handdator

Visa fullständig version : Fick råd på gymmet ang. Marklyft.


Namehere
2011-02-13, 19:47
TJena!
Är 17 år till att börja med, och gymmar såklart.
Igår så pratade en äldre man med mig, han sa att han började styrkelyfta i min ålder osv.

Till poängen.
När jag sa att jag körde ett 3-dagars schema (schemat på brädan) så sa han att jag inte skulle göra för tunga marklyft (min vikt är 77, när jag frågade honom vad "för tungt" var så svarade han att jag skulle inte överstrida 80). Hans argument var att mina ben var inte färdigvuxna eller något liknande så att köra för tunga marklyft var inte bra.

Några synpunkter på detta? Har nämligen marklyftsdag imorgon och vill inte gå dit och nojja järnet. :)

Rikard Jansson
2011-02-13, 19:48
han vet inte vad han pratar om

Namehere
2011-02-13, 19:49
Kan du ge något motargument?

lurre86
2011-02-13, 19:49
Hade det stämt så hade du hört talas om det tidigare=)

HulkH
2011-02-13, 19:50
Hänge inte det här ihop lite med att idrottslärare har en tendens att säga att man stannar i växten av att träna på gym?

Crocker
2011-02-13, 19:50
Kan du ge något motargument?
Det är väl han som ska ge argument. Fråga han efter källa. Sådana idiotiska tillsägelser mot ungdomar är så sjukt jobbigt.

Apjavel
2011-02-13, 19:51
Du slutar inte växa pga. marklyft eller styrketräning för den delen.

Namehere
2011-02-13, 19:51
Hade det stämt så hade du hört talas om det tidigare=)

Det är ju inte helt säkert.

Ingen som kan bekräfta med någon vettig källa?
jag menar han verkade väldigt erfaren och så.

rooz
2011-02-13, 19:51
Kan du ge något motargument?

Men förfan. Random jävla snubbe påstår något utan ge några som helst referenser på det, och du vill att HAN backar det*gah!*

lurre86
2011-02-13, 19:51
han kanske var rädd att du skulle bli starkare än honom... han kanske springer runt å försöker få folk att inte lyckas;)

coolboynesko
2011-02-13, 19:52
Hade det stämt så hade du hört talas om det tidigare=)

Bara för att man hör en grej flera gånger betyder de inte att de är sant.

lurre86
2011-02-13, 19:54
Bara för att man hör en grej flera gånger betyder de inte att de är sant.



ne men de jag menade var att om det stämde att det fanns bevis som talade för att de var så så hade det ju diskuterats mer om det...

benacii
2011-02-13, 19:55
kör du knäböj? eller är du rädd för att benen inte växt klart?

Namehere
2011-02-13, 19:56
Hänge inte det här ihop lite med att idrottslärare har en tendens att säga att man stannar i växten av att träna på gym?

Nämnde ingenting om att man stannar i växten, undrade om det har någonting med benen i kroppen att göra om man marklyfter för tungt innan man är helt utvecklad.

Du slutar inte växa pga. marklyft eller styrketräning för den delen.

Läs vad jag skrev här över.
Men förfan. Random jävla snubbe påstår något utan ge några som helst referenser på det, och du vill att HAN backar det*gah!*

Han som skrev det här på brädan kan väl också klassas som "Random jävla snubbe". Om han hade suttit här nu hade jag såklart frågat honom, men nu gör han inte det. Däremot första gången jag ens pratat med honom så jag ville inte konfrontera och verka vara en jobbig snorunge som håller på och svär.

han kanske var rädd att du skulle bli starkare än honom... han kanske springer runt å försöker få folk att inte lyckas;)

Hah, ;)

Animas
2011-02-13, 19:57
Hans argument var att mina ben var inte färdigvuxna eller något liknande så att köra för tunga marklyft var inte bra.


Stämmer inte. Många idrottslärare varnar för att ens skelett "pressas ihop" av att lyfta för mycket när man inte växt färdigt eller något liknande, men det finns inga riktiga studier som backar upp det.

Däremot kan din ryggrad pajas om du lyfter fel, men det är väl lite av en självklarthet.

Så lyft med korrekt form och ta inte mer vikt än vad du klarar så kommer nog inget illa att hända.

http://www.exrx.net/WeightTraining/Weightlifting/YouthMisconceptions.html

Namehere
2011-02-13, 19:57
kör du knäböj? eller är du rädd för att benen inte växt klart?
håll dig till topic åtminstone.

Namehere
2011-02-13, 19:59
Stämmer inte. Många idrottslärare varnar för att ens skelett "pressas ihop" av att lyfta för mycket när man inte växt färdigt eller något liknande, men det finns inga riktiga studier som backar upp det.

