handdator

Visa fullständig version : Kan aminosyror omvandlas till fett?


Grodsilla
2011-02-15, 22:55
Eller kan de bara omvandlas till glukos, vilket i sin tur kan omvandlas till fett?

Crocker
2011-02-15, 22:58
Jag har för mig några kan göra det. Under svältförhållanden, och därmed ökar halten av kortisol. Som bryter ned aminosyrorna till energi som därefter kan användas till fett.

Grodsilla
2011-02-15, 23:03
Men man kan väl inte bli fetare när man ligger på kaloriunderskott?

Crocker
2011-02-15, 23:07
Men man kan väl inte bli fetare när man ligger på kaloriunderskott?
Svält, inte kaloriunderskott.
Och nej, det finns ingen magisk gräns. Men den lär väl öka desto större underskott. Ingen som legat på knappt någon mat ett tag, undrat varför man inte rasat i vikt? ;)

Men jag går är för långt borta för att vara säker nu. :D

Doctor Snuggles
2011-02-15, 23:07
Men man kan väl inte bli fetare när man ligger på kaloriunderskott?

Om du förlorar mer muskelmassa än du förlorar fett, så skulle man rent tekniskt kunna säga att du blir fetare. Men det är inte ett särskilt sannolikt scenario. Kanske om du vore sängbunden och inte rörde på dig, men nu gissar jag bara. Även vid svält så försöker kroppen nämligen spara på muskelmassan så mycket den kan.

salmiak
2011-02-16, 00:03
Aminosyror kan omvandlas till energi, som kan omvandlas till fett. Detta är levern ganska bra på.
Du kan med lite jobb göra vissa aminosyror till glukos, även detta i levern. Jag antar att under nya hormonklimat kan sedan denna glukos gå in och bli till energi och sedan fett.
Kroppen kan göra det mesta, bara det att det ena brukar inhibera det andra. Är inte hundra på vad som gör vad och i vilket läge.

Med lite schysta injektioner av diverse ämnen kan man säkert se till att man blir "fetare" på kaloriunderskott. Inget man behöver oroa sig för dock nu innan beach -11

Kalven
2011-02-16, 08:38
Det finns glykogena och ketogena aminosyror, de glykogena kan ombildas till pyruvat, som i sin tur kan antingen användas som energi, bli glukos, eller glycerol som tillsammans med fettsyror blir en triglycerid.

De ketogena aminosyrorna bildar acetyl som antingen kan bli energi eller fettsyror

:P

Grodsilla
2011-02-16, 11:39
Jag begriper att man alltid går ner i vikt av ett kaloriunderskott. Vad jag undrade är om man kan leva på ett kaloriunderskott och bli fetare samtidigt som man går ner i vikt.

WHITEFOLKS
2011-02-16, 11:55
Ja.

Äter du bara fett så lär du kunna gå ner i vikt rätt bra samtidigt som du ev. lägger på dig fett.

Inge Enveten
2011-02-16, 13:13
Jag begriper att man alltid går ner i vikt av ett kaloriunderskott. Vad jag undrade är om man kan leva på ett kaloriunderskott och bli fetare samtidigt som man går ner i vikt.

Som skrivet tidigare så kan du bli fetare om du förlorar mer muskelmassa än fett. 5 kgs viktnedgång varav 4 kg är muskler; du har blivit "fetare", fettprocent har ökat.

Grodsilla
2011-02-16, 23:25
5 kgs viktnedgång varav 4 kg är muskler; du har blivit "fetare", fettprocent har ökat.
Men då har man ju 1 kg kroppsfett mindre. Man är ju rent tekniskt inte fetare, även om andelen fett är högre.

Jag undrar om ens kroppsegna protein kan bli till kroppsfett.

Grodsilla
2011-02-16, 23:35
Det finns glykogena och ketogena aminosyror, de glykogena kan ombildas till pyruvat, som i sin tur kan antingen användas som energi, bli glukos, eller glycerol som tillsammans med fettsyror blir en triglycerid.

De ketogena aminosyrorna bildar acetyl som antingen kan bli energi eller fettsyror

:P

Består de kroppsegna proteinerna av glykogena eller ketogena aminosyror?

Sverker
2011-02-17, 07:14
Ca hälften av aminosyrorna är glukogena och kan bilda glukos. Hälften är ketogena och är aerob bränsle.

Mellan tummen och pekfingret är de icke essentiella aminosyrorna glukogena.

De essentiella är både och. Varierar från fall till fall. Leucin som är grenad är helt ketogen medan valin, som också är grenad, är glukogen. Isoleucin är både ketogen och glukogen.

