handdator

Visa fullständig version : Arv?


just me
2011-02-16, 02:49
Har lite frågor om hur allt funkar med arv o sådant. Är så att min sista förälder gick bort nyligen o nu har jag o mitt syskon har ärvt halva gården var. Det är ingen stor gård (60 Ha) men det är mest skog o lite åkermark. Var ju några år sen så tog mitt syskon med sambo över gården av våra föräldrar. Så nu har dom en skuld till dödsboet som jag "äger" halva. Dom har sagt att dom inte har råd att lösa ut mej. Någon som vet vad en gård på 60 ha kan vara värd? ca 40 ha skog är det...

Jag har inte något speciellt intresse av gården tyvärr... Har ju arbetat lite i skogen lite men det är långt ifrån mitt stora intresse. Gallra skog är inte det roligaste precis...

Nu till mina frågor...

Om jag "tvingar" fram en försäljning, hur blir det med beskattningen av "vinsten"? Säljer man med vinst så är det väl skatt för vinsten? Blir det hela beloppet som är vinst när det är ett arv?

Om jag behåller min del o sparar gården inom familjen. Jag skulle ju kunna flytta till huset o där men det skulle göra att jag får en bra bit att pendla dagligen, pendlar redan 12 mil dagligen till jobbet o skulle få drygt 16 mil om jag skulle flytta till huset. Dessutom så blir det ju lite jobbigt att ta sig till jobbet på vintern om det kommer mycket snö. Känns jobbigt att skotta snö en gata på 400m för att komma ut till en väg som förhoppningsvis går att köra på...

Har nu en bostadsrätt som jag isf hade fått sälja. Hur ska man räkna på det hela vilket som är mest ekonomiskt för mej? Bo kvar i lgh o hyra ut gården eller flytta till huset o sälja lgh? Men det känns lite stort med ett hus på 150m2 för mej helt själv...

Flyttar jag inte dit så ska vi hyra ut huset/gården som typ hästgård eller liknande då det finns åkrar o betesmark som skulle passa till det. Hur funkar det med beskattning av hyran som man skulle få in om vi hyr ut gården?

Alldeles för mycket som snurrar i huvudet nu... :(

O_Wao
2011-02-16, 06:48
Ta kontakt med en familjerättsadvokat så allt blir rätt från början och se till att få fastigheten värderad av tex en mäklare.

Det är viktigt att allt blir rätt med papper etc för att undvika att du och ditt syskon inte hamnar i gräl över gården. Skriv kontrakt (eller vad man nu skriver) på ditt halva ägande, där ni är överens om att ditt syskon nyttjar fastigheten och marken och att du antingen står kvar som ägare eller att de köper ut dig så snart det är möjligt.

Jag tycker väl personligen inte att du ska behöva flytta dit om du inte vill.


Till syvende och sist: ta kontakt med folk som kan sånt här, mäklare och familjerättsadvokater etc, ta inte bara råd blint från internet! Gällande beskattning på arv så törs jag inte svara alls.

Lycka till, jag hoppas det löser sig. :)

rooz
2011-02-16, 07:09
Lyssna på O_wao. Ett träningsforum är INTE rätt plats för detta.

Minimjölk
2011-02-16, 10:23
Först vill jag beklaga sorgen och sedan vill jag instämma i föregående talare. oavsett hur du väljer att gå vidare bör du anlita folk som kan sina saker vad det gäller arv etc. Ni bör värdera gården och hitta en lösning som fungerar för er.


Jag antar att det inte finns något testamente?

Det du även bör ha med i ekvationen är din relation till syskonen. Det finns många relationer som går åt skogen så fort det är pengar involverade. Det kan vara värt att ha i åtanke.

Jag bävar själv för den dagen då detta kommer ske, dels för att man ju förlorar sina föräldrar och dels för att man riskerar att slita sönder familjebanden med de som fortfarande lever.

Om jag förstår det rätt så bor ditt syskon på gården idag med sin sambo och du har egentligen inget intresse av att bo där då det ställer till det för dig med lång pendling etc.? Någonstans efter en värdering är gjord bör ni ju i så fall diskutera hur den ekonmiska uppgörelsen skall se ut. Om de inte har råd att köpa ut dig har du rätt till dina pengar och då måste de troligtvis sälja för att du skall få din del. Å andra sidan kan ni ju göra någon annan överenskommelse med.