Däremot kan din ryggrad pajas om du lyfter fel, men det är väl lite av en självklarthet.

Så lyft med korrekt form och ta inte mer vikt än vad du klarar så kommer nog inget illa att hända.

http://www.exrx.net/WeightTraining/Weightlifting/YouthMisconceptions.html

Okej, så det finns varken studier åt båda hållen? Så man får helt enkelt "välja själv eller"?
Tack för länken!

benacii
2011-02-13, 20:01
håll dig till topic åtminstone.

menar bara att det är ett bra argument. varför skulle marklyft vara skadligt för benen om du lyfter tungt?

JimmyJoe
2011-02-13, 20:02
Marka det du pallar du :)

Namehere
2011-02-13, 20:02
menar bara att det är ett bra argument. varför skulle marklyft vara skadligt för benen om du lyfter tungt?

benen inuti kroppen.

Crippa90
2011-02-13, 20:02
http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/

benacii
2011-02-13, 20:05
benen inuti kroppen.

jaha! men då är jag med. ursäkta *cupid*

Namehere
2011-02-13, 20:05
jaha! men då är jag med. ursäkta *cupid*

Haha, ursäkta om jag var oklar. :)

filmjölk
2011-02-13, 20:13
Myten är väl att människans ben är mjukare när man växer - ändarna på kroppens ben "tillväxtzonerna", när skelettet belastas tungt ökar tätheten i benet, och hög bentäthet gör att benet tror sig vara färdigväxt och därmed inte växer mer.

Extremsatsningar hos unga, särskilt hos flickor, med både bizarr träningsmängd och diet kan bevisligen få folk att stanna i västen.

Men du skall absolut inte vara rädd för skivstångsträning, andra sporter som "Oh hjälp inte styrketräna innan du är färdigväxt då stannar du i växten" -ligan tycker är helt ok belastar skelettet långt mer än korrekt utförda marklyft och har mycket högre skaderisk. Som exempel Utförsåkning, gymnastik, konståkning, tresteg, brottning, judo.

sammanfattning; Marka tungt (och strikt)

mattilainen
2011-02-13, 20:17
Som många sagt tidigare så stämmer det inte. Just att 80 kg är för tungt är ju bara taget ur luften.

http://traningslara.se/
Den sidan kan du hitta MYCKET om MYCKET så bara att börja surfa och läsa om det som intresserar :)

Lycka till!

sandberg93
2011-02-13, 20:22
om du kör tunga marks vid 0-16/17 års åldern har jag hört att man kan få ont i ryggen när man blir äldre, om du vill vara fit hela ditt liv så ska du nog träna ngt annat än mark tills du har grundstyrka och är färdigväxt.

jag bara snackar ur nattmössan men kanske har jag rätt, kanske inte :P

rooz
2011-02-13, 20:26
om du kör tunga marks vid 0-16/17 års åldern har jag hört att man kan få ont i ryggen när man blir äldre, om du vill vara fit hela ditt liv så ska du nog träna ngt annat än mark tills du har grundstyrka och är färdigväxt.

jag bara snackar ur nattmössan men kanske har jag rätt, kanske inte :P

Jag har hört att vi har samma mamma.

ceejay
2011-02-13, 20:30
kööör på

filmjölk
2011-02-13, 20:35
Korrekt utförda tunga marklyft (inte maxtunga men tunga) är snarare bra för att skippa få ont i ryggen. Utan dylika övningar, hur tror ni en monstermuskulös rygg med jättelats enbart uppbyggd av latsdrag, shrugs chins och enarms hantelroddar mår?

mattilainen
2011-02-13, 20:36
om du kör tunga marks vid 0-16/17 års åldern har jag hört att man kan få ont i ryggen när man blir äldre, om du vill vara fit hela ditt liv så ska du nog träna ngt annat än mark tills du har grundstyrka och är färdigväxt.

jag bara snackar ur nattmössan men kanske har jag rätt, kanske inte :P

Inte för att vara dryg eller så nu men hur sannolikt låter det? Så vid en viss ålder, låt oss säga 17, eller kanske 18 år då. Där går det då en gräns, den ligger alltså inte en eller två dagar före eller efter utan det är exakt när man fyller 18?

Förstår du? Varför skulle man få ont i ryggen när man blir äldre BARA för att man kört tunga mark som 16 åring? Gör du något fel så självklart kan du få ont i ryggen, och även för resten av livet om du gör något riktigt riktigt fel men att säga att det ligger i tunga mark är fel. Det är när man gör FEL i marken som riskerna kommer.

