handdator

Visa fullständig version : Skraj för kvarg, vad nu?


Fis
2011-02-11, 17:01
Tja,
läst lite hit och dit om att kalcium i för stor mängd. Och jag fattar, Eddie vedder, att det inte bara är kalcium jag ska oroa mig för utan också att hormonen "IGF-1" frisätts i större mängd.
Ja, okej, jag förstår väl inte riktigt, men nästan.

Jag äter vanligtvis 500g kvarg om dagen och 600g mjölk vilket blir ohälsosamt mycket i längden, om jag nu fattat det hela rätt.
Intar också 40-60g vasslepulver om dagen om det nu har någon betydelse.

Har faktiskt märkt att min mage blir heelt åt helsike när jag käkat massa kvarg, ännu värre blir mina fisar.

Så jag kommer inte fråga om det är farligt med för mycket kvarg/mjölk för jag antar redan att det är ohälsosamt i större mängder.
Kvarg har dock varit en perfekt källa då jag ätit en massa under dagen men fortfarande behöver få upp proteinintaget - men nu blir jag avskräckt från att käka 500g om dagen i kombination med 600g mjölk, dels för riskerna och dels för att min mage reagerar konstigt på det.

Min fråga är, har ni något bra alternativ? Något annat som är lätt att höja intaget med? Massa pulver varje dag är väl kanske inte det optimala, och jag äter väl ca 3-400g kyckling om dagen. Hur gör ni? =)

mvh fis

Eddie Vedder
2011-02-11, 17:05
Tja,
läst lite hit och dit om att kalcium i för stor mängd. Och jag fattar, Eddie vedder, att det inte bara är kalcium jag ska oroa mig för utan också att hormonen "IGF-1" frisätts i större mängd.

Nej jag har inte alls sagt till dig att du ska oroa dig för något. Sluta lägg ord i min mun. ;)

Jag har sagt att den överdrivna kalciumskräcken inte behöver vara befogad och att det finns andra saker som eventuellt kan påverka hälsan till dess för- och nackdelar.

Oroar man sig hela tiden för all konsumtion av allt får man se till att äta lite av allting helt enkelt. Eller så äter man fortsatt stora mängder men får ta eventuella konsekvenser av det.

1684_
2011-02-11, 17:11
Kan säga så här, ÄVEN om jag e dum å fortsätter (gott) så reagerar min mage likadant på en jävla mängd kvarg/kesella dagligen, så sunkig & äcklig i magen :S de e väl att de e surt?

smalis
2011-02-11, 17:15
Känns som du nojjar och övertänker saker o ting väldigt mycket.

Testa äta mer "vanlig mat" såsom kött, kyckling, ägg m.m om du nu inte vill äta så mycket kvarg.

JimmyJoe
2011-02-11, 17:25
Känns som du nojjar och övertänker saker o ting väldigt mycket.

Testa äta mer "vanlig mat" såsom kött, kyckling, ägg m.m om du nu inte vill äta så mycket kvarg.

+ 1

Se lösningen, inte problemet

Fis
2011-02-11, 17:27
Nej jag har inte alls sagt till dig att du ska oroa dig för något. Sluta lägg ord i min mun. ;)

Jag har sagt att den överdrivna kalciumskräcken inte behöver vara befogad och att det finns andra saker som eventuellt kan påverka hälsan till dess för- och nackdelar.

Oroar man sig hela tiden för all konsumtion av allt får man se till att äta lite av allting helt enkelt. Eller så äter man fortsatt stora mängder men får ta eventuella konsekvenser av det.
Ja, okej, ber om ursäkt för det.
Men det jag undrar är vad man kan byta ut det mot?
Eller ska man bara chansa på att man inte käkar för mycket av det "dåliga" och så sitter man där sen med en tumör i pungen - man vet ju liksom inte vart gränsen går.
Antar att proteinfluff också är kasst i alldeles för stor utsträckning? (för det är väl kaseinprotein man kör med där)

Kan säga så här, ÄVEN om jag e dum å fortsätter (gott) så reagerar min mage likadant på en jävla mängd kvarg/kesella dagligen, så sunkig & äcklig i magen :S de e väl att de e surt?
Förmodligen. Blir också riktigt kass i buken av det, men som sagt, det är förbannat praktiskt att bara hälla i sig 500g kvarg, slipper tillaga eller något.

