handdator

Visa fullständig version : En tung singel varje dag, knäböj!


oracas
2011-02-10, 12:29
Snackade lite med en på gymmet... han tipsade mig om att prova något som för mig lät ganska dumt.

Upp och göra en 1a på 5kg under mitt max, varje dag under 5 dagar.

Lät bra dumt att köra såpass tungt och utan vila mellan seten... Men efter mycket om och med, så gick jag med på att prova detta.

Så nu har jag 4 dagar irad, varit upp och gjort en 1a 5kg under mitt max i knäböj, och det känns som att det går lättare för varje dag.

Sliter den korta träningen med bara en tung 1a så lite på kroppen att man hinner återhämta sig på 24timmar? Eller är det en vansinnig idé? Det är maxstyrka jag är ute efter helt enkelt..

kettlebellGuden
2011-02-10, 12:37
Uppenbarligen så är det en jättebra ide för dig att köra exakt så här imellanåt.

Pröva en femma (då inte till fail så klart) 5 dagar i veckan i 5 veckor.

Doctor Snuggles
2011-02-10, 12:37
Inte vansinnigt alls att köra låg volym varenda dag, men du bör nog värma upp lite innan du kör på singeln.

Dessa herrar böjer 2 ggr varje dag:
http://www.youtube.com/user/BROZKNOWS

Bingo Bingo
2011-02-10, 12:39
med lite uppvärmning så borde det inte vara några problem.

oracas
2011-02-10, 12:44
Härligt.. jo värmer alltid upp väldigt noga. Men var inte säker om jag fick nog vila endå.. men då ska jag lägga in en sådan här vecka ibland. Fick ett jäkla tryck efter 4 dagar.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk

vicarious
2011-02-10, 12:47
tntballe här på forumet brukar såvitt jag vet böja var eller varannan dag och han har nog ökat ganska bra.

glöm inte uppvärmningen som sagt. inte bara musklerna, utan även CNS.

Fredrik_S
2011-02-10, 13:21
Exakt hur värmer du upp innan du gör din etta..
Beskriv hela din uppvärmning inklusive övningar du gör

oracas
2011-02-10, 14:17
Ja, exakt hur jag värmer upp blir svårt..

Men inleder alltid passen med att "latja" med tom skivstång, frontböj, knäböj, ryckböj frivändningar osv i ca 10min. Slänger sedan på till 50kg där jag börjar med lätta snabba frivändningar, följt av ryckböj och vanliga böj ca 10min.

Sen går jag över till vanliga knäböj. 8or på 50kg, lugna och stretchar ut i bottenläget tills jag känner mig redo. Sen brukar det bli pyramidträning upp till toppvikter. 5or på 80-100kg 3or 120kg följt av singlar! Känner mig kanonpigg efter sista singeln!

Några tips och funderingar kring detta Fredrik?

vicarious
2011-02-10, 14:24
Allting utom latjandet lät bra. Du behöver dock oftast inte göra mer än max 5-6 reps på uppvärmningsseten, oavsett vikt. Att du sen går ner till färre reps på tyngre vikter är bra, det verkar du redan ha koll på.

tntballe
2011-02-10, 14:27
Ja, exakt hur jag värmer upp blir svårt..

Men inleder alltid passen med att "latja" med tom skivstång, frontböj, knäböj, ryckböj frivändningar osv i ca 10min. Slänger sedan på till 50kg där jag börjar med lätta snabba frivändningar, följt av ryckböj och vanliga böj ca 10min.

Sen går jag över till vanliga knäböj. 8or på 50kg, lugna och stretchar ut i bottenläget tills jag känner mig redo. Sen brukar det bli pyramidträning upp till toppvikter. 5or på 80-100kg 3or 120kg följt av singlar! Känner mig kanonpigg efter sista singeln!

Några tips och funderingar kring detta Fredrik?

Jag är uppe och maxar 6 dar i veckan men lägger inte lika mycket tid på övningar och set innan maxningen. Jag tror att bara gå upp på en maxning kan vara för lite i längden, och när du känner att det planar ut så kan du lägga till några set efter ditt max.

oracas
2011-02-10, 14:29
Allting utom latjandet lät bra. Du behöver dock oftast inte göra mer än max 5-6 reps på uppvärmningsseten, oavsett vikt. Att du sen går ner till färre reps på tyngre vikter är bra, det verkar du redan ha koll på.


Själv tycker jag att jag blir bra mycket mjukare av "latjandet" så att jag verkligen kan nå en riktig djup knäböj utan att tappa formen något.

Kör dock inte 10min rakt av... utan mjukar någon minut.. vilar .. mjukar och sen går på böjen.

creperiet
2011-02-10, 14:41
Det viktiga är att ha klart för sig de svaga punkterna. Framsida lår och rumpa anpassar sig snabbt. Höftböjare och ländrygg är betydligt mer utsatta. De förstnämnda jobbar i ett mycket förkortat läge. Ländryggen är en komplex struktur och kommer arbeta väldigt statiskt. Detta i kombination med den ensidiga belastningen kan innebära problem.

oracas
2011-02-10, 14:47
Jag är uppe och maxar 6 dar i veckan men lägger inte lika mycket tid på övningar och set innan maxningen. Jag tror att bara gå upp på en maxning kan vara för lite i längden, och när du känner att det planar ut så kan du lägga till några set efter ditt max.


Hur ser ett typiskt benpass ut för dig?

Hur har din utveckling sett ut sen du började med detta?

Fredrik_S
2011-02-10, 15:58
Jag var mest nyfiken så det inte handlade om 15 minuter på cykeln och sen direkt att gå på en maxning i benböjen, du verkar ha bättre koll på läget än vad jag kan tillföra iallafall :)

oracas
2011-02-11, 10:41
Jag var mest nyfiken så det inte handlade om 15 minuter på cykeln och sen direkt att gå på en maxning i benböjen, du verkar ha bättre koll på läget än vad jag kan tillföra iallafall :)


Haha, nej inte riktigt den då.. Ser andra killar köra liknande fast då är det bänkpressen som gäller!

tntballe
2011-02-11, 12:06
Hur ser ett typiskt benpass ut för dig?

Hur har din utveckling sett ut sen du började med detta?

Bara att spana i journalen, men skriver oftast bara upp toppnoteringen.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97552&goto=newpost
Blandad uppvärmning, sen frontböj 2*60 tills jag känner mig varm och rörlig, efter det stegar(stora vikthopp tills jag närmar mig max) jag upp till dagens dubbelmax.

Så här såg utvecklingen ut när jag lekte bakböj.
https://spreadsheets.google.com/pub?key=0AmXf3Ewmzb2CdHdYaWNPUWJleEw4SWJXYWlNUzI0M UE&hl=sv&gid=7