Så länge man utför en övning korrekt så ska man inte få ont, får man ont, ja då har man inte utfört övningen rätt. Det är lite som det här med "Knäck inte fingrarna för då får man ont i lederna när man blir äldre" Det har som med den myten att göra INGENTING med det att göra. Det jag tycker du gjorde bra var att du fetmarkerade hört, så folk faktiskt förstår att det kanske inte är bevisat med fakta.

mini
2011-02-13, 20:38
om du kör tunga marks vid 0-16/17 års åldern har jag hört att man kan få ont i ryggen när man blir äldre, om du vill vara fit hela ditt liv så ska du nog träna ngt annat än mark tills du har grundstyrka och är färdigväxt.

jag bara snackar ur nattmössan men kanske har jag rätt, kanske inte :P

Varför sprider du skitsnack när du inte vet?

RF's kunskapsöversikt om barn/ungdom och styrketräning hittar man här (http://www.idrottensstyrketraning.se/index.php)

Felaktig tung styrketräning kan skada både färdigvuxna och växande kroppar. Korrekt utförd belastad träning gör det inte. 80 kg är ingen magisk gräns i marklyft. Träna så tungt du kan utan att tumma på utförandet, vila ordentligt och lyssna på kroppen.

Tolkia
2011-02-13, 20:41
TS: Det finns flera bra trådar om det här med att styrketräna som ung; gör en sökning i träningsforumet. Guddi på "Träningslära" (www.traningslara.se) har också skrivit bra om tränande ungdomar och risk för ryggbesvär.

Jag tycker att det är viktigt att inte den här typen av diskussioner ballar ur i något slags "tyngst är bäst"-macho:ande. Det är inte farligt att träna när man är ung, men det ÄR viktigt att man har någon som lär ut hur man gör, och att man inte far fram med kroppen för våldsamt eller gör saker man (ännu) inte har resurser för. Ett bra exempel på det är, som någon redan nämnt, gymnastiktjejer som stannar i växten p.g.a. alldeles för mycket träning och alldeles för lite vila och (framför allt) mat. Att framställa det som att det inte finns risker med styrketräning är precis lika dumt som att framställa det som att man kommer att stanna i växten av det. Den som tycker att jag är en fjant och målar fan på väggen kan ju ta en titt på alla ryggskadetrådar i skadeforumet.

Rikard Jansson
2011-02-13, 20:43
TS: Det finns flera bra trådar om det här med att styrketräna som ung; gör en sökning i träningsforumet. Guddi på "Träningslära" (www.traningslara.se) har också skrivit bra om tränande ungdomar och risk för ryggbesvär.

Jag tycker att det är viktigt att inte den här typen av diskussioner ballar ur i något slags "tyngst är bäst"-macho:ande. Det är inte farligt att träna när man är ung, men det ÄR viktigt att man har någon som lär ut hur man gör, och att man inte far fram med kroppen för våldsamt eller gör saker man (ännu) inte har resurser för. Ett bra exempel på det är, som någon redan nämnt, gymnastiktjejer som stannar i växten p.g.a. alldeles för mycket träning och alldeles för lite vila och (framför allt) mat. Att framställa det som att det inte finns risker med styrketräning är precis lika dumt som att framställa det som att man kommer att stanna i växten av det. Den som tycker att jag är en fjant och målar fan på väggen kan ju ta en titt på alla ryggskadetrådar i skadeforumet.

+1


(Förutom delen om machogrejen. Tyngst är alltid bäst! :) Det kräver dock att man vet precis vad man gör etc. )

sandberg93
2011-02-13, 20:46
Jag har hört att vi har samma mamma.

brothas fo life!

sandberg93
2011-02-13, 21:01
Varför sprider du skitsnack när du inte vet?

RF's kunskapsöversikt om barn/ungdom och styrketräning hittar man här (http://www.idrottensstyrketraning.se/index.php)

Felaktig tung styrketräning kan skada både färdigvuxna och växande kroppar. Korrekt utförd belastad träning gör det inte. 80 kg är ingen magisk gräns i marklyft. Träna så tungt du kan utan att tumma på utförandet, vila ordentligt och lyssna på kroppen.

sa jag att det var sa var fakta?

Crocker
2011-02-13, 21:06
sa jag att det var sa var fakta?
Varför sa du det då?

mini
2011-02-13, 21:09
sa jag att det var sa var fakta?

Nej. Det är konstigt att sprida gissningar i en allvarlig tråd om vetenskapliga slutsatser. Vet man inte är det bättre att låta bli att skriva i just den tråden.