Känns som du nojjar och övertänker saker o ting väldigt mycket.

Testa äta mer "vanlig mat" såsom kött, kyckling, ägg m.m om du nu inte vill äta så mycket kvarg.
Äter som sagt runt 3-400g kyckling om dagen, och det är för mig väldigt mycket. Ägg har jag väldigt svårt för, lättast vore bara att dricka det rått och stå ut, men det är inte heller så nyttigt.

Om inte annat så är det väl en ekonomisk fråga också, är 19 år så har inte riktigt råd att stå och laga megastora måltider mer än en gång per dag.

Tack för samtliga svar

young_george
2011-02-11, 17:30
Vad är det för fel på bröd, smör, köttfärs, fisk, pasta och dylikt?

Fis
2011-02-11, 17:39
Vad är det för fel på bröd, smör, köttfärs, fisk, pasta och dylikt?

Bröd, smör, pasta? Inte precis stora proteinkällor där väl..?

Bör kanske tillägga att jag precis börjat ta eaa istället för whey innan och efter träning.
Tog innan så mkt whey att det blev 41g protein innan och under träningspasset, plus 28g protein efter passet. Då är man liksom uppe i 70g protein så då var det inte lika orealistiskt att komma upp i lagom proteinmängd. Brukar göra en måltid på 70-90g protein efter träningen, sedan var det bara kvarg och mjölk kvar och det räckte för dagen.

Numera får jag ju inte i de där 70g protein kring träningspasset då jag istället börjat med eaa, och kvargen ska jag försöka dra ner på.
Därför är jag i en problematisk situation, har inget o göra med strävan efter opti eller att jag bara ser problem i allt - utan att vissa saker har förändrats och jag behöver lite tips och råd om hur jag ska komma upp i rätt nivå.

grymt tacksam för svar
ha det!

King Grub
2011-02-11, 17:45
EAA räknas i o f s in i proteinmängden. 10 gram EAA motsvarar mer än 20 gram vanligt protein.

Fis
2011-02-11, 18:04
EAA räknas i o f s in i proteinmängden. 10 gram EAA motsvarar mer än 20 gram vanligt protein.

Oj, trodde det bara var 10g protein om jag tog 10g eaa.
:S Så jag bör räkna med 40g protein efter varje pass? (tar före och efter)

Det lät ju bra iallafall

whalle
2011-02-11, 18:33
Hur mycket protein vill du få i dig per dag? Känns som att du oroar dig lite i onödan, man brukar väl säga att runt 2g/kg räcker för dom flesta som gymmar.

Jag brukar då inte ha några större problem att komma upp i det med vanlig mat samt EAA i samband med träningen. Dock äter jag mer än dom flesta så det gör ju att jag får rätt mycket protein även från pasta osv. Många tänker nog inte på att Pasta innehåller drygt 10g protein per 100g (okokt) pasta.

Fis
2011-02-11, 18:43
Hur mycket protein vill du få i dig per dag? Känns som att du oroar dig lite i onödan, man brukar väl säga att runt 2g/kg räcker för dom flesta som gymmar.

Jag brukar då inte ha några större problem att komma upp i det med vanlig mat samt EAA i samband med träningen. Dock äter jag mer än dom flesta så det gör ju att jag får rätt mycket protein även från pasta osv. Många tänker nog inte på att Pasta innehåller drygt 10g protein per 100g (okokt) pasta.

220-240 har jag legat på de senaste 2 månaderna.
Väger 72kg

Målet är väl iallafall 200g varje dag
Tänk då att ca 80-90g protein får jag från första målet efter träningen, sedan endel från drinkarna före och efter träningen men nu är det som sagt lite annorlunda med eaa.

Pansartax
2011-02-11, 18:57
Köp proteinpulver bara? Billigare och bättre.

1 kg kvarg 23.98 kr = 122 g protein
1 kg whey 109 kr = 790 g protein

http://www.proteinperkrona.se/

Förstår inte alls hetsen med kvarg, och 90% av de som käkar den verkar ju inte ens gilla den?

Fis
2011-02-11, 19:10
Köp proteinpulver bara? Billigare och bättre.

1 kg kvarg 23.98 kr = 122 g protein
1 kg whey 109 kr = 790 g protein

http://www.proteinperkrona.se/

Förstår inte alls hetsen med kvarg, och 90% av de som käkar den verkar ju inte ens gilla den?

Är det inte något med vassle? Att kroppen bara kan ta upp lite i taget? Är nästan säker på att grub nämnt något med särskilt med "vassle-intag".

Men proteinpulver är en bra källa, men det kan ju inte ersätta en större mängd av dagens käk, eller vad vet jag - det låter bara inte så bra.

zeusden1
2011-02-11, 19:13
Köp proteinpulver bara? Billigare och bättre.

1 kg kvarg 23.98 kr = 122 g protein
1 kg whey 109 kr = 790 g protein

http://www.proteinperkrona.se/

Förstår inte alls hetsen med kvarg, och 90% av de som käkar den verkar ju inte ens gilla den?

Du jämför äpplen med päron här. Det är till största del kasein i kvarg, till skillnad från whey som är största delen vassle.

Förövrigt är även kaseinpulver billigare än kvarg.

Xtronal
2011-02-11, 19:34
kvarg är opti liksom?

Crocker
2011-02-11, 19:37
Bra mättnad
Gott
Mycket protein per kcal

What's the problem?

Fis
2011-02-11, 19:41
Bra mättnad
Gott
Mycket protein per kcal

What's the problem?

Ja problemet verkar ju vara att det inte är hälsosamt i stora mängder.

Eddie Vedder
2011-02-11, 19:47
Antar att proteinfluff också är kasst i alldeles för stor utsträckning?

Ja givetvis. Det ligger ju i själva definitionen av "för stor utsträckning".

Crocker
2011-02-11, 19:50
Ja problemet verkar ju vara att det inte är hälsosamt i stora mängder.
Säg någonting som är hälsosamt i "stora mängder". Det är en för stor definitons-fråga.
Ang. mjölkprodukter, finns det ju inte bara negativa resultat av större intag. ;)

Fis
2011-02-12, 02:03
Säg någonting som är hälsosamt i "stora mängder". Det är en för stor definitons-fråga.
Ang. mjölkprodukter, finns det ju inte bara negativa resultat av större intag. ;)

Bra poäng.
Men, hur mycket är rimligt för er?

Mvh

Eddie Vedder
2011-02-12, 08:43
Bra poäng.
Men, hur mycket är rimligt för er?

Mvh

Vad som är rimlig kvargkonsumtion för mig eller vad jag tycker är rimligt för dig?

Fis
2011-02-12, 10:41
Vad som är rimlig kvargkonsumtion för mig eller vad jag tycker är rimligt för dig?

Både och :)

johanhej
2011-02-12, 10:45
Bra poäng.
Men, hur mycket är rimligt för er?

Mvh

Vad som är rimligt för mig är att inte basera mitt matintag på en enda sak. Med lite variation så är det mesta "nyttigt".

agazza
2011-02-12, 10:53
Tja,
läst lite hit och dit om att kalcium i för stor mängd. Och jag fattar, Eddie vedder, att det inte bara är kalcium jag ska oroa mig för utan också att hormonen "IGF-1" frisätts i större mängd.
Ja, okej, jag förstår väl inte riktigt, men nästan.


mvh fis


Varför?

Fis
2011-02-12, 10:56
Vad som är rimligt för mig är att inte basera mitt matintag på en enda sak. Med lite variation så är det mesta "nyttigt".

Förvisso sant, men fantasin och glöden till att laga olika maträtter finns inte riktigt. Är riktig nybörjare i köket, så det varierar mellan tonfisk-röra och kyckling. Borde kanske börja göra större mål som jag kan dela upp 2 ggr så jag äter lite senare!

Edit: känner mig som en idiot, varför har jag inte tänkt på det tidigare? Får göra en måltid som Innehåller ca 130g protein, äta större mängden efter träning och resten på kvällen.

John M
2011-02-12, 11:09
Jag har ätit 1-2kg kvarg eller keso dagligen under längre perioder om 6-12 månader flera gånger.

Aldrig fått några biverkningar förutom större muskler :)

Crocker
2011-02-12, 12:04
Bra poäng.
Men, hur mycket är rimligt för er?

Mvh
Jag trivs att snitta på kanske 3 kg kvarg/vecka. Och ca 10l mjölk i veckan.
Men vad som är rimligt har jag ingen aning om.

Tolkia
2011-02-12, 12:09
Förvisso sant, men fantasin och glöden till att laga olika maträtter finns inte riktigt. Är riktig nybörjare i köket, så det varierar mellan tonfisk-röra och kyckling.
1. Köp en kokbok. En baskokbok, typ "Vår kokbok", "Rutiga kokboken" e. dyl., ingen glansig coffee-table-book med fler bilder på random kändis än recept.
2. Öppna den.
3. Välj ett recept (t.ex. köttfärssås).
4. Köp hem ingredienser.
5. Kör.

Basmatlagning är inte svårt. Det krävs inte kocktalang, eller ens att man är särskilt intresserad av matlagning, för att kunna laga ätbar vardagsmat, det svåraste är för de flesta att våga prova.
Oroar man sig hela tiden för all konsumtion av allt får man se till att äta lite av allting helt enkelt.
Lagom, lagom, återigen LAGOM. Om man överkonsumerar något så till den grad att man börjar oroa sig för att bli förgiftad av det är det dags att börja fundera. Mindre mängder av lite av varje är för de allra flesta bättre än jättemängder av en enda grej.

Eddie Vedder
2011-02-12, 12:26
Både och :)

För mig är den noll. För dig vet jag inte.

Pansartax
2011-02-12, 12:51
Är det inte något med vassle? Att kroppen bara kan ta upp lite i taget? Är nästan säker på att grub nämnt något med särskilt med "vassle-intag".

Men proteinpulver är en bra källa, men det kan ju inte ersätta en större mängd av dagens käk, eller vad vet jag - det låter bara inte så bra.

Du väljer själv vad du vill tro på, har du läst studien?

Proteinpulver är en bra källa ja, och den kan på sätt och vis ersätta mat utan problem.

Du jämför äpplen med päron här. Det är till största del kasein i kvarg, till skillnad från whey som är största delen vassle.

Förövrigt är även kaseinpulver billigare än kvarg.

Jag utgick ifrån att han var ute efter protein bara i allmänhet och inte specifikt kasein men precis som du säger så är ju även det billigare än Kvarg så inga problem där heller.

Drar väl i mig en protteshake på under 10 sekunder så det är tidssparande också, bara fördelar :)

McLR
2011-02-12, 13:43
Du väljer själv vad du vill tro på, har du läst studien?

Proteinpulver är en bra källa ja, och den kan på sätt och vis ersätta mat utan problem.



Jag utgick ifrån att han var ute efter protein bara i allmänhet och inte specifikt kasein men precis som du säger så är ju även det billigare än Kvarg så inga problem där heller.

Drar väl i mig en protteshake på under 10 sekunder så det är tidssparande också, bara fördelar :)

Kvarg är godare.

Springer
2011-02-12, 13:47
Basmatlagning är inte svårt. Det krävs inte kocktalang, eller ens att man är särskilt intresserad av matlagning, för att kunna laga ätbar vardagsmat, det svåraste är för de flesta att våga prova.


+1

Det är inte alls svårt att få det ätbart, det svåra är att få tummen ur, välja ett recept och masa sig bort till affären. Resten är peanuts.

agazza
2011-02-12, 14:31
oroa mig för utan också att hormonen "IGF-1" frisätts i större mängd.

Varför?


bump

King Grub
2011-02-12, 14:34
Ökad risk för flera cancerformer.

Fis
2011-02-12, 14:35
bump

Vet inte riktigt, sök på "IGF-1" och Eddie Vedder så hittar du massa inlägg angående det

edit: eller lyssna på grub

agazza
2011-02-12, 14:41
ah, får googla lite, risken för cancer var nytt för mig.

Senast jag läste om det var om utvecklingen av medicin mot multipel skleros

Fis
2011-02-12, 14:54
Aja, såhär lär det bli, för er som kanske läser tråden och har liknande problem med att ersätta kvarg.
250g kvarg
300ml mjölk
30g vasslepulver
20g eaa
måltid på 120-130g protein (kyckling, tonfisk m.m)

blir totalt ca 220g protein

tobbe12
2011-02-12, 16:18
Enligt min läkare så påverkar inte maten kalciumvärdet i typ ung ålder, kanske för gamlingar...

Crocker
2011-02-12, 16:45
Skapar kroppen kalcium och tar inte upp något? :D

tobbe12
2011-02-12, 16:53
Ja var ett tag nojig över mitt calcium värde o då sa jag "kan det påverka av det man äter" då sa han "nej inte i din ålder" ja e 24 år... läkaren är ingen nybörjare direkt utan speciliast i internmedicin,allmän, samt invertesmedicin. får väl lita på d =)

Eddie Vedder
2011-02-12, 16:58
Ja var ett tag nojig över mitt calcium värde o då sa jag "kan det påverka av det man äter" då sa han "nej inte i din ålder" ja e 24 år... läkaren är ingen nybörjare direkt utan speciliast i internmedicin,allmän, samt invertesmedicin. får väl lita på d =)

Men vilket kalciumvärde pratar du om? Kalcium i serum eller kalciumbalans i skelett? För det senare kräver ju naturligtvis intag utifrån, hur mycket är svårt att säga exakt. Jag tror mer D-vitaminforskning kan ge svar på den frågan, finns ju trots allt människor i soliga länder som inte har vårat kalciumintag på långa vägar men likförbannat har de starkare skelett.

tobbe12
2011-02-12, 17:17
Okej men du eddie, häromdagen så var det tal om att d e farligt att äta mkt ägg, nu e d "farligt" att äta mkt kvarg, okej , men vadå , vanligt whey 100 påverkar det också eller? asså cancerrisker, man blir ju knäpp snart... cancer hit och ditt...

edit, ja pratar om vanligt calcium värde, P-calcium

Eddie Vedder
2011-02-12, 17:19
man blir ju knäpp snart... cancer hit och ditt...

Då föreslår jag att du slutar läsa så mycket om du blir knäpp.

tobbe12
2011-02-12, 17:24
Går inte att undvika,men hur e d med whey 100 då?

Tolkia
2011-02-12, 18:35
För att påvera p-kalcium med vad man äter skall man vara ganska sjuk (dialyskrävande njursjukdom känns som en het kandidat). Det mäter inte hur mycket kalcium man har i kroppen totalt, utan hur mycket som finns i plasman. Det reglerar kroppen väldigt hårt. Inlagringen i skelettet är, tämligen självklart, beroende av hur mycket kalcium man får i sig; det är ju inte som att kroppen kan skapa kalk ur intet. Klassiska exempel på personer som drabbas av benskörhet p.g.a. för lågt intag är anorektiker och gamla damer med dålig matlust (i det senare exemplet spelar förstås även åldern in).

Återigen: Om man äter så stora mängder av något att man känner att det är motiverat att oroa sig för om man blir förgiftad av det, så kan man tryggt utgå från att man skulle må bra av att bli lite mindre extrem.

Pellko
2011-02-13, 21:58
Förvisso sant, men fantasin och glöden till att laga olika maträtter finns inte riktigt. Är riktig nybörjare i köket, så det varierar mellan tonfisk-röra och kyckling. Borde kanske börja göra större mål som jag kan dela upp 2 ggr så jag äter lite senare!

Edit: känner mig som en idiot, varför har jag inte tänkt på det tidigare? Får göra en måltid som Innehåller ca 130g protein, äta större mängden efter träning och resten på kvällen.

Kyckling eller tonfisk. 130 gram protein på ett mål. Moffar du i dig 650 gram kycklingfilé på varje måltid ? Eller 3-4 tonfisk burkar? Bra jobbat...

Fis
2011-02-13, 22:04
Kyckling eller tonfisk. 130 gram protein på ett mål. Moffar du i dig 650 gram kycklingfilé på varje måltid ? Eller 3-4 tonfisk burkar? Bra jobbat...

500g kycklingfilé räcker nog, sen något ägg i såsen som jag gör i pannan, samt grädde/mjölk. Plus pasta. Blir nog 130g protein.
Som jag skrev så delar jag upp det på två tillfällen.

Fartman
2011-02-14, 00:01
Tänkte bara flika in här att är man rädd för cancer så kan jag lugnt berätta att man brukar idag säga att ungefär en av tre kommer att drabbas av någon form av cancer under sin livstid. Största riskfaktorn är fortfarande en hög ålder, blir du gammal nog så kommer du typ få cancer om du inte hinner dö innan. I övrigt handlar det väldigt mycket om gener. Dom större riskfaktorerna man faktiskt kan påverka är ffa rökning och olika typer av yrkesexponering.. alkohol är inte heller helt ofarligt om man är rädd för cancer..
Dietära riskfaktorer står fortfarande för en försvinnande liten del av cancerfallen (även om mycket här är okänt pga att det är svårstuderat) så mitt tips till dig är att ät det du känner du mår bra av (fast nu verkade du iofs bli rutten i magen så det kan ju vara läge att byta..), du kommer inte utveckla testikelcancer snabbt som fan bara för att du äter lite extra kvarg. Och skulle du sitta där en dag med testikelcancer så kan du iaf vara glad över att det är en av de cancerformer som har en väldigt god överlevnadsprognos efter behandling, dessutom upptäcks den lätt ;)

Eddie Vedder
2011-02-14, 08:09
Dietära riskfaktorer står fortfarande för en försvinnande liten del av cancerfallen (även om mycket här är okänt pga att det är svårstuderat)

Eller så kan man säga att det är involverat i alla eftersom ju maten påverkar och alla äter under ett liv. Men precis som du säger, mycket svårstuderat och inte alls så klarlagt som många vill tro.

Det är som om det finns något sorts självplågeri på Kolozzeum där man vill måla fan på väggen jämt. Man är normalviktig, fysiskt aktiv, rökfri, drogfri, äter knappast en läsk- och chipsdiet men är man positivt inställd till sin hälsofrämjande livsstil? Nej man ligger sömnlös och känner hur prostatatumörerna växer på grund av kvargkonsumtion.

hejhopp79
2011-02-14, 08:37
Det är som om det finns något sorts självplågeri på Kolozzeum där man vill måla fan på väggen jämt. Man är normalviktig, fysiskt aktiv, rökfri, drogfri, äter knappast en läsk- och chipsdiet men är man positivt inställd till sin hälsofrämjande livsstil? Nej man ligger sömnlös och känner hur prostatatumörerna växer på grund av kvargkonsumtion.

hahaha!