handdator

Visa fullständig version : Träna max-ot som 15åring.


JMartinH
2011-02-14, 17:10
Har läst en massa negativt om max-ot. Och mycket bra. Men läser mest att man blir lätt övertränad. Men kanske ska prova det idag. Kanske funkar jättebra för mig. Men har någon erfarenhet om max-ot, kan ju komma med något tips. *flex*

Zibbe
2011-02-14, 17:20
Jag körde efter max-ot ett litet tag i början av min gymkarriär och har sedan utifrån det "utvecklat" mitt eget schema ifrån de principer jag lärde mig där.

Programmet är bra på det sättet att den fokuserar på basala, fysiologiska fakta som mer eller mindre gäller på alla och därför kommer många att märka resultat utav det, även om vissa variationer emellan individer förekommer. Principer som att konstant öka belastning (=kontinuerlig progression och ökad belastning) och lyfta tungt är aldrig dåliga tips när man vill bygga muskler.

Sen tycker jag MAX-OT är något som har en viss invänjningsperiod och att man först som lite mer avancerad styrketränanade får ut maximalt utav det. En total nybörjare saknar den "nervvana" som de mer erfarna har byggt upp (vilket tillåter dem att träna muskeln effektivare utan att nervsystemet tröttas ut först..sen är ju även vikterna ofta högre hos erfarna personer vilket bidrar till ännu mer överbelastning).

Men det är ett roligt program tycker jag för man känner verkligen "nu gäller det!" när man ska börja ett set. Kan bara tänka mig hur HIT:are känner inför ett set..

HulkH
2011-02-14, 17:24
Sover och äter du bra så är chasen att du blir övertränad inte så stor.
Max-os anses bra av många för det är väldigt basic och därmed funkar för de flesta personer.

Rusk
2011-02-14, 20:08
Hur blir du övertränad av ett program som max ot? Löjligt liten volym, massiv vila mellan seten och varje muskel "körs" 1 gång i veckan.
Det är ju inget program du vill följa om du är ute efter muskler.

Fartman
2011-02-14, 20:17
Max-OT kan nog fungera utmärkt för dig som är ung och i början av sin träningskarriär. Det är ett enkelt och rätt vettigt program som är lätt att ta till sig och förmodligen kommer att ge dig rätt bra ökningar då det ffa betonas att man ska köra tungt och basövningar (dvs inte som 90% andra nybörjare som kör femtielva olika övningar för biceps), något som är bra att lära sig redan från början. Men tänk på att inte bli för viktkåt och var noga med tekniken.