handdator

Visa fullständig version : Äter jag för många mål per dag?


Pretorian
2011-02-11, 15:08
Jag äter ganska ofta på dagarna för att... jag alltid gjort det. Men jag läser ofta på forumet att folk ifrågasätter antalet gånger man äter. Många verkar förespråka att äta mer sällan (kan man säga så?).

Så här kan en dag se ut:
Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag

Jag tränar oftast på lunchen och då vill jag få i mig lite innan träningen. Det kanske inte ens behövs bara man får i sig efteråt?

Zorban
2011-02-11, 15:13
Är individuellt huruvida man vill äta innan träning. Det är dock målet efter som är viktigast för muskeltillväxt, även om maten innan kan påverka prestationen för vissa. Äter man för tätt inpå träningen kan man också prestera sämre. Det är inget fel att äta ofta, folk på forumet reagerar oftast på folk som tror att ens förbränning ökar av att man äter 10 gånger per dag, vilket är en myt.

KaptenKrok
2011-02-11, 15:15
Så här kan en dag se ut:
Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag


Det är ett mål mindre än mig och jag mår prima.

Eddie Vedder
2011-02-11, 15:21
Många verkar förespråka att äta mer sällan (kan man säga så?).

Då missförstår du. Det är en fråga om att alla rekommendationer om frukost och mellanmål är ogrundade. Och det kan vara bra att veta om man trivs med andra upplägg.

Trivs du så kör, ingen menar att det är sämre att göra som du. Bortsett från tandhälsa.

Rumsren
2011-02-11, 15:25
Kanske är det så att du fungerar bäst med fem måltider. Prova på att skippa mellanmålen och ät lite större portioner på övriga måltider. Om du inte trivs med tre måltider i stället för fem så ska du givetvis inte följa det :)

Jag föredrar tre måltider; frukost, lunch och kvällsmat.

Nykropp
2011-02-11, 15:57
Jag är som rumsren. Skulle jag äta 5-6 ggr om dagen är risken att jag skulle tappa kollen på intaget. Så 3 mål är lättare för mig.

karlingen
2011-02-11, 16:02
Jag är som rumsren. Skulle jag äta 5-6 ggr om dagen är risken att jag skulle tappa kollen på intaget. Så 3 mål är lättare för mig.

+1 på den.

Det blir en massa onödigt tänkande och uträknande under dagen om man nu inte äter exakt samma sak varje dag. Sen orkar man inte go runt med en massa shakes om dagarna för att man MÅSTE äta 6 ggr om dagarna.

Själv äter jag 2 ggr om dagen. Lunch och kvällsmat. Funkar klockrent.

HulkH
2011-02-11, 16:17
Nej de tycker jag inte, och som sagt det negativa med att äta många mål är att tänderna tar stryk.

Tolkia
2011-02-11, 16:29
För att i någon mån uppväga förespråkarna för att äta färre gånger per dag, så funkar jag bäst på typ fem, d.v.s. frukost, lunch och middag + mellanmål. Jag kommer ofta hem så pass sent på kvällarna att glappet mellan lunch och middag skulle a) göra att jag under eftermiddagen var för hungrig för att riktigt koncentrera mig på vad jag håller på med, b) vara så hungrig när jag kom hem att jag åt upp allt som kom i min väg.

Det finns inget "rätt" eller "fel" antal mål, förutom möjligen "0" (eftersom man dör då), utan man väljer det som funkar och som man gillar. Sköter man sina tänder skall tandhälsan inte behöva vara något problem. Just nu är det lite mer inne att äta färre gånger, tidigare var det mer inne att äta fler. Det lär väl svänga igen innan vi dör.

Sheogorath
2011-02-11, 16:38
Jag har ganska dålig aptit och har svårt/omöjligt att komma upp i mina ~3000-4000 kcal / dag med bara ett fåtal mål mat. Jag måste helt enkelt äta "mycket" och ofta för att klara det. Nu under början av dieten är det trots sex mål mat per dag stundvis småkämpigt för mig att äta alla mina kalorier från bra källor.

karlingen
2011-02-11, 16:40
Jag har ganska dålig aptit och har svårt/omöjligt att komma upp i mina ~3000-4000 kcal / dag med bara ett fåtal mål mat. Jag måste helt enkelt äta "mycket" och ofta för att klara det. Nu under början av dieten är det trots sex mål mat per dag stundvis småkämpigt för mig att äta alla mina kalorier från bra källor.

En pizza till lunch och en annan innan läggdags :D :Virro

Skämt o sido. Det är helt förståeligt.

Pretorian
2011-02-11, 17:03
Vad bra, då fortsätter jag eftersom det fungerar. Ett problem kan ju vara på helger när jag är på utflykt med barnen eller liknande (och inte har tillgång till en kyl full med goda proteiner) eftersom jag är så beroende av att äta flera mål. När jag är på jobbet under vardagarna så har jag alltid kylen nära och kroppen är van att äta ofta.

Så... bättre planering för helgerna helt enkelt.

