handdator

Visa fullständig version : Kan man köra StrongLifts 5×5 med andra övningar 4ggr i veckan?


Gnomepaladin
2011-02-15, 22:39
Hej!

Jag har nyss börjar skriva en journal här på kolo (2 dagar sen jag började skriva).

Jag undrar lite angående StrongLifts 5×5, dom rekommenderar att köra det 3 gånger i veckan (Måndag, Onsdag och Fredag) Men i mitt fall vill jag iaf köra 4 gånger i veckan och för att få ut max av alla muskelgrupper som inte JAG tycker att jag få ut av detta, för det är dom 3 stora övningarna man tränar. Jag vill ju få ut mycket i dessa stora övningarna men fortfarande lika mycket i triceps och biceps tex som JAG inte tycker att jag borde få om jag kör det vanliga StrongLifts 5×5.
Kan någon som har tränat och kanske använt StrongLifts 5×5 innan kan hjälpa mig med detta?
Tack!

Adama
2011-02-15, 22:49
Nej det programmet ska köras tre ggr i veckan, det räcker gott o väl. Det är inte en 3-split det är frågan om, det är helkroppsträning där basen är tunga knäböj alla pass. Att försöka köra det fyra dagar i veckan som nybörjare lär du gå in i väggen rätt snabbt och sen börja leta nytt program igen.

Gnomepaladin
2011-02-15, 22:51
Ok, men tycker DU att detta är ett bra program som en nybörjare? för att få en större kropp så att man ser resultat snabbt?

lurk
2011-02-15, 22:57
Jag kör stronglifts 5x5 mån, ons, fre och kompleterar med biceps, triceps, underarmar och vader på lördag.

Fast jag är grön så eventuellt är detta obra..

svennebanan86
2011-02-15, 22:57
Oslagbart!!

Gnomepaladin
2011-02-15, 23:03
Ok, låter nice, men om StrongLifts 5×5 är redigt jobbigt som många säger så kanske det inte är så bra ide, och jag är ju klen överallt nu så kanske inte det är så bra ide att börja med det och med tunga vikter.. jag kör MM2K + mark och böj

Adama
2011-02-15, 23:04
Ja, det var vändningen för mig och min träning. Att lära sig lyfta tungt i basövningarna har varit väldigt värdefullt.

Sen är det väl så att inga resultat kommer så snabbt som de flesta tonåringar kanske vill, oavsett program. Du kommer inte bli "biff" men du kommer få en bra grund att bygga på.

Honken
2011-02-15, 23:04
jag är ju klen överallt nu så kanske inte det är så bra ide att börja med det

Det är ett program som är byggt på att bygga styrka. Poängen är väl lite att du ska vara klen till början. Vikterna är lätta och höjs gradvis i den takten din styrka ökar.

MkII
2011-02-15, 23:07
Har läst att det där 5x5 är till för nybörjare och "svaga" personer, var går den flytande gränsen för när programmet inte riktigt fungerar?

Adama
2011-02-15, 23:07
Ok, låter nice, men om StrongLifts 5×5 är redigt jobbigt som många säger så kanske det inte är så bra ide, och jag är ju klen överallt nu så kanske inte det är så bra ide att börja med det och med tunga vikter.. jag kör MM2K + mark och böj

Det där är ju helt fel inställning, om du är riktigt klen så ska du ju inte för den sakens skull träna mesigt. Man kör ju med vikter som du kan hantera, det är ju hela poängen.. att sakta men säkert öka vikterna, pass efter pass. Det är ju grunden i alla program.. progression.

Gnomepaladin
2011-02-15, 23:10
Ok, som sagt, är nybörjare och man vill ju öka så snabbt så möjligt, för ni kanske har varit i samma ställning. Men det är bra att höra från lite mer erfarna killar!
Så om NI skulle vara nybörjare med samma erfarenhet som ni har nu och kanske kollat på min journal hur jag ser ut och vill göra, då skulle ni köra StrongLifts 5×5 ist för MM2K och ett ''vanligt'' 4 dags schema som innerhåller alla muskelgrupper som ni kan se på min journal?

Adama
2011-02-15, 23:11
Har läst att det där 5x5 är till för nybörjare och "svaga" personer, var går den flytande gränsen för när programmet inte riktigt fungerar?

När man når 1,5 x kv i knäböj brukar vara ett bra riktmärke, jag hoppade av i de trakterna iaf. Sen finns det en uppsjö andra 5x5 upplägg som är bättre anpassade för när man lämnat nybörjarökningarna.

Adama
2011-02-15, 23:12
Ok, som sagt, är nybörjare och man vill ju öka så snabbt så möjligt, för ni kanske har varit i samma ställning. Men det är bra att höra från lite mer erfarna killar!
Så om NI skulle vara nybörjare med samma erfarenhet som ni har nu och kanske kollat på min journal hur jag ser ut och vill göra, då skulle ni köra StrongLifts 5×5 ist för MM2K och ett ''vanligt'' 4 dags schema som innerhåller alla muskelgrupper som ni kan se på min journal?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

.. funkar alldeles utmärkt, om 5x5 inte är din "cup of tea".

KaptenKrok
2011-02-15, 23:17
SL5x5 är jättebra. Kör inte extraövningar om det inte finns synnerliga skäl, tex rehab av något som är skadat. I övrigt, om du ökar på de stora övningarna så funkar programmet. Ju tyngre du lyfter desto viktigare är det att inte hålla på med en massa andra övningar som dränerar en på energi. När vikten på stången kryper uppåt kommer du behöva all fokus och energi för att fixa huvudlyften.

