handdator

Visa fullständig version : Problem med bänkpress..


Xtronal
2011-02-13, 17:00
Tja! jag har gymmat på i ca 2 år nu (körde maskiner i ett år sen har jag kört fria vikter i ca 10 månader. Nu är det så att jag har kört lite bänkpress till och från, men oftast kört hantel press istället för bänkpress på mina bröst pass.

Klarar att köra 35 kg 4 rep max när jag kör hantelpress( alltså en 35 kilos hantel i varje hand). Men i bänken klarar jag typ 60 kg x5? Är det min teknik som är urusel eller är det bara det att jag är klen i bröstet? Det är bara bänkpressen som släpar om man jämför med de andra "basövningarna"

Jag tror alltså att det är tekniken som är helt åt skogen.. annars så måste det vara så att jag är klen i bröstet som sagt..

skulle gärna få lite tips på videos / text. om bänkpress teknik. :thumbup:

Crocker
2011-02-13, 17:02
Kanske du kan lägga upp en video?

Xtronal
2011-02-13, 17:03
Kanske du kan lägga upp en video?

Jo, jag visste att jag skulle få det svaret. Men har inte tillgång till nån kamera just nu :S (och stirr blickarna av att man filmar sig när man kör bänk press = fail på mitt gym)..

Jontez
2011-02-13, 17:14
Jag gör typ 4 reps på 36kg hantlarna, men i bänken ligger jag på 95kg x4 så det är nog din teknik i bänkpress som är dålig

Xtronal
2011-02-13, 17:36
Jag gör typ 4 reps på 36kg hantlarna, men i bänken ligger jag på 95kg x4 så det är nog din teknik i bänkpress som är dålig

jo, jag tror det också.. men men. bara att nöta bänk då och kolla på videos :)

ChrisDEFC
2011-02-13, 17:45
Finns en tråd som heter "so you think you can bench" den har hjälpt mig mycket i att byta teknik i bänken från mer byggarinspirerat till mer styrkelyft inspirerat (största anledning är att jag fick problem med axlarna och nu sen jag bytte så har jag aldrig ens fått någon känning i axeln). Följer du råden så kommer du säkert bänka mer inom en snar framtid men du gör åxå om bänken till en helkroppsövning för jag får träningsvärk i lats, bröst, korsrygg när jag bänkar och tar i ända från tårna.

Jag hade åxå ditt problem innan, gjorde lika många reps på 40kg hantlarna som på 80kg i bänken och så ska det inte va. Men tänk på att du blir bra på det du tränar, så har du tränat mycket med hantelpress så är klart att du går fram där men du får ju ingen bättre teknik i bänken för det. Så mer bänk är väl ett hett tips om du vill bli bra på det. Lycka till!

bustz0rz
2011-02-13, 17:47
Du skriver ju själv att du mest kört hantelpress istället för bänkpress. Det är ju så att man blir bra på det man tränar(i ditt fall hantelpress, istället för bänkpress). Så kör på med lite bänkpress du, så kommer du nog öka i det.

vicarious
2011-02-13, 17:52
Du skriver ju själv att du mest kört hantelpress istället för bänkpress. Det är ju så att man blir bra på det man tränar(i ditt fall hantelpress, istället för bänkpress). Så kör på med lite bänkpress du, så kommer du nog öka i det.

+1 på detta. Kör mer bänkpress.

Xtronal
2011-02-13, 19:53
- Tack för alla hjälpsamma svar.

Blir att köra på med bänk imorgon på bröst passet. :]