handdator

Visa fullständig version : VARFÖR hänvisar alla råd till max 0,5-1kg viktminsk/v?


AmandaMilton
2011-02-13, 14:56
" Max 0,5-1 kg (fett)viktminsk i veckan - annars tappar man bara vätska och muskler!! "-

MYT eller VETENSKAPLIG fakta?

Varför råder denna "lag"? Om jag har ett kaloriunderskott och bränner energi genom träning borde jag väl teoretisk kunna gå ner så väldigt mycket mer? OM jag dessutom tränar styrketräning borde mina muskler bervara status quo läge iallfall?
I mitt fall, så finns 20 överflödskilo.

Please förklara detta för mig.

Eddie Vedder
2011-02-13, 14:59
" Max 0,5-1 kg (fett)viktminsk i veckan - annars tappar man bara vätska och muskler!! "-

MYT eller VETENSKAPLIG fakta?

Inget av dom, snarare en övertolkning från din sida. Det handlar om allmänna rekommendationer för att "Svenssonbantare" ska kunna få en synbar skillnad varje vecka men samtidigt inte svälta sig till en nivå som i längden blir ohållbar.

young_george
2011-02-13, 14:59
Det finns ingen som säger att det är en lag.

Du kan gå ner hur mycket som helst i vikt, förutsatt att du förbrukar tillräckligt med energi för att göra det.
Ju mer fett du har, desto större potentiell att frisätta som fett som energi.

Zorban
2011-02-13, 15:00
Du tappar inte Bara vätska/muskler om du ligger på ett större underskott. Att tappa vätska är väl för övrigt inget negativt? Men det finns en begränsning på hur mycket energi en fettcell kan avge, man brukar räkna med 70 kcal per kilo kroppsfett. Om du ligger på ett större underskott än så Måste kroppen få energin från något annat, och tar av musklerna.

AmandaMilton
2011-02-13, 15:02
Finns det något läge man ska passa sig för, där man fatiskt tappar mer muskler än fett?

Antar då att det bara är att gasa på, träna så mycket man bara orkar och ge kroppen bra näring, men hålla kaloroiunderskott!

Eddie Vedder
2011-02-13, 15:03
Finns det något läge man ska passa sig för, där man fatiskt tappar mer muskler än fett?

Antar då att det bara är att gasa på, träna så mycket man bara orkar och ge kroppen bra näring, men hålla kaloroiunderskott!

Du ska passa dig för det du själv nämner, alltså att bara gasa på och träna så mycket man orkar. Det är ETT sätt att riskera en misslyckad deff.

Zorban
2011-02-13, 15:04
Tjae, nu är ju 70 kcal/kilo inte exakt, och det finns inga garantier att man verkligen tappar så mycket fett, men om ditt överskott är mer än dubbelt så stort som din fettmängd * 70 så kommer väl mer än hälften av viktnedgången bestå av fettfri massa.

eiri
2011-02-13, 15:05
förstår inte varför folk ska hettsa så mycket med att gå ner i vikt, gick du upp i vikt lika fort eller?

AmandaMilton
2011-02-13, 15:08
[QUOTE=Zorban;4863698, man brukar räkna med 70 kcal per kilo kroppsfett. Om du ligger på ett större underskott än så Måste kroppen få energin från något annat, och tar av musklerna.[/QUOTE]

Så om jag tolkar dig rätt så betyder det att jag inte bör ligga mer än (20kg*70) 1400 kal minus om dagen?

=9800 kal/v = 1,4 kg /v.......

Tycker det ändå låter något lite... Men de som tappar mer kanske tappar musklerna också, som sagt.

- OM man lägger in styrketräningen i ekvationen och ser till att mata musklen efter träning, kan man då ha större tapp utan att tappa muskler?

AmandaMilton
2011-02-13, 15:11
förstår inte varför folk ska hettsa så mycket med att gå ner i vikt, gick du upp i vikt lika fort eller?

Alla har vi våra anledningar. Ibland vaknar man upp och inser fakta och vill då "skala" av sig skiten så effektivt som möjligt.
Vikten har smugit sig på under flera år.

mini
2011-02-13, 15:14
Vad väger du på vilken längd?

limenka
2011-02-13, 15:17
Varför vill du stressa? Du måste första att du kommer kanske tappa muskler vid ett större underskott och därför är det bättre att försöka ta det lite långsamt och säkert. Efter dieten gäller det ju att behålla vikten vilket jag tror är lättare med mindre ändringar som funkar i längden.

Zorban
2011-02-13, 15:19
Så om jag tolkar dig rätt så betyder det att jag inte bör ligga mer än (20kg*70) 1400 kal minus om dagen?

=9800 kal/v = 1,4 kg /v.......

Tycker det ändå låter något lite... Men de som tappar mer kanske tappar musklerna också, som sagt.

