handdator

Visa fullständig version : Tappar styrka i bänkpress under deff


ballerboy20
2011-02-14, 11:12
Hur kommer det sig att man tappar så otroligt med styrka i bänkpress när man deffar? Eller egentligen är det inte styrka jag tappar, jag kan få upp samma vikter men jag tappar rejält i reps på de vikterna jag normalt tränar på så att jag blir tvungen att sänka arbetsvikterna. Orkar inte heller lika mycket set. Brukar normalt köra 5-6set bänkpress men nu under deff orkar jag knappt 3 och då sänker jag ändå vikten och minskar i lite i reps. Brukar alltid träna tungt 4-6 reps.

Men av någon anledning tappar jag ingenting i andra övningar? Varken i styrka eller ork/volym. Hur kommer det sig? Har faktiskt ökat i vissa övningar. Ryggövningar t.ex märker jag ingen försämring överhuvudtaget. Känns faktiskt som jag fortsätter öka i styrka i alla andra övningar.

Har också märkt att under tiden jag bulkat och slarvat med kosten någon vecka så tappar jag också direkt styrka i bänkpress.

Hur ska man komma runt det här problemet? Känns lönlöst att träna bänk under deff. Känns inte alls kul. Egentligen bryr jag mig inte om vad jag bänkar eftersom jag träfar för massa/utseende men det är ändå lite förargligt.

mpersson
2011-02-14, 11:36
Att man oftast tappar mer i bänk än i böj och mark brukar vara att man använder inte bänk muskelaturen dagligen (som man gör med böj och mark muskelaturen genom tex trappor och dylikt.)

Dra ner på volymen och öka frekvensen och intensiteten. Kan va ett tips.

Zorban
2011-02-14, 11:37
Lägger du stort fokus på bröst, i samband med lågt kolhydratintag?

ballerboy20
2011-02-14, 13:14
Försöker träna bröst som jag alltid gör men jag har redan dragit ner på volymen. Kör nu bara 3set mot normalt 5-6set i bänkpress, sen kanske lite pump i pecdec efter det beroende på ork.

Vad det gäller kosten så har jag i princip nollat kolhydraterna, får bara i mig lite från grönsaker/kvarg/keso men jag äter ingen pasta,ris eller något annat som innehåller kolhydrater. Deffen går bra och jag går ner i vikt. Håller också kvar styrkan i allt annat och ökar t.om lite. Men bänkpress har det inte alls gått bra med. Tappat otroligt mycket tryck.

Zorban
2011-02-14, 13:31
Får du i dig extra kolhydrater på träningsdagar? Du kan ju säkert käka något gram kolhydrater extra per kroppskilo efter träningen för att fylla på glykogenet.

Birkharju
2011-02-14, 14:49
Du äter inga kolhydrater, där tror jag du har svaret.

L-Sami
2011-02-14, 14:53
Lyftvägen blir större i och med att du tappar fett från delar av kroppen som ligger på bänken.

Slartibartfast
2011-02-14, 14:56
Lyftvägen blir större i och med att du tappar fett från delar av kroppen som ligger på bänken.

Är du seriös?

ballerboy20
2011-02-14, 15:14
Du äter inga kolhydrater, där tror jag du har svaret.

Ok ska prova lite kolhydrater på träningsdagen när jag kör bänk bara då eller? Kanske en bra PWO produkt med kolhydrater i? Kan det vara lösningen??

Jag vill absolut inte lägga till kolhydrater i kosten. Funkar väldigt bra för mig att tappa vikt genom att nolla kolhydrater och jag lider inget av det i övrigt.

Så nu har vi alltså ett tips, en PWO med kolhydrater före/under bänkpasset?

Fler tips??

Mats J
2011-02-14, 15:21
Jag tappar ruggigt mycket under deff, i allt, men framförallt i just bröstövningar. Är väldigt sällan jag deffar rejält men sist jag gjorde det tappade jag från en 5á på 155 till en 4á på 120 i bänk. (gick ner ca 25 kg i kroppsvikt då också)

ballerboy20
2011-02-14, 15:23
Jag tappar ruggigt mycket under deff, i allt, men framförallt i just bröstövningar. Är väldigt sällan jag deffar rejält men sist jag gjorde det tappade jag från en 5á på 155 till en 4á på 120 i bänk. (gick ner ca 25 kg i kroppsvikt då också)

Det är precis det jag menar! Hur kommer man runt problemet då? Har precis samma problem själv men jag tappar inget i andra övningar, tvärtom har jag ökat. Begriper ingenting av detta??

