handdator

Visa fullständig version : Tips


ttoobbee
2011-02-15, 15:30
Tips på hur jag ska förbättra mina ben och rygg dagar kör ben med axlar men tycker det är så jävla segt och tråkigt att träna ben och att jag inte får större volym på dem de blir hårdare och jag orkar mer men dem växer inte varför? jag har myggben.. finns det nån speciell övning eller någonting för just få större ben i omkrets menar jag såklart.

Sedan ryggen jag får aldrig känning av att jag tränat ryggen och är därför orolig för att jag tränar fel elelr för lite för jag känner lixom aldrig den tröttheten pumpet i ryggen som i de andra muskelgrupperna? tips på övningar ?

Allan
2011-02-15, 15:32
Testa att söka. Och skriv en bättre rubrik - annars tar jag bort tråden.

Danne2k
2011-02-15, 15:34
Börja med att berätta vilka övningar du kör för rygg och ben.
Även hur många set, hur många repetitioner?
Hur långt ifrån fail kör du, dvs hur nära ditt max?
Är de sista repetitionerna svintunga eller hade du klarat 5 st till om du gav dig fan på det?
Hur ofta tränar du ben respektive rygg / vecka?

Längd, vikt, ålder?
Tränat hur länge?

ttoobbee
2011-02-16, 19:17
Börja med att berätta vilka övningar du kör för rygg och ben.
Även hur många set, hur många repetitioner?
Hur långt ifrån fail kör du, dvs hur nära ditt max?
Är de sista repetitionerna svintunga eller hade du klarat 5 st till om du gav dig fan på det?
Hur ofta tränar du ben respektive rygg / vecka?

Längd, vikt, ålder?
Tränat hur länge?

Ben= knäbög 12x4, benpress 12x4, vadpress kanske det heter upp o ner med tårna på plata iaf (hoppas du fattar) även där 12x4.

Rygg brukar jag börja med lats drag breett grepp 12x3 , V-handtaget 12x3, sittande cabelrodd 12x3, skivstångsrodd 12x3

de sistta tree är riktigt tunga på alla övningarna. tränar rygg och ben odftast två gånger i veckan . 175cm 63kg 18år. tränat ca 3 månader

Starlight
2011-02-16, 19:49
Ben= knäbög ...

:laugh:

ONT:
Ser väl bra ut, du kan ju alltid testa gå ner i reps och köra tyngre, och satsa på att bli starkare hela tiden. Träning blir alltid kul när styrkan ökar tycker jag :)

coolboynesko
2011-02-16, 20:18
Ta en vikt, klarar du den 8 gånger höjer du, så håller du på så! De måste inte va 8 reps.

Danne2k
2011-02-19, 15:30
Ben= knäbög 12x4, benpress 12x4, vadpress kanske det heter upp o ner med tårna på plata iaf (hoppas du fattar) även där 12x4.

Rygg brukar jag börja med lats drag breett grepp 12x3 , V-handtaget 12x3, sittande cabelrodd 12x3, skivstångsrodd 12x3

de sistta tree är riktigt tunga på alla övningarna. tränar rygg och ben odftast två gånger i veckan . 175cm 63kg 18år. tränat ca 3 månader

Glömde bort att svara..

Sänk antalet repetitioner till 4-8 eller nåt, ju lägre desto bättre (till en viss gräns) skulle jag säga eftersom du kört 12 reps ett tag antar jag. Men runt 5 repetitioner är bra. Kör 5 reps och börja på samma vikt som du tidigare kört 12 reps på och höj vikten i allt varje pass med typ 2,5 kg eller minsta möjliga. Fokusera på knäböj med fri stång. Benpress är inget viktigt men kör isåfall hellre fler set knäböj och kanske 2-3 set lättare benpress efteråt, vadpress kan du ligga lite högre, kanske runt 8 reps.

Vettiga övningsval för ryggen men jag skulle kanske lägga skivstångsrodd som andra övning så blir det dragövning, roddövning, dragövning osv, om du fattar. Sen tycker jag dessutom att den är både viktigare och jobbigare/tyngre än tex. kabelrodd. Kör du inte marklyft?

Sänk även antalet reps här till 5-8. Personligen skulle jag köra några fler set latsdrag och skivstångsrodd än kabelrodd och v-handtag eftersom jag anser att dessa övningar ger mer samtidigt som dom är ganska lika de andra två.

Det sista jag tänker på är att du inte väger så mycket, du skulle nog få fina resultat av att långsamt gå upp i vikt genom att äta bra basmat/husmanskost med mycket protein, kan inte tänka mig att du har några problem med kroppsfett.


Sen är du ung och har inte tränat så länge så ha tålamod, resultat kommer inte över en natt men följ mina tips och satsa på progression (att bli starkare hela tiden), detta kan mätas genom att öka vikten, öka antalet repetitioner på en viss vikt, ett striktare utförande, att du orkar fler set med en viss vikt än tidigare osv.
Googla Stronglifts 5x5, ett väldigt bra program som går ut på att köra basövningar och höja vikten hela tiden.

Lycka till.