handdator

Visa fullständig version : Nybörjare behöver hjälp


Zambaku
2011-02-11, 19:40
Hej. Jag har varit ganska slö i stort sett hela livet, och har precis börjat träna. Jag går fort/joggar 4km varje dag, är 24 år gammal, väger runt 90kg och är runt 180cm lång.

Mitt mål är att bli av med magen, så jag skulle behöva lite hjälp med hur man räknar ut hur mycket kcal man sätter i sig och förbränner. Eller vad det nu är man ska räkna. Jag har ingen större koll är jag rädd.

Jag har slutat med godis o' läsk helt och hållet, dock dricker jag fortfarande Loka, men det är kanske inte så farligt? O' istället för godis tar jag några morotsstavar med lite gräddfil som dip när suget faller på.

Crocker
2011-02-11, 19:51
Det låter vettigt.
Dra bort löpningen till 1-2 gånger i veckan.
Addera istället 30 minuter promenader per dag eller så.
Börja styrketräna.
GÅr du ner/upp i vikt numera?

Zambaku
2011-02-11, 21:05
Okej =)

Styrketräna, hm. Får nog improvisera lite då, har inget gym i närheten direkt. Plus jag vill inte träna bland folk XD

Duger det med crunches, jumping jacks och eventuellt armhävningar, eller behöver jag lyfta hantlar?

Jag vet faktiskt inte, har ingen våg just nu. Men jag har blivit fastare i kroppen, så jag är inte lika degig och mjuk som jag var förr.

Crocker
2011-02-11, 23:41
Varför vågar du inte träna bland folk?
Jag skulle säga att det "behövs" träning med vikter, ja.

Big Sleazy
2011-02-11, 23:52
Hej. Jag har varit ganska slö i stort sett hela livet, och har precis börjat träna. Jag går fort/joggar 4km varje dag, är 24 år gammal, väger runt 90kg och är runt 180cm lång.

Mitt mål är att bli av med magen, så jag skulle behöva lite hjälp med hur man räknar ut hur mycket kcal man sätter i sig och förbränner. Eller vad det nu är man ska räkna. Jag har ingen större koll är jag rädd.

Jag har slutat med godis o' läsk helt och hållet, dock dricker jag fortfarande Loka, men det är kanske inte så farligt? O' istället för godis tar jag några morotsstavar med lite gräddfil som dip när suget faller på.


Gräddfil? Det kan nog bli ganska mycket kalorier i den dippen om du inte ser upp.

Koloyz
2011-02-12, 22:35
Mitt tips är att kolla på vad du äter under en vecka och se om du kan minska på något om du nu vill bli av med magen är det ju vikt du vill bli av med :)
Kcal bör stå på all mat och deras förpackningar osv. Annars funkar http://www.kaloritabell.com/ helt okej och det mesta finns där :)
Sen när du vet hur mycket kalorier du ligger på dagligen försök dra ner med ca 500 kcal alltså ett underskott . Sen ut i spåren och spring .

Hoppas du fick något tips
// Koloyz

difeddy
2011-02-12, 22:40
This.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Läs det och se till att verkligen tillämpa det i din vardag så ska du se att det händer grejer. :)

Gurkyngel
2011-02-13, 09:01
När det gäller styrketräning är väl det effektivaste att lyfta vikter. Vill du inte gå på ett gym kan köpa hem ett par hantlar eller bara träna med egen kroppsvikt. Googla runt och kolla på youtube, finns hur mycket som helst :) Lycka till!

Fredron
2011-02-13, 17:05
Försök ta dig till ett gym, det kan kännas olustigt i början. Det gör det nog för dem flesta i början, men det går över och få jäklar börjar det hända grejer med kroppen :)