handdator

Visa fullständig version : Raka marklyft skadligt?


onebanan
2011-02-09, 19:54
Är det inte skadligt o lyfta på det sättet? Har för mig att man skulle alltid böja benen innan man lyfter på tunga grejer:Virro

SiSenior
2011-02-09, 20:00
Vi rätt utförande är övningen inte skadlig, nej.

Fordon
2011-02-09, 20:01
Stå med knäna lätt böjda, ej översträckta. Och givetvis en normal kurvatur i ryggen under hela lyftet.

onebanan
2011-02-09, 20:03
vad träna övningen, samma som marklyft?

Hemi
2011-02-09, 20:03
Jo, men raka marklyft är en övning och tyngdpunkten jämnas ut om man gör den rätt, dessutom syfter den till att använda hamstrings och man tänker på ett speciellt sätt när man gör övningen, kontrollerat. När man lyfter på felaktigt sätt i vardagen böjer man kanske inte medvetet på knäna och dessutom tänker man ungefär "nu böjer jag ned mig", "nu reser jag mig upp" och tyngdpunkt och krökt rygg stressar diskar mm. och man använder inte strategiska muskler man faktiskt kan använda sig av.

SiSenior
2011-02-09, 20:07
vad träna övningen, samma som marklyft?

Baksida lår, sätesmusklerna och korsryggen.

beckman88
2011-02-09, 20:09
Stå med knäna lätt böjda, ej översträckta. Och givetvis en normal kurvatur i ryggen under hela lyftet.

Nej, knäna ska inte vara böjda, det tar liksom bort syftet med övningen lite :smash:

Fredron
2011-02-09, 20:12
Nej, knäna ska inte vara böjda, det tar liksom bort syftet med övningen lite :smash:

Jag funderar på det själv.
När jag kör raka ben så blir det att jag gungar fram och tillbaka med benen då jag är så ovig. Vilket gör att jag knappt lyfter stången något.
Är det helt fel att köra lite böj på knäna så man när lite längre? samma som om man skulle stretcha.

LindaS
2011-02-09, 20:12
Nej, knäna ska inte vara böjda, det tar liksom bort syftet med övningen lite :smash:Jo, lätt böjda knän för att inte riskera att översträcka, för att hålla balansen lättare, hålla ryggen rak etc.

Arf Pingvin
2011-02-09, 20:15
Nej, knäna ska inte vara böjda, det tar liksom bort syftet med övningen lite :smash:

Du ska aldrig utföra en övning med utsträckta låsta knän. Så en :smash: på dig.

Samma sak som hantellyft åt sidan. Du ska aldrig ha fullt sträckt arm. Svagt böjd, inte utlåst.

beckman88
2011-02-09, 20:18
Jo, lätt böjda knän för att inte riskera att översträcka, för att hålla balansen lättare, hålla ryggen rak etc.

Testa att köra raka ben, kör du korrekt utförande så kommer översträckning inte att ske. Kan du inte hålla balansen så ska du inte köra övningen alls *cupid*

beckman88
2011-02-09, 20:21
Du ska aldrig utföra en övning med utsträckta låsta knän. Så en :smash: på dig.

Samma sak som hantellyft åt sidan. Du ska aldrig ha fullt sträckt arm. Svagt böjd, inte utlåst.

Du har rätt att man ska aldrig köra med utlåsta knän vid rörelse av knäleden, dvs när det sker en förändring i leden. Att hålla leden i konstant utelåst läge gör ingen större skada så länge du kör på vikter som du klarar av. Kan du inte köra övningen med rätt teknik när du vill så sänk vikten. :smash:

don ramon
2011-02-09, 20:22
Lätt böjda knän och skicka bak rumpan så att du behåller tyngdpunkten på hälarna genom hela lyftet. Glöm inte att stången ska följa tätt efter benen.

beckman88
2011-02-09, 20:23
Jag funderar på det själv.
När jag kör raka ben så blir det att jag gungar fram och tillbaka med benen då jag är så ovig. Vilket gör att jag knappt lyfter stången något.
Är det helt fel att köra lite böj på knäna så man när lite längre? samma som om man skulle stretcha.

