handdator

Visa fullständig version : Träna utan att spänna magen


Fredszky
2011-02-10, 12:29
Hej

Är det ok att exempelvis träna benpress, chinsdrag, hantelrodd mm. utan att spänna magen/stabilisera bålen? Att vara avslappnad i överkroppen/magen under repetitionerna liksom. Man spänner ju sig naturligt i dessa övningar för att stabillisera överkroppen men jag får riktigt ont i magen upp till en vecka efter jag har gjort det, därav min fråga.

L-Sami
2011-02-10, 12:38
Aktivering av de djupa magmusklerna under en övning bidrar till att bibehålla kotpelaren stabil. Det är bara tänka kroppen som lång kedja, om låset till kedjan är öppen kommer kedjan att lossna. Låset är i det här fallet är de djupa mag- och ryggmusklerna, träna utan att ha en aktivering i de musklerna ökar skaderisken.

Scratch89
2011-02-10, 14:04
Transversus abdominis kommer alltid att spännas vare sig du vill eller inte, och det är för att stabilisera bålen och ryggpelaren, precis som herr Salami skriver. Du kan till viss del försöka att inte spänna den sneda muskulaturen, men jag förstår inte riktigt varför, då det kommer bli betydligt sämre stabilitet i övningen.

Har du ont som i träningsvärk, eller ont som i att något är skadat/fel?

Pintan
2011-02-10, 14:17
Det är väl skillnad på den naturliga anspänningen och stabilisationen är att flexa magrutorna. Spänna gör man ju automatiskt bara man står upp rak i ryggen

Fredszky
2011-02-10, 14:24
Transversus abdominis kommer alltid att spännas vare sig du vill eller inte, och det är för att stabilisera bålen och ryggpelaren, precis som herr Salami skriver. Du kan till viss del försöka att inte spänna den sneda muskulaturen, men jag förstår inte riktigt varför, då det kommer bli betydligt sämre stabilitet i övningen.

Har du ont som i träningsvärk, eller ont som i att något är skadat/fel?

Som något är skadat/fel, ont kommer först efter 24-48h som brev på posten och håller i sig ett par dagar.
Jag skrev om detta problem tidigare, jag citerar in det:

Knäböj, marklyft, stångrodd och andra övningar som kräver större buktryck sabbar min mage totalt från morgonen jag vaknar därpå till 2-5 dagar efter. Samma sak skulle gälla om jag exempelvis fick för mig att gå ut och skotta snö.

Det känns som man har fått en rejäl spark i magen och att kroppen behöver läka skadan i ett par dagar. Det är området jag ringat in som blir stelare och ömt och gör ont konstant, smärtan ligger djupare än magmuskulaturen. Aptiten försvinner, humöret går i botten.

Jag har frågat här förut för något år sen, jag frågar igen. Det är skitjobbigt att inte kunna träna ordentligt som man vill. För övrigt har jag en känslig mage för stark/rökt/salt mat och stress.

Annan hårdare fysisk träning som inte innefattar buktryck ger inga problem.

Är det någon som känner igen sig eller vet vad detta beror på?

http://img405.imageshack.us/img405/9608/43482464.jpg (http://img405.imageshack.us/i/43482464.jpg/)

Jag är lite osäker på min definition av buktryck i mitt citat ovan, jag menar i alla fall när man spänner/stabilliserar magen kraftigt vid ett tungt lyft. Det går att koppla ur mer eller mindre men man blir mer instabil och det känns lite fel/osäkert för rygg.

Eftersom jag inte ännu har kommit underfund med varför jag har det här problemet och kan göra något åt det, så frågar jag om man kan "träna runt det" istället, dvs träna utan att spänna magen/bålen.

Fredszky
2011-02-10, 14:30
Det är väl skillnad på den naturliga anspänningen och stabilisationen är att flexa magrutorna. Spänna gör man ju automatiskt bara man står upp rak i ryggen

Att göra situps ex får jag inga problem efteråt. Men knäböj, mark eller andra övningar där man spänner/statiskt stabilliserar bålen kraftigt. Så jag gissar att det är själva kraftiga trycket under anspänningen som bildas som skadar/irriterar något.

Jag får alltså problem med matsmältningen efteråt, så något i stil med att trycket från övningarna gör att magsyra letar sig in på fel ställe, eller ett bråck, eller något, gissar hejvilt men något är det. :(

Doctor Snuggles
2011-02-10, 14:34
Du kanske överanstränger, har inflammerat, de små musklerna som ligger intill revbenen, vad de nu heter igen. De kan man t.ex. skada av att hosta för kraftigt o dyl. Vet inte vad du ska göra åt problemet dock. Sjukgymnast/naprapat? Värmepåslag?

Nitrometan
2011-02-10, 15:53
Jag får alltså problem med matsmältningen efteråt, så något i stil med att trycket från övningarna gör att magsyra letar sig in på fel ställe, eller ett bråck, eller något, gissar hejvilt men något är det. :(
Det kan vara övre magmunnen som läcker lite när du utsätter den för tryck och då kommer magsyra upp i matstrupen.

Fast det är bara en gissning.