handdator

Visa fullständig version : När man känner sig oförstådd


conlerc
2011-02-11, 21:22
Hej alla.
Jag är ny här så vet inte vart denna tråden egentligen passar, så postar den i detta forum och hoppas ändå på lite respons!

Som rubriken lyder, känner ni er oförstådda någon gång? I allt det här med träning och mat. Själv så har jag ingen nära vän som förstår mitt stora intresse för att äta rätt och träna. I deras värld är jag bara fjollig när jag undviker att äta viss mat på skollunchen,köper godis på rasterna och nu har lagt festandet på hyllan. Min motivation är det inget fel på, men kan känna mig lagom trött på att förklara varför jag inte äter bröd eller tar ris när vi har lunch. Även varför jag aldrig fikar när vi är ute tillsammans och alltid undviker att äta ute. Försöker jag förklara så tycker flera bara att jag är omogen som "bantar".
Mina vänner förstår inte alls när jag förklarar att jag deffar i perioder och förstår inte alls varför jag räknar kalorier, protein osv. För mig känns det mest tråkigt att ingen förstår mina mål och mitt behov av att äta rätt. För övrigt tränar jag rätt mycket kondition (flera dagar i veckan) och rider även på elitnivå. Så jag är ingen välpumpad tjej utan endast slank, eller ja mer normal i kroppsformen. Jag är bara 17 år och hänger mest med brudar just nu, kanske även är därför jag känner mig ensam i detta. Min pappa är den jag diskuterar mest kost med, men jag kan även mer än han inom området.

Nu känns det mest som att jag har babblat på utan att få fram en fråga eller ett visst budskap men frågan är då hur ni förklarar för vänner att ni inte kan fika, eller varför ni undviker viss mat? Och förstår alla detta eller får ni stå till svars ofta? Även om ni har någon att diskutera träning med eller eventuellt träna med nära?

shut teh face
2011-02-11, 21:26
Vissa har svårt att förstå detta, kanske på grund av avundsjuka.

Det är mer socialt accepterat att lägga ned lika mycket tid, energi och pengar på att klä sig rätt, sminka sig, klippa sig en gång i veckan etc.

Skit i folk är mitt tips :)

Kwon
2011-02-11, 21:26
Conlerc

Det finns och kommer alltid finnas folk som inte förstår ens gärningar.

Det är upp till en själv om man orkar upplysa/förklara för alla eller inte.

I could care less what others think! :D

Kör ditt race, det är ditt liv!

Andy.da.wohoo
2011-02-11, 21:27
Det är svårt att hitta folk som är förstående när det gäller kost och träning, så är det bara. Man får hoppas att ens polare kan ha överseende med att man äter på det sätt man gör och får hålla kost- och träningssnacket till Kolozzeum. :)

Vill du bli förstådd någonstans så är Kolozzeum rätt :)

Kwon
2011-02-11, 21:28
Japp, här på Kolo försöker vi vara förstående och ha ett öppet sinne.

Jag förstår Andy och Andy förstår mig, trots att vi är Worlds Apart.

eternallord
2011-02-11, 21:28
Äh, finns ingen anledning att bry sig om vad andra tycker. Om någon frågor så förklara i korta drag, om de inte fattar så är det deras förlust.

Nordenator
2011-02-11, 21:29
Förklara din sak. Vid eventuell motgång använd följande metod:
http://www.explosm.net/db/files/Comics/Rob/noshit.png

Pudzianovski
2011-02-11, 21:29
Jag förstår inte vad du menar. :thumbup:

Kwon
2011-02-11, 21:31
LOL @ Nordis inlägg! :D

pragmatist
2011-02-11, 21:33
Ganska många som ägnar sig åt styrketräning hamnar i en ganska "neurotisk" fas de första åren. I efterhand har man lite svårt att förstå sig själv, faktiskt.

Jockefoten
2011-02-11, 21:38
Ganska många som ägnar sig åt styrketräning hamnar i en ganska "neurotisk" fas de första åren. I efterhand har man lite svårt att förstå sig själv, faktiskt.

Likt många andra hobbys/intressen.


