handdator

Visa fullständig version : var e volymökningen ? ..


emil93
2011-02-12, 23:28
jag har tränat i typ 3 månader. väger drygt 58 kg och är 177 lång.
Har ökat i alla bröstövningar, tex. att köra hantelpress på 12kg till 19-20 kg. Förstår att en hel del är teknik, men inget händer med volymen på brösten? ser ut som en räka. vad ska man göra för att växa mer?
kör 3*12 just nu. 2-3 övningar på varje muskel.

mikaelj
2011-02-12, 23:31
vad ska man göra för att växa mer?

Äta. Och då inte klassisk (och felaktig) byggarmat typ tonfisk och ris.

Utan helt vanlig husmanskost. Troligtvis behöver du äta dubbla portioner av det du äter idag för att något skall hända. Kött, fisk, ost, ägg, grönsaker, mjölk osv.

Martinio0o
2011-02-12, 23:31
Äter du tillräckligt?

Bounga
2011-02-12, 23:32
Fortsätt träna och framförallt käka mycket. 58 pannor på 177cm är ingenting. För att få massa på tuttarna måste du gå upp i vikt, alltså äta mer.

benacii
2011-02-12, 23:34
sen är inte 3månader mycket ur tränings synpunkt. men som dom andra säger, ät mer och ge inte upp. det kommer. :)

filmjölk
2011-02-12, 23:34
Bli starkare (och som sagts tidigare, äta mer!) när du kan köra på 30kg istället för 20kg kommer det att synas bättre.

emil93
2011-02-12, 23:35
Har tävlat/tränat i löpning, men har slutat och har sen dess gått upp nästan 5kg. så ja jag äter tillräckligt :) finns det något särskilt man kan göra för att hjälpa den fantastiska byggarprocessen och öka volymmässigt ?

Sheogorath
2011-02-12, 23:38
Har tävlat/tränat i löpning, men har slutat och har sen dess gått upp nästan 5kg. så ja jag äter tillräckligt :) finns det något särskilt man kan göra för att hjälpa den fantastiska byggarprocessen och öka volymmässigt ?

Om du gått upp 5 kg medan du styrketränat regelbundet har du säkerligen lagt på dig muskelmassa. Om du däremot gick upp de där kilona innan du började styrketräna kommer de där kilona inte att hjälpa dig ett dyft nu.

benacii
2011-02-12, 23:39
Har tävlat/tränat i löpning, men har slutat och har sen dess gått upp nästan 5kg. så ja jag äter tillräckligt :) finns det något särskilt man kan göra för att hjälpa den fantastiska byggarprocessen och öka volymmässigt?

får blir den klassiska kolo kommentaren " ät mer o kör knäböj" sov mycket oxå :)

emil93
2011-02-12, 23:40
Om du gått upp 5 kg medan du styrketränat regelbundet har du säkerligen lagt på dig muskelmassa. Om du däremot gick upp de där kilona innan du började styrketräna kommer de där kilona inte att hjälpa dig ett dyft nu.

medans jag styrketränat :)

Sheogorath
2011-02-12, 23:41
medans jag styrketränat :)

Du har du säkert ett par kilo kvalitetsmassa ska du se. Sluta nojja och kör på. Och fortsätt gå upp i vikt. :thumbup:

hugok
2011-02-12, 23:47
Du har alltså gått upp 5 kilo på 3 månader och klagar på att du inte får tillräckligt med volym?

Sniggel
2011-02-12, 23:54
Det är skitsvårt att se förändringar på 3 månader om man ser sig själv i spegeln varje dag.
Du har säkert fått en hel del muskler men du har inte märkt skillnaden. Dokumentera med egna foton och kolla igen om 6 månader.
Fortsätter du gå upp lika snabbt har du gått upp 20 kg när året är slut!
Är det för långsamt? ;)

emil93
2011-02-13, 00:22
Det är skitsvårt att se förändringar på 3 månader om man ser sig själv i spegeln varje dag.
Du har säkert fått en hel del muskler men du har inte märkt skillnaden. Dokumentera med egna foton och kolla igen om 6 månader.
Fortsätter du gå upp lika snabbt har du gått upp 20 kg när året är slut!
Är det för långsamt? ;)

nej kanske du har rätt i. men är ju nästan så brösten går inåt.. haha ;)

börjar dock bli lite svårare att gå upp i vikt nu, har stannat av lite.
nu när jag ändå skriver, är 3*8 bättre att köra med hänsyn på volymökning?