Nu blev det lite slöseri på papper här*cry*

Att du inte kan gå ner så långt gör inte så mycket, det kan du stretcha för att komma längre ner utan att ha vikt hängande på dig. Dock har vi alla olika teorier så ta del av alla och testa dig fram =)

Fordon
2011-02-09, 20:47
Du har rätt att man ska aldrig köra med utlåsta knän vid rörelse av knäleden, dvs när det sker en förändring i leden. Att hålla leden i konstant utelåst läge gör ingen större skada så länge du kör på vikter som du klarar av. Kan du inte köra övningen med rätt teknik när du vill så sänk vikten. :smash:

Om leden ej är utlåst så är den lätt böjd.. worgens...

Arf Pingvin
2011-02-09, 21:01
Du har rätt att man ska aldrig köra med utlåsta knän vid rörelse av knäleden, dvs när det sker en förändring i leden. Att hålla leden i konstant utelåst läge gör ingen större skada så länge du kör på vikter som du klarar av. Kan du inte köra övningen med rätt teknik när du vill så sänk vikten. :smash:

Jag kör aldrig övningen. Jag kör rumänska marklyft istället.

beckman88
2011-02-09, 21:17
Jag kör aldrig övningen. Jag kör rumänska marklyft istället.

Hoppas för ditt eget bästa att du skämtar.

Arf Pingvin
2011-02-09, 21:21
Nej. Och om du inte vet skillnaden på övningarna så kan jag ge dig en ledtråd. Det har med knäna att göra.

beckman88
2011-02-09, 21:26
Nej. Och om du inte vet skillnaden på övningarna så kan jag ge dig en ledtråd. Det har med knäna att göra.

Ber om ursäkt, skoj att att ta del av saker man inte vet!

Lite udda bara att du argumenterar emot att Stiff-deadlifts ska ha raka ben:D

Lawgivah
2011-02-09, 21:32
Marklyft tränar hela ryggen. För att skapa en normal kurvatur i ryggen så behöver man sträcka ryggen, dra bak axlar etc vilket gör att du tränar hela ryggen vid marklyft.

Matsa
2011-02-09, 21:40
Är det inte skadligt o lyfta på det sättet? Har för mig att man skulle alltid böja benen innan man lyfter på tunga grejer:Virro

Hur skadligt lyftet är har inte speciellt mycket att göra med hur mycket man böjer på benen utan det är ryggens kurvatur som är det viktiga. Det är inte alls farligt att lyfta med ryggen så länge som man gör det med god form.

Nej, knäna ska inte vara böjda, det tar liksom bort syftet med övningen lite :smash:

Nej, här håller jag nog inte med. Övningen kan utföras med helt raka ben men det är inte fel att ha lätt böjda knän, det här är ingen "antingen eller" grej. Har man rörligheten att göra övningen med helt raka ben och tycker att det ger god kontakt så är det bara att köra på, behöver man böja lätt på benen för att inte tappa ryggen så är även det acceptabelt.

Det finns en mindre uppsjö varianter på raka marklyft och i stort sett samtliga tränar lårets baksida och rumpan på ett bra sätt. Olika varianter passar olika personer så det är bara att hitta en variant man tycker om och ge järnet.

Arf Pingvin
2011-02-09, 21:41
Stiff legged är ett bättre namn än raka.

Inte udda. Jag litar på sjukgymnaster som drar 300+ i mark. Om raka mark:

"Utförs som namnet antyder, som ett marklyft med raka ben. I praktiken innebär det att man försöker utföra lyftet med en konstant vinkel i knäleden, lätt böjda ej översträckta knän. Vinsten med övningen är att man kopplar ur musklerna på framsidan av låren mer än i ett vanligt smalt marklyft och på så sätt specialtränar ffa. musklerna på baksidan av låren och ryggsträckarna. Övningen ställer större krav på bålstabilitet och kontroll samt rörlighet i muskulaturen på baksidan av låret än vanliga marklyft."

/Lars Berglund, http://www6.idrottonline.se/LuleaAK-Styrkelyft/Traning/Marklyftstraning/

Stycket om rumänska fick jag skriva själv för jag saknade en beskrivning av övningen :P

Beroende på utförande kan det vara samma övning men jag vill hävda att det är en skillnad i intention åtminstone :)

beckman88
2011-02-09, 21:56
Du ska aldrig utföra en övning med utsträckta låsta knän.

