handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem


goja
2011-02-11, 00:09
Kön: Manlig

Ålder: 29

Längd och vikt: 173cm 85kg

Smärtbeskrivning:

Smärtan sitter i nedre delen av ryggen. Uppkom efter ett ryggpass med tunga marklyft.
Smärtan sitter som sagt i de nedre regionerna & ut mot sidorna (rakt ovanför skinkorna) & känns som kramp emellanåt. Efter att ha gått ca. 10 minuter så känns det som man går med en fruktansvärd svank med ryggen & plocka upp grejor från marken är uteslutet.
Har gått ett par dagar nu & det känns ju iofs bättre men inte helt hundra.
Ett försök till att köra knäböj idag var helt uteslutet efter att ha fått "kramp" i stående position med stången på axlarna...
Först trodde jag det var träningsvärk men nu vet jag faktiskt inte.


Vad och hur mycket tränar du? Styrketräning 4dagar i veckan

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Nej förutom att köra lite tyngre.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Nej

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Nej

Domningar i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl?Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej, Nej

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Nej

Övrigt:

Cavalli
2011-02-11, 00:34
Jisses, jag har precis samma problem som dig just nu! Det är så att man kan tro att jag har skrivit ditt inlägg.

För 2 dagar sen körde jag Marklyft för första gången på 3-4 månader. Tidigare har jag maxat 110, men aldrig vågat göra fler än 1 rep då. Så, för 2 dagar sen gjorde jag 3*4 set med 120 kg. Och nu känns min nedre rygg precis som du beskriver det. Men det är nog bara träningsverk...

grimfish
2011-02-11, 10:06
Vila från tunga ryggövningar, men fortsätt med vardagliga aktiviteter så går det nog över om ett par dagar.

goja
2011-02-23, 21:12
*Bump

Har kört lite lättare på marklyft & knäböj nu efter en veckas uppehåll på de övningarna men problemet kvarstår.
Smärtan är inte konstant men under själva passet strålar det liksom ner i benen & gör jävligt ont en stund, krampaktigt liksom.
I övrigt har det inte varit någon smärta alls under andra dagar.

Tycker ni jag ska kolla upp det eller man ska avvakta ett par veckor & utesluta de övningarna?

nyrjoh
2011-02-23, 21:27
*Bump

Har kört lite lättare på marklyft & knäböj nu efter en veckas uppehåll på de övningarna men problemet kvarstår.
Smärtan är inte konstant men under själva passet strålar det liksom ner i benen & gör jävligt ont en stund, krampaktigt liksom.
I övrigt har det inte varit någon smärta alls under andra dagar.

Tycker ni jag ska kolla upp det eller man ska avvakta ett par veckor & utesluta de övningarna?

Gå till en sjukgymnast.