handdator

Visa fullständig version : sommardeff


Hjälp Erik
2011-02-14, 03:36
Hej jag heter Erik och har alltid varit lite mullig vad jag kan minnas. Så efter att ha hittat kolozzeum och slösurfat här nån månad. Har jag bestämt mig för att göra nåt åt det. Jag skapar den här journalen dels för att peppa mig själv och dels för att få information om hur jag ska gå tillväga med min deff.

INFO

född 1994

Längd: 191cm

Vikt: 89-90kg

Jag började gymma i mars förra året. Dåvarande vikt var 85kg, men efter två månader vägde jag plötsligt 95kg. Jag vet att jag ökade mängden mat med nästan det dubbla men jag åt fortfarande i princip bara hushållsmat. Visserligen ökade jag nästan det dubbla i vikter men jag tror det kan ha att göra med att man fick in tekniken.

Men det stannade inte där utan jag fortsatte gå upp ända till jag nådde 99kg i slutet av förra sommaren. Då tänkte jag nu får det vara nog och tog fram detta schema.

Frukost: en portion havregrynsgröt med ett par glas vatten.

lunch: En portion av det skolan serverade tillsammans med grösaker, två knäckemackor och vatten.

Kvällsmat: En portion av det som bjöds samt vatten.

Notera att jag höll mig strikt till detta och drack enbart vatten. Jag var även ute och sprang 2.5km 6dar i veckan samt cykla 2mil innan varje gymmpass.
2.5km tog 20min! Det kom lite som en chock, men egentligen så har jag alltid tyckt det varit jobbigt att springa. Jag är snabb på att sprinta men har alltid haft en dålig kondition.

Detta gjorde jag i två månader, men det konstiga var att dom förta två veckorna droppa jag ifrån 99kg till 86kg och dom resterande veckorna hände inget. Jag tyckte det var märkligt och la sedan av med deffen på grund av att det börja snöa.

Jag tycker också att det är konstigt att jag gick ner till 84kg under vinterlovet fast jag tryckte i mig och inte lyfte 1kg på 3V.
Efter julen började jag med kreatin och gainer och har sedan dess ökat i vikt till 90kg samt blivit en del starkare, Men inte synligt.

Mitt mål till sommaren skulle vara att få magruter så att jag kan våga gå och bada ute. Vilket jag inte gjort på typ 5år. Jag tror de rör sig om 7-10kg. Så jag undrar nu om det är genomförbart samt hur ni rekommenderar att jag ska gå till väga ? :)


/ Erik

minitaur
2011-02-14, 04:10
Tjena. Välkommen hit och till ditt nya hälsosammare liv :)
7-10 kg ska inte vara några problem med disciplin och vilja.
Börja med att läsa Grubs deff guide
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Där står allt du behöver veta mer eller mindre..
Men några snabba tips.

När du tränar så ska du inte stirra dig blind på vågen utan försöka ha ett mål hur du vill se ut. vikten kan vara en riktlinje men är ingen absolut sanning.
du säger att du kör kreatin, det kan binda upp en del vikt i form av vätska. men det försvinner när du slutar äta det, så där kan vågen visa fel t.ex.
Tänk även på att om du tränar så är det troligt att muskelmassan ökar och då visar vågen mer.

Tänk dig att kroppen är som bankkonto. Om du vill minska mängden på kontot (dvs fettet) så måste du göra av med mer kcal än du sätter in. Det finns två sätt att göra detta:
- äta mindre
- röra på dig
Det mest fördelaktiga är att göra både och så du inte svälter dig och blir trött/seg -> sugen på sötsaker -> många kcal in -> ingen viktnedgång

Ta det lugnt och bli inte för upptagen vid din fettminskning, det är lätt att det kan slå över och bli likt ätstörningar. Sätt upp rimliga delmål till ditt slutmål.
Din löpning ser bra ut..fortsätt med det och öka den succesivt.
Glöm inte heller bort att du vill tappa fett då är det svårare att bli starkare och lägga på sig mer muskelmassa. Det är ett val du får göra och fokusera på träning i förbrännings syfte.

Lycka till och skriv hur det går!

hejhopp79
2011-02-14, 13:35
Deffguiden.

karlingen
2011-02-14, 13:38
Deffguiden.

Du bara missade minitaur's inlägg eller?

hejhopp79
2011-02-14, 13:40
Du bara missade minitaur's inlägg eller?

Och poängen med ditt inlägg var?

karlingen
2011-02-14, 13:41
Och poängen med ditt inlägg var?

Jag förvånas inte av att du även missade poängen med mitt inlägg. Honestly.

hejhopp79
2011-02-14, 19:49
Tänkte stärka effekten av första svaret och få potentiella förstagångspostare att läsa deffguiden istället för att posta en identisk tråd.