är att du ökar lika mkt i muskler om du går upp 2 kilo i månaden som 5 kilo... Blir ju bara mer fett.

Sedan så TROR jag inte att det är bra att dricka 3 gainers per dag, blir otroligt mkt socker.

Låt bli dina gainers under 2 veckor.. Ät mer mat, ät mat som inehåller mycket kcal... Ät ost tex...

jone1987
2011-02-16, 13:23
just det med sockret har jag tänkt också, kan inte bli allt för bra med för mycket av det i blodet osv. Men det är juh så enkelt med gainers! =)

lurre86
2011-02-16, 13:28
just det med sockret har jag tänkt också, kan inte bli allt för bra med för mycket av det i blodet osv. Men det är juh så enkelt med gainers! =)

jo men det blir helt fel... Känns som att du ersätter maten med gainers och de blir helt fel.. Annars skulle man ju kunna leva på bara gainers... Du går misste om vikta näringsämnen....


Ät en frukost
luch
middag

sen kvällsmåll

100 g jordnötter är ca 600 kalorier....

du kommer komma upp i det du vill..


Dessutom som jag sa så har du gått upp i vikt för snabbt

jone1987
2011-02-16, 14:44
Ähhh för snabbt, så länge kroppen inte visar något tecken på att fett ligger och skräpar under huden (synligt) så är det juh bara att köra på? =) mer kg på mig betyder juh mer kg i lyftning :)

låg på 74kg tränad utan märkbart fett på kroppen för 3-4 år sedan, sedan snabbt ner till 53kg på 2 års lathet(ingen träning, dålig matvana och för mkt röka...)