Grodsilla
2011-05-11, 00:46
Det finns glykogena och ketogena aminosyror, de glykogena kan ombildas till pyruvat, som i sin tur kan antingen användas som energi, bli glukos, eller glycerol som tillsammans med fettsyror blir en triglycerid.

De ketogena aminosyrorna bildar acetyl som antingen kan bli energi eller fettsyror

:P

Under vilka omständigheter ombildas glukogena aminosyror till pyruvat, och ketogena aminosyror acetyl?

SirOrigami
2011-05-11, 00:58
Detta låter som ett roligt experiment i klass med human centipede =)

Sverker
2011-05-11, 05:39
Under vilka omständigheter ombildas glukogena aminosyror till pyruvat, och ketogena aminosyror acetyl?

Alltid. Varje gång. Hela tiden.



Aminosyror kan inte lagras. Antingen byggs de in i protein eller så omsätts de som energi, dvs blir till pyruvat eller acetyl-CoA. Du kan inte lägga på dig mer än några få gram nytt muskelprotein varje dygn så allt annat protein blir till energi.

Grodsilla
2011-05-11, 05:51
Alltid. Varje gång. Hela tiden.



Aminosyror kan inte lagras. Antingen byggs de in i protein eller så omsätts de som energi, dvs blir till pyruvat eller acetyl-CoA. Du kan inte lägga på dig mer än några få gram nytt muskelprotein varje dygn så allt annat protein blir till energi.

Omsätts de till pyruvat eller acetyl-CoA i levern?

Sverker
2011-05-11, 05:57
Pyruvat och acetyl-CoA var nog snarare ett försök att förklara glukogena och ketogena aminosyror.
Aminosyrorna ombildas till en mängd olika ketosyror. Alanin till pyruvat, glutaminsyra till oxal-acetat, asparginsyra till malat (?) osv, osv.


Levern står för största ombildningen till energi. Våra arbetande muskler använder främst de grenade aminosyrorna men kan givetvis använda vilka andra aminosyror som helst från det egna muskelproteinet ( vid katabolismen ).

Din fråga är komplex och det skulle bli en hel föreställning i en lärosal innan alla vägarna är uppräknade:D

Sheogorath
2011-05-11, 06:15
Men då har man ju 1 kg kroppsfett mindre. Man är ju rent tekniskt inte fetare, även om andelen fett är högre.

Jag undrar om ens kroppsegna protein kan bli till kroppsfett.

Så en ganska deffad tyngdlyftare på 90 kg som bär på 10 kg kroppsfett (BF 11%) är fetare än en liten otränad köttbulle på 55 kg som bär på 9 kg kroppsfett (BF 16%)?

dyxeldoff
2011-05-11, 15:44
Ca hälften av aminosyrorna är glukogena och kan bilda glukos. Hälften är ketogena och är aerob bränsle.

Mellan tummen och pekfingret är de icke essentiella aminosyrorna glukogena.

De essentiella är både och. Varierar från fall till fall. Leucin som är grenad är helt ketogen medan valin, som också är grenad, är glukogen. Isoleucin är både ketogen och glukogen.

om man säger såhär?
aminosyror från kött ägg osv
de omvandlas inte till glukos och eventuellt sedan till fett??
grovt draget?

känns rimligt iaf

martinmartin
2011-05-11, 16:33
om man säger såhär?
aminosyror från kött ägg osv
de omvandlas inte till glukos och eventuellt sedan till fett??
grovt draget?

känns rimligt iaf

Jag tror att det bra ifall du läser inläggen igen. Eller skrev du fel på "omvandlas inte till glukos"?

Sverker
2011-05-11, 17:02
om man säger såhär?
aminosyror från kött ägg osv
de omvandlas inte till glukos och eventuellt sedan till fett??
grovt draget?

känns rimligt iaf



Det vet vi inte. Men det är troligare att det förbränns som energi. När aminosyrorna ombildas till ketosyror rusar de rakt in i ämnesomsättningen och förbränns.
Betyder att det istället spara fett och glukos från andra källor. Fett som kan bli kroppsfett och glukos till glykogen eller fett.

dyxeldoff
2011-05-12, 00:48
Det vet vi inte. Men det är troligare att det förbränns som energi. När aminosyrorna ombildas till ketosyror rusar de rakt in i ämnesomsättningen och förbränns.
Betyder att det istället spara fett och glukos från andra källor. Fett som kan bli kroppsfett och glukos till glykogen eller fett.

okay
så det blir mer fett indirekt då ;)

Sverker
2011-05-12, 06:03
Ungefär så.