Deceiver85
2011-02-13, 00:23
Varför 3x12 i 2-3 övningar när du kan köra tungt istället? Färre repetitioner = du orkar mer vikt på stången = du blir starkare = styrka innebär tyngre vikter = ökad belastning och muskelstimulering.

emil93
2011-02-13, 00:32
Varför 3x12 i 2-3 övningar när du kan köra tungt istället? Färre repetitioner = du orkar mer vikt på stången = du blir starkare = styrka innebär tyngre vikter = ökad belastning och muskelstimulering.

jag började med 3*12 för att få in rörelserna. sen har det fortsatt. men som jag fråga ovan, är 3*8 det som gäller isåfall=?

ceejay
2011-02-13, 01:32
Varför 3x12 i 2-3 övningar när du kan köra tungt istället? Färre repetitioner = du orkar mer vikt på stången = du blir starkare = styrka innebär tyngre vikter = ökad belastning och muskelstimulering.

Det ser bra ut att skriva så många likhetstecken som du gör men det betyder ju inte att färre reps med mer vikt på stången är bättre ur byggningssynpunkt.

Peppeskrot
2011-02-13, 02:40
Jag befann mig i samma situation i våras i fjol med hantelpress på 3*8-12 och flies (3*8-12) som bröstträning. Jag nötte på det sättet runt 20 kg utan synbara framsteg. I höstas valde jag att ändra på upplägget helt enkelt genom att skippa flies och lägga till fler set på hantelpressen. Jag har kört en hel del droppset då jag har försökt köra så många repetitioner som möjligt på den vikt jag för tillfället överhuvudtaget kunde få upp i "läge", för att sedan gå ner till nästa vikt. Målet för varje pass var att lägga till så många repetitioner som möjligt på de tyngsta vikterna. Istället för tre set har jag kört kanske sex set. Idag har jag 30-kilo som arbetsvikt. Detta kombinerar jag med att köra pecdec i slutet av passet. Med en (för mig) synbar förändring i bröstmuskulaturen som resultat. Så - kanske fler set och högre belastning i kombination med ett svagt kcal-överskott. Samtidigt har jag lagt lite extra krut på triceps som också släpade ordentligt på mig, helt enkelt för att klara att lyfta de tyngre hantlarna från bottenläget.

mikaelj
2011-02-13, 10:49
jag började med 3*12 för att få in rörelserna. sen har det fortsatt. men som jag fråga ovan, är 3*8 det som gäller isåfall=?

Ett populärt format är 5x5. På det viset behöver du bara hålla formen i 5 repetitioner istället för 12. Kolla upp StrongLifts.com för ett exempelschema.

Generellt tror jag som följer:
Flerledsövningar: få repetitioner för att tekniken skall hålla
Isolationsövningar: möjlighet till högre repetitioner eftersom det bara träffar en (eller åtminstone få) muskel(/-ler)

Ex:
Knäböj: lågrep
Lårcurl & benspark: högrep

...där
* lågrep inte behöver betyda tunga vikter, utan bara få repetitioner. Du kan få hög densitet (arbete per tid) även på låga vikter genom att sänka setvilan.
* högrep inte nödvändigtvis behöver att man faktiskt utför jättemånga repetitioner, utan att man kan göra fler rep.

Som vanligt när det gäller allting med regler: när du helt och hållet förstår reglererna och behärskar spelet kan du helt ignorera dem. Men i största allmänhet gäller det här.

Ristretto
2011-02-13, 13:15
Generellt tror jag som följer:
Flerledsövningar: få repetitioner för att tekniken skall hålla
Isolationsövningar: möjlighet till högre repetitioner eftersom det bara träffar en (eller åtminstone få) muskel(/-ler)

...där
* lågrep inte behöver betyda tunga vikter, utan bara få repetitioner. Du kan få hög densitet (arbete per tid) även på låga vikter genom att sänka setvilan.
* högrep inte nödvändigtvis behöver att man faktiskt utför jättemånga repetitioner, utan att man kan göra fler rep.

Som vanligt när det gäller allting med regler: när du helt och hållet förstår reglererna och behärskar spelet kan du helt ignorera dem. Men i största allmänhet gäller det här.

Väl talat!