handdator

Visa fullständig version : Fettförbrännande löpning


Basics
2011-02-12, 16:42
Hej. Jag ska snart börja deffa till sommaren, och jag undrar vilken löpteknik som är mest effektiv för fettförbränning, intervaller, långdistans, osv. Stämmer det även att det är svårare att bygga/behålla muskelmassa när man utövar konditionsträning?


Tack på förhand

Big Sleazy
2011-02-12, 17:33
Allt handlar om hur mycket kalorier du bränner totalt. Läs deffguiden.

Basics
2011-02-12, 18:21
Allt handlar om hur mycket kalorier du bränner totalt. Läs deffguiden.

Det vet ju jag med, men vilken typ av löpning är mest effektiv?

Big Sleazy
2011-02-12, 19:59
Det vet ju jag med, men vilken typ av löpning är mest effektiv?

Den du klarar att bränna flest kalorier med. Om du är död efter att ha bränt 400 kalorier med intervallträning kanske jogging eller promenad är bättre. Det mest effektiva är ju att hålla hög intensitet, nära max. Det är förmodligen inte det bästa om du vill bränna så mycket som möjligt dock då du förmodligen inte orkar bränna lika mycket.

Eddie Vedder
2011-02-12, 20:27
Är du en nybörjare eller elitlöpare eller däremellan?

Basics
2011-02-13, 12:55
Är du en nybörjare eller elitlöpare eller däremellan?

Nybörjare antar jag, jag sprang 9km på 36min på skoljoggen.

WHITEFOLKS
2011-02-13, 13:02
9km på 36min är rätt bra om man inte springer annars :D

Yeahvlen
2011-02-13, 13:46
Nybörjare antar jag, jag sprang 9km på 36min på skoljoggen.

Det är en okej tid :)

Fokusera du på att hitta en löpstil som du trivs med - terränglöpning, distanslöpning, intervall, snabbdistans eller en kombination (ifall du nu gillar löpning, och inte enbart springer för att "förbränna fett").

Kombinerar du löpning med styrketräning och samtidigt äter för mindre mängd energi än vad du gör av med, vilket är vad som i praktiken spelar någon roll, kommer du nog inte bli missnöjd med varken resultat eller välmående.