Beppe
2011-02-11, 17:59
Det finns inget "rätt" eller "fel" antal mål, förutom möjligen "0" (eftersom man dör då

vetenskapliga undersökningar på det? :naughty:

Ont: käkar ett mål mat om dagen efter styrkepass, fyller upp proteinbehovet med vassle. funkar finfint för mig

Crocker
2011-02-11, 18:26
vetenskapliga undersökningar på det? :naughty:

Ont: käkar ett mål mat om dagen efter styrkepass, fyller upp proteinbehovet med vassle. funkar finfint för mig
Studier på att man kan äta 1 gånger per dag?

Inge Enveten
2011-02-11, 18:27
Intressant hur PF/LG skakat upp saker och ting, helt plötsligt frågar folk om de inte äter för frekvent.. Haha!

jasonmago
2011-02-11, 18:51
Studier på att man kan äta 1 gånger per dag?

Studie på att man inte kan äta en gång per dag? 1 mål mat på 3000 kcal efter träningen och sen vare inge mer med det.

Spelar roll hur många gånger man äter? Om man älskar frukost och tycker det är hur gott som helst varför ska man pina sig till ett PF upplägg där du bryter fastan vid 14:00 bara för att man KAN göra så?

Ät på det sätt som funkar för dig. Personligen äter jag enligt PF bara för att (som sagt innan) de är lätt att ha koll på hur mycket man stoppar i sig. Och jag slipper hungerkänslorna.

Sniggel
2011-02-11, 19:02
Finns väl exempel på folkstammar som regelbundet inte äter varje dag.

Enligt broscience borde de "gå in i svältläge och spara på fettet och bränna musklerna" när de inte får mat. Sen när de väl vräker i sig så sparas allt som fett.
De borde alltså vara väldigt tjocka och väldigt klena :D

Crocker
2011-02-11, 19:38
Studie på att man inte kan äta en gång per dag? 1 mål mat på 3000 kcal efter träningen och sen vare inge mer med det.

Spelar roll hur många gånger man äter? Om man älskar frukost och tycker det är hur gott som helst varför ska man pina sig till ett PF upplägg där du bryter fastan vid 14:00 bara för att man KAN göra så?

Ät på det sätt som funkar för dig. Personligen äter jag enligt PF bara för att (som sagt innan) de är lätt att ha koll på hur mycket man stoppar i sig. Och jag slipper hungerkänslorna.
Kanon! Såhär kan du tänka, väldigt vettigt skrivet av dig.
Tummen upp!

2005 Nov 15;112(20):3115-21. Epub 2005 Nov 7.

2006 Aug;5(3):332-53. Epub 2006 Aug 8

2007;51(1):88-95. Epub 2007 Mar 19.

G. L. Dohm, E. B. Tapscott, H. A. Barakat and G. J. Kasperek

Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28

Crocker
2011-02-11, 19:49
2006 Aug;5(3):332-53. Epub 2006 Aug 8.

Eddie Vedder
2011-02-11, 19:52
Kanon! Såhär kan du tänka, väldigt vettigt skrivet av dig.
Tummen upp!

2005 Nov 15;112(20):3115-21. Epub 2005 Nov 7.

2006 Aug;5(3):332-53. Epub 2006 Aug 8

2007;51(1):88-95. Epub 2007 Mar 19.

G. L. Dohm, E. B. Tapscott, H. A. Barakat and G. J. Kasperek

Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28

2006 Aug;5(3):332-53. Epub 2006 Aug 8.

Du kunde inte tänka dig att i alla fall ange titeln för den som vill kolla upp det lite snabbare? I en enda referens nämns tidskriften, hur ska vi nånsin kunna hitta studierna om du inte ens anger tidskrift? Känns som du medvetet postar källor som ingen ska kunna kolla upp bara för att du inte är säker på att det ger stöd för ditt påstående.

Om de ger stöd för vad du hävdar borde du ju göra det enkelt för andra att läsa och se att du förmodligen har rätt.

Här är i alla fall den enda som man kan hitta utifrån din information:

Abstract

OBJECTIVE: To test if a diet of 4.2 MJ/24 h as six isocaloric meals would result in a lower subsequent energy intake, or greater energy output than (a) 4.2 MJ/24 h as two isocaloric meals or (b) a morning fast followed by free access to food.

DESIGN: Subjects were confined to the Metabolic Unit from 19:00 h on day 1 to 09:30 h on day 6. Each day they had a fixed diet providing 4.2 MJ with three pairs of meal patterns which were offered in random sequence. They were: six meals vs two meals without access to additional foods (6vs2), or six meals vs 2 meals with access to additional food (6+vs2+), or six meals vs four meals (6+vsAMFAST). In the AMFAST condition the first two meals of the day were omitted to reduce daily intake to 2.8 MJ and to create a morning fast, but additional food was accessible thereafter. Patients were confined in the chamber calorimeter from 19:00 h on day 2 until 09:00 h on day 4, and then from 19:00 h on day 4 to 09:00 h on day 6. The order in which each meal pattern was offered was balanced over time.

MEASUREMENTS: Energy expenditure (chamber calorimetry), spontaneous activity (video) and energy intake (where additional foods were available) during the final 24 h of each dietary component.

