handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. folk som äter MKT godis, och dess följder?


DiZi
2003-11-19, 18:03
Såhär är fallet, har en kompis som äter kopiösa mängder godis... Minst 300gr/dag och en läsk oftast till detta...
Grejjen är denna, killen har gjort det i typ 3-4 år och ingen skillnad på hans fetma vad man ser, alltså han är fortfarande lika smal...
Jag vet att det finns folk som har mycket bra förbränning, men till frågan...

Finns det någon risk att en person som honom får en "smäll" när han blir lite äldre och går upp i vikt och blir tjock då, eftersom att han käkat så mycket onyttigt? [Han är 16 år] ... Undrat över detta, för många säger att det kan bli så, myt eller sanning? ;)

King Grub
2003-11-19, 18:06
Nej. Man blir inte fet i efterhand. Däremot kanske han lägger grunden till en mysig diabetes. Att äta snabba kolhydrater efter ett hårt träningspass är en sak, att sitta och mumsa godis i sådana mängder annars är en helt annan. Indirekt kanske han också blir fet, även om han inte äter mer han gör av med, eftersom han försämrar sin insulinkänslighet.

DiZi
2003-11-19, 18:10
Okej. tack för ditt snabba svar Grub'en
Hur stor är risken att man åker på diabetes? "Räcker" det att käka dessa mängder? Eller är det helt olika från person till person?

King Grub
2003-11-19, 18:13
Originally posted by DiZi
Okej. tack för ditt snabba svar Grub'en
Hur stor är risken att man åker på diabetes? "Räcker" det att käka dessa mängder? Eller är det helt olika från person till person?

Det är helt olika. Det kan jag inte svara på. Mycket genetiska förutsättningar här, men risken ökar naturligtvis ju "värre" man äter, och att lägga grunden i unga år är inte det bästa.

DiZi
2003-11-19, 18:14
Originally posted by King Grub


Det är helt olika. Det kan jag inte svara på. Mycket genetiska förutsättningar här, men risken ökar naturligtvis ju "värre" man äter, och att lägga grunden i unga år är inte det bästa.

Okej, tack för dinna snabba svar... ;) hoppas du såg tråden som blev fel där :) ta booort please...

Mvh Daniel

Ozz
2003-11-20, 09:23
Tror nog faktiskt att risken är att han blir tjock om han håller sin kost likadan tills att han kommer ur tonåren och slutar växa. Hans förbränning går då ner och kan leda till ett energiöverskott.
Diabetesrisken är inte särskilt stor om han är smal och inte har diabetes i släkten.
Oftast går fetma hand i hand med diabetes och om han är smal så ska det mycket till om bara godiset ger honom diabetes (om han nu som sagt inte har det i släkten).

DiZi
2003-11-20, 10:48
Originally posted by Ozz
Tror nog faktiskt att risken är att han blir tjock om han håller sin kost likadan tills att han kommer ur tonåren och slutar växa. Hans förbränning går då ner och kan leda till ett energiöverskott.
Diabetesrisken är inte särskilt stor om han är smal och inte har diabetes i släkten.
Oftast går fetma hand i hand med diabetes och om han är smal så ska det mycket till om bara godiset ger honom diabetes (om han nu som sagt inte har det i släkten).

Okej, men jag tror inte att han har diabetes i släkten... Men jag menar, ju mer man konsumerar, desto större risk löper man att drabbas av diabetes?

King Grub
2003-11-20, 11:35
Originally posted by DiZi


Okej, men jag tror inte att han har diabetes i släkten... Men jag menar, ju mer man konsumerar, desto större risk löper man att drabbas av diabetes?

Självklart är kost och levnadsvanor en av riskfaktorerna när det gäller åldersdiabetes.

Lalla
2003-11-21, 08:24
Håller med Ozz, grunden till dålig kosthållning lägger man ju i den åldern.
Har en hockeykompis som också ALLTID, varje dag åt kanske 200-300g godis plus att han åt på Sibylla minst 5-8ggr/vecka...:smash:

Nu har han vuxit lite o lirar iof. fortfarande hockey men han har blivit riktigt tjock!
När han var upp till 17-18år så syntes alltid rutorna och han var stenhård i kroppen....Nu då han blivit 22år ser han mer ut som en jultomte...:notme:

Arwen
2003-11-21, 08:44
småätande & godis har en tendens att leda till sämre tandhälsa....:nono:

Ozz
2003-11-21, 10:36
ffa småätande då...

Sunk
2003-11-23, 01:45
kan det inte lägga sig i blodådrorna som fixar små fina proppar vid senare tillfälle? eller e jag helt ute o cyklar...

King Grub
2003-11-23, 07:28
Originally posted by Sunk
kan det inte lägga sig i blodådrorna som fixar små fina proppar vid senare tillfälle? eller e jag helt ute o cyklar...

Är det åderförkalkning (åderförfettning) du tänker på?