handdator

Visa fullständig version : Bostadsrättsförening, stadgar och stämmobeslut


Noel2010
2011-02-15, 21:57
Hej,
Vi är en bostadsrättsförening som har lite problem med medlemmar som inte vill följa stämmobeslut, stadgar och styrelsebeslut.

Nämligen som så att vi har problem med boende som har hundar okopplade och vi i styrelsen skickade ut ett utskick om att för gransämjans skull ska ha hundar kopplade. Det efter boende och förbipasserade är hundrädda.
Vi hänvisade då till lagen om hundar, med anmärkning om hundar skrämer eller ofredar männskor så ska den hållas kopplad. Det har varit väldigt mycket tjafs om det men fortfarande är det personersom inte lyssnar.

Det som medlemmar röstat fram på en stämma är det som ska följas oavsett vad det står i lagen, men hur ska vi få dessa människor att förstå? tips ideér!

Styrelsen funderar på att ge ut skriftliga varningar med hänvisning att de inte följer föreningens beslut och skapar osämja bland boende.

Snälla hjälp oss med tips vad kan vi göra?

mini
2011-02-15, 22:04
Vad har stämman beslutat i detta fallet?

Noel2010
2011-02-15, 22:10
Att hundar ska hållas kopplade utanför tomtgränsen

mini
2011-02-15, 22:18
Ni tillhör tex inte HSB så ni kan vända er till någon för att få hjälp?
Jag tycker iofs att det finns anledning att varna medlemmarna som bryter mot reglerna, men frågan är vad konsekvensen blir om de fortsätter ha hundarna okopplade? Kanske ett möte med de berörda medlemmarna skulle kunna vara ett första steg?

r3mpuh
2011-02-15, 22:22
Folk med utekatter då?
Ni får hyra in en jägare med ett mobilt jakttorn.
Slipper ni utekatter och lösa hundar..

Noel2010
2011-02-15, 22:23
Vi har försökt prata med medlemmen men det skriks och slängs dörrar i ansiktet på oss, och vi får inte framföra något. Går liksom inte att prata med människan därför funderar vi på att ge varning.

Sen är det massvis med andra saker som gör att vi vill ge en varning som att bråka och tjafsa med boende så att det skapar osämja. Påhopp på nya styrelsen att tystnadsplikt brutits men det var i själva verket förra styrelsen som bröt de sen att hon satt i dåvarande styrelsen gör inte allt bättre. Hon gör liksom allt för att jävlas med oss

Noel2010
2011-02-15, 22:25
Katter finns det ett beslut på att det ska vara max två per hushåll och att hankatterna ska vara kastrerade. De stinker kattpiss och det är även där en boende som har tre katter och okastrerade.

mini
2011-02-15, 22:26
Frågan är vad som är styrelsens ansvar och befogenheter. Det är ju inte mot någon regel att vara otrevlig. Det kan vara olagligt, men då skall det ju polisanmälas av den som blir utsatt. Fundera på vad er roll i detta ska vara.

r3mpuh
2011-02-15, 22:26
wtf, låter helt sjukt juh. o.O

Min bror och hans tjej hade 28 katter ett tag i sin 4:a, tror 1 var kastrerad.

mini
2011-02-15, 22:28
Katter finns det ett beslut på att det ska vara max två per hushåll och att hankatterna ska vara kastrerade. De stinker kattpiss och det är även där en boende som har tre katter och okastrerade.

Det låter lite märkligt att en förening får ha sådana bestämmelser. Har ni kollat upp att det är ok? Jag skulle nog, som boende, tycka att det inte var någon annans ensak så länge jag och mina djur inte störde någon.

Noel2010
2011-02-15, 22:33
Det som är, med katterna är att de går och kissar på bildäcken, dynor och dörrar o.s.v.. Det luktar förjävligt! Alla röstade för detta beslut på en stämma 2007 men nu är det en som börja bråka.
Och det värsta är väl att den som bråkar har predika detta för andra boende..

