handdator

Visa fullständig version : 45 minuter intensiv cykling höjer ämnesomsättningen i 14 timmar


King Grub
2011-02-12, 13:43
INTRODUCTION: The magnitude and duration of the elevation in resting energy expenditure following vigorous exercise have not been measured in a metabolic chamber. This study investigated the effects of inserting a 45-min vigorous cycling bout into the daily schedule versus a controlled resting day on 24-h energy expenditure in a metabolic chamber.

METHODS: Ten male subjects (ages 22 to 33 yrs) completed two separate 24-h chamber visits (one rest and one exercise day) and energy balance was maintained for each visit condition. On the exercise day, subjects completed 45-min of cycling at 57% Wattsmax (mean±SD, 72.8±5.8% VO2max) starting at 11:00 am. Activities of daily living were tightly controlled to ensure uniformity on both rest and exercise days. The area under the energy expenditure curve for exercise and rest days was calculated using the trapezoid rule in the EXPAND procedure in the Statistical Analysis Systems (SAS) and then contrasted.

RESULTS: The 45-min exercise bout resulted in a net energy expenditure of 519±60.9 kcal (P<0.001). For 14-h post-exercise, energy expenditure was increased 190±71.4 kcal compared to the rest day (P±0.001).

CONCLUSION: In young male subjects, vigorous exercise for 45-min resulted in a significant elevation in post-exercise energy expenditure that persisted for 14-h. The 190 kcals expended post-exercise above resting levels, represented an additional 37% to the net energy expended during the 45-min cycling bout. The magnitude and duration of increased energy expenditure following a 45-min bout of vigorous exercise may have implications for weight loss and management.

Med Sci Sports Exerc. 2011 Feb 8. A 45-Minute Vigorous Exercise Bout Increases Metabolic Rate for 14 Hours.

clappen
2011-02-12, 15:06
Så 45min cykling ökar ämnesomsättningen mer än ett tungt gympass gör? eh.

bear.flowertwig
2011-02-12, 15:12
Det intressanta är ju en höjd ämnesomsättningen 14 timmar efteråt. Det har väl tidigare hävdats att man absolut inte får en förhöjd ämnesomsättning efteråt, eller iaf så låg att den är försumbar.

Inge Enveten
2011-02-12, 15:21
Intressant att det ändå handlade om nästan 200 kcal. Varför har tidigare studier visat på motsatt resultat? Annat utförande?

svennebanan
2011-02-12, 15:44
Så 45min cykling ökar ämnesomsättningen mer än ett tungt gympass gör? eh.

Ett "tungt" gympass är ju pensionärsträning om du nu menar traditionell träning.
Prova ett spinningpass, kör så hårt du mäktar med och utvärdera sedan vad hård träning är.

Zhang
2011-02-12, 15:49
Det intressanta är ju en höjd ämnesomsättningen 14 timmar efteråt. Det har väl tidigare hävdats att man absolut inte får en förhöjd ämnesomsättning efteråt, eller iaf så låg att den är försumbar.

Att det har varit en förhöjd ämnesomsättning efter aktiviteter har det väl aldrig varit ett direkt tvivel om? Vad nu substratet består av däremot har det varit mycket på tapeten om, och det säger ju inget denna studien om.

hejhopp79
2011-02-12, 16:11
Ett "tungt" gympass är ju pensionärsträning om du nu menar traditionell träning.
Prova ett spinningpass, kör så hårt du mäktar med och utvärdera sedan vad hård träning är.

Sant.

clappen
2011-02-12, 16:11
menar ju såklart styrketräning.

svennebanan
2011-02-12, 16:15
menar ju såklart styrketräning.

Jag med.

Eddie Vedder
2011-02-12, 16:17
Annat utförande?

Ja kanske, eller annan analysmetod. Det var ju inte dubbelmärkt vatten i alla fall
och det är ju den bästa metoden.

"...the trapezoid rule in the EXPAND procedure in the Statistical Analysis Systems (SAS) and then contrasted." är inget som säger mig något tyvärr.

clappen
2011-02-12, 16:22
Jag med.

