handdator

Visa fullständig version : rotatorcuffen


zool
2003-11-19, 20:46
Hej!

Har hört många här tala om rotatorcuffen, men har aldrig riktigt förstått vad det är och varför man ska träna den? Räcker inte det med vanliga axelpresssar sidolyft osv:

Vilka övningar tränar man rotatorcuffen med?

mvh zool

Jon2
2003-11-19, 21:14
Janne bänkpressaren i Umeå power visade en övning för mig och castro där du står upp med armarna frammåt som om du skulle köra bänkpress. I händerna håller du en skivstång som du lyfter uppåt 90 grader överarmarna skall hållas still bara underarmarna som ska röras.

Ludvig
2003-11-19, 21:16
Hehehe nu till en dum fråga.. men frågar man inte får man inte veta..

rotatorcuffen.. vart fan bor den?? :em:

shirunai
2003-11-19, 21:44
inuti axeln
http://www.csosortho.com/safety/icons/rotatorcuff.gif

Ludvig
2003-11-19, 21:57
Tack Shirunai..

Påtal om axeln.. det knäpper som satans i min högra axel.. det kanske inte är nån höjdare?

shirunai
2003-11-19, 21:59
inge fara oftast om det inte gör ont, lite ledvätska förmodligen

Ludvig
2003-11-19, 22:17
alltså jag känner ju då det knäpper till.. men det är ju inte så att det kastar om kull mig pga smärtorna ;)

Men jag lär ju märka om det blir värre...

Det som ser ut dåligt är att min farfar har opererat axlarna och min far har dåligt i ena axeln typ vartannat år..

så framtiden är inte ljus.. men jag får väll mata dit ett par feta muskler som håller ihop skiten :hbang:

z_bumbi
2003-11-20, 11:42
Ludvig: Det knäpper värre i mina axlar om "rotatorcuffen" är för kort så det kan vara en bra lösning att träna upp den för att minska problemet.

Sök på rotator cuff eller rotatorcuff så hittar man det man behöver veta.


Jon2: Kör du den övningen med hantel kan du få en längre rörelse på nervägen och får en längre muskel till slut. Kan vara bra att testa.