Anders The Peak
2011-02-13, 21:15
Träning för barn
http://www.svenskidrottsmedicin.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=232&Itemid=303
Tidig styrketräning kan ge ryggskador
http://www.svenskidrottsmedicin.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=239&Itemid=303

panzerpig
2011-02-13, 21:17
Extremsatsningar hos unga, särskilt hos flickor, med både bizarr träningsmängd och diet kan bevisligen få folk att stanna i västen.



Allvarligt? Västen går inte att ta av längre? Inte ens om man stretchat regelbundet?

sorry, kändes som att tråden redan spårat ur så jag kunde inte låta bli...

Linjedomarn
2011-02-13, 21:52
Jag har då fått lära mig i plugget att man INTE stannar i växten och jag är inte heller rädd för det (är 17 jag med).

sandberg93
2011-02-14, 01:21
om det ska vara så allvarligt skulle det inte tas upp på ett forum...
OT ftw :)

Xzion
2011-02-14, 01:35
Du kan ju alltid förstöra din rygg om du lyfter fel, men sitter du snett i din stol blir du sne också.

Tycker det låter som han pratar strunt, jag har hört om det du talar om, men det handlar nog mer om att det finns de som tränar unga utan att veta vad dem gör och inte utför lyften korrekt så det "skadar" sin kropp.
Se bara till att veta hur du ska lyfta så kan du köra hårt.
Lyssna inte på avundsjuka gubbar på gymmet som inte vill att du ska överglänsa dem.


(Man får ont i ryggen av att ligga fel i sängen också, kanske man ska sova sittandes...?)
Känns lite som samma argument som han på gymmet.

Lillleif
2011-02-14, 08:51
Ingen som kan bekräfta med någon vettig källa?
jag menar han verkade väldigt erfaren och så.

Om någon kommer med ett påstående ligger bevisbördan hos denne. Berättar jag till exempel för dig att du tappar fötterna vid för mycket knäböj så är det väl inte så troligt att du hittar en studie som visar att så inte är fallet?

Tolkia
2011-02-14, 09:03
Här en bra text om ryggskador hos (unga) idrottare: http://traningslara.se/ryggskador-hos-idrottare-extra-kansligt-hos-unga/

Arf Pingvin
2011-02-14, 10:21
Träning för barn
http://www.svenskidrottsmedicin.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=232&Itemid=303
Tidig styrketräning kan ge ryggskador
http://www.svenskidrottsmedicin.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=239&Itemid=303

Det där är några olika artiklar som säger olika saker. I det första numret säger professor MichailTonkonogi att styrketräning för barn är bra ur många aspekter och kan utföras på moderata vikter och lämpliga repsintervall.

I det andra numret säger några muppar att all viktbelastning ska undvikas, endast kroppsvikt innan man är färdigväxt.

Har jag tolkat det rätt? Det där om muppar hittade jag på själv :D

OscarMatti
2011-02-14, 13:10
Kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Jag är 18, fyllde nyligen år, använder mellan 100 och 140 kg när jag markar och märker inga besvär i ryggen, tvärtom känns ryggen mer avslappnad och så efter att träningsvärken släppt. Ska givetvis rapportera så fort jag märker att jag stannat i växten eller fått ryggbesvär, men.. ;)

beckman88
2011-02-14, 13:35
Förra gången jag hörde denna diskussionen satt jag på mitt skolbibliotek i Minnesota 07. Att man stannar i växten pga att lyfta tungt är väl lite out of date vid det här laget. Många definierar dock att lyfta tungt på olika sätt. Att sedan ta upp saken att muskler och ben inte är fullt utvecklade vid en viss ålder verkar lite diffust. Alla mognar vi olika snabbt, en femtonåring kan rent teoretisk sett vara mer mogen, rent anatomiskt, än någon som är 19.

Håller med Tolkia om att tekniken är viktigast, inte bara i ungdomen utan genom hela livet.

Guddi
2011-02-14, 14:39
Det där är några olika artiklar som säger olika saker. I det första numret säger professor MichailTonkonogi att styrketräning för barn är bra ur många aspekter och kan utföras på moderata vikter och lämpliga repsintervall.

I det andra numret säger några muppar att all viktbelastning ska undvikas, endast kroppsvikt innan man är färdigväxt.

Har jag tolkat det rätt? Det där om muppar hittade jag på själv :DDu har tolkat det rätt. I mina ögon så är dock de du kallar för "muppar" lite överdrivna i sina slutsatser. De har tittat på gymnaster, brottare och tyngdlyftare och flera år senare kunnat se att deras ryggar är mer slitna än andras. Det som en gymnast, brottare och tyngdlyftare utsätter sin rygg för är dock inget man kan jämför med mer sund styrketräning 2 gånger i veckan.