Till Conlerc:
Förstår problematiken och hur tröttsamt det kan vara att förklara varje gång. Just därför är det skönt att Kolo finns så man kan ventilera lite på kvällarna.

Andy.da.wohoo
2011-02-11, 21:44
Japp, här på Kolo försöker vi vara förstående och ha ett öppet sinne.

Jag förstår Andy och Andy förstår mig, trots att vi är Worlds Apart.

Exactamundo!

Lellee
2011-02-11, 21:46
på daglig basis, men i dont give a shit.. tycker bara de är kul att folk som kedjeröker och käkar massa skräp vill klanka ner på en för att man mår så mycket bättre..

Stoltz
2011-02-11, 21:47
Jag undviker inte fika. Fikan undviker mig :cool:

Nej men seriöst talat så undviker jag inte fika. Skulle det vara att jag inte vill ta en sockerbomb, då tar jag te eller kaffe istället. Fika är mer av en social grej ändå.

Men visst händer det att folk inte förstår, men då blir det precis som i Nordenators inlägg.

conlerc
2011-02-11, 21:49
Ja känns faktiskt redan väldigt bra efter ha kikat runt i en del trådar och sett människor som tänker lika som mig! Det är med de biffiga pojkarna som allt känns bäst, haha.

Men det kommer väl alltid vara så, att vissa förstår inte. Tror även det kan vara för att många tjejer i min ålder inte har samma intresse och orkar helt enkelt inte träna. Visst jag är utseendefixerad och älskar smink, kläder och sådant blaha. Men lika fixerad av träningen. Främst för den får mig må så fruktansvärt bra psykiskt.
Tack för era stöd btw, det är bara att köra vidare och inse att en del av bekantskapskretsen helt enkelt inte förstår.

Haha ska nog testa det Nord!

Kwon
2011-02-11, 21:52
Klart du skall köra vidare, och det är självklart att det alltid kommer finns folk som inte förstår.

Andy.da.wohoo
2011-02-11, 21:54
Ja känns faktiskt redan väldigt bra efter ha kikat runt i en del trådar och sett människor som tänker lika som mig! Det är med de biffiga pojkarna som allt känns bäst, haha.

Men det kommer väl alltid vara så, att vissa förstår inte. Tror även det kan vara för att många tjejer i min ålder inte har samma intresse och orkar helt enkelt inte träna. Visst jag är utseendefixerad och älskar smink, kläder och sådant blaha. Men lika fixerad av träningen. Främst för den får mig må så fruktansvärt bra psykiskt.
Tack för era stöd btw, det är bara att köra vidare och inse att en del av bekantskapskretsen helt enkelt inte förstår.

Haha ska nog testa det Nord!

Gott! Snart kommer du inte längre tänka på Kolozzeum som ett internetforum utan mer som en god vän :D

Strunta i de som inte förstår, bättre att de inte förstår än att de är självutnämnda experter och kommer med "fakta" som är fruktansvärt fel ;)

hugok
2011-02-11, 22:01
Jag har inte upplevt så mycket av det. Men det är nog en typisk sån sak där det är lätare att vara kille. Det är ju lixom lite status att vara stor och stark som kille och då blir det accepterat. Inte ens på fester där de flesta dricker reagerar folk mycket på att jag inte dricker.

*Edit: Fast skulle jag beställa sallad istället för kött när jag käkar med någon skulle ögonbrynen höjas rejält ;)

Nordenator
2011-02-11, 22:14
Jag har inte upplevt så mycket av det. Men det är nog en typisk sån sak där det är lätare att vara kille. Det är ju lixom lite status att vara stor och stark som kille och då blir det accepterat. Inte ens på fester där de flesta dricker reagerar folk mycket på att jag inte dricker.

*Edit: Fast skulle jag beställa sallad istället för kött när jag käkar med någon skulle ögonbrynen höjas rejält ;)

Nå är det samma sak som kille. Får man för sig att kraftigt ändra kostvanorna spelar det inte direkt någon roll vilket kön man har. Folk kommer kommentera det. En gång gick jag ned 23 kilo. Inte gick det direkt onoterat förbi. Därefter fann jag sanningen och är väl på ungefär samma nivå nu, om än en aning starkare då :D

mikaelj
2011-02-11, 22:20
Därefter fann jag sanningen och är väl på ungefär samma nivå nu, om än en aning starkare då :D

Öl?

