handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt till sommaren!


MANDER
2011-02-13, 11:22
Hejsan, jag är en kille på 15 år som vill gå ner i vikt till sommaren eftersom jag känner mig överviktig.

Just nu väger jag ca 80kg och är ca 184cm lång. Jag har gjort ett kaloribehov test, genom denna sidan.

http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Resultat: Beräknat för en dag:
Basalt energiintag: 1850 kcal
För att behålla vikt: 2868 kcal
För att Minska i vikt 2368 kcal
Protein (30 E%) = 178 gram = 710 kcal
Kolhydrater (40 E%) = 237 gram = 947 kcal
Fett (30 E%) = 79 gram = 710 kcal

Då ska jag alltså försöka hålla mig till 2368 kcal per dag för att gå ner 0,5kg per vecka?

Träning: Jag tränar ca 4 gånger i veckan med fotbollen, 1 pass spinning, 1 pass individuell träning (mer kondition), och 2 fotbolls pass med mer boll.

Borde detta räcka för att gå ner i vikt, vill gå ner till ca 70kg, bara fettet på magen försvinner. Kommer även träna magen varannan dag hemma genom sit-ups och lite annat.

:thumbup:

Zorban
2011-02-13, 11:30
Ja det borde räcka. Du kan inte välja varifrån på kroppen fettet tas. Varför gör du situps varannan dag? Börja styrketräna ordentligt!

Nykropp
2011-02-13, 11:31
Du behöver inte träna magen för att få fram rutorna. Det är fettet som är det som måste bort. Det låter ju som du redan tränar rätt mycket som du gör.

MANDER
2011-02-13, 11:41
Zorban: Jo, ska börja med det snart.

Nykropp: Okej, tror du att det skulle räcka med att träna med det som jag gör då? Eller borde jag gå ut och springa en extra gång under helgen eller något? Tränar tisdagar, torsdagar, lördagar och den individuella är på antingen en måndag eller onsdag beror på vilken dag tränaren har tid.

Hur ska jag äta? Brukar äta frukost (havregrynsgröt, flingor eller mackor), nästa måltid blir lunch i skolan då försöker jag ta lite pasta/ris/potatis, mycket grönsaker och lite mer kött/fisk/kyckling. När jag kommer hem brukar jag ta någon macka eller flingor, sedan blir det kvällsmat det mamma lagar. Fungerar detta bra?

Kischen
2011-02-13, 12:35
Hur ska jag äta? Brukar äta frukost (havregrynsgröt, flingor eller mackor), nästa måltid blir lunch i skolan då försöker jag ta lite pasta/ris/potatis, mycket grönsaker och lite mer kött/fisk/kyckling. När jag kommer hem brukar jag ta någon macka eller flingor, sedan blir det kvällsmat det mamma lagar. Fungerar detta bra?

Sikta på mer protein och mindre av det andra. Grönsaker för att fylla ut och ge mättnad.

MANDER
2011-02-13, 12:42
Tackar :)

Eddie Vedder
2011-02-13, 12:44
Mindre mackor och flingor, helst inga alls. En frukost med lite gröt, en proteindrink och ett ägg är bättre exempelvis.

MANDER
2011-02-13, 12:47
Okej, dock äter jag inte ägg. Proteindrink har jag inte heller, har ingen lust att lägga ut pengar på det i heller. Men det fungerar väl att äta en skål med havregrynsgröt, och kanske 1 grov macka med leverpastej och gurka? :D

Eddie Vedder
2011-02-13, 12:48
Okej, dock äter jag inte ägg. Proteindrink har jag inte heller, har ingen lust att lägga ut pengar på det i heller. Men det fungerar väl att äta en skål med havregrynsgröt, och kanske 1 grov macka med leverpastej och gurka? :D

Klart det funkar. Jag trodde bara du ville ha lite tips.

Proteinpulver är för övrigt mycket billigt protein, förmodligen det billigaste du hittar. Flingor är däremot svindyrt i förhållande till näringen det ger.

Nykropp
2011-02-13, 12:51
Okej, dock äter jag inte ägg. Proteindrink har jag inte heller, har ingen lust att lägga ut pengar på det i heller. Men det fungerar väl att äta en skål med havregrynsgröt, och kanske 1 grov macka med leverpastej och gurka? :D

Jämfört med vad, med ägg? Nej.

nemb
2011-02-13, 12:51
Vart köper man proteinpulver? De pratas hela tiden om det, men har ingen aning egentligen om vart man får tag i det :P

Big Sleazy
2011-02-13, 12:52
Okej, dock äter jag inte ägg. Proteindrink har jag inte heller, har ingen lust att lägga ut pengar på det i heller. Men det fungerar väl att äta en skål med havregrynsgröt, och kanske 1 grov macka med leverpastej och gurka? :D

Att ersätta protein med kolhydrater är ingen höjdare om du vill behålla muskelmassa.

Zorban
2011-02-13, 13:04
Vart köper man proteinpulver? De pratas hela tiden om det, men har ingen aning egentligen om vart man får tag i det :P
På kolozzeums webshop, eller så googlar man.

För övrigt är det väl dumt av TS att utesluta kolhydraterna för mkt med tanke på hur mkt konditionsträning odyl han kör?

MANDER
2011-02-13, 13:06
Okej, så det är sån stor skillnad. Ville bara ha en stadig frukost som man klarar sig på, och som inte är för mycket kalorier.

Kanske ska köpa proteinpulver isf, och lära mig äta ägg. Vart kan man köpa billigt proteinpulver isf? :)

Tack för hjälpen! =)

MANDER
2011-02-13, 13:15
På kolozzeums webshop, eller så googlar man.

För övrigt är det väl dumt av TS att utesluta kolhydraterna för mkt med tanke på hur mkt konditionsträning odyl han kör?

Hur ska jag få i mig mer kolhydrater isf? Mer pasta osv, eller hur? Kan inte direkt så mycket om detta. ;)

Big Sleazy
2011-02-13, 13:23
Hur ska jag få i mig mer kolhydrater isf? Mer pasta osv, eller hur? Kan inte direkt så mycket om detta. ;)

Din kost som den är nu är väl typ bara kolhydrater? Varför skulle du äta mer? Höj ditt proteinintag istället.

Pretorian
2011-02-13, 13:35
Ja, mycket kolhydrater. Det är vanligt att man utgår från proteinet, tex 3 gram per kroppskilo, så väger du 80 kilo ska du försöka få i dig 240 gram protein. Det skadar inte om du tar ännu mer. Sen får du räkna ut hur mycket kalorier det är och det som är kvar kan du fylla ut med fett och kolhydrater. Känner du att det blir för lite kolhydrater, eftersom du tränar en hel del, så får du kanske höja det lite.

Sen är det bara att kolla vågen och se så du går ner.

Eddie Vedder
2011-02-13, 14:37
Vart köper man proteinpulver? De pratas hela tiden om det, men har ingen aning egentligen om vart man får tag i det :P

Vart kan man köpa billigt proteinpulver isf? :)

Tack för hjälpen! =)

http://www.kolozzeum.com/index.php?cPath=21

MANDER
2011-02-13, 22:26
Tack så mycket alla! :)

Herr Spårberg
2011-02-14, 19:52
Ett tips, använd vikter och en pilatesboll när du gör situps.
Brukar själv hålla en sjukilosvikt bakom huvudet när jag gör situps på en pilatesboll, ger mycket bättre träning än vanliga.

I övrigt låter det utmärkt, jag är 17 och gick ned runt 17-18 kg på två månader med ungefär den mängden träning som du beskriver. Vägde runt 88 innan och väger nu 70-71, 191 cm lång.
Kosten tänkte jag inte så mycket på, åt mig mätt på allt möjligt (Pasta, potatis, fisk, kött, bröd etc.), såg bara till att ge fan i godis/skräpmat/chips samt att motionera bort 500 kcal om dagen. Gröt ger, som många tidigare sagt, en bra mättnadskänsla, ät gärna det varje morgon.
Gick visserligen ned ett snäpp i vikter på gymmet men återhämtade mig efter bara någon månad, och är nu tre månader senare både starkare och smalare än vad jag var innan jag påbörjade min viktminskning.

Lycka till!

MANDER
2011-02-15, 22:52
Ett tips, använd vikter och en pilatesboll när du gör situps.
Brukar själv hålla en sjukilosvikt bakom huvudet när jag gör situps på en pilatesboll, ger mycket bättre träning än vanliga.

I övrigt låter det utmärkt, jag är 17 och gick ned runt 17-18 kg på två månader med ungefär den mängden träning som du beskriver. Vägde runt 88 innan och väger nu 70-71, 191 cm lång.
Kosten tänkte jag inte så mycket på, åt mig mätt på allt möjligt (Pasta, potatis, fisk, kött, bröd etc.), såg bara till att ge fan i godis/skräpmat/chips samt att motionera bort 500 kcal om dagen. Gröt ger, som många tidigare sagt, en bra mättnadskänsla, ät gärna det varje morgon.
Gick visserligen ned ett snäpp i vikter på gymmet men återhämtade mig efter bara någon månad, och är nu tre månader senare både starkare och smalare än vad jag var innan jag påbörjade min viktminskning.

Lycka till!

Okej, det låter bra. Tack så mycket för hjälpen. Hur länge ska man ut och springa för att förbränna ca 500 kcal? 45 min?

Herr Spårberg
2011-02-16, 23:46
Okej, det låter bra. Tack så mycket för hjälpen. Hur länge ska man ut och springa för att förbränna ca 500 kcal? 45 min?

Sprang väl runt 35 min, kuperat och lagom intensivt. :)
Skulle uppskatta det till ca 500 kcal.

Eddie Vedder
2011-02-17, 08:35
Okej, det låter bra. Tack så mycket för hjälpen. Hur länge ska man ut och springa för att förbränna ca 500 kcal? 45 min?

Kroppsvikt multiplicerat med antal kilometer ger ett någorlunda riktmärke.