handdator

Visa fullständig version : En fråga om Dumbbell Rear Lateral Raise


Grodsilla
2011-02-15, 09:13
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html

I instruktionen står det att armbågarna ska vara lite böjda. Är det ett måste? Går det bra om de är helt raka under lyftet?

9109
2011-02-15, 09:17
Det är för att har du raka armbågar så påfrestar du armbågsleden på ett ohälsosamt vis. Självklart går det men för "future-you" och armbågsproblem så skulle jag nog föredra att hålla armbågarna lite böjda :)

Grodsilla
2011-02-15, 10:43
Tack för ditt svar.

Om jag har förstått det rätt, så ska inte armarna färdas över kroppen, utan de ska vara parallella med golvet?

Grodsilla
2011-02-15, 16:34
Om jag har förstått det rätt, så ska inte armarna färdas över kroppen, utan de ska vara parallella med golvet?
Skulle någon kunna svara på min fråga?

Kebab-Arne
2011-02-15, 17:07
Skulle någon kunna svara på min fråga?

Jag förstår inte frågan riktigt. Om du menar hur långt du ska gå upp så är det fysiskt omöjligt att gå så mycket högre med armarna än vad snubben på exrx gör.

Grodsilla
2011-02-15, 18:45
Jag förstår inte frågan riktigt. Om du menar hur långt du ska gå upp så är det fysiskt omöjligt att gå så mycket högre med armarna än vad snubben på exrx gör.

Jag menar, ska man lyfta upp armarna så högt det går, så att de pekar snett uppåt och skulderbladen dras ihop?

Sheogorath
2011-02-15, 19:11
Jag menar, ska man lyfta upp armarna så högt det går, så att de pekar snett uppåt och skulderbladen dras ihop?

Det handlar om vad du vill ha ut av övningen. Drar du ihop skulderbladen kommer du kunna hantera mer vikt men övningen kommer att träna rhomboidéerna mycket mer. Detta är bara av goda om det inte stör återhämtningen av dina ryggmuskler. Du kanske rent av kör baksida axlar på ryggdagen och då är det inget verkligen inget problem, bara vinst. Om du av någon anledning vill isolera baksida axlar ska du hålla skulderbladen så fixerade du kan och bara jobba med rörelsen i axelleden. Hur högt du kommer kunna gå utan att skulderbladen följer med är beroende av din anatomi.