Att hela tiden belasta stort i ytterläge med antingen hög impakt eller tunga vikter är nog inte bra för något. Inte så förvånande att det då visar sig vara sämre för barn med.

För att summera så tycker jag att "mupparna" har tittat på ryggen hos personer som belastar med antingen väldigt tunga vikter flera gånger i veckan eller som belastar i ytterläge med stora krafter. Sen har de med denna studie dragit slutsatser om all form av styrketräning.

sandberg93
2011-02-14, 14:40
Kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Jag är 18, fyllde nyligen år, använder mellan 100 och 140 kg när jag markar och märker inga besvär i ryggen, tvärtom känns ryggen mer avslappnad och så efter att träningsvärken släppt. Ska givetvis rapportera så fort jag märker att jag stannat i växten eller fått ryggbesvär, men.. ;)

av dem jag har snackat med så får man ryggproblem när man är 30-50år om man markar för tidigt, du får inte ont eller problem direkt. ( som sagt, inte fakta)

Bluesparv
2011-02-14, 14:45
av dem jag har snackat med så får man ryggproblem när man är 30-50år om man markar för tidigt, du får inte ont eller problem direkt. ( som sagt, inte fakta)

Jag har mycket svårt att se hur man kan relatera det till tunga marklyft i unga år. Kan lika gärna ha att göra med att man har taskig hållning, äter för mycket makaroner eller bara har för stor näsa.

sandberg93
2011-02-14, 15:35
Jag har mycket svårt att se hur man kan relatera det till tunga marklyft i unga år. Kan lika gärna ha att göra med att man har taskig hållning, äter för mycket makaroner eller bara har för stor näsa.

:) men med rätt teknik så borde det egentligen inte vara farligt, men erfarenhet (inte min) säger ju annat tydligen :P själv vet jag inte vad jag ska tycka tbh.

mini
2011-02-14, 15:38
:) men med rätt teknik så borde det egentligen inte vara farligt, men erfarenhet (inte min) säger ju annat tydligen :P själv vet jag inte vad jag ska tycka tbh.

Det är ju inget tyckande. Har du läst någon av länkarna? Läst något svar i den här tråden? Vilken erfarenhet är det du hänvisar till? När började de marka, hur många handlar det om, vilken typ av ryggproblem, vilken idrott har de hållit på med, är det en akut skada eller förslitning de talar om osv?

Bluesparv
2011-02-14, 15:48
:) men med rätt teknik så borde det egentligen inte vara farligt, men erfarenhet (inte min) säger ju annat tydligen :P själv vet jag inte vad jag ska tycka tbh.

Läs om läs rätt.

Arf Pingvin
2011-02-14, 16:03
För att summera så tycker jag att "mupparna" har tittat på ryggen hos personer som belastar med antingen väldigt tunga vikter flera gånger i veckan eller som belastar i ytterläge med stora krafter. Sen har de med denna studie dragit slutsatser om all form av styrketräning.

Jag kan förstå dem. Det är enklare att bara generalisera så har man friskrivit sig allt ansvar. Men jag tycker ändå att det börjar finnas ganska många som säger att vettig styrketräning är positivt för barn. Så de fick sig en muppkänga :)

Namehere
2011-02-14, 16:57
För att dra det yttligare så sa han också att jag skulle hålla stången "vanligt", så som man gör när man kör underarmscurl (handflatorna åt det hållet när du gör underarmscurl). Inte krok, för att det tog på olika muskler. TÄnkte att kanske krookgreppet jag fått snetokiga lats ifrån

Crocker
2011-02-14, 17:09
För att dra det yttligare så sa han också att jag skulle hålla stången "vanligt", så som man gör när man kör underarmscurl (handflatorna åt det hållet när du gör underarmscurl). Inte krok, för att det tog på olika muskler. TÄnkte att kanske krookgreppet jag fått snetokiga lats ifrån
Tips: Lyssna inte på honom.

Namehere
2011-02-14, 17:13
Tips: Lyssna inte på honom.

Ja, det med tunga vikter ignorerar jag nu och tänker på min teknik.
Men det med krokgreppet, jag har märkt att min vänstra lats är ett gupp i men inte höger.

Control_61
2011-02-14, 17:17
Man får titta på vilka mål man har med träningen och därefter se hur man ska ta sig dit.
Sysslar man med SL så är det klart man behöver lära sig marklyfta ordentligt och tungt. Gör man inte det så ser jag inte det nödvändiga i att marklyfta alls.

Dels för att tekniken är svår att lära sig. Men också för att övningen sliter mycket på kroppen. Det tar alltid ett par extra dagar återhämtning, och hur bra teknik många än har så kommer de känna obehag i ryggen.