Wut?

bear.flowertwig
2011-02-09, 22:03
Jag går till utsträckt läge och sen ytterst lite framåt från det. Skulle hellre kalla det utsträckt än lätt böjda iaf. Och jag tycker att hela skillnaden i kontakten ligger just i att ha utsträckt. Med lätt böjda blir det för likt vanliga mark (och kräver betydligt mer vikt) med med näst intill utsträckt så är det en helt fantastisk kontakt. Det handlar ju bara om balans, kontroll och att se till att inte tappa ryggen.

spoon
2011-02-09, 22:10
Bra streth av hamstring är det med. Den enda som har varit effektiv för mig.

Arf Pingvin
2011-02-09, 22:12
Wut?

Hade vi inte nyss den här diskussionen? :Virro

Oh wait. Är det en sån här kolo-märka-ord-mästerskapen...

Sheogorath
2011-02-09, 22:24
Hint till vissa: "stiff" betyder "stel", inte "rak". Således går det utmärkt att skilja på "stiff legged deadlift" och "straight legged deadlift".

don ramon
2011-02-09, 22:29
Hint till vissa: "stiff" betyder "stel", inte "rak". Således går det utmärkt att skilja på "stiff legged deadlift" och "straight legged deadlift".

+1 på den du.

mommy
2011-02-10, 13:05
Om leden ej är utlåst så är den lätt böjd.. worgens...

Inte nödvändigtvis. Översträckta/utlåsta knän betyder att leden sträckts så långt det går. Har man stelare muskler som inte tillåter mer än 0 grader i knäleden går det bra att ha dem helt sträckta.

Fordon
2011-02-10, 14:05
Inte nödvändigtvis. Översträckta/utlåsta knän betyder att leden sträckts så långt det går. Har man stelare muskler som inte tillåter mer än 0 grader i knäleden går det bra att ha dem helt sträckta.

Kan man inte böja i knäleden ALLS, inte ens den minsta halvgrad, så kanske man bör fundera på att lösa det problemet innan man sätter igång med att träna en komplicerad basövning. :smash:

Scratch89
2011-02-10, 14:09
Har man lätt flexion i knäleden så får man ju med båda funktionerna av baksida lår, så varför inte? Varför bara sträcka i höften när man kan sträcka både i höften och knät? Känns dumt att isolera i en basövning.

mommy
2011-02-10, 14:27
Kan man inte böja i knäleden ALLS, inte ens den minsta halvgrad, så kanske man bör fundera på att lösa det problemet innan man sätter igång med att träna en komplicerad basövning. :smash:

Böja bakåt, alltså extendera. Hyperextendera. Men det förstod du nog. 180 grader i knäleden då, låter det bättre?

Scratch89
2011-02-10, 15:12
Böja bakåt, alltså extendera. Hyperextendera. Men det förstod du nog. 180 grader i knäleden då, låter det bättre?

Men vadå, översträcka i knät mer än full utlåsning? Hur vanligt är detta? Det låter lika ovanligt som att kunna extendera armbågen mer än till rak arm; olecranon sätter i normala fall stopp för det.

mommy
2011-02-10, 15:21
Men vadå, översträcka i knät mer än full utlåsning? Hur vanligt är detta? Det låter lika ovanligt som att kunna extendera armbågen mer än till rak arm; olecranon sätter i normala fall stopp för det.

Har man inga muskler som är strama och tar emot kan man extendera så man får mer än 180 grader i knäleden, vid mätning med en goniometer (i vinkel femur-tibia). Då tar ben mot ben, alltså hyperextension. Tar musklerna vid tidigare kan du gott sträcka så mycket det går utan det är någon fara, det är ju det som är stretching.

mommy
2011-02-10, 15:23
Men självklart kan man inte sträcka mer än full "utlåsning", om man med det menar ben mot ben. Dock har inte alla den möjligheten ens om de försöker, så att säga att man itne ska sträcka allt man tycker jag blir fel.

Sheogorath
2011-02-10, 16:44
Det är heller inte så enkelt att det är muskelstramheten i hamstrings som avgör knäledens rörlighet. Jag har rejält strama baksidor och kan utan problem översträcka mina knän säkert 20 grader.

