handdator

Visa fullständig version : Nu behöver man få lite kunskap också..


bLausmurf
2011-02-15, 14:16
Hej! Jag är en frisk kille på 18 år, jag har tränat seriöst i 6 månader nu.

Från första dagen har jag kört 5 dagar i veckan då jag har 50m till gymmet från skolan och kan inte komma hem för en sent ändå.

Jag mår bra och jag känner att jag orkar detta. Har alltid varit en person som håller igång. Har tävlat i simmning och löpning osv, har riktigt fin kondition.

Min pappa är gammal elit boxare som har enorma muskler. Han sa att han hade lätt att få muskler, innan jag börja träna hade jag en bra grund och bra muskler.

Det var bakgrunden nu till mina frågor!

1:
Om man nu orkar och känner att man mår bättre av det, är det en nackdel att träna 5 dagar i veckan då man kör rygg,armar och bröst varje dag?
Tränar annat, men bara de 3 varje dag.
- Polare säger att man inte bygger muskler om man tränar 5 dagar i veckan med samma, att man får ut EXAKT lite mycket på 3 dagar i veckan, mitt svar är att jag tränar delvis för att det är kul att bli större, men jag känner också att jag behöver det och mår bra av det.

2:
Om man tar tex bänkpress eller något, hur mycket vikt ska man ha på? Jag gillar att köra 20x5 reps typ med lagom vikter, men andra säger att man ska MAXXA OCH KÖR 5x3... fattar inte varför? Så länge muskeln spänner sig fram och tillbaka får den la samma träning? Så var är bäst? Lagom och många eller tunga och få?

3:
Har streching någon alls inverkan på att bygga muskler? Mer än att man får mindre träningverk osv.
- För jag har kört 1 vecka med och en vecka utan. Det är mycket sällan jag får grov träningsverk och streching ger mig ingen skillnad vad jag märker?

4:
Hur är det med kosten? Jag äter typ 3-4 gånger om dagen och alltid bra husmanskost osv, där ingår skolmat.
Har alltid ätit omega3 och vitaminer, har nu kört med EEA i 4 månader också.
-Kan man inte bara äta sunt och tillföra som jag gör? Har synliga muskler och lite fett efter tidigare indrottning, vill inte hålla på att deffa...

5:
När jag börja gymma seriöst för ett halvår sedan klarade jag typ 50 bänk,40 hantelpress och 32 med vanliga upp/ner med hantlar.
-Nu 80 bänk,65 hantlepress och 44 upp/ner med hantlar, är detta en bra ökning?

Kan också springa 1 mil på 5 minuter mindre än innan.

--- Hur går det för mig? Ska jag ändra något eller bara fortsätta må bra?

Tack på förhand!

Glömde att ni kanske vill veta vikt och sånt.

Vikt: 70kg
Längd: 181cm

HulkH
2011-02-15, 14:24
1. Det beror helt på hur fort dina muskler kan återhämta sig, dom flesta behöver mer än 24 timmar för en muskler att återhämta sig.

2. Finns inget som är "bäst" det beror helt på vad du är ute efter. Styrka eller Volym.

3. Stretcha om du känner dig ovig annars behöver du inte stretcha.

4. Samma ska här, alla är olika för hur lätt du lägger på dig fett. Käka nyttig och mycket basmat är mitt råd.

5. Det är normala ökningar på 6 månader.

Om du ska ändra på något är upp till dig, tränar du för att må bra och du mår bra nu, så varför laga något som inte är trasigt.
Vill du uppnå något så kanske du måste ändra något för att uppnå de målet fortare.


Btw, vad heter din farsa om man får fråga, är det något namn man borde känna till? Tänkte då du skrev gammal Elit Boxare.

kettlebellGuden
2011-02-15, 14:27
Vän av ordning påpekar att 5x3 inte är någon maxning.

bLausmurf
2011-02-15, 14:31
Oj vad snabba svar :)
Hulk: Han heter william edwall, det var typ på 80-talet så tror inte han är så känd.
Men om man nu är ute efter volym, är tungt bättre än lagom?

JimmyJoe
2011-02-15, 14:33
Om du tycker att det funkar så säger jag kör på och analysera inte så mycket.

HulkH
2011-02-15, 14:48
Oj vad snabba svar :)
Hulk: Han heter william edwall, det var typ på 80-talet så tror inte han är så känd.
Men om man nu är ute efter volym, är tungt bättre än lagom?

Nja, funkar ju både och dock så föredrar många högreppare och mera intensivt samt att se till att få bra kontakt, för att öka bra i volym.

Jolt
2011-02-15, 15:32
3:
Har streching någon alls inverkan på att bygga muskler? Mer än att man får mindre träningverk osv.
- För jag har kört 1 vecka med och en vecka utan. Det är mycket sällan jag får grov träningsverk och streching ger mig ingen skillnad vad jag märker?


Stretchning har ingen alls påverkan om du får träningsvärk eller inte. :)

Jolt
2011-02-15, 15:33
okej