handdator

Visa fullständig version : Kan man "deffa" efter nåra månaders träning?


RoRoo
2011-02-15, 21:01
Tjena jag är ny här och efter mycket förvirring och olika åsikter så tänkte jag komma till er.

Jag är 17 om 1 månad ganska kort (169) och har gymmat i ungefär 8 månader. Jag har sett resultat och jag tänkte från mars börja deffa lite för att få bort fettet från magen. Inte hardcore deffa men för att iaf få bort fettet och låta rutona komma fram. Jag är inte fet (60kg?) men vill att fettet på magen ska bort så de lär inte va nå problem?

Helt plötsligt börjar många stora jag känner på gymmet säga att jag borde bulka minst 1 år till innan jag ska deffa och om jag ska börja springa 20min före varje pass och på vilodagar så kommer jag att sluta växa i muskler? är det sant? Eller kan jag få fram magrutor till sommarn men samtidigt bulka ?

Sundqvist
2011-02-15, 21:02
tycker du att du är för fet/tjock/ deffa
om du tycker att du är liten/vill bygga mer, bulka

Allt är från person till person, beroende på vad du vill med din träning/kropp

nej, du slutar inte och växa i musklerna på vilodagarna, tvärtom :)

Pepz
2011-02-15, 21:05
är man smal och utan någon större mängd muskler så är risken om man deffar att man ser ut såhär

http://www.glamourvanity.com/images/christian-bale-scary-thin.jpg

RoRoo
2011-02-15, 21:10
alltså jag är inte spinkig men inte biffig häller. jag väger 59-60kg och innan kunde jag inte bänka 50 nu kan jag bänka 70-75 minst 2 ggr jag vill fortfarande öka i muskler men samtidigt få magrutorna till sommarn är det möjligt?

Sundqvist
2011-02-15, 21:12
jadu, pröva och lägg dig på underskott, ät mycket proten 1.8/2g protein /kroppskg så märker du väll ? :), annars kör på som vanligt och spring 30/1h efter träningen och kör lite mer mage bara =)

RoRoo
2011-02-15, 21:16
Alltså om jag ska fixa magrutor så ska jag fortsätta nästan allt som vanligt. Dricka whey 80 efter träning. Inget godis/chips/läsk och äta normalt samt springa mycket. Hur kommer detta påverka min kropp?

Eddie Vedder
2011-02-15, 21:18
Alltså om jag ska fixa magrutor så ska jag fortsätta nästan allt som vanligt. Dricka whey 80 efter träning. Inget godis/chips/läsk och äta normalt samt springa mycket. Hur kommer detta påverka min kropp?

Du kommer förmodligen få bättre kondition och det är bra för dina tänder. Så mycket mer går inte att säga.

RoRoo
2011-02-15, 21:23
Du kommer förmodligen få bättre kondition och det är bra för dina tänder. Så mycket mer går inte att säga.

Och musklerna då? (bice/bröst osv) kommer jag stanna i samma form och bara öka i styrka eller kommer dom fortsätta växa?

Sundqvist
2011-02-15, 21:26
Och musklerna då? (bice/bröst osv) kommer jag stanna i samma form och bara öka i styrka eller kommer dom fortsätta växa?

Träna, ät, sov så växer dom =)

RassK
2011-02-15, 21:27
Du kan deffa precis när du vill.
Precis som man kan börja banta när man vill.

RoRoo
2011-02-15, 21:46
Okej tack. Jo RassK självklart men enligt vissa så kan jag tydligen inte få fram rutorna och samtidigt bulka. Han säger att det är som fotbollsspelare. Dom tränar och springer de växer ej mer , de sant

henrikl
2011-02-15, 23:19
Och musklerna då? (bice/bröst osv) kommer jag stanna i samma form och bara öka i styrka eller kommer dom fortsätta växa?

Grejen med löpning är att den näst intill tar bort alla ökningar på biceps/bröst. Dock så kommer dina triceps, axlar, rygg och ben växa sjukt mycket.

Sniggel
2011-02-16, 07:19
Grejen med löpning är att den näst intill tar bort alla ökningar på biceps/bröst. Dock så kommer dina triceps, axlar, rygg och ben växa sjukt mycket.

Ok. :MrT:


RoRoo: Det är klart att det går att få fram magrutor genom att deffa. Men efter en så kort period av byggning och eftersom du knappast har hunit lägga på dig mycket muskelmassa finns risken att när du deffat ner dig kommer du se spinkig ut, med eller utan magrutor. 9 av 10 personer underskattar hur mycket de måste gå ner för att få en viss form och 9 av 10 överskattar hur mycket muskler de har. (Ingen källa på det, bara ett påstående från min sida).

Så beroende på vilka mål du har, vill du bli stor/biffig/muskulös? Eller är det viktigare att alltid hålla sig nära strandformen men att storleken inte är lika viktig?

edit: på frågan om du kan få fram magrutorna under samtida bulk skulle jag påstå "nej". Det krävs en jäkla muskeltillväxt för att få fram magrutor under viktuppgång.