Själv har jag lite svårt att förstå varför alla ska äta mycket protein. Istället gäller det att toppa nivån av aminosyror i blodet vid vissa tillfällen som kring träningen. Resten av dygnet gäller det bara att hålla tillbaka katabolismen i musklena genom att ge dem energi och lagom mängd protein.
Vad som är lagom mängd är inte lätt att veta. Jag gissar att mängden ligger någonstans kring 2 g / kg kroppsvikt vid kaloribalans.

Inge Enveten
2011-05-12, 06:25
Ungefär så.



Själv har jag lite svårt att förstå varför alla ska äta mycket protein. Istället gäller det att toppa nivån av aminosyror i blodet vid vissa tillfällen som kring träningen. Resten av dygnet gäller det bara att hålla tillbaka katabolismen i musklena genom att ge dem energi och lagom mängd protein.
Vad som är lagom mängd är inte lätt att veta. Jag gissar att mängden ligger någonstans kring 2 g / kg kroppsvikt vid kaloribalans.

Har att göra med att många deffar. Sannolikt betydligt fler än vad forumets veteraner är vana vid att se. Allmän rekommendation brukar ju då vara att höja proteinintaget så att muskelprotein besparas.

Ola Wallengren
2011-05-12, 07:12
Protein kan bilda fett, som tidigare nämnts, men i praktiken är det en så liten mängd eller ett så stort undantag att det i princip aldrig händer och speciellt inte vid energiunderskott. Vid massiv överätning kanske det kan ske i liten omfattning men i den situationen är det mer kaloriintaget än proteinintaget som är ett problem.

Grodsilla
2011-05-12, 17:49
Alltid. Varje gång. Hela tiden.



Aminosyror kan inte lagras. Antingen byggs de in i protein eller så omsätts de som energi, dvs blir till pyruvat eller acetyl-CoA. Du kan inte lägga på dig mer än några få gram nytt muskelprotein varje dygn så allt annat protein blir till energi.

Måste aminosyror brytas ner innan de kan byggas in i kroppspotein?

Ola Wallengren
2011-05-12, 17:55
Proteinet bryts ner till aminosyror men inte längre än det. Bryts de ner till pyruvat eller acetyl-CoA är de inte längre aminosyror och är obrukbara i muskelbyggande syfte.

Grodsilla
2011-05-12, 17:59
Proteinet bryts ner till aminosyror men inte längre än det. Bryts de ner till pyruvat eller acetyl-CoA är de inte längre aminosyror och är obrukbara i muskelbyggande syfte.

Är det likadant när fettsyror ska lagras in i fettväv?

Sverker
2011-05-12, 18:49
Fettsyrorna skickas hela in och ut ur fettcellerna.

Det är först när fettsyrorna kommer in i mitokondrierna de delas upp till acetyl-CoA, i den sk beta-oxidationen.
Fettceller har också mitokondrier och kan förbränna fettsyrorna men det mesta fettet förbränns i kroppens övriga organ och muskler.

Grodsilla
2011-05-12, 19:25
Fettsyrorna skickas hela in och ut ur fettcellerna.

Det är först när fettsyrorna kommer in i mitokondrierna de delas upp till acetyl-CoA, i den sk beta-oxidationen.
Fettceller har också mitokondrier och kan förbränna fettsyrorna men det mesta fettet förbränns i kroppens övriga organ och muskler.

Så fettsyrorna bryts alltså inte ner innan blir del av fettvävnaden?

(Jag känner nog att svaret på den frågan borde vara uppenbar utifrån ditt senaste inlägg i denna tråd, men jag ville ändå fråga för säkerhets skull.)

A.Steinbach
2011-05-12, 20:38
Så fettsyrorna bryts alltså inte ner innan blir del av fettvävnaden?

(Jag känner nog att svaret på den frågan borde vara uppenbar utifrån ditt senaste inlägg i denna tråd, men jag ville ändå fråga för säkerhets skull.)

Ja fettsyrorna bryts inte ner innan de lagras in.

Därav det låga TEF (Thermic effect of feeding) värdet på 2-3% pga att de lagras in utan att behöva gå igenom en större mängd steg.

beckman88
2011-05-13, 05:13
Sverker, bok snart? =)

Elso
2011-05-13, 08:37
Fettsyrorna skickas hela in och ut ur fettcellerna.

Det är först när fettsyrorna kommer in i mitokondrierna de delas upp till acetyl-CoA, i den sk beta-oxidationen.
Fettceller har också mitokondrier och kan förbränna fettsyrorna men det mesta fettet förbränns i kroppens övriga organ och muskler.

Sverker, om det skulle finnas ett telefonnummer man kan ringa när man optinojjar så skulle det vara hos dig man hamna.

:bow:

Sverker
2011-05-13, 17:36
Sverker, bok snart? =)



Nej. Jag tillför inget nytt. Bara sammanfattar det som är känt sedan tidigare.