Vad det gäller vinsten är jag inte helt 100 vad som gäller vi arv men det ni betalar vinstskatt på vid en försäljning borde ju vara försäljningspriset- inköp med avdrag för mäklare, renoveringar etc. Dvs samma som vid en vanlig försäljning, att ni ärvt huset borde inte spela någon roll.

just me
2011-02-16, 12:45
Först vill jag beklaga sorgen och sedan vill jag instämma i föregående talare. oavsett hur du väljer att gå vidare bör du anlita folk som kan sina saker vad det gäller arv etc. Ni bör värdera gården och hitta en lösning som fungerar för er.


Jag antar att det inte finns något testamente?

Det du även bör ha med i ekvationen är din relation till syskonen. Det finns många relationer som går åt skogen så fort det är pengar involverade. Det kan vara värt att ha i åtanke.

Jag bävar själv för den dagen då detta kommer ske, dels för att man ju förlorar sina föräldrar och dels för att man riskerar att slita sönder familjebanden med de som fortfarande lever.

Om jag förstår det rätt så bor ditt syskon på gården idag med sin sambo och du har egentligen inget intresse av att bo där då det ställer till det för dig med lång pendling etc.? Någonstans efter en värdering är gjord bör ni ju i så fall diskutera hur den ekonmiska uppgörelsen skall se ut. Om de inte har råd att köpa ut dig har du rätt till dina pengar och då måste de troligtvis sälja för att du skall få din del. Å andra sidan kan ni ju göra någon annan överenskommelse med.

Vad det gäller vinsten är jag inte helt 100 vad som gäller vi arv men det ni betalar vinstskatt på vid en försäljning borde ju vara försäljningspriset- inköp med avdrag för mäklare, renoveringar etc. Dvs samma som vid en vanlig försäljning, att ni ärvt huset borde inte spela någon roll.

Mitt syskon bor inte på gården, dom bor på syskonets sambos familjegård som ligger 9 mil från våran familjegård. Men dom står ju som ägare till gården o har ju en skuld till dödsboet.

Nä, inget testamente finns...

Syskonet o jag har väl aldrig haft någon speciellt bra konkakt tyvärr.... Så det känns som att det här inte gör saken bättre tyvärr... :(

Har bokat tid med en Jurist på banken nu. Får ju se vad man får reda på när man kommer dit...

r3mpuh
2011-02-16, 12:58
Lyssna på O_wao. Ett träningsforum är INTE rätt plats för detta.*screwy*
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7 är allsmäktigt.

xodd
2011-02-16, 12:59
En lösning på situationen kanske är att stycka av det som är ditt och sälja?

Men som några sagt innan, risken finns att arvstvister gör familjerelationer så infekterade att man inte klarar av att ens se varandra. Värdesätter du relationen med ditt syskon är det bästa antagligen att ta det lite varsamt.

r3mpuh
2011-02-16, 13:53
En lösning på situationen kanske är att stycka av det som är ditt och sälja?

Men som några sagt innan, risken finns att arvstvister gör familjerelationer så infekterade att man inte klarar av att ens se varandra. Värdesätter du relationen med ditt syskon är det bästa antagligen att ta det lite varsamt.
Helt sjukt jobbigt att förhandla om pengar med familjemedlemmar... Särskilt när de börjar gråta... :/

Inge Enveten
2011-02-16, 14:01
Pröva juridkdelen på flashback

Minimjölk
2011-02-16, 14:43
Helt sjukt jobbigt att förhandla om pengar med familjemedlemmar... Särskilt när de börjar gråta... :/

jag har folk i min bekantskapskrets som 10år senare är sura på varandra för att den andra inte betalat tillbaka på en pizza. =/

Ett arv är ju betydligt mer komplicerat och involverar mer pengar och känslor än så. Pengar och girighet plockar tyvärr fram mindre smickrande sidor hso de flesta, hur gör man en uppdelning "rättvis" för båda eller fler parter. kommer alltid finnas någon som känner sig förfördelad.

Enkalste fallet hade varit om man enbart har tillgångar i form av en summa penagr som man sedan kan dela rakt av. Redan här kan det bli tjafs om det visar siog att ena syskonet är i större behov av dem än den andre. Drar vi sedan in minnsesaker, prylar, hus och inte minst saker som emotionellt betyder olika mycket för syskonen blir det mycket värre.

Det är ingen lätt sits men jag tycker det är viktigt att man vågar kommunicera om det här och vara tydlig med hur man ser på sakerna samt lyssna på motparten. Lidandet är tillräckligt stort för att man inte vill riskera att göra relationen ännu frostigare.