handdator

Visa fullständig version : Vitkålssallad


nemb
2011-02-12, 14:24
Hejhopp!

Jag har börjat äta vitkålssallad istället för pasta,ris och potatis.. Men hur nyttig är hemmagjord vitkålssallad egentligen?

Använder:
Salt
Peppar
Rapsolja
vitlöksvinäger

eriksvensson
2011-02-12, 14:36
Ypperligt bra tycker jag.

Annars kan du ta en burk krossade ananaser i juice, blanda med hackad vitkål i en bunke och rör om. Blir sjukt gott och funkar till alla färsrätter (blanda även med spa't och häll av lite av det sedan..)

isterbuk
2011-02-12, 15:18
Ypperligt bra tycker jag.

Annars kan du ta en burk krossade ananaser i juice, blanda med hackad vitkål i en bunke och rör om. Blir sjukt gott och funkar till alla färsrätter (blanda även med spa't och häll av lite av det sedan..)

Åååh! Det där var ju ett riktigt bra tips, har jag inte haft en tanke på innan fast man ätit det ute flera gånger. Det är ju riktigt gott! Den skall kommas ihåg.

corpsicle
2011-02-12, 15:34
Kör också ofta vitkålsallad till mat istället för pasta o ris.
Har även ätit stekt strimlad vitkål en gång, och jag gillar det.

Big Sleazy
2011-02-12, 15:43
Brukar käka vitkålssallad rätt ofta som substitut till typ pasta och annat när jag käkar köttfärssås och liknande. Kör dock helt naturellt utan olja eller annat skit.

Raasken
2011-02-13, 10:32
Purjolök+paprika+morötter är en given vinnarkombo med vitkål.

Vitlök+kidneybönor+mycket vinäger var awesome med (varning: ditt sociala liv kan ryka om du går ut efteråt)

vicarious
2011-02-13, 10:44
Vad menar du egentligen med nyttigt? Menar du kalorisnålt? Så länge man inte överdoserar oljan tycker jag det är lugnt.

Jag brukar ha

vitkål
vinäger
italiensk salladskrydda

Bra träning för käkarna om den är "färsk" och inte så finhackad :D

isterbuk
2011-02-13, 13:52
Slängde ihop en sallad med följande:
Morötter
Vitkål
Paprika
Purjolök
En skvätt vinäger och olja
Svartpeppar

Rev alla grönsaker och blandade ihop äppelcidervinäger och lite olja och blandade i salladen drog några drag med pepparkvarnen och blandade igen.

Riktigt gott, försökte återskapa något som mamma gjorde mycket förr när jag bodde hemma (hon kallar det Super Sallad) tror hon hade socker i också men det skippade jag.
Tror även den blir godare när den får stå och dra ett tag i kylen.

Pepz
2011-02-13, 15:06
går att göra en utmärkt coleslaw med kvarg och en liten skvätt majonäs

Gurkyngel
2011-02-13, 15:48
Slängde ihop en sallad med följande:
Morötter
Vitkål
Paprika
Purjolök
En skvätt vinäger och olja
Svartpeppar

Rev alla grönsaker och blandade ihop äppelcidervinäger och lite olja och blandade i salladen drog några drag med pepparkvarnen och blandade igen.

Riktigt gott, försökte återskapa något som mamma gjorde mycket förr när jag bodde hemma (hon kallar det Super Sallad) tror hon hade socker i också men det skippade jag.
Tror även den blir godare när den får stå och dra ett tag i kylen.

Tänker du på tre-veckors-sallad?
Till det kokar man i alla fall en lag av något slag som hälls över grönsakerna och så får det stå o dra. Sjukligt gott :)

isterbuk
2011-02-13, 21:20
Du det stämmer mycket riktigt :) Ringde min kära mamma och frågade om hon hade kunde kika på receptet och visst var det så. Kärt barn har många namn antar jag :).

kalaskonrad
2011-02-13, 21:50
åh! tack för receptet pepz, sprang direkt och gjorde en portion coleslaw med kvarg! skitgott!

Kvarg
Vitkål
Dijonsenap
Citronsaft
Salt / Peppar
*drool*
brukar du ha i något mer?

Marre!
2011-02-13, 22:11
åh! tack för receptet pepz, sprang direkt och gjorde en portion coleslaw med kvarg! skitgott!

Kvarg
Vitkål
Dijonsenap
Citronsaft
Salt / Peppar
*drool*
brukar du ha i något mer?

går att göra en utmärkt coleslaw med kvarg och en liten skvätt majonäs

;)

Ska ta och testa något dylikt jag med!