handdator

Visa fullständig version : Hur räkna kalorier vid matlagning?


TheFool
2011-02-11, 02:48
Har sökt lite men inte hittat svaret på min fråga. Anta att jag ska steka hamburgare. Ett typiskt näringsinnehåll skulle kunna lyda något i stil med:

Serving size 1 patty
Calories - 290
Total fat - 22g
Total carb - 0g
Protein 20g

Dessa näringsvärden är ju när maten är tidan innan tillagning. Steker man hamburgare svämmar stekpannan över med fett när man är klar. Då borde man ju antagligen räkna bort det fettet om man väljer att hälla bort det?

Finns det några generella riktlinjer vad gäller detta eller ska man bara räkna näringsvärdet som det står på paketet?

OneManArmy
2011-02-11, 05:26
Räkna det som står på paketet, en viss förlust av fett/vatten osv blir det iofs vid stekning

Sheogorath
2011-02-11, 06:24
Har sökt lite men inte hittat svaret på min fråga. Anta att jag ska steka hamburgare. Ett typiskt näringsinnehåll skulle kunna lyda något i stil med:

Serving size 1 patty
Calories - 290
Total fat - 22g
Total carb - 0g
Protein 20g

Dessa näringsvärden är ju när maten är tidan innan tillagning. Steker man hamburgare svämmar stekpannan över med fett när man är klar. Då borde man ju antagligen räkna bort det fettet om man väljer att hälla bort det?

Finns det några generella riktlinjer vad gäller detta eller ska man bara räkna näringsvärdet som det står på paketet?

Om du vill vara riktigt anal kan du väga stekpannan före och efter stekning för att få reda på hur mycket fett som hamnat i den. Sen räknar du ut hur många kalorier som ligger där och plaskar. Dra av från totalen. True story.

TheFool
2011-02-12, 06:58
Om du vill vara riktigt anal kan du väga stekpannan före och efter stekning för att få reda på hur mycket fett som hamnat i den. Sen räknar du ut hur många kalorier som ligger där och plaskar. Dra av från totalen. True story.

Riktigt så kalorinazist kommer kommer jag inte att vara nu under diet, men det går ju onekligen att slänga i en burgare till och landa på "samma" kalorier.

Eddie Vedder
2011-02-12, 08:46
Du får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar. Om du inte accepterar felkällor måste du nog dessvärre utesluta livsmedel som kan ge större felkällor. Om felkällorna är acceptabla kan du ju höfta och exempelvis räkna på 150 gram hamburgare som 150 gram 15%-ig köttfärs eller så.

Ju mer fett i ett kött desto större felkällor, testa att knapersteka bacon. ;)

eriksvensson
2011-02-12, 11:53
Ju mer fett i ett kött desto större felkällor, testa att knapersteka bacon. ;)

Äsch då, häll upp stekflottet i ett glas och drick. :D