handdator

Visa fullständig version : Feedback på mitt träningsprogram


Flytkorken
2011-02-15, 17:05
Hej! Jag skulle vilja ha lite feedback på mitt höst träningsschema.

Jag och min erfarenhet:
24år.
170cm lång,
63kg,
BF: gissar på ca 15%, kan se de översta 4 magrutorna om jag spänner mig.
bänk: 90kg kanske, inte maxat på ett tag
knäböj: ca 130kg, inte maxat här heller men gör en 10a på 100.

Tränat seriöst i ca 2,5år. Startade rätt överviktig på 96kg med ett pb på 55kg i bänk (ohh yes, totalt ur form). Så det mesta av träningen har varit focuserad på viktreducerad.

Schema:
dag1: bröst, axlar, triceps
dag2: rygg, biceps, underarmar
dag3: Ben, mage, nedre delen rygg
Kör rullandes med 1-2dagars vila i veckan.

Träningsfilosofi:
Jag kör lite MM2k inspirerat, varannat pass tungt/lätt.
Tung: 2-3 reps, undviker failur. dvs att jag tar en vikt klarar ca 4-5reps så försöker jag köra lika många reps på samma vikt övningen igenom.
Lätt: 6-8 reps, undivker fail även här. kanske sista settet på någon väl isolerande övning varanannan vecka eller nått.
Jag kör ca 6-10set/muskel fördelat på 2-3övningar. både under lätta och tunga passen.
Försöker köra ett par set basövningar på varje muskelgrupp kombinerat med mer isolerat.
Har kört efter detta i ca 3-4veckor och de känns ok.

Mål: Både massa och styrka. Vill även gå ner kanske 3-4kg fett stadigt innan semestern i juli

Mat:
Äter lite efter PF principer. DVS äter det mesta efter träning fördelat över ca 8timmar.
Ca 150-200g protein, resten beror lite på vad de blir för mat :)
De blir en del proteindrinkar/kvarg för att komma upp i de siffrorna.
Försöker ligga kring 2000kcal vilket knappt är ett underskott på min vikt

Kosttillskott:
Rage
eaa
omega3
complete (vitaminer mineraler)
proteinpulver.

Något mer ni vill veta?

Flytkorken
2011-02-19, 11:33
Glömde göra en ordentlig fråge ställning. :D

Bör jag vara så rädd för failur? (En egen fundering är eventuellt köra fail på högrepspasset?)

Tränar jag samma muskel för ofta? (egna tanken här var att jag kanske kunde träna oftare iom att jag undviker fail. Men blir träningen inte lika effektiv om jag inte tar ut mig?)

Är målet jag lagt ut rimligt med detta schema? eller är de för styrke orienterat?
Funderar på att öka till 4-5reps tunga passet och kanske 10reps på lätta? åsikter?

Antar att massa och BF är snäppet högre prioriterat även fast jag inte vill glömma styrkan.

Tack!
//Korken

MrMuggelSnuggel
2011-02-19, 12:01
Jag kör samma upplägg, tränar 3 dagar och vilar antingen 1 eller 2 dagar innan jag upprepar så du tränar inte samma muskelgrupp för ofta. Du måste dock skriva vilka övningar du kör för att man ska kunna ge någon feedback på programmet i sig.

Öka repsen om du vill det. I det långa loppet är det du som ska vara där och göra lyften så gör det som känns bäst för dig. Som du själv föreslår skulle jag dock ha ökat till 5 reps på det tunga passen och 10-12 reps på det lätta.

Flytkorken
2011-02-19, 23:48
Jag kör samma upplägg, tränar 3 dagar och vilar antingen 1 eller 2 dagar innan jag upprepar så du tränar inte samma muskelgrupp för ofta. Du måste dock skriva vilka övningar du kör för att man ska kunna ge någon feedback på programmet i sig.

Öka repsen om du vill det. I det långa loppet är det du som ska vara där och göra lyften så gör det som känns bäst för dig. Som du själv föreslår skulle jag dock ha ökat till 5 reps på det tunga passen och 10-12 reps på det lätta.

Har du ökat bra på de? Hur ser du på träning till fail?

Jag själv körde nästan alltid till fail förut. När jag började ta de "lugnare" och stanna 1-2reps före fail så tyckte jag att orken multiplicerades mångfaldigt både under passet och även inför nästa pass. Men frågan är ju då också ifall träningen är lika effektiv?

Ang övningarna så gillar jag att variera. Det enda spikat är att jag kör iaf ett par set basövningar, tex knäböj på benpasset, bänkpress på bröstpasset osv.

MrMuggelSnuggel
2011-02-20, 13:16
Jag har ingenting emot träning till fail ibland men du svarar egentligen på din egen fråga, om du tycker orken multiplicerades mångfaldigt under- och inför nästa pass så tycker jag du ska fortsätta undvika träning till failure.

Flytkorken
2011-02-20, 17:12
tackar för hjälpen. Antar att man får balansera lite själv helt enkelt. Känner man sig "För sliten" så tar man de lugnare helt enkelt. Efter att ha läst en del på träningslära.se ang detta så tror jag att jag helt enkelt får varva lite och se hur jag reagerar helt enkelt. :)