Word
2011-02-16, 07:31
Jag har aldrig "bulkat" eller "deffat". Tycker begreppen är löjliga och skulle undvika alla former av snabba viktförändringar då det påverkar till ex huden negativt. Jag har bara tränat på och ätit så mycket som jag haft lust till. Har ökat stadigt och idag har jag en konstant hälsosam form med magrutor utan att ha svält mig till det.

Jag tycker att du är så pass ung och liten, ursäkta, att du inte borde banta. Om jag var du skulle jag dessutom vilja växa i längden och då är det nog inte speciellt bra att få i sig för lite näring.

Yardbird
2011-02-16, 10:01
Jag har aldrig "bulkat" eller "deffat". Tycker begreppen är löjliga och skulle undvika alla former av snabba viktförändringar då det påverkar till ex huden negativt. Jag har bara tränat på och ätit så mycket som jag haft lust till. Har ökat stadigt och idag har jag en konstant hälsosam form med magrutor utan att ha svält mig till det.

Jag tycker att du är så pass ung och liten, ursäkta, att du inte borde banta. Om jag var du skulle jag dessutom vilja växa i längden och då är det nog inte speciellt bra att få i sig för lite näring.

Jag är själv nybörjare och det där tilltalade definitivt mitt sunda förnuft. (även om jag personligen inte skulle vilja kalla nåt som många lägger ner mängder av energi och tid på för löjligt i första taget) Jag är visserligen 32 och har lite fett på magen men jag har förmodat att sunda matvanor och relativt hård träning på sikt kommer att ge hållbara förbättringar i både form och styrka.

Sen fattar jag inte riktigt hysterin kring just magmuskler. Är de viktigare än andra muskler av nån särskild anledning?

JimmyJoe
2011-02-16, 10:22
Jag är själv nybörjare och det där tilltalade definitivt mitt sunda förnuft. (även om jag personligen inte skulle vilja kalla nåt som många lägger ner mängder av energi och tid på för löjligt i första taget) Jag är visserligen 32 och har lite fett på magen men jag har förmodat att sunda matvanor och relativt hård träning på sikt kommer att ge hållbara förbättringar i både form och styrka.

Sen fattar jag inte riktigt hysterin kring just magmuskler. Är de viktigare än andra muskler av nån särskild anledning?

Man får mycket punani med magrutor

Yardbird
2011-02-16, 10:51
Man får mycket punani med magrutor

Källa på det? :whipped:

Hävdar bestämt att det är ett välsmordt munläder och en god självkänsla som fixar punanin. Sådeså.

Word
2011-02-16, 21:34
Jag är själv nybörjare och det där tilltalade definitivt mitt sunda förnuft. (även om jag personligen inte skulle vilja kalla nåt som många lägger ner mängder av energi och tid på för löjligt i första taget) Jag är visserligen 32 och har lite fett på magen men jag har förmodat att sunda matvanor och relativt hård träning på sikt kommer att ge hållbara förbättringar i både form och styrka.

Sen fattar jag inte riktigt hysterin kring just magmuskler. Är de viktigare än andra muskler av nån särskild anledning?

Anledningen till att jag nämnde just magmuskeln var för att TS tog upp den och sa att han ville få synliga rutor till sommaren. Annars är det väl en muskel man förknippar med god hälsa på grund av det krävs relativt lite fett för att rutorna ska synas. Personligen bryr jag mig inte om magrutor. Konstaterade bara att de syns tydligt på mig, trots att jag aldrig deffat eller försökt banta.

Arne Persson
2011-02-17, 15:32
Är detta ett skämt? Deffa efter 8 månaders träning??? Är det inte bättre att träna upp sig lite mer först innan ens börjar fundera på saken? Muskulärt lärt det knappast ha hänt alltför mycket på den korta tiden.

sandberg93
2011-02-17, 15:38
Är detta ett skämt? Deffa efter 8 månaders träning??? Är det inte bättre att träna upp sig lite mer först innan ens börjar fundera på saken? Muskulärt lärt det knappast ha hänt alltför mycket på den korta tiden.

sant, men att vara nöjd med sin kropp är ju ganska viktigt för att hålla upp motivationen ? :)

stefand
2011-02-17, 16:09
Är detta ett skämt? Deffa efter 8 månaders träning??? Är det inte bättre att träna upp sig lite mer först innan ens börjar fundera på saken? Muskulärt lärt det knappast ha hänt alltför mycket på den korta tiden.

Frågan är ju som alltid vad man har för mål?
Ser till mig själv, jag tränar för att jag vill få en snyggare kropp. Har gått upp 10 kg på 6 månader. Skulle jag tänka bara muskler så skulle jag träna 1-1½ år till innan jag funderar på första deffen. Men förutsatt att det fortsätter som det gjort hittills skulle det ge mig 25-30 kg till. Med det slutgiltiga målet att få en snyggare kropp så tror jag att jag skulle må ganska dåligt med 25-30 kg till på kroppen.
Det kommer ta mig längre tid att nå mitt mål, men jag kommer må bättre under tiden, så jag kommer om några månader försöka skära ner på fettmassan för att sedan ta nya tag.

