handdator

Visa fullständig version : bästa träningssättet?


feganonym
2011-02-13, 17:38
Hej, jag är ganska ny på det här med att gymma, så jag är ganska okunnig och behöver därför er hjälp :)
När jag kör bänkpress så kör jag pyramiduppvärmning, alltså att jag först börjar att köra ett set utan vikter på stången, sen ökar jag succesivt tills jag har kommit upp till den vikt jag ska köra med.
Min kompis däremot, han kör tvärtom! Han värmer inte upp muskeln, han kör direkt på X antal kilo. Hans mål är att uppnå 8 reps med den här vikten (nu klarar han 5). När han har klarat 8 så kommer han öka vikten så han bara klarar ca 5 st igen, och sen sträva efter att orka 8 reps på den vikten för att sen öka vikt osv.
Hur som helst, när han har "maxat" på sitt första set så sänker han vikten med 10% och kör 6-7 reps. Sen sänker han ytterligare 10% på tredje setet och kör 8-9 reps. Han menar att detta är bra för att hans mål är att bli starkare och öka i volym, inte endast öka i volym (mitt mål är endast att öka i volym).
Nu undrar jag, är mitt sätt bra om jag vill öka i volym? Och är hans sätt bra om man vill bli stark? Vem av oss blir starkast? :)

kettlebellGuden
2011-02-13, 17:41
Den av er som håller disciplinen med träna/äta/vila flest år blir starkast.

vicarious
2011-02-13, 17:50
samt har bäst genetiska förutsättningar.

att inte värma upp alls tycker jag är dåligt. att värma upp för mycket är också dåligt.