Det har ju alltid varit snack om att styrketräning stimulerar ämnesomsättningen på ett positivt sätt, med ett par tiotal kalorier efter passet. Har aldrig hört något liknande gällande konditionsträning här på kolozeum. Då är det ju bara kötta på med kondition för att få en förhöjd ämnesomsättning, och varva med styrketräning övriga dagar. 200kcal är ju ingen struntsumma direkt.

mattilainen
2011-02-12, 16:38
kan det vara så att efter ett väldigt tufft träningspass, till exempel efter vissa kampsportspass jag kör så är jag varm väldigt länge efter passen, nästan så jag eftersvettas flera timmar och har ibland väldigt svårt att somna när jag brukar. Kan det vara så att kroppen är så uppe i varv att den höjer ämnesomsättningen?

bear.flowertwig
2011-02-12, 19:07
Att det har varit en förhöjd ämnesomsättning efter aktiviteter har det väl aldrig varit ett direkt tvivel om? Vad nu substratet består av däremot har det varit mycket på tapeten om, och det säger ju inget denna studien om.

Mjo, om jag inte missminner mig har man väl tidigare ändrat sig mer än en gång kring det här med "efterförbränning". På 90-talet existerade den men för inte så många år sen gjorde den det helt plötsligt inte :) Och då menar jag inte att det inte existerat alls utan att effekten av den tidvis ansetts så försumbar att man inte kan räkna med den. Så är ju inte fallet här.

s.m.f
2011-02-12, 19:13
Mjo, om jag inte missminner mig har man väl tidigare ändrat sig mer än en gång kring det här med "efterförbränning". På 90-talet existerade den men för inte så många år sen gjorde den det helt plötsligt inte :) Och då menar jag inte att det inte existerat alls utan att effekten av den tidvis ansetts så försumbar att man inte kan räkna med den. Så är ju inte fallet här.

Så som jag har fått för mig att det är enligt kollo o liknande så höjs den efter aktivitet, men att det inte har något utslag på dygnets totala energiförbrukning, förhöjd ett tag efter för att vara sänkt under basnivån ett tag efter det, men det är ju ytterst positivt om det visar sig vara möjligt att förhöja förbrukningen under många timmar av dygnet.

maRRtin
2011-02-12, 19:32
kan det vara så att efter ett väldigt tufft träningspass, till exempel efter vissa kampsportspass jag kör så är jag varm väldigt länge efter passen, nästan så jag eftersvettas flera timmar och har ibland väldigt svårt att somna när jag brukar. Kan det vara så att kroppen är så uppe i varv att den höjer ämnesomsättningen?
Det upplevde jag också när jag började köra tuffa intervaller med löparklubben. Var helt förstörd efteråt, men det har gått över nu.
Man återhämtar sig snabbare allt eftersom man blir mer vältränad, det skulle i så fall innebära att den förhöjda ämnesomsättningen avtar ju mer vältränad man blir? Kanske är det så.

Om du lider av det kan jag rekommendera att äta mer kolhydrater efter passet, det brukar skynda på återhämtningen, i alla fall för mig.

Skönt om man ska köra ett pass samma dag eller på morgonen dagen efter.

King Grub
2011-02-12, 19:43
Så som jag har fått för mig att det är enligt kollo o liknande så höjs den efter aktivitet, men att det inte har något utslag på dygnets totala energiförbrukning.

Nej, nu pratar du om fettförbränningen.

Zhang
2011-02-12, 21:20
Så som jag har fått för mig att det är enligt kollo o liknande så höjs den efter aktivitet, men att det inte har något utslag på dygnets totala energiförbrukning, förhöjd ett tag efter för att vara sänkt under basnivån ett tag efter det, men det är ju ytterst positivt om det visar sig vara möjligt att förhöja förbrukningen under många timmar av dygnet.

Du förväxlar energiförbrukningen med fettoxidationen. Mängden energi som förbrukas över ett dygn via aktivitet eller inte kommer knappast kroppen reglera i någon större mängd sett över tid via en minskning de / det kommande dygnen.

Fettoxidationen har däremot visat sig vara ytterst marginell och vara något som kroppen reglerar med användning av andra substrat sett över en längre tid

Landström
2011-02-12, 21:58
Ett "tungt" gympass är ju pensionärsträning om du nu menar traditionell träning.
Prova ett spinningpass, kör så hårt du mäktar med och utvärdera sedan vad hård träning är.

Man kan omöjligt säga att spinning är hårdare träning än styrketräning. "Hårdheten" hänger på hur mycket individen tar ut sig.

Prova lyft 100 reps på 200 kg i marklyft på 35 min. Kom sen med en utvärdering. ;)

Rikard Jansson
2011-02-12, 22:05
Man kan omöjligt säga att spinning är hårdare träning än styrketräning. "Hårdheten" hänger på hur mycket individen tar ut sig.