Ät som en häst, sov som en stock, lyft tyngre än sist. Du kommer bli stor och stark medan dom som fjollar med bicepscurls står kvar och stampar på samma ställe.

panzerpig
2011-02-15, 23:20
Reg Parks nybörjarrutin har biceps inlagd men är byggd på 5x5 som grund, kanske kan vara nått?
http://xtort.net/reg-parks-beginner-routine/

Gnomepaladin
2011-02-15, 23:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

.. funkar alldeles utmärkt, om 5x5 inte är din "cup of tea".

Jag har kollat lite på det också, det verkar också som ett bra schema, för dom vet vad dom snackar om!
Ska testa 5x5 nu och se! Tack så sjukt mycket för hjälpen! och lycka till med dig träning!

Gnomepaladin
2011-02-15, 23:21
SL5x5 är jättebra. Kör inte extraövningar om det inte finns synnerliga skäl, tex rehab av något som är skadat. I övrigt, om du ökar på de stora övningarna så funkar programmet. Ju tyngre du lyfter desto viktigare är det att inte hålla på med en massa andra övningar som dränerar en på energi. När vikten på stången kryper uppåt kommer du behöva all fokus och energi för att fixa huvudlyften.

Ät som en häst, sov som en stock, lyft tyngre än sist. Du kommer bli stor och stark medan dom som fjollar med bicepscurls står kvar och stampar på samma ställe.

Det är ju det som är själva grejen med 5x5, men som inte jag redigt ''trodde'' på så jag frågade här :p Det är bra att det finns folk som ni! Tack!

Gnomepaladin
2011-02-15, 23:24
Reg Parks nybörjarrutin har biceps inlagd men är byggd på 5x5 som grund, kanske kan vara nått?
http://xtort.net/reg-parks-beginner-routine/

Kan ju alltid ta en titt ;) Tack för tipset!

Gnomepaladin
2011-02-15, 23:54
Bara en fråga till, nu när jag bänkar 50, ska jag ändå börja att köra första passet med 20kg som det står och sedan öka med 2.5kg varje gång? kommer ju ta lite tid i bänken där jag har kört lite innan.

Honken
2011-02-16, 00:26
Du måste inte, men ju lägre du börjar ju mer tid har kroppen på sig att nöta motorik och anpassa sig för styrkeökningar senare.

BonkyBo
2011-02-16, 07:27
Följ programmet som det är gjort. Du kommer få resultat.

MkII
2011-02-16, 10:40
Vill ni se ut som en idiot med stor kropp och smala armar så stå över att träna biceps/triceps och underarmar samt vader.

Med tanke på att man orkar köra Erhlings armprogram utan problem med 60 threesets armar plus 3 helkroppspass i veckan så borde man klara av att köra 10-15 set extra armar och underarmar än vad som står i programmet.

mikaelj
2011-02-16, 10:58
Vill ni se ut som en idiot med stor kropp och smala armar så stå över att träna biceps/triceps och underarmar samt vader.

Nu blev det lite oklart här. Säger du att man inte tränar biceps, triceps, underarmar och vader med övningarna som ingår i Stronglifts 5x5?

Jag tyckte att det var det du skrev, men det vore ju heldumt. Så jag förmodar att du pratar om något annat?

MkII
2011-02-16, 11:00
Nu blev det lite oklart här. Säger du att man inte tränar biceps, triceps, underarmar och vader med övningarna som ingår i Stronglifts 5x5?

Jag tyckte att det var det du skrev, men det vore ju heldumt. Så jag förmodar att du pratar om något annat?

Inte i tillräckligt stor utsträckning, nej. Det behövs mer än 3x8 bicepscurl för att växa.

mikaelj
2011-02-16, 11:01
Inte i tillräckligt stor utsträckning, nej. Det behövs mer än 3x8 bicepscurl för att växa.

Bicepscurl ingår inte i Stronglifts 5x5. Vad pratar du om nu? Dessutom nämnde du något om triceps, vader och underarmar. Var kom det ifrån?

MkII
2011-02-16, 11:22
Bicepscurl ingår inte i Stronglifts 5x5. Vad pratar du om nu? Dessutom nämnde du något om triceps, vader och underarmar. Var kom det ifrån?


Isåfall har jag en annan version av programmet! usräktar isf.

Adama
2011-02-16, 12:14
Bicepscurl ingår inte i Stronglifts 5x5. Vad pratar du om nu? Dessutom nämnde du något om triceps, vader och underarmar. Var kom det ifrån?

Tror helt enkelt det är så att han vill dissa programmet då dess primära fokus är att bli stark i böj, bänk och mark.

Vill ni se ut som en idiot med stor kropp och smala armar så stå över att träna biceps/triceps och underarmar samt vader.


Att man under några månader kör 5x5 i böj, bänk & mark kommer inte resultera i det du säger. Tycker det är mer idiotiskt att köra femtielva isolationsövningar för biceps.

mikaelj
2011-02-16, 12:18
Tror helt enkelt det är så att han vill dissa programmet då dess primära fokus är att bli stark i böj, bänk och mark.

Ja, naturligtvis. Jag ville bara plocka lätta poäng i en diskussion jag visste att jag skulle vinna. Pigga upp onsdagen, liksom.

BonkyBo
2011-02-16, 12:22
Ja, naturligtvis. Jag ville bara plocka lätta poäng i en diskussion jag visste att jag skulle vinna. Pigga upp onsdagen, liksom.

Haha, precis.

Alla vet ju att man blir enormt stor i kroppen av böj, bänk och mark och resten förblir litet. För alltid. Tänk disco fast bara torso.

Danne2k
2011-02-16, 12:31
Vågar nästan lova att det inte finns någon som inte önskar att han/hon hade börjat med Stronglifts 5x5 när dom började träna istället för att tramsa med maskiner eller biceps och bänkpress 4 ggr i veckan.

Så, bra val och kört hårt nu!