Tjae om du har 20 kilos Övervikt, så har du ju mer än 20 kilo fett totalt. Men det jag skrev är bara en teoretisk maxgräns, man gör nog klokt i att ha marginal. Som sagt, -500 kcal eller lite mindre är nog säkrast om du vill behålla muskelmassa.

vicarious
2011-02-13, 16:01
Läs den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83037

dennipavlovic
2011-02-13, 18:08
Själv har jag gått ner 2 kg på 13 dagar.. då får jag också in mig ca 180 gram protein.. 30 +- vissa dagar.. är detta normalt???

Zoidy
2011-02-13, 18:13
Du tappar inte Bara vätska/muskler om du ligger på ett större underskott. Att tappa vätska är väl för övrigt inget negativt? Men det finns en begränsning på hur mycket energi en fettcell kan avge, man brukar räkna med 70 kcal per kilo kroppsfett. Om du ligger på ett större underskott än så Måste kroppen få energin från något annat, och tar av musklerna.

Tänkte inte nämna det alls, men eftersom du skrivit samma sak i två inlägg nu, och kanske inte är medveten om det själv, så är väl ett kg fett ungefär 7000 kcal, inte 70. Hade det varit 70 hade man kunnat gå ner en väldig massa kg fett varje dag. Därav att man brukar säga att man går ner 0.5 kg/vecka om man ligger på ett kcal underskott på 500 kcal.
500 kcal*7 dagar = 3500 kcal, 1 kg fett = 7000 kcal => 3500 kcal = 0.5 kg fett

Kischen
2011-02-13, 18:26
Tänkte inte nämna det alls, men eftersom du skrivit samma sak i två inlägg nu, och kanske inte är medveten om det själv, så är väl ett kg fett ungefär 7000 kcal, inte 70. Hade det varit 70 hade man kunnat gå ner en väldig massa kg fett varje dag. Därav att man brukar säga att man går ner 0.5 kg/vecka om man ligger på ett kcal underskott på 500 kcal.
500 kcal*7 dagar = 3500 kcal, 1 kg fett = 7000 kcal => 3500 kcal = 0.5 kg fett

Det var inte vad han skrev, han menade att varje kilo kroppsfett kan frisätta 70 kalorier.

Zoidy
2011-02-13, 19:54
Ah, sorry, skumläste bara :)

rooz
2011-02-13, 19:58
Själv har jag gått ner 2 kg på 13 dagar.. då får jag också in mig ca 180 gram protein.. 30 +- vissa dagar.. är detta normalt???
Jaha, om du får i dig 1000G kolhydrater också då?

Kcal in, KCAL UT. That's it (I en enkla drag)

dennipavlovic
2011-02-13, 20:38
jaha, om du får i dig 1000g kolhydrater också då?

Kcal in, kcal ut. That's it (i en enkla drag)

1000 g?

Får la också öägga till att bara kroppen förbränner ca 2000 kalorier per dag

Barba mamma
2011-02-14, 13:44
Jag tänkte bara höra, för jag tycker att det är ganska int, detta med kcal+/kcal-. När jag var 22 år fick jag min dotter, jag vägde exakt samma dagarna efter hon föddes som jag gjorde när jag blev gravid. Hon föddes med akut snitt och var rätt dålig. När hon var 4,5 månader fick jag veta att hennes pappa, min sambo, träffat en annan sedan 3 månader tillbaka. Jag kastade ut honom omgående... Nu till saken

22 år gamal, 159 cm lång, vikt 63 kg. På 5 veckor gick jag ner 18 kg utan att märka det. Dom första 10 dagarna åt jag ingenting utan dracka bara kaffe. Jag insåg inte detta förrens jag började bli svim färdig. Dom två veckorna efter "svälten" åt jag dock väldigt lite då jag krymt magsäcken och mådde lite halv illa. Efter 3 veckor åt jag normalt. Jag själv märkte inte att jag gått ner förrens jag tog på mig ett par av mina jeans som när jag kom ut i hallen ramlade av. Pucko tänkte jag, det kan ju vara bra att knäppa dom! Då insåg jag att dom var knäppta! Jag behöll den vikten i 1,2 år, sedan gick jag upp 10kg på 2 veckor.

Så hur kommer det sig att jag kunde gå ner 0,51 kg/dag? Själv tror jag att det berodde på mer än kcal +/-. Att man när man mår dåligt förbränner mycket mer därför att hjärnan är "på" hela tiden. Förslag på den?

Tolkia
2011-02-14, 14:46
Att hjärnan är "på" hela tiden kräver mycket mindre än man tror. Att man går ned kraftigt i vikt om nyss har fått barn och inte äter (vilket i praktiken är vad du beskriver) är det inte konstigt att man rasar i vikt. Det är tufft att vara nybliven mamma, i synnerhet ensamstående sådan.

Barba mamma
2011-02-14, 15:23
Jo det är det men jag ammade dock inte, så det var inget kcal bortfall på den biten. Dessutom brukar hormonerna ställa till det så att det är väldigt svårt att gå ner i vikt ca 1-1,5 år efter förlossning. Vissa rasar tidigare då dom ammar villket motsvarar ca -1000kcal/dygn.