Jag vet flera som sabbat sina ryggkarriärer pga marklyft, och jag vet många (med mig) som övningen sliter mycket på även om vi inte blir direkt skadade.

(jag kör fortfarande marklyft, men sparar alltid 3-4 reps i tanken på nästan alla set)

Namehere
2011-02-14, 17:18
Man får titta på vilka mål man har med träningen och därefter se hur man ska ta sig dit.
Sysslar man med SL så är det klart man behöver lära sig marklyfta ordentligt och tungt. Gör man inte det så ser jag inte det nödvändiga i att marklyfta alls.

Dels för att tekniken är svår att lära sig. Men också för att övningen sliter mycket på kroppen. Det tar alltid ett par extra dagar återhämtning, och hur bra teknik många än har så kommer de känna obehag i ryggen.

Jag vet flera som sabbat sina ryggkarriärer pga marklyft, och jag vet många (med mig) som övningen sliter mycket på även om vi inte blir direkt skadade.

Mjo, mitt mål är helt enkelt att bli starkare samt se bättre ut.

Control_61
2011-02-14, 17:27
Mjo, mitt mål är helt enkelt att bli starkare samt se bättre ut.


Alltså är marklyft ingen övning du MÅSTE använda dig av.
Det är ju en häftig övning, så om du tycker det är värt det:

Steg 1: Lär dig ordentlig teknik och bygg sakta upp vikterna. Se till att ha ländryggen i en låst position. Alldeles för många tror sig ha ryggen rak när ländryggen är helt åt helvete. Finns en video på youtube med Rippetoe (sök rippetoe + deadlifts) som är bra.

Steg 2: Om du känner att tekniken inte sätter sig, eller att du får ont av övningen. Fila ännu mer på tekniken (kanske testa att köra lite upphöjda marklyft istället)

Steg 3: Fungerar det inte, hitta någon annan övning istället.

TheGhr
2011-02-14, 17:42
Men det med krokgreppet, jag har märkt att min vänstra lats är ett gupp i men inte höger.

Det är grymt! Då kan man vara skitbra på följande övning: :hbang:
http://www.oldtimestrongman.com/images11/arthur_saxon1902.gif

Bluesparv
2011-02-14, 17:50
Det är grymt! Då kan man vara skitbra på följande övning: :hbang:
http://www.oldtimestrongman.com/images11/arthur_saxon1902.gif

Klassisk stretchövning för obliquesen!

HMB
2011-02-14, 17:54
Ja, det med tunga vikter ignorerar jag nu och tänker på min teknik.
Men det med krokgreppet, jag har märkt att min vänstra lats är ett gupp i men inte höger. Jag antar att du menar mixat grepp? Växla fram och tillbaka så blir det ingen skillnad, om du alltid kör med samma händer pronerade/supinerade så blir det självklart en snedbelastning. Glöm inte bort att spänna triceps i den arm där handen är supinerad.

Personligen kör jag överhandsgrepp i marklyft alla set förutom det jag ska köra till failure, då kör jag mixat grepp.

z_bumbi
2011-02-14, 19:24
För att dra det yttligare så sa han också att jag skulle hålla stången "vanligt", så som man gör när man kör underarmscurl (handflatorna åt det hållet när du gör underarmscurl). Inte krok, för att det tog på olika muskler. TÄnkte att kanske krookgreppet jag fått snetokiga lats ifrån

Är du säker på att han inte menade något annat än underarmscurl? Det är nämligen samma fattning som man har i bicepscurl och det är en sällsynt dålig fattning för att köra mark.

Att köra med överhandsgrepp dvs att fatta stången så att dina handflataor pekar mot dina smalben tycker jag däremot är en bra idé i början för då begränsar man oftast hur tungt man kan köra och alla delar av kedjan hinner anpassa sig till den ökade belastningen. När man blivit starkare och man är säker på att tekniken sitter även på lite tyngre vikter kan man sen slänga in ett mixat grepp

Man får titta på vilka mål man har med träningen och därefter se hur man ska ta sig dit.
Sysslar man med SL så är det klart man behöver lära sig marklyfta ordentligt och tungt. Gör man inte det så ser jag inte det nödvändiga i att marklyfta alls.

Dels för att tekniken är svår att lära sig. Men också för att övningen sliter mycket på kroppen. Det tar alltid ett par extra dagar återhämtning, och hur bra teknik många än har så kommer de känna obehag i ryggen.

Jag vet flera som sabbat sina ryggkarriärer pga marklyft, och jag vet många (med mig) som övningen sliter mycket på även om vi inte blir direkt skadade.