Bluesparv
2011-02-14, 15:26
Ok ska prova lite kolhydrater på träningsdagen när jag kör bänk bara då eller? Kanske en bra PWO produkt med kolhydrater i? Kan det vara lösningen??

Jag vill absolut inte lägga till kolhydrater i kosten. Funkar väldigt bra för mig att tappa vikt genom att nolla kolhydrater och jag lider inget av det i övrigt.

Så nu har vi alltså ett tips, en PWO med kolhydrater före/under bänkpasset?

Fler tips??

En banan innan är billigare och gör nog minst lika gott.

DarcyGrahn
2011-02-14, 15:28
Är du seriös?

Jag hoppas han skojar iaf...

Zorban
2011-02-14, 15:32
Är det inte bättre att lägga kolhydraterna efter passet, glykogeninlagringen blir väl större då?

timmey111
2011-02-14, 21:22
Hur kommer det sig att man tappar så otroligt med styrka i bänkpress när man deffar? Eller egentligen är det inte styrka jag tappar, jag kan få upp samma vikter men jag tappar rejält i reps på de vikterna jag normalt tränar på så att jag blir tvungen att sänka arbetsvikterna. Orkar inte heller lika mycket set. Brukar normalt köra 5-6set bänkpress men nu under deff orkar jag knappt 3 och då sänker jag ändå vikten och minskar i lite i reps. Brukar alltid träna tungt 4-6 reps.

Men av någon anledning tappar jag ingenting i andra övningar? Varken i styrka eller ork/volym. Hur kommer det sig? Har faktiskt ökat i vissa övningar. Ryggövningar t.ex märker jag ingen försämring överhuvudtaget. Känns faktiskt som jag fortsätter öka i styrka i alla andra övningar.

Har också märkt att under tiden jag bulkat och slarvat med kosten någon vecka så tappar jag också direkt styrka i bänkpress.

Hur ska man komma runt det här problemet? Känns lönlöst att träna bänk under deff. Känns inte alls kul. Egentligen bryr jag mig inte om vad jag bänkar eftersom jag träfar för massa/utseende men det är ändå lite förargligt.


Har nu deffat i 2 veckor och exakt samma sak har hänt mig! Man blir så förbannad att man vill slå in något.. Typ på biceps o triceps rygg ben har man inte tappat något. Men axeln är någon aning svagare med. Men min bröststyrka blir ju svagare efter varje träning.

Ibland undrar man varför man bestämde sig för o deffa....

ballerboy20
2011-02-14, 23:21
Precis samma sak för mig. Funderar ibland på att ge upp deffen pga det här. Måste finnas något sätt att komma runt problemet, i alla fall så man inte tappar så mycket?

Och vad exakt är det som gör att man tappar specifikt i bänkpress/pressövningar men inte i andra övningar? Handlar det om någon sorts vattentryck i kroppen som försvinner när man deffar och tappar vätska? Kapillärkraft? Det kan väl inte sitta styrka i fettet?

Men det är ändå lite märkligt för om jag svinar i mig mat en vecka kommer jag garanterat att bänka mer? Hur kommer det sig?

Hur mycket styrkeförlust ska man acceptera egentligen? Och betyder det att man tappar massa när man tappar styrka? Det kan väl ändå inte vara så eftersom jag inte tappar styrka i något annat?

Vill komma till botten med det här!

limenka
2011-02-15, 01:47
Har samma problem under deff, har dock kommit på att

* sjukt högt proteinintag (högt för mig)
* kcalbalans/lågt underskott kvällen innan
* ca 100g kollisar innan träning (laddar många timmar)
* variation i alla dess former

motverkar förlust i bänken. Detta gäller alla övningar dessutom då jag kör helkropps pass.

Testa punkter 1,2,4 om du verkligen inte vill äta kollisar.