handdator

Visa fullständig version : Triceps träning utan att belasta armbågen?!


JiZZiE
2011-02-15, 19:10
Som rubriken lyder, finns det någon övning för triceps där jag inte belastar armbågen (då jag skadat utsidan av armbågen)

Tacksam som fan för alla svar!

Sheogorath
2011-02-15, 19:33
Nej. Triceps kommer alltid att utveckla kraft över armbågen. Möjligen kan du få mindre påfrestning genom att träna triceps utan att böja armen; då är det iofs "bara" långa huvudet som tränas, men det är träning iaf och av triceps kanske viktigaste del. Hantelpullover är bäst för ändamålet.

rickardptrsn
2011-02-15, 19:57
kickbacks kanske? dock klart att d blir en viss belastning.. men kanske en mindre belastning?

Crocker
2011-02-15, 20:30
kickbacks kanske? dock klart att d blir en viss belastning.. men kanske en mindre belastning?
Kassare övning får man leta efter.

Bluesparv
2011-02-15, 20:35
Kassare övning får man leta efter.

Med formuleringen..?

EDIT: En förklaring bör ALLTID göras så man slipper få så här dumma frågor så du vet förresten.

muddler
2011-02-15, 20:43
Med formuleringen..?

EDIT: En förklaring bör ALLTID göras så man slipper få så här dumma frågor så du vet förresten.

För att den ej tillåter några vikter att tala om samt bara är verksam under rörelsens sista läge, dvs. utlåsningen av armen, ett par cm eller så. Det gör den till en mindre effektiv övning för träning av tricepsmuskulaturen. Det långa huvudet jobbar t.ex. inte alls.

Stefan J
2011-02-15, 21:00
Enarmspushdown med omvänt grepp har jag kunnat köra smärtfritt då jag haft tennisarmbåge-symtom. Det är ju inte direkt världens bästa övning, men det går iaf att få fin pump och stimulera nån fiber.

JiZZiE
2011-02-15, 21:48
Enarmspushdown med omvänt grepp har jag kunnat köra smärtfritt då jag haft tennisarmbåge-symtom. Det är ju inte direkt världens bästa övning, men det går iaf att få fin pump och stimulera nån fiber.


Det är tennis-armbåge jag har har jag kommit fram till.
Hur blev du av med skit'n? :p

Crocker
2011-02-15, 23:27
Med formuleringen..?

EDIT: En förklaring bör ALLTID göras så man slipper få så här dumma frågor så du vet förresten.
Låg hantering av vikt, svårt att träffa rätt.

McLR
2011-02-15, 23:33
Med formuleringen..?

EDIT: En förklaring bör ALLTID göras så man slipper få så här dumma frågor så du vet förresten.

http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-5/

luderlasse
2011-02-16, 16:38
triceps kickback är den bästa övning för att få massa på triceps, men bara om man använder vantar och ögonskugga under utförandet...

nmanradnävna
2011-02-16, 17:03
Enarmspushdown med omvänt grepp har jag kunnat köra smärtfritt då jag haft tennisarmbåge-symtom. Det är ju inte direkt världens bästa övning, men det går iaf att få fin pump och stimulera nån fiber.

Har också kört så när jag upplevt armbågesmärtor men övningen känns lite halvt värdelös när man står där och pumpar

Stefan J
2011-02-16, 17:27
Det är tennis-armbåge jag har har jag kommit fram till.
Hur blev du av med skit'n? :p

En kortisonspruta tog bort besvären helt efter 2 dagar. Då hade jag gått runt med smärtor i 3-4 månader. Bli inte skrämd av alla här på kolo som snappat upp att kortison är en nedbrytande steorid. Det är förvisso sant, men 1-2 sprutor kommer inte vara farligt eller påverka hållfastheten i ligament/senor. Det är om man går på regelbunden långvarig kortisonbehandling som sådana effekter blir märkbara och du försvagar området så att du löper en ökad risk att få försvagningar och därmed skador. Jag tävlar på hög nivå, så jag tog verkligen mig tid att fråga hos idrottsläkare om effekter och bieffekter innan jag beslutade mig för att ta den.

Se dock till att efter sprutan när symtomen lagt sig att rehabba tennisarmbågen som om du fortfarande hade ont, annars riskerar du att få tillbaka besvären.

Thrower
2011-02-16, 18:25
En kortisonspruta tog bort besvären helt efter 2 dagar. Då hade jag gått runt med smärtor i 3-4 månader. Bli inte skrämd av alla här på kolo som snappat upp att kortison är en nedbrytande steorid. Det är förvisso sant, men 1-2 sprutor kommer inte vara farligt eller påverka hållfastheten i ligament/senor. Det är om man går på regelbunden långvarig kortisonbehandling som sådana effekter blir märkbara och du försvagar området så att du löper en ökad risk att få försvagningar och därmed skador. Jag tävlar på hög nivå, så jag tog verkligen mig tid att fråga hos idrottsläkare om effekter och bieffekter innan jag beslutade mig för att ta den.

Se dock till att efter sprutan när symtomen lagt sig att rehabba tennisarmbågen som om du fortfarande hade ont, annars riskerar du att få tillbaka besvären.

Hur gick du tillväga i din rehab?