On topic skulle jag vilja säga så här: det viktiga är att inte "hänga" i ledkapsel och andra ligamentstrukturer. Detta oavsett om man har normalrörlig knäled eller hypermobil. Vilken exakt vinkel man väljer i knäleden under övningen är ganska oväsentligt. Hamstrings kommer bli prime mover oavsett. Jag föredrar helt raka knän vilket alltså fortfarande inte är mitt ytterläge eftersom jag är överrörlig.

mommy
2011-02-10, 22:24
Det är heller inte så enkelt att det är muskelstramheten i hamstrings som avgör knäledens rörlighet. Jag har rejält strama baksidor och kan utan problem översträcka mina knän säkert 20 grader.

Men når du ner till stången då, med rak rygg? Förmodligen inte, alltså löser sig problemet av sig själv. Det gör jag, med översträckta knän...

Ego
2011-02-10, 22:37
Raka Marklyft (Stiff-Legged) kommer att belasta mer nedre delen av ryggen och hamstrings, medans RDL (Rumäniska Marklyft, med böjda knäna) kommer att belasta mer hamstrings och gluteerna.

Arf Pingvin
2011-02-10, 22:58
Men når du ner till stången då, med rak rygg? Förmodligen inte, alltså löser sig problemet av sig själv. Det gör jag, med översträckta knän...

Det där är inte många som kan. Ändå ser man samma folk köra raka mark på lådor för att få längre rom. :Virro

Sheogorath
2011-02-11, 06:16
Men når du ner till stången då, med rak rygg? Förmodligen inte, alltså löser sig problemet av sig själv. Det gör jag, med översträckta knän...

Verkligen inte. Men jag kör inte heller raka mark med lordoserad eller utplanad länd i hela rörelsebanan (däremot gör jag det i good-mornings). I raka mark tar jag ut all rörlighet i hamstrings först och fortsätter sedan den sista biten med flexion i ländryggen för att träna erector spinae dynamisk. Känner du att ditt problem är att du inte får ut full ROM i hamstrings?

Sheogorath
2011-02-11, 06:22
Raka Marklyft (Stiff-Legged) kommer att belasta mer nedre delen av ryggen och hamstrings, medans RDL (Rumäniska Marklyft, med böjda knäna) kommer att belasta mer hamstrings och gluteerna.

Varför skulle raka mark (nu förutsätter jag att vi talar om varianten där man inte kröker länden i bottenläget) belasta ländryggen mer än rumänska? Tvärtom skulle jag säga: i rumänska kan hamstrings kan avlasta mindre och vikten man använder är högre. Rumänska är ju ett mellanting mellan raka mark och traditionella mark, som ju i all väsentlighet piskar ländryggen hårdast av alla varianter.

Sniggel
2011-02-11, 07:15
Det där är inte många som kan. Ändå ser man samma folk köra raka mark på lådor för att få längre rom. :Virro

Jag kan om jag kör stiff-LDL (väldigt lätt böjda knän) och har låst rygg.
Men så har jag stretchat hamstrings till och från i 2 år nu (pga skada) eller nåt och blivit ganska vig, dock osymmetrisk pga idioti :D

Ego
2011-02-11, 09:10
Varför skulle raka mark (nu förutsätter jag att vi talar om varianten där man inte kröker länden i bottenläget) belasta ländryggen mer än rumänska? Tvärtom skulle jag säga: i rumänska kan hamstrings kan avlasta mindre och vikten man använder är högre. Rumänska är ju ett mellanting mellan raka mark och traditionella mark, som ju i all väsentlighet piskar ländryggen hårdast av alla varianter.

Rumanian Deadlift - utförs med stången i kontakt till kroppen - textboktekniken. Och, eftersom man hela tiden pushar rumpan bak kommer man mer åt dess muskulatur.

Stiff Legged Deadlift - stången kommer en bra bit ifrån kroppen - textboktekniken. Momentarmen blir rätt stor för nedre delen av ryggen där. Varje liten cm där påverkar betydligt mer än vad du kan lasta på i RDL. Och om du kan köra så mycket mer i RDL än SLD då har du inte den korrekta utförandet för RDL.

Har tränat en del med olympiska lyftare och det är inga ubervikter de plockar på där, det är inte för att de är svaga, det är för att de gör övningen korrekt.