Nordenator
2011-02-11, 22:30
Öl?

Japp! Mer komplicerad än så är inte min värld, men jag har minskat mängden flytande levebröd nu och satsar på att minska den ansamlade vätskan sakta men säkert :)

mangemani
2011-02-11, 23:21
brukar säga "skit i det ni,ni fattar ändå inte fastän jag skulle förklara",fast självklart på ett mildare och mer diplomatiskt sätt.

hultman
2011-02-11, 23:32
De flesta jag känner som faktiskt är stora och vältränade käkar och beter sig helt normalt. Klart man tycker det är töntigt när småpluttar utan anstymmelse till muskler hoppar över måltider och festligheter för att smila åt sin opti livsstil medan de ser ned på andra. I jämförelse med genomsnittlig koloit så lever jag ett liv rejält på dekis, men inte fan tror jag att det straffar sig tillräckligt mycket för att det skulle vara värt att sluta. Visst, det är jobbigt när vänner inte har acceptans för de uppoffringar som vissa tränande gör, men likväl behöver dessa tränande skaffa sig lite distans till sin maniska inställning.

L-Sami
2011-02-11, 23:33
Jag säger som det är bara, om jag till exempel vill gå ner i vikt, så äter jag inte chips eller choklad om en vän bjuder. Förklarar hur det ligger till för denne och låter det vara sen.

mik
2011-02-12, 04:22
Känner igen mig i en del av det du skriver. Jag var också sådan när jag började träna. Men efter ett tag kändes det lite väl optinojja och onödigt när hela kompisgänget för en gång skull käkade pizza och man själv satt där med kvarg och fun light:-/

I din blogg skriver du att du lidit av stark ångest som tagit sig uttryck i olika självskadebeteenden, och mot bakgrund av det kan jag förstå om dina vänner reagerar när du helt plötsligt radikalt ändrar dina matvanor. Försök se det som att dina vänner är rädd om dig och vill dig väl, det kanske gör deras prat om dina matvanor lättare att ta?

Det är bra att inte bry sig om folk vad tycker, därmed inte sagt att man helt ska sluta lyssna på sin omgivning. Ofta lever man ju i en liten bubbla när man tränar och har svårt att få lite perspektiv saker och ting.

conlerc
2011-02-12, 07:57
Känner igen mig i en del av det du skriver. Jag var också sådan när jag började träna. Men efter ett tag kändes det lite väl optinojja och onödigt när hela kompisgänget för en gång skull käkade pizza och man själv satt där med kvarg och fun light:-/

I din blogg skriver du att du lidit av stark ångest som tagit sig uttryck i olika självskadebeteenden, och mot bakgrund av det kan jag förstå om dina vänner reagerar när du helt plötsligt radikalt ändrar dina matvanor. Försök se det som att dina vänner är rädd om dig och vill dig väl, det kanske gör deras prat om dina matvanor lättare att ta?

Det är bra att inte bry sig om folk vad tycker, därmed inte sagt att man helt ska sluta lyssna på sin omgivning. Ofta lever man ju i en liten bubbla när man tränar och har svårt att få lite perspektiv saker och ting.

Självklart förstår jag att dom blir oroliga, men jag har alltid tränat och ätit såhär i perioder och för mig är det inget onormalt. Tränar gör jag på samma nivå i princip hela tiden, men maten kan ändras. Men när jag ändå har försökt att förklara så höjs en hand och så har det alltid vart.
Jag har förut som du skrev haft flera olika självskadebeteende såsom skurit mig själv och även svält mig. Men det är en period som är över nu och jag har lärt mig att hantera mig själv och mår bra idag. Jag har i allmänhet svårt att hålla mat och godsaker på en jämn nivå. Antigen så måste jag vara stenhård, eller så äter jag allt. När jag försöker förklara både det och att jag faktiskt bara vill att min kropp och mitt psyke ska må bra så känns det förjävligt när ingen förstår.
Jag mår bra utav det jag gör, och eftersom mina föräldrar är inblandade i mina matscheman och vet precis vad jag äter så är dom väldigt noga med att säga stopp om det blir något tok.

