handdator

Visa fullständig version : Vill ha bort ölmagen


Sverker G
2011-02-14, 20:19
Tjena.
Är ny här. 37 år. Tränar kampsport + lättare styrketräning samt löpning.

De sista två åren har jag dragit ned på träning av familjeskäl, svårt att få ihop tid till träning. Tränade då ca 4 ggr/v i huvudsak kampsport och lätt styrketräning.

Efter att ha dragit ned på träningen så har min kropp förändrats drastiskt, något som jag inte alls trivs med. Gissar att en del är åldersrelaterat men också samband med minskad fysisk aktivitet. Magen har växt ganska mycket. Är ganska stinn så jag sätter mina kort på att det är en del bukfetma jag lägger på mig.

Försöker nu ordna så att jag tränar minst tre ggr/v. De dagar jag vet att jag inte kan komma iväg och träna karate (cyklar till träningen ca 6 km ToR) drar jag på mig dojjorna och löper ca 4,5 km + lätt styrketräning innan frukost.

Har gjort detta i ca en månad, men tycker att magen bara växer i alla fall.
Jag äter 6 ggr/d.
Frukost: 1 dl havregrynsgröt + en matsked sylt + 1,5 dl mjölk + en knäckemacka

Mellanmål: Smörgås med pålägg + the + en frukt

lunch 1,5-2 dl pasta, kött, fisk alt fågel + sallad + hårdbrödsmörgås

Mellanmål: smårgås m pålägg + juice + frukt

middag: samma som lunch

kvällsmål: en hårdbrödsmörgås + ett glas mjölk.

Försöker dra ned på kolhydrater och äta mer proteiner och sallad.

Däremot är jag lite konfunderad vad gäller träning innan frukost. Vet att det länge har lovordats av många, och det är den tiden det passar mig bäst att träna, men hur är det egentligen?
Hittade denna sida http://www.******.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/9_nine_research/9_nine_research.asp

Citerat från ovanstående länk:
Träning på fastande mage (på morgonen, tom mage) ger en oerhört stor muskelnedbrytning (tillsammans med en liten mängd fett som du bränner). Det är en säker biljett till en långsammare ämnesomsättning och en kropp som snabbt lär sig att lagra fett istället för att bränna fet.

RassK
2011-02-14, 20:34
Sluta dricka öl.

vicarious
2011-02-14, 20:41
Träning innan frukost är inte bättre än någon annan tid på dygnet, inte heller direkt sämre. Om du trivs med att träna på morgonen, så fortsätt med det. Styrketränar du fastande är det viktigt att du ser till att inta någon form av protein (helst snabbupptagligt) i samband med träningen. Mjölk fungerar utmärkt, om du inte känner för att använda kosttillskott.

j.t
2011-02-14, 20:44
och ät mindre.

AlmostRipped
2011-02-14, 22:02
Försöker dra ner på kolhydrater och äta mer protein? Inte något fel på kolhydrater i sig men ser väldigt mycket kolhydrater i din kost. (orkar inte ge mig in i diskussion om kolhydrater då den finns med på varannan post)

Jag hade skippat lite av dina smörgåsar och/eller ätit ris/potatis istället för pasta... Borde väl räcka med frukt som mellanmål om du nu känner att du behöver något där, alternativt ägg/Keso är lätt att få i sig om du vill öka proteinet och minska kolhydraterna... Då äter du lite mindre och kommer säkert se resultat snart!

lycka till!

Sverker G
2011-02-14, 22:43
Försöker dra ner på kolhydrater och äta mer protein? Inte något fel på kolhydrater i sig men ser väldigt mycket kolhydrater i din kost. (orkar inte ge mig in i diskussion om kolhydrater då den finns med på varannan post)

Jag hade skippat lite av dina smörgåsar och/eller ätit ris/potatis istället för pasta... Borde väl räcka med frukt som mellanmål om du nu känner att du behöver något där, alternativt ägg/Keso är lätt att få i sig om du vill öka proteinet och minska kolhydraterna... Då äter du lite mindre och kommer säkert se resultat snart!

lycka till!