Det är ju ett gemensamt beslut

mini
2011-02-15, 22:36
Jag tror ändå att ni har svårt att få det att hålla juridiskt, att begränsa antalet katter ett hushåll har, så länge de hålla inne och inte är en sanitär olägenhet.
Tråkig inställning du har som kallar en boendes ifrågasättande för att bråka och dennes samtal med sina grannar om detta för predikande.

Noel2010
2011-02-15, 22:44
Det är väl mer eller mindre därför att man inte kan resonera med personen. Du får inte en susning att säga något..

Men det är ju det som bestäms på en stämma som ska följas varför borde det inte hålla i en tvist? Det finns ju beslut om det, sen att katterna inte hålls inomhus utan utomhus är ju en sak att diskutera eftersom att de går och urinerar på boendes dynor och bilar. VIlket gör att du inte kan sitta i sommar med dynorna ute utan att riskera att katten kissar ner.

( vi har själv en kastrerad hankatt och är inte mot katter)

mini
2011-02-15, 22:50
Jag vet inte, jag frågar dig eftersom ni säkert kollade upp att det var helt ok att fatta beslut i hur många husdjur ett hushåll får ha. En brf står inte över lagen. Frågan är vad man får besluta.

Noel2010
2011-02-15, 22:53
Det är det, jag bodde inte här då det beslutet togs men det gjorde hon och hon röstade även för båda besluten...

Näe lagen kan man ju inte stå över men en förening kan ju ha särskilda bestämmelser och det är just dessa som är under den kategorin..

Mantus
2011-02-15, 22:53
Jag tror ändå att ni har svårt att få det att hålla juridiskt, att begränsa antalet katter ett hushåll har, så länge de hålla inne och inte är en sanitär olägenhet.
Tråkig inställning du har som kallar en boendes ifrågasättande för att bråka och dennes samtal med sina grannar om detta för predikande.

Det är en bostadsrättsförening! Klart personen bråkar. Jag hade aldrig satt mig i en bostadsrättsförenings styrelse om jag så fick betalt för det, man får enbart skit och det blir en massa löst sladdrande och protester från människor som har för lite att göra om dagarna och ändå inte bryr sig om att ta reda på varför man tagit beslut eller satt sig in i situationen som föreligger(styrelserna i sig brukar inte vara några duvungar heller). Människor är allmänt idioter (ja, jag kastar sten trots att jag inte är utan skuld) och att behöva fatta beslut som berör människor jag ser i trapphuset varje dag hade gjort mig irriterad över allt förstånd. En god grannsämja är när alla grannarna håller sig på sin kant och sköter sig. Ju mer sammanblandning desto mer drama och problem och det vill man inte ha där man bor, svårare att flytta än att byta jobb eller gym.

Lite negativt inlägg möjligtvis men realistiskt, idealism ger en enbart en fadd eftersmak när skiten exploderar i ansiktet på en.

Mantus
2011-02-15, 23:04
Jag vet inte, jag frågar dig eftersom ni säkert kollade upp att det var helt ok att fatta beslut i hur många husdjur ett hushåll får ha. En brf står inte över lagen. Frågan är vad man får besluta.

Det finns ju inget i lagen som säger att man inte får besluta om hur många husdjur man får ha heller. Att inneha husdjur är inte en rättighet.
Sedan kan man ju alltid anföra att stämman inte har befogenhet att besluta i sådana frågor som inte berör föreningen och dess intressen men lagstridigt är det inte.

xodd
2011-02-15, 23:06
Att hundar ska hållas kopplade utanför tomtgränsen

Att tro att ni kan fatta beslut gällande hur folk skall ha sina hundar kopplade utanför tomtgränsen är att ta det ett steg för långt. Innanför tomtgränsen och i trappuppgångar som tillhör BRF kan man besluta om, men absolut inte utanför.

