handdator

Visa fullständig version : Prickbortagning


Finska Lejonet
2011-02-15, 16:39
Funderar på att ta bort lite prickar på kroppen och undrar om det blir st pris även om det är små och många?
Samt om någon har erfarenhet angående prickbortagning?

Ignatius72
2011-02-15, 17:00
Låt prickarna vara i fred. De ska vara där.

Tolkia
2011-02-15, 17:26
Det kan iofs finnas bra anledningar att ta bort "prickar" också (t.ex. om de sitter på dåliga ställen så att bältremmar skaver mot dem, de växer och ser konstiga ut eller så). Det brukar gå att få ett bra svar på vad som är rimligt att ta bort och inte.

Om det är av kosmetiska skäl, så var säker på att det verkligen kommer att se bättre ut efteråt (det här tar dock antagligen den som ev skall plocka bort prickar, eller den som remitterar, lite beroende på hur det ser ut där du bor, upp också). Har man dåligt läkkött kan en liten prick bli ett stort ärr (jag har plockat bort ett födelsemärke på vanligen väl dolt ställe, och jag kan säga att jag skulle aldrig överväga att ta bort ett i ansiktet - om det inte var typ en flugsvampskoloni - med utgångspunkt från hur det ärret blev.). Man kan heller inte ta bort saker överallt, det beror lite på hur mycket hud där finns att "dra ihop" med. Ryggen brukar de inte vilja ta bort saker från, tex., eftersom det är typ omöjligt att göra det snyggt och svårt nog att göra det bra.

Tridnod
2011-02-15, 17:33
Att skära kommer definitivt ge stora ärr.
Min syster gjorde dock med laser i ansiktet, 5 stycken och de försvann utan några spår. Någon kom dock tillbaka. Måste dock kolla dina prickar först så att det inte finns några uppenbara förändringar.

Finska Lejonet
2011-02-15, 18:06
Gäller ryggen så då antar jag att det inte är någon bra ide.
Sen skulle det bli väldigt många ärr. :(
Tack för alla svar iaf!

ispåse
2011-02-15, 18:55
1000 :- pricken.

Vinter
2011-02-15, 19:46
Det är gratis på vårdcentralen då tar de bort dem kirurgiskt, och naevi'n undersöks. Men det blir lite ärr. Laser är dyrt så lika bra låta det vara.