(jag kör fortfarande marklyft, men sparar alltid 3-4 reps i tanken på nästan alla set)

Nja, för en del är tekniken svår att lära sig medan den för andra sitter ganska bra efter några få pass så det är svårt att döma ut den bara för att en del inte får till tekniken.
Att det tar ett par dagars extra återhämtning jämfört med att plocka ihop ett antal övningar som ger samma träningseffekt har jag däremot svårt att se?

Namehere
2011-02-14, 20:26
Alltså är marklyft ingen övning du MÅSTE använda dig av.
Det är ju en häftig övning, så om du tycker det är värt det:

Steg 1: Lär dig ordentlig teknik och bygg sakta upp vikterna. Se till att ha ländryggen i en låst position. Alldeles för många tror sig ha ryggen rak när ländryggen är helt åt helvete. Finns en video på youtube med Rippetoe (sök rippetoe + deadlifts) som är bra.

Steg 2: Om du känner att tekniken inte sätter sig, eller att du får ont av övningen. Fila ännu mer på tekniken (kanske testa att köra lite upphöjda marklyft istället)

Steg 3: Fungerar det inte, hitta någon annan övning istället.


Körde faktist idag.
Jag tänkte på en 4chan-tråd jag läst där någon marka och han kompis hade sagt "men förfan du ställer dig ju bara upp". Jag spände hela ryggen, och tryckte upp med benen, klarade en extra rep! Tror jag har det :)

Fernicus
2011-02-14, 20:48
Körde faktist idag.
Jag tänkte på en 4chan-tråd jag läst där någon marka och han kompis hade sagt "men förfan du ställer dig ju bara upp". Jag spände hela ryggen, och tryckte upp med benen, klarade en extra rep! Tror jag har det :)

/fit/ ?

Control_61
2011-02-14, 21:12
Nja, för en del är tekniken svår att lära sig medan den för andra sitter ganska bra efter några få pass så det är svårt att döma ut den bara för att en del inte får till tekniken.
Att det tar ett par dagars extra återhämtning jämfört med att plocka ihop ett antal övningar som ger samma träningseffekt har jag däremot svårt att se?


Min upplevelse av marklyft är att det tar ett tag att lära sig. Men det är inte det största problemet i mina ögon.
Den mänskliga faktorn är problemet. Tittar man i filmtråden ser man väldigt få snygga marklyft, men väldigt många tunga.


Jag tycker bara att jag själv blir "sliten" av att köra tunga marklyft. Mer sliten än tunga knäböj eller andra övningar.
Om vi tar exempel från John Broz som alla snackar om nuförtiden. "Knäböj till max varje dag, aldrig tunga marklyft".

z_bumbi
2011-02-15, 08:03
ag tycker bara att jag själv blir "sliten" av att köra tunga marklyft. Mer sliten än tunga knäböj eller andra övningar.
Om vi tar exempel från John Broz som alla snackar om nuförtiden. "Knäböj till max varje dag, aldrig tunga marklyft".

Ska du ersätta 5 set mark så måste du köra typ 5 set rodd, 4 set ryggresningar, 3 -5 set böj/frontböj/benpress, 2-3 set grepp, 2-3 set mage plus lite krafs och det sliter också. Speciellt om man ska så hårt att några av övningarna går till failure vilket många verkar tro att man måste köra i marklyft.

Ingen tävlande tyngdlyftare eller styrkelyftare jag har hört talas om kör max böj varje dag utom möjligen (om de inte roades sig med att lura västerlänningar) bulgarerna. Bulgarerna lyckades också med att få halva sitt OS-lag avstängt för doping vid ett och samma testtillfälle inför Beijing plus en rad andra avstängningar i både SL och OL. Trots de omständigheterna påstod de sig dessutom inte köra äkta max utan träningsmax vilket hamnade runt 90-95% av ett äkta max.

Control_61
2011-02-15, 08:53
Ska du ersätta 5 set mark så måste du köra typ 5 set rodd, 4 set ryggresningar, 3 -5 set böj/frontböj/benpress, 2-3 set grepp, 2-3 set mage plus lite krafs och det sliter också. Speciellt om man ska så hårt att några av övningarna går till failure vilket många verkar tro att man måste köra i marklyft.

Ingen tävlande tyngdlyftare eller styrkelyftare jag har hört talas om kör max böj varje dag utom möjligen (om de inte roades sig med att lura västerlänningar) bulgarerna. Bulgarerna lyckades också med att få halva sitt OS-lag avstängt för doping vid ett och samma testtillfälle inför Beijing plus en rad andra avstängningar i både SL och OL. Trots de omständigheterna påstod de sig dessutom inte köra äkta max utan träningsmax vilket hamnade runt 90-95% av ett äkta max.