Noel2010
2011-02-15, 23:20
T.ex. Vi har en femåring till oss som är granne som inte vågar gå ut för att hunden är lös och springer överallt..
Det finns även hundar som löper.. Alltså vi har bett alla som bor på våran gata att inom våran gata ska hundar hållas kopplade för gransämjans skull.

Sen är det inte alltid roligt att ha nerkissade dynor som stinker...

Detta var ju ett besult som alla röstade för år 2007 nu är det en av de som fattade detta besult som tjafsar.

Menar detta borde ju hamna under kategorin särskilda bestämmelser för våran förening, eller hur? Om majoriteten röstar för vad ska det vara för några problem?

Olegh
2011-02-15, 23:44
Oavsett hur otrevligt det är så tror jag som xodd. Utanför tomtgräns och fastigheter är föreningens stämma tandlös. Är det där som problemet uppstår så är det inte längre en direkt fråga för din BRF.

Noel2010
2011-02-16, 00:12
Jahapp, så då spelar det ingen roll vad som sägs på stämman egentligen ?

Mantus
2011-02-16, 01:23
Jahapp, så då spelar det ingen roll vad som sägs på stämman egentligen ?

Stämman bestämmer över bostadsrättsföreningens egendom, den har inget mandat över människorna som bor däri och hur de väljer att göra utanför egendomen. Det du tror du sitter i är nog riksdagen.

Tryman
2011-02-16, 07:13
Att tro att ni kan fatta beslut gällande hur folk skall ha sina hundar kopplade utanför tomtgränsen är att ta det ett steg för långt. Innanför tomtgränsen och i trappuppgångar som tillhör BRF kan man besluta om, men absolut inte utanför.


Oavsett hur otrevligt det är så tror jag som xodd. Utanför tomtgräns och fastigheter är föreningens stämma tandlös. Är det där som problemet uppstår så är det inte längre en direkt fråga för din BRF.

Även om gården ägs av föreningen? Det räknas väl som privat mark då?

Det är olika kopplingsregler beroende på var man bor.

Noel2010
2011-02-16, 09:14
fortfarande inte svar på frågan.. Föreningen äger ju marken sen kan ju faktiskt en BRF skaffa ordningsregler som alla är skyldig att följa som kompliment till stadgar och lagar.. Kanske vore en tanke att införskaffa de istället

Asdf
2011-02-16, 09:54
Jag förstår inte varför du inte tar kontakt med expertis inom området istället för att ställa frågan på ett byggarforum? Om det nu är en så allvarlig fråga enligt dig?

Det finns mycket du kan hitta själv på rättsnätet kring brf föreningar, stadgar och dylikt ifall du vill göra egen research http://www.notisum.se/

Noel2010
2011-02-16, 11:11
Absolut, jag har gjort det nu bara det att det var kväll och hade inte ork att vänta, var lite nyfiken om man har tur så är det kanske en som läser dessa frågor som är sakkunnig.. Idag är jurister kontaktade och hon ska rätta sig efter stämmans ord så nu blir det en rättslig process om hon inte rättar sig så klart...

Anmodan till Rättelse...

Lando
2011-02-16, 11:17
OM det är Brf:s mark så ser jag absolut inte varför ni inte skulle kunna ha en regel om kopplade hundar.

Kolla också vad det står i stadgarna ang. när man bryter mot Brf:s regler, det brukar vara något i stil med att man först varnas och sen kan man tvingas sälja om man fortfarande bryter mot reglerna.

Är ni anslutna till SCB eller någon annan förvaltning? Dom kan hjälpa er med såna här frågor.

Lite OT: Min erfarenhet efter att ha suttit ett par år i min bostadsrättsföreningsstyrelse (wtf långt ord) är att 95% av dom som bor där inte förstår att dom äger det tillsammans och att det inte är en hyresrätt där dom kan bli omhändertagna. Man förväntar sig att någon annan (styrelsen) har ansvar för saker som är i allra högsta grad generella, så ja, man får ta mycket skit i en styrelse. Tycker dock det är grymt värt dert, helt klart rätt sak att göra om man känner att man har någonting att tillföra.