Sen är det självklart bra att lyssna på omgivningen, men känns som dom borde ge mig en liten chans att få berätta också. :)

Manta
2011-02-12, 08:35
Det låter som att du behöver få bättre balans på det hela. Nu vet jag inte vad de serverar på skolluncherna i din skolan, men tittar jag tillbaka på vad som fanns när jag gick i skolan så var det inget som man skulle behöva "hoppa" för att ha en hälsosam livsstil. Vad är det du inte äter och varför?

Ape3
2011-02-12, 10:16
Fika och festligheter kan du väl vara med på? Du behöver ju inte isolera dig helt. Ta kaffe och inget mer på en fika med vännerna? Gå med på fest fast drick cola light eller vad du vill utan alkohol...?

Jag får känslan av att du isolerar dig lite för mycket från dina vänner, eller? Det sociala är ju sketa viktigt i din ålder.

conlerc
2011-02-12, 10:47
Ape3: Klart att jag är med och fikar och jag festar även. Tror jag uttryckte mig lite fel i första inlägget.
Men jag dricker inte och äter inte godsaker. Så jag tar en kaffe när vi fikar och när vi festar så dricker jag helt enkelt ingenting längre. Även om vi äter ute så kan jag ibland se till att helt enkelt försöka välja en sallad eller något annat.
Jag är väldigt social, eller så mycket det går. Jag har egna hästar hemma och en gård att hjälpa till på så det tar även tid det med och jag har inte tid att vara ute efter skolan varje dag. Pendlar även en bit.

Manta: Just nu håller jag mig mest till salladen och köttet i skolan. Jag går även på ett idrottsgymnasium så ja det är absolut hyvsad mat. Men jag äter inte bröd,pasta eller tar inga såser.

AngryFinnishGuy
2011-02-12, 11:53
Ape3: Klart att jag är med och fikar och jag festar även. Tror jag uttryckte mig lite fel i första inlägget.
Men jag dricker inte och äter inte godsaker. Så jag tar en kaffe när vi fikar och när vi festar så dricker jag helt enkelt ingenting längre. Även om vi äter ute så kan jag ibland se till att helt enkelt försöka välja en sallad eller något annat.
Jag är väldigt social, eller så mycket det går. Jag har egna hästar hemma och en gård att hjälpa till på så det tar även tid det med och jag har inte tid att vara ute efter skolan varje dag. Pendlar även en bit.

Manta: Just nu håller jag mig mest till salladen och köttet i skolan. Jag går även på ett idrottsgymnasium så ja det är absolut hyvsad mat. Men jag äter inte bröd,pasta eller tar inga såser.

Klart man kan 'bara' dricka en kaffe på fika. Gör jag 99 fall av 100. Gillar inte dessa söta sockerbombar. Då får folk ha överseénde med det.

Dricker gör jag inte heller ofta. Inte för träningen, men för jag inte gillar det. Klart man kan dricka och träna om man vill.. Men man behöver ju inte vara stupfull 2-3ggr i veckan bara för att.

Pasta och bröd är inget dötsfarligt. Inte heller livsnödvändigt. Feta såser är däremot både gott och du får i dig fett, som behövs. Ser ingen nytta i att försöka ta bort allt fett man får i samband med maten för att sedan shotta olja. (Kloka ord av Eddie)

conlerc
2011-02-12, 12:32
Klart man kan 'bara' dricka en kaffe på fika. Gör jag 99 fall av 100. Gillar inte dessa söta sockerbombar. Då får folk ha överseénde med det.

Dricker gör jag inte heller ofta. Inte för träningen, men för jag inte gillar det. Klart man kan dricka och träna om man vill.. Men man behöver ju inte vara stupfull 2-3ggr i veckan bara för att.

Pasta och bröd är inget dötsfarligt. Inte heller livsnödvändigt. Feta såser är däremot både gott och du får i dig fett, som behövs. Ser ingen nytta i att försöka ta bort allt fett man får i samband med maten för att sedan shotta olja. (Kloka ord av Eddie)

Shottat olja har jag dock aldrig prövat, haha! Usch låter lite småvidrigt. Då tar jag hellre och äter någon god sås på min mat!