Det är vad jag äter som mest. Äter iofs inte pasta sju ggr/v. utan äter potatis och ris också. Ca 2 potatisar och en till 1,5 dl ris.

Tack för tipsen för mellanmål. Ska testa det.

daloatf
2011-02-15, 09:23
Som AlmostRipped säger, skippa smörgåsarna. Byt ut med mini keso och några bär istället.

jockess
2011-02-15, 11:25
hej du ska inte utesluta kollisar de dagar du tränar helt,de som vet...vet också att kroppen inte mår vidare bra av de självsvält så kallat,och beträffande morron träningen så är de 5ggr bättre å köra då en under eftermiddagen studierna har gjorts om detta ,och de visar sig att vi packar på hos massa mentalt o fysik,så kroppen är trötter på eftermiddagen,kör löpning 5/6km 4 dagar i veckan,dela upp kroppens träning/split prg och kör ren löpning på morron o efm styrke om du kan,good luck

Benjila
2011-02-15, 11:59
hej du ska inte utesluta kollisar de dagar du tränar helt,de som vet...vet också att kroppen inte mår vidare bra av de självsvält så kallat,och beträffande morron träningen så är de 5ggr bättre å köra då en under eftermiddagen studierna har gjorts om detta ,och de visar sig att vi packar på hos massa mentalt o fysik,så kroppen är trötter på eftermiddagen,kör löpning 5/6km 4 dagar i veckan,dela upp kroppens träning/split prg och kör ren löpning på morron o efm styrke om du kan,good luck

Eh! Renskriv det där och av det jag lyckades läsa verkar det vara en del bullshit. *jorgen*

wird
2011-02-15, 12:01
Det är rent skitsnack att träning på morgonen skulle vara 5 gånger bättre än att träna under eftermiddagen.

martinmartin
2011-02-15, 12:06
hej du ska inte utesluta kollisar de dagar du tränar helt,de som vet...vet också att kroppen inte mår vidare bra av de självsvält så kallat,och beträffande morron träningen så är de 5ggr bättre å köra då en under eftermiddagen studierna har gjorts om detta ,och de visar sig att vi packar på hos massa mentalt o fysik,så kroppen är trötter på eftermiddagen,kör löpning 5/6km 4 dagar i veckan,dela upp kroppens träning/split prg och kör ren löpning på morron o efm styrke om du kan,good luck

Troll.

jockess
2011-02-15, 15:52
jag vet inte eran bakgrund men jag har tränat o tävlat på elitnivå,men vi få la jämföra min utbildning o eran så kan vi diskutera sen?

Sniggel
2011-02-16, 10:20
Att ha tränat på elitnivå säger ingenting om mängden kunskap. Speciellt som många på elitnivå är skrockfulla och utnyttjar placebo-effekten till max (omedvetet). Menar inte att detta är dåligt, placebo är en stark effekt om man utnyttjar den väl. Det kontroversiella är att för att kunna utnyttja placebo-effekten till max måste man vara okunnig.

Därför är upplägget elitatlet (med stor tro på sig själv och med orealistiska mål) + personlig tränare/coach (som gör allt tänkande) samt stöd från omgivningen och eventuellt lite andra mumbojumbo/alternativ-terapeuter ett bra upplägg för ta sig långt.
Vilket också förklara varför en elitatlet som kommit långt ej behöver vara kunnig.

martinmartin
2011-02-16, 10:25
jag vet inte eran bakgrund men jag har tränat o tävlat på elitnivå,men vi få la jämföra min utbildning o eran så kan vi diskutera sen?

Och det är när du tränat och tävlat på elitnivå som du lärt dig "morron träningen så är de 5ggr bättre å köra då en under eftermiddagen studierna har gjorts om detta"?

Nelli
2011-02-16, 12:10
tyvärr så är det kcal in versus ut som gäller... du äter mer än du gör av med. Kolla in deffguiden så får du massor med bra tips!