Word
2011-02-18, 14:22
Frågan är ju som alltid vad man har för mål?
Ser till mig själv, jag tränar för att jag vill få en snyggare kropp. Har gått upp 10 kg på 6 månader. Skulle jag tänka bara muskler så skulle jag träna 1-1½ år till innan jag funderar på första deffen. Men förutsatt att det fortsätter som det gjort hittills skulle det ge mig 25-30 kg till. Med det slutgiltiga målet att få en snyggare kropp så tror jag att jag skulle må ganska dåligt med 25-30 kg till på kroppen.
Det kommer ta mig längre tid att nå mitt mål, men jag kommer må bättre under tiden, så jag kommer om några månader försöka skära ner på fettmassan för att sedan ta nya tag.

Om syftet är att få en snyggare kropp så kan man ju fundera på varför du äter så pass mycket att du går upp 10kg på 6 månader? Det går alldeles utmärkt att träna och äta lagom mycket mat. Jag har som sagt ALDRIG bulkat. Tränat ca 5 år och varit konstant smal. Däremot har jag genom träningen fått en hel del muskler. Varför pendla mellan att tokäta och banta? Hitta någon form av balans istället...

RoRoo
2011-02-18, 21:50
okej tack för alla svar men tydligen så misstolka de flesta med vad jag mena. Jag tänker inte DEFFA rejält. Utan bara sluta äta godis/chips/ alltså skräp. Jag tänker äta likadant. Kolhydrater/proteiner osv.

Har iaf bestämt mig att bara jogga lite och äta sundare så hoppas jag att magen samt alla andra muskler växer och inte bara det ena eller det andra

stefand
2011-02-18, 22:20
Om syftet är att få en snyggare kropp så kan man ju fundera på varför du äter så pass mycket att du går upp 10kg på 6 månader? Det går alldeles utmärkt att träna och äta lagom mycket mat. Jag har som sagt ALDRIG bulkat. Tränat ca 5 år och varit konstant smal. Däremot har jag genom träningen fått en hel del muskler. Varför pendla mellan att tokäta och banta? Hitta någon form av balans istället...

0,4kg upp i veckan, räknas det som att tokäta? Om man nu ändå ska träna hårt och försöka bygga så mycket muskler som möjligt så är det väl smart att ge kroppen så bra förutsättningar som möjligt?
Som så många andra som är är duktigare än mig på näringsintag osv. säger, att visst kan man ligga och balansera på kaloribalans och bygga muskler, men ibland kommer du ligga under kaloribalans och då bygger kroppen inte muskler speciellt bra. Så drar man ut på tiden ännu längre för att få de resultat man vill ha. Men visst kan man ligga och nöta och vara smal och sedan ha kroppen man önskar efter 5-10 år. Men jag tror ju inte att det är så lätt att bygga nån större muskelmassa på det sättet, men det går säkert.

När man bantar så svälter man sig, det hade jag inte tänkt att göra lika lite som jag tänker tokäta. Jag drar ner lite på kolhydraterna så jag kommer på några hundra kalorier i underskott och kommer sakta sjunka i vikt, runt 0,3-0,5 i veckan. Helt normalt utan nån hets.

Jag har inte så mycket erfarenhet utan läser vad som funkar för alla andra. Då har jag förstått att för att bygga effektivt så ska kroppen få ett överskott av energi, en rimlig uppgång är då 0,5kg i veckan. För att sedan gå ner i fett utan att förbränna så mycket muskler ska man träna hårt, äta mycket protein och ligga på energiunderskott, en rimlig nedgång är 0,5kg i veckan. Jag tycker det låter vettigt och det verkar funka bra för de flesta, så då tänker jag köra på det också.

Det finns säkert tusen sätt att bygga muskler på, men jag hatar att vara ineffektiv, och jag tror att mitt upplägg är ganska effektivt. (funkar ju för andra) Men det kanske inte passar för alla.

Sarwien
2011-02-18, 22:31
Grejen med löpning är att den näst intill tar bort alla ökningar på biceps/bröst. Dock så kommer dina triceps, axlar, rygg och ben växa sjukt mycket.

Hoppas du trollar, annars är du skapligt lost. :)

solari
2011-02-19, 01:33
Grejen med löpning är att den näst intill tar bort alla ökningar på biceps/bröst. Dock så kommer dina triceps, axlar, rygg och ben växa sjukt mycket.


Finns det ens en möjlighet att det ligger ett uns av sanning i det du skriver? Hur skulle löpning "välja ut" muskler att förminska?

Grotesk
2011-02-19, 12:25
Som någon klok man sa på brädan, fritt citerat: deffar gör du när du har en jävla massa muskler och börjar bli lite fet.

Du kan inte "definera" något du inte har.