handdator

Visa fullständig version : Hjääääälp!


Johanna88
2011-02-15, 22:28
Hej allihopa jag är ny på denna sida och hoppas på lite hjälp och råd kring min viktminskning. Jag är en tjej på 23år som är 168cm lång och väger för tillfället 70.5kg. Efter jul kände jag att jag var tvungen att gå ner i vikt då jag inte längre kunde ha mina kläder. Jag har sedan jul gått ner 3kg men nu har det tagit stopp och jag vet inte hur jag ska komma vidare!?
Jag har sedan jul utgått från min kroppsvikt i kg gånger 30, för att veta hur min kaloriförbränning ser ut i vilande tillstånd. Jag har under denna tid ätit mellan 1200-1600 kalorier/dag beroende på träningen. Jag tränar minst tre gånger i veckan, ofta i form av spinning eller andra liknande fyspass.

Det jag letar efter är alltså lite råd eller förslag om hur jag ska kunna gå ner ytterliggare fem kilo då mitt mål är att nå en vikt på 65kg. Jag kan inte äta mindre än 1000 kalorier per dag då jag måste kunna vara fokuserad på mina studier på universitetsnivå.

Någon som kan hjälpa?
/Johanna

Sundqvist
2011-02-15, 22:39
Finns massa tråder på forumet, de är bara att söka!

om de har tagit stopp, äter du antagligen mer kalorier än vad du gör åt!
så länge du äter mindre kalorier än vad du gör åt, oavsett om du tränar eller inte, så går du ner i vikt, försök hålla mer koll på kosten, så hittar du nog felet :)!

Kischen
2011-02-15, 22:48
Bra trådtitel.

vad äter du på en dag?

Johanna88
2011-02-15, 22:49
Jag har en våg jag använder mig av, samt slv.se så jag vet vad allt innehåller på 100 gram, och jag äter mindre men det händer fortfarande ingenting, lite av det jag söker hjälp om nämligen :) kan det bero på nånting annat?? tacka i förhand :) jag äter runt 1300-1500 kcal om dagen

O_Wao
2011-02-15, 22:49
Att bara köra konditionsträning kan vara lite ensidigt. jag började inte få riktiga resultat i kroppen förrän jag började styrketräna med fria vikter. Har förvisso inte tappat så mycket vikt, men väl 1,5 storlek i kläder, så är det komma i kläderna du vill så kan jag tipsa om det.

Äta för lite och äta fel kan också påverka att kroppen inte släpper ifrån sig vikt.

Johanna88
2011-02-15, 22:53
Min träningsvecka kan se ut så här

Måndag: Bodypump
Tisdag: Spinning 55 min
Onsdag: Aqua power
Tors: ledigt
Fredag: Gym + 25 min crosstrainer
Lör: ledigt
sön: ledigt

Är det något här jag ska ändra tycker ni?

O_Wao
2011-02-15, 22:57
Min träningsvecka kan se ut så här

Måndag: Bodypump
Tisdag: Spinning 55 min
Onsdag: Aqua power
Tors: ledigt
Fredag: Gym + 25 min crosstrainer
Lör: ledigt
sön: ledigt

Är det något här jag ska ändra tycker ni?

Jag får bättre resultat när jag kör konditionsträningen separat från styrketräningen, helt enkelt för att jag vill vara "laddad" och ganska mätt när jag kör styrka och vill vara ganska tom i kroppen när jag kör konditionsträning. Jag hade nog skippat bodypumpen och kört med i gymet, men det är mer en prefensfråga. Jag är inte någon auktoritet på området överhuvudtaget. Kör du dessutom ett gympass kan träningen bli mer flexibel och du har inte dina lediga dagar på varandra. Blir du inte seg i kroppen när du tränar hela kroppen dagarna efter varandra hela tiden?

Hur äter du? Fördelning protein/kolhydrater/fett?

Johanna88
2011-02-15, 22:59
har också under denna period dragit in på kolhydraterna och ätit ganska mycket sallad, rotsaker, kött, kyckling fisk, alltså inte ätit pasta potatis och bröd överhuvudtaget på 4veckor nu. bra eller dåligt?