Jag menar inte att man ska köra max-böj varje dag, men jag menar att det är mer rimligt att träna knäböj tungt ofta jämfört med att träna mark tungt ofta.
Om du inte tror mig, prova själv.


Jag är helt övertygad om att man kan klara sig utmärkt utan marklyft i sin träning, vilka mål man än har (förutom SL).
Jag vet ingen tyngdlyftare där jag tränar som regelbundet kör marklyft. Jag vet ingen idrottsklubb där marklyft är en övning man lägger stort fokus på.
Istället fokuserar man på frivändningar, backlöpning, knäböj etc.

Jag tror också att marklyft med stången upphöjd är ett bra sätt att träna på. Det är lättare att komma i en bra position.

panzerpig
2011-02-15, 08:58
Ingen tävlande tyngdlyftare eller styrkelyftare jag har hört talas om kör max böj varje dag utom möjligen (om de inte roades sig med att lura västerlänningar) bulgarerna. Bulgarerna lyckades också med att få halva sitt OS-lag avstängt för doping vid ett och samma testtillfälle inför Beijing plus en rad andra avstängningar i både SL och OL. Trots de omständigheterna påstod de sig dessutom inte köra äkta max utan träningsmax vilket hamnade runt 90-95% av ett äkta max.
+1
Vad jag läst mig till så var det för det första en lång periods uppbyggnad för bulgariska tyngdlyftare innan de hamnade på den höga träningsfrekvens som de är kända för.
För det andra så hade de lättare perioder, deloadmånader eller iaf deloadveckor.
Att gå på max varje dag året runt låter inte som en bra idé :)

Namehere
2011-02-15, 09:04
Är du säker på att han inte menade något annat än underarmscurl? Det är nämligen samma fattning som man har i bicepscurl och det är en sällsynt dålig fattning för att köra mark.

Att köra med överhandsgrepp dvs att fatta stången så att dina handflataor pekar mot dina smalben tycker jag däremot är en bra idé i början för då begränsar man oftast hur tungt man kan köra och alla delar av kedjan hinner anpassa sig till den ökade belastningen. När man blivit starkare och man är säker på att tekniken sitter även på lite tyngre vikter kan man sen slänga in ett mixat grepp



Nja, för en del är tekniken svår att lära sig medan den för andra sitter ganska bra efter några få pass så det är svårt att döma ut den bara för att en del inte får till tekniken.
Att det tar ett par dagars extra återhämtning jämfört med att plocka ihop ett antal övningar som ger samma träningseffekt har jag däremot svårt att se?

Det var den "hållningen" jag menade :)

Namehere
2011-02-15, 09:05
/fit/ ?

Ja!

debbe
2011-02-15, 09:12
fel tråd--

z_bumbi
2011-02-15, 12:12
Jag menar inte att man ska köra max-böj varje dag, men jag menar att det är mer rimligt att träna knäböj tungt ofta jämfört med att träna mark tungt ofta.
Om du inte tror mig, prova själv.

Du refererar till någon som påstås tycka att alla ska köra maxböj ofta/varje dag så det var lite svårt att tolka det som något annat. H*n (?) verkar också mest intresserad av tyngdlyftning, även om jag inte vet om h*n har några tävlande, och då är ju inte marken så himla intressant. Nu ger du en annan syn på det hela men jag håller fortfarande inte med.
Man kan självklart gå lika tungt i mark som böj om man har ett väl anpassat träningsprogram. Man kan också gå tyngre och/eller mer frekvent i marken om man lägger upp det på det sättet. Den främsta anledningen att inte göra det brukar sägas vara, och även enligt min erfarenhet, är att böjen drabbas utvecklingsmässigt men är böjstyrkan intressant så kompenserar det ju lätt i en annan träningsperiod.


Jag är helt övertygad om att man kan klara sig utmärkt utan marklyft i sin träning, vilka mål man än har (förutom SL).


Det har jag inte sagt något om och jag håller självklart med för det finns inga övningar som är nödvändiga om man inte ska tävla i dem.

Control_61
2011-02-15, 12:20
Jag förstår hur du resonerar, vi har lite skilda åsikter helt enkelt. Jag gillar din sista mening "att inget är nödvändigt om man inte ska tävla i det". Därav min åsikt att vissa övningar inte är värda att göra.


Angående h*n så är det John Broz jag syftar på. Tog för givet att du visste vem det var eftersom hans träningsfilosofier varit omtalade på kolozzeum ett tag.
Ceejay och tntballe är några av de som följer hans träningsfilosofi.