Prova lyft 100 reps på 200 kg i marklyft på 35 min. Kom sen med en utvärdering. ;)

det räcker med 100 på 100 kg , helt stendöd är jag även flera timmar efteråt ^^ och med blödande händer fulla i blåsor ...

Landström
2011-02-12, 22:13
det räcker med 100 på 100 kg , helt stendöd är jag även flera timmar efteråt ^^ och med blödande händer fulla i blåsor ...

Imponerande dagsverke! Bra gjort! :thumbup: Du får kanske förhöjd ämnesomsättning nu... :cool:

s.m.f
2011-02-12, 23:13
Nej, nu pratar du om fettförbränningen.

Du förväxlar energiförbrukningen med fettoxidationen. Mängden energi som förbrukas över ett dygn via aktivitet eller inte kommer knappast kroppen reglera i någon större mängd sett över tid via en minskning de / det kommande dygnen.

Fettoxidationen har däremot visat sig vara ytterst marginell och vara något som kroppen reglerar med användning av andra substrat sett över en längre tid

ahh självklart, insåg det i samma stund jag läste era svar, för skylla på nackspärr och för lite sömn *screwy* gonatt :)

hejhopp79
2011-02-13, 08:41
Man kan omöjligt säga att spinning är hårdare träning än styrketräning. "Hårdheten" hänger på hur mycket individen tar ut sig.

Prova lyft 100 reps på 200 kg i marklyft på 35 min. Kom sen med en utvärdering. ;)

Ett hårt spinningpass på en timme slår utan tvekan ett " vanligt" hårt gympass, vad gäller krav på psykisk och fysisk tuffhet. I styrketräning får du ju t om vila mellan övningar

Poxeman
2011-02-13, 09:02
Ett hårt spinningpass på en timme slår utan tvekan ett " vanligt" hårt gympass, vad gäller krav på psykisk och fysisk tuffhet. I styrketräning får du ju t om vila mellan övningar

Det viktiga är väl att skilja på vad som "känns hårt" och vad som utsätter kroppen för mest "kaloriförbrännande stress".

Jag kan utan problem ta ut mig minst lika hårt när jag styrketränar som när jag kör spinning eller någon annan konditionsträning men det är en helt annan trötthet.

Eddie Vedder
2011-02-13, 12:56
Det viktiga är väl att skilja på vad som "känns hårt" och vad som utsätter kroppen för mest "kaloriförbrännande stress".

Jag kan utan problem ta ut mig minst lika hårt när jag styrketränar som när jag kör spinning eller någon annan konditionsträning men det är en helt annan trötthet.

Jag tänker direkt på den här:

Abstract

AIM: The limited potential of exercise to induce weight loss could be partly due to the overestimation of the energy cost of exercise. The objectives of this study were twofold: 1) to investigate whether men and women are able to accurately estimate exercise energy expenditure (EE); and 2) to determine whether they have the ability to accurately compensate for the EE of exercise during a buffet-type meal.

METHODS: Sixteen (8 men, 8 women) moderately active (VO2 peak=45.4±7.7 mL.kg-1.min-1), normal weight (BMI=22.8±3.3 kg/m2) individuals, aged 20-35 years, were studied. They were blinded to two randomly assigned experimental conditions: a 200 and a 300 kcal (measured by indirect calorimetry) exercise sessions that were performed on a treadmill at the same intensity (50% of VO2 peak). At the end of each exercise session individuals were asked to estimate EE of the exercise sessions and to then eat the caloric equivalent of their estimated exercise EE from a buffet-type meal.

RESULTS: Estimated EE was higher than measured EE for both the 200 kcal (825.0±1061.8 vs. 200.1±0.7 kcal, P<0.05) and 300 kcal (896.9±952.4 vs. 300.2±0.7 kcal, P<0.05) sessions. Further, post-exercise energy intake was higher than measured EE for the 200 kcal (556.8±204.4 vs. 200.1±0.7 kcal, P<0.001) and the 300 kcal (607.2±166.5 vs. 300.2±0.7 kcal, P<0.001) sessions. Although post-exercise energy intake was lower than estimated EE, no significant differences were noted.

CONCLUSION: These results suggest that normal weight individuals overestimate EE during exercise by 3-4 folds. Further, when asked to precisely compensate for exercise EE with food intake, the resulting energy intake is still 2 to 3 folds greater than the measured EE of exercise.

Normal weight men and women overestimate exercise energy expenditure. J Sports Med Phys Fitness. 2010 Dec;50(4):377-84.