Kischen
2011-02-15, 23:02
har också under denna period dragit in på kolhydraterna och ätit ganska mycket sallad, rotsaker, kött, kyckling fisk, alltså inte ätit pasta potatis och bröd överhuvudtaget på 4veckor nu. bra eller dåligt?

Det beror på om du själv känner att du kan prestera. Jag skulle nog ätit ialf potatis.

Johanna88
2011-02-15, 23:04
jag funderade på att börja äta lite pasta och potatis i små mängder igen men det finns ingen risk att gå upp i vikt igen då?

O_Wao
2011-02-15, 23:04
har också under denna period dragit in på kolhydraterna och ätit ganska mycket sallad, rotsaker, kött, kyckling fisk, alltså inte ätit pasta potatis och bröd överhuvudtaget på 4veckor nu. bra eller dåligt?

Det beror på, tycker du att det funkar för dig?

Jag har en tendens att överäta kolhydrater, så jag äter inte mer komplicerat än att jag tänker på att få i mig ordentligt med protein/fett till varje mål. Jag skulle kunna leva på pasta men rent näringsmässigt är ju det inte så optimalt. ;)

Men lever du på 1600 kcal om dagen och inte går ner kanske du ska fundera på att öka mängden mat för att se om kroppen vill samarbeta mer? Jag är inte alls bra på matbiten utan går på känsla (på gott och ont) så lyssna inte för mycket på mig. :cool:

Hur känns det i kroppen när du tränar? Glad och pigg eller trött och seg? Äter du för lite för att orka träna ordentligt blir det varken roligt eller speciellt optimalt i mina ögon.

Kischen
2011-02-15, 23:04
jag funderade på att börja äta lite pasta och potatis i små mängder igen men det finns ingen risk att gå upp i vikt igen då?

Räknar du kalorier eller inte?

O_Wao
2011-02-15, 23:09
jag funderade på att börja äta lite pasta och potatis i små mängder igen men det finns ingen risk att gå upp i vikt igen då?

Det är omöjligt att svara på. Jag är en stark förespråkare av enkel mathållning med hela kostcirkeln, och en sund inställning av typen "äter du mindre än vad du förbrukar bör du gå ner i vikt".

Stirra dig inte blind på vågen heller! Jag har under hela förra året gått från en stl 44 till stl 40. Detta utan särskild förändring på vågen, däremot är det milsvid skillnad när jag mäter med måttband. Mät biceps, bröst (bhbandet), midja, stuss och lår, tex. Gör detta regelbundet, så kroppen är på samma ställe hormonmässigt varje gång, eftersom resultat annars kan vara rätt missvisande.

Äter du p-piller kan det vara en sak att fundera på vs de 5 kilona, vissa sorter gör ju att man binder vätska och inte "går ner" hur mycket man än tränar.

Johanna88
2011-02-15, 23:14
jag känner mig alltid glad och pigg efter träningen och tycker det är lagom antal träningsdagar per vecka. som jag har det nu så fungerar allt med fritid, träning och skola- men inte med viktnedgången.

jag vet egentligen inte vad jag går efter, jag räknar kalorier och kolhydrater samtidigt, försöker inte överstiga totalt 1600 kalorier och försöker samtidigt att dra ner på kolhydratmängden i den mat jag äter.

ska man ändra på matintaget eller ska man hålla ut och vänta? hur länge isåfall?

Johanna88
2011-02-15, 23:17
ja jag mäter mig varje vecka, om lår, mage, midja. lår -1cm, mage-3cm och midja 0cm. så det överensstämmer ganska bra med viktnedgången hittills.
äter inte p-piller utan minipiller som är en mildare form men allt är ju individuellt när det gäller både p-piller och mini-piller, men de jag äter är mer kända för att tjejer har gått ner i vikt snarare än upp.

O_Wao
2011-02-16, 06:42
Det kan ju vara så enkelt att det tar lite tid. De sista kilona tar alltid längre tid än de första. Jag skulle styrketräna mer och inte köra så mycket cardio, kanske skippa bodypumpen och istället se till att få ett styrkeprogram för nybörjare att köra i gymet med fria vikter.