SUBJECTS: Ten (6vs2), eight (6+vs2+) and eight (6+vsAMFAST) women were recruited who had a BMI of greater than 25 kg/m2.

RESULTS: From experiment 6vs2 the difference between energy expenditure with six meals (10.00 MJ) and two meals (9.96 MJ) was not significant (P=0.88). Energy expenditure between 23:00 h and 08:00 h ('night') was, however, significantly higher (P=0.02) with two meals (9.12 MJ/24 h) compared with six meals (8.34 MJ/24 h). The pattern of spontaneous physical activity did not differ significantly between these two meal patterns (P>0.05). Total energy intake was affected by neither meal frequency in experiment 6+vs2+ (10.75 MJ with six, 11.08 MJ with two; P=0.58) nor a morning fast in experiment 6+vsAMFAST (8.55 MJ/24 h with six, 7.60 MJ with AMFAST; P=0.40). The total diet of subjects who had a morning fast tended to have a lower percentage of total energy from carbohydrate (40%) than when they had six meals per 24 h (49%) (P=0.05). Subsequent energy balance was affected by neither meal frequency (6vs2; P=0.88, 6+vs2+; P=0.50) nor a morning fast (P=0.18).

CONCLUSIONS: In the short term, meal frequency and a period of fasting have no major impact on energy intake or expenditure but energy expenditure is delayed with a lower meal frequency compared with a higher meal frequency. This might be attributed to the thermogenic effect of food continuing into the night when a later, larger meal is given. A morning fast resulted in a diet which tended to have a lower percentage of energy from carbohydrate than with no fast.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11319656

Compared with nibbling, neither gorging nor a morning fast affect short-term energy balance in obese patients in a chamber calorimeter. Int J Obes Relat Metab Disord. 2001 Apr;25(4):519-28.

Crocker
2011-02-11, 19:57
Du kunde inte tänka dig att i alla fall ange titeln för den som vill kolla upp det lite snabbare? I en enda referens nämns tidskriften, hur ska vi nånsin kunna hitta studierna om du inte ens anger tidskrift? Känns som du medvetet postar källor som ingen ska kunna kolla upp bara för att du inte är säker på att det ger stöd för ditt påstående.

Om de ger stöd för vad du hävdar borde du ju göra det enkelt för andra att läsa och se att du förmodligen har rätt.
Det var faktiskt ingen meningen att få det till det viset. Brukar aldrig posta studier, blir jämt osäker vad som ska med och inte.
Men jag länkar en som jag tycker återspeglar det viktiga.

BACKGROUND: Intermittent fasting (IF), a dietary regimen in which food is available only every other day, increases the life span and reduces the incidence of age-associated diseases in rodents. We have reported neuroprotective effects of IF against ischemic injury of the brain. In this study, we examined the effects of IF on ischemic injury of the heart in rats.

METHODS AND RESULTS: After 3 months of IF or regular every-day feeding (control) diets started in 2-month-old rats, myocardial infarction (MI) was induced by coronary artery ligation. Twenty-four hours after MI, its size in the IF group was 2-fold smaller, the number of apoptotic myocytes in the area at risk was 4-fold less, and the inflammatory response was significantly reduced compared with the control diet group. Serial echocardiography revealed that during 10 weeks after MI (with continuation of the IF regimen), the left ventricular (LV) remodeling and MI expansion that were observed in the control diet group were absent in the IF group. In a subgroup of animals with similar MI size at 1 week after MI, further observation revealed less remodeling, better LV function, and no MI expansion in the IF group compared with the control group.

CONCLUSIONS: IF protects the heart from ischemic injury and attenuates post-MI cardiac remodeling, likely via antiapoptotic and antiinflammatory mechanisms.

Nov 15;112(20):3115-21. Epub 2005 Nov 7

Nu blev det rätt. ;)

Eddie Vedder
2011-02-11, 20:00
Nov 15;112(20):3115-21. Epub 2005 Nov 7

Nu blev det rätt. ;)

Så den råttstudien var ditt svar på studier som visar att man inte kan äta en gång om dagen?

Eller har jag missat något?

Crocker
2011-02-11, 20:02
Så den råttstudien var ditt svar på studier som visar att man inte kan äta en gång om dagen?

Eller har jag missat något?
Hans fråga var effekter av fasta.
Eller har jag missat något?

Eddie Vedder
2011-02-11, 20:06
Hans fråga var effekter av fasta.
Eller har jag missat något?

Han bad ju om studier som visar att man inte kan äta enbart en gång om dagen. Inte om fastans effekter i sig.

Att under lång tid trycka hela dagsintaget i en sittning är överhuvudtaget inte tillräckligt studerat för att kunna säga varken a eller b.

Crocker
2011-02-11, 20:28
Han bad ju om studier som visar att man inte kan äta enbart en gång om dagen. Inte om fastans effekter i sig.

Att under lång tid trycka hela dagsintaget i en sittning är överhuvudtaget inte tillräckligt studerat för att kunna säga varken a eller b.
Skyller på min dåliga nattsömn. Men ja, glöm studierna då. För ingen var inne på sådant spår.