handdator

Visa fullständig version : muskler eller fett som energi?


idolwally
2011-02-13, 00:26
kollat runt lite på nätet men finner inget bra svar.
vid kaloriunderskott, vad använder kroppen då som bränsle först och främst?

muskler eller fett?

har läst att vid kaloriunderskott ska man styrketräna för att inte tappa för mycket/hindra kroppen att använda muskler istället för fett, men samtidigt har jag läst att fett är lättare för kroppen att bryta ner till energi så då tar kroppen av fettet.

christofer79
2011-02-13, 08:32
kollat runt lite på nätet men finner inget bra svar.
vid kaloriunderskott, vad använder kroppen då som bränsle först och främst?

muskler eller fett?

har läst att vid kaloriunderskott ska man styrketräna för att inte tappa för mycket/hindra kroppen att använda muskler istället för fett, men samtidigt har jag läst att fett är lättare för kroppen att bryta ner till energi så då tar kroppen av fettet.

Vid kcal underskott nedregleras muskelbyggande och fettförbrännande hormoner, 1-2 fylla på dagar per vecka med extra kcal så uppregleras dessa hormoner o du blir anabol. Vid underskott av kcal blir du katabol om du inte har fylla på dagar nån gång i veckan. Fett förbränns vid underskott av kcal. Det handlar om en balans.
Tänk på kost som ökar din ämnesomsättning när du äter för att bli anabol och samtidigt ha en förbränning.

Vid extrem svält då kroppen och hjärnan måste ha energi används leverns reserver, näring i muskler samt lagrad fettmassa som energi, vet inte vad som används först...

Eddie Vedder
2011-02-13, 09:33
Vid extrem svält då kroppen och hjärnan måste ha energi används leverns reserver, näring i muskler samt lagrad fettmassa som energi, vet inte vad som används först...

Det kräver ingen extrem svält. Levern som källa till blodsocker är ju igång jämt, oavsett om det är tokbulk. Den portionerar ut glukos helt enkelt. Sköter man sin deff bra bör inte muskelförlusten bli stor, men överdrivet konditionstränande, alldeles för lågt energiintag och otillräckligt med protein är ju exempel på faktorer som kan göra deffen dålig.

mikaelj
2011-02-13, 10:40
har läst att vid kaloriunderskott ska man styrketräna för att inte tappa för mycket/hindra kroppen att använda muskler istället för fett, men samtidigt har jag läst att fett är lättare för kroppen att bryta ner till energi så då tar kroppen av fettet.

Det första gäller.

Det bryts för övrigt ned (och återuppbyggs) runt några hundra gram av dina muskler varje dygn.

Zorban
2011-02-13, 11:04
Vid kcal underskott nedregleras muskelbyggande och fettförbrännande hormoner, 1-2 fylla på dagar per vecka med extra kcal så uppregleras dessa hormoner o du blir anabol. Vid underskott av kcal blir du katabol om du inte har fylla på dagar nån gång i veckan.
Vad menar du med detta? Man är ju alltid anabol/katabol om vartannat under ett dygn. Det krävs inte dagar av kcal-överskott för att man överlag ska vara anabol, eller iaf undvika katabolism.

Fredriiik
2011-02-13, 11:11
Har för mig att grub har skrivit att kroppen vill använda muskler som sista utväg och därför innan använder sig av fett och kolhydrater.

Perna
2011-02-13, 15:22
Har för mig att grub har skrivit att kroppen vill använda muskler som sista utväg och därför innan använder sig av fett och kolhydrater.

Det gäller kanske vid kaloriöverskott men inte vid underskott då vill kroppen gör sig av med mer muskler än fett om man inte motverkar det med styrketräning, annars vore det väldigt enkelt att deffa om det är som du säger, bara att äta mindre så försvann fettet och alla muskler är kvar.

Eddie Vedder
2011-02-13, 15:30
bara att äta mindre så försvann fettet och alla muskler är kvar.

Nej för svälter man så innebär det en försämrad proteinsyntes. Fettförbränning ökar och glykogenreserverna töms. Så vitt jag läst så ökar inte svälten muskelnedbrytningen alls men den negativa muskelproteinbalansen är en effekt av den nedreglerade proteinsyntesen.

Alltså inte ökat minus men däremot minskat plus om du förstår hur jag menar. :)

salmiak
2011-02-13, 15:38
Det gäller kanske vid kaloriöverskott men inte vid underskott då vill kroppen gör sig av med mer muskler än fett om man inte motverkar det med styrketräning, annars vore det väldigt enkelt att deffa om det är som du säger, bara att äta mindre så försvann fettet och alla muskler är kvar.

Det där stämmer inte riktigt. Kroppen vill inte göra sig av med muskler. Fett är väldigt vanligt att använda som bränsle i kroppen. Muskler bryter man helst inte ner.
Det är ganska lätt att deffa. Om du bibehåller den träningsgrad du normalt utövar och sen äter lite mindre än normalt kommer du inte tappa så mycket muskler och tappa ganska mycket fett i proportion till varandra.

Slutar man dock träna kommer kroppen anpassa sig till den nya miljön och styrkan kommer att avta. En lätt kropp kräver mindre muskler än en tung för samma dagliga arbete.

King Grub
2011-02-13, 15:42
vid underskott då vill kroppen gör sig av med mer muskler än fett.

Vid svält minskar muskelnedbrytningen kraftigt. Det sista kroppen "vill" är att göra sig av med muskelprotein (och ännu mindre organprotein)! Det är alldeles för viktigt för att bara kataboliseras hux flux. Fett däremot är reserverna, det som finns just för sådana situationer. Därför ökar fettförbränningen dramatiskt vid svält.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/#A4359

Perna
2011-02-13, 19:23
Vid svält minskar muskelnedbrytningen kraftigt. Det sista kroppen "vill" är att göra sig av med muskelprotein (och ännu mindre organprotein)! Det är alldeles för viktigt för att bara kataboliseras hux flux. Fett däremot är reserverna, det som finns just för sådana situationer. Därför ökar fettförbränningen dramatiskt vid svält.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK22414/#A4359

Jaha, då har jag missuppfattat allt, tack för klargörandet.