handdator

Visa fullständig version : Träna en muskelgrupp 2 dagar i rad sen vila?


Rstu
2011-02-14, 17:13
Hejsan. Självklart ska man låta musklerna få sin vila men jag har en liten fundering.

Säg att man t.ex kör ett riktigt dräparpass i bänkpass på måndag, på tisdagen känner man att man har träningsverk / pump (om man nu kan kalla det för det) i triceps(självklart lite sliten i bröst också). Då kör man ett köttigt tricepspass. Dvs triceps jobbar 2 dagar i rad. För att sedan vila kanske resten utav veckan.

Detta är inget varje vecka scenario, utan något som kan ske ibland för att få lite variation och chocka kroppen lite.

I mitt huvud fungerar detta utmärkt utan att överträna en muskel eftersom den får vila en längre tid efter andra passet. Skulle vara kul att höra lite respons om någon har erfarenhet utav liknande.

Mvh.

KaptenKrok
2011-02-14, 17:20
Jag körde rygg två pass i rad med endast en dags vila mellan. Kommer aldrig göra om det. Första passet var hög volym och allt kändes toppen. Andra passet gick ut på att konstatera att tillvaron var fruktansvärd. Riktigt tungt på psyket.

vicarious
2011-02-14, 17:25
Jag tror det går bra men jag ser inte något positivt i att göra så.

Rstu
2011-02-14, 18:12
Anledningen att jag undrar är att jag läste något liknande i en tidning någon gång att man på detta vis t.ex kunde ta sig över en tröskel, men det kan ha varit löpning det gällde. Minns ej exakt, och inte heller vad det kallades för.

Något sånt här såg bilderna ut i tidningen. där den till vänster är "normal träning" och den till höger vad jag menar.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/dubbeltr%E4ning.png

Rstu
2011-02-14, 18:16
ritade lite fel, det är meningen att sträcket nedåt på tisdagen ska gå djupare än det på måndagen.

z_bumbi
2011-02-14, 18:55
Ja man gör ett större "uttag" om man kör två pass på rad. Om det sen är en fördel är en annan fråga och i det fallet finns det betydligt fler faktorer än vad som bestäms än bara av vilka muskler/övningar man kör olika dagar. En nackdel är att man tappar i frekvens dvs om man kör ett stora uttag från musklerna så måste man, i de flesta fallen, vänta längre tills man ger sig på dem igen. En lägre frekvens brukar också synas i att det totala arbetet per period kan bli mindre.
Mån
15 set bröst & triceps
Tis
10 set triceps
Vila
Mån
15 set bröst & triceps
osv

Jämfört med

Mån 15 set bröst & triceps
Vila
Tors/Fre
15 set bröst & triceps

Under en begränsad period tror jag att man kan ha nytta av att ge sig på vissa muskler två dagar i rad, t ex om triceps ligger efter så slänger man in ett extra pass dagen efter en av pressdagarna i veckan under en månad eller liknande. Sen kör man en period med lite mindre tricepsträning för att låta dem återhämta sig. OBS! Det gäller en begränsad period och självklart kommer man att bli mer sliten än normalt vilket kommer att både kännas och synas på resultaten.
Det finns också liknande metoder som jag hellre skulle använda men har får man inte det resultat man kan förvänta sig kan ett visst mån av malning av en muskel vara befogat.

mikeni
2011-02-14, 21:13
Läste detta på Kenneth Riggbergers hemsida:

Träningstätheten har stor betydelse för snabbheten av styrkeökningen.(Hettinger 1966,46/62) kunde fastställa vid isometrisk träning att en engångsretning höjer utgångsstyrkan mellan 1 till 4 %, beroende på muskelgrupp. Därvid blev styrkeökningen på själva träningsdagen 56 % av totalökningen, på andra 39 % och på sjunde dagen endast 0,6 %.

Av detta framgår att ungefär hälften av styrkeökningen nås redan på själva träningsdagen. För att utnyttja denna gynnsamma effekt bör man sträva till daglig(t o m 2ggr/dag) träning.

Men sen återstår väl: Blir styrkan lika utvecklad på andra passet också? Eller kommer den tillochmed under 39%, alltså vad det första passets andra dag gav?

ceejay
2011-02-14, 21:43
åh, daglig t.o.m 2 gånger per dag :D

Kischen
2011-02-14, 21:50
chocka kroppen lite.


Älskar det där uttrycket.

Det visar hur slappa vi är i dagens samhälle. Undrar hur chockad kroppen var över att vara bonde för 200 år sedan, VARJE DAG :D

Rstu
2011-02-14, 22:13
Tack för bra utförligt svar. Har lite andra sporter och aktiviteter som gör att gym får anpassa sig till när det finns tid vissa veckor.

Det låter inte som att det är direkt negativt att göra som jag skrev någon gång ibland så det är väll bara att fortsätta och sen lyssna på kroppen.


Chocka kroppen är ett uttryck jag snappat upp här på forumet så tänkte att det var ett bra ordval för att beskriva att det ej är något man gör varje tisdag.
Sen tror jag inte böndernas kroppar var chockade över huvudtaget, om det nu inte var så att dom hade en dräng som gjorde allt åt dem och sen när drängen blev sjuk var